Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg har en sønn på nær 1,5 år. Hen får fortsatt MME på flaske, og jeg opplever at hen kan gå rundt og sutte på flaska over lang tid. Når de da skal forsøke et måltid, spiser hen ikke så mye, og det forsøkes nytt måltid etter kort tid tid. Det er ikke nødvendigvis nor mer vellykket. Jeg synes det virker litt merkelig at hen fortsatt får MME, særlig når det virker som det går utover lysten på "vanlig" mat. Det skal også sies at hen ikke smaker på middagsmaten til foreldrene/det vi andre spiser, men alltid får "spesialmat" mor har laget særskilt til dem. Er dette normalt? 

Anonymkode: ee15e...7bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet ikke ammes og er allergisk mot melkeprotein (fra kumelk) er det vanlig å gi MME. Barn under 3 år bør få én eller annen form for melk, de skal ikke leve melkefritt. Etter 1 år er det dog mulig å gi havremelk i stedet for MME. At de gir MME til ugunstige tidspunkter er en annen sak. 

Anonymkode: 61729...489

Skrevet

På tåteflaske? Det er jo rimelig spesielt. Husker ikke når mine begynte med tutekopp, men det var lenge før 18 mnd i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

De prøver helt sikker så godt de kan å venne barnet gradvis til å like mat. Det er ikke noe du kan gjøre med det likevel, så det beste du kan gjøre er å ligge lavt og ikke legge deg opp i det. Du har tross alt ikke noe med det å gjøre. 

Anonymkode: 413fa...402

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En venninne av meg har en sønn på nær 1,5 år. Hen får fortsatt MME på flaske, og jeg opplever at hen kan gå rundt og sutte på flaska over lang tid. Når de da skal forsøke et måltid, spiser hen ikke så mye, og det forsøkes nytt måltid etter kort tid tid. Det er ikke nødvendigvis nor mer vellykket. Jeg synes det virker litt merkelig at hen fortsatt får MME, særlig når det virker som det går utover lysten på "vanlig" mat. Det skal også sies at hen ikke smaker på middagsmaten til foreldrene/det vi andre spiser, men alltid får "spesialmat" mor har laget særskilt til dem. Er dette normalt? 

Det er helt vanlig. I termingruppen jeg er med i får barna på 2 det i flaske. Ikke noe galt i det. Det er substitutt for melk og ungene er vant til det. 

Anonymkode: eec47...72b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker at du skriver at veninna di har en sønn, også bruker «hen» hundre ganger i resten av innlegget😅 og jo, det er vanlig at barn på 1,5 år fortsatt får MME :) 

Anonymkode: b4819...c3a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi sluttet med MME når vår ble ett år gammel, da helsesykepleieren sa at det bør skje en avvenning mellom 12-15 mnd pga tannutvikling og at MME er søtt. Drikker vann til måltider, evt en tutekopp med melk til brødmåltid. Syns det høres litt rart ut å drikke MME når man er 1,5 år gammel. 😅

Anonymkode: 9a95d...53f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår 2-åring får MME(allergivariant), men det er pga melkeproteinallergi og da skal de ha det til de er 3 år, minst, gjerne lenger. Resepten varer til de er 10 år. Det er fordi det er den eneste formen for melk de tåler og de bør få i seg næringen fra melk. Den kan brukes både i flaske, kopp og matlaging. 

Anonymkode: 1e1e8...1e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis barnet ikke ammes og er allergisk mot melkeprotein (fra kumelk) er det vanlig å gi MME. Barn under 3 år bør få én eller annen form for melk, de skal ikke leve melkefritt. Etter 1 år er det dog mulig å gi havremelk i stedet for MME. At de gir MME til ugunstige tidspunkter er en annen sak. 

Anonymkode: 61729...489

Havremelk og andre plantemelk er ikke en ernæringsmessig erstatning for allergivennlig mme, så det er fortsatt mme som er anbefalt fremfor plantemelk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Havremelk og andre plantemelk er ikke en ernæringsmessig erstatning for allergivennlig mme, så det er fortsatt mme som er anbefalt fremfor plantemelk. 

Ja, er det noe særlig med næring i plantemelk?

Anonymkode: 0b305...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Plantemelk er noe dritt. Kan ikke bruke det i kaffen engang.

Anonymkode: 11eb8...994

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 6.51):

nei dette er stygt synes jeg, min var ferdig med flaske og mme da han var 9mnd fikk drikke av kopp. men er vel ikke helt uvanlig sett både 2-3 åringer flyr rund med det

Anonymkode: b7a2c...d4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...