Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg skal fly via Amsterdam neste helg, for sikkerhets skyld med KLM, som nå kansellerer masse flighter og lar fly gå tomme! Problemet er etter det jeg forstår først og fremst sikkerhetskontrollen, og jeg skal jo ikke innom dem.  Jeg skal jo bare fly via AMS… Lurer på om jeg bør prøve å booke om via et annet flyselskap. Jeg ser flyet jeg skal på til AMS neste uke, gikk i dag… så det var ikke blant de kansellerte flightene. Ugh. Burde kanskje forsøke å reise med kun håndbagasje, men skal egentlig være borte litt for lenge til det… 

Anonymkode: 1b906...40a

Du har helt rett at du må ikke gjennom sikkerhetskontrollen i Amsterdam hvis du er i transit. Men problemet oppstår vel hvis KLM nekter å fly/ta med passasjerer til Schipool.

På engelske flyplasser er det jo ennå værre for der må du jo gjennom sikkerhetskontrollen på nytt selv om du kun er i transit. Og ikke skal bytte terminal en gang.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (1 time siden):

Du har helt rett at du må ikke gjennom sikkerhetskontrollen i Amsterdam hvis du er i transit. Men problemet oppstår vel hvis KLM nekter å fly/ta med passasjerer til Schipool.

På engelske flyplasser er det jo ennå værre for der må du jo gjennom sikkerhetskontrollen på nytt selv om du kun er i transit. Og ikke skal bytte terminal en gang.

Ja, det er det som bekymrer meg. 😬 De har jo egentlig ingen grunn til ikke å ta meg med, siden jeg ikke vil havne i en sikkerhetskontrollkø som er, vel… ute av kontroll… Men det virker som om de kjører med helt tomme fly. 😬 Får ha litt is i magen og se hva som skjer framover. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skal fly via Amsterdam neste helg, for sikkerhets skyld med KLM, som nå kansellerer masse flighter og lar fly gå tomme! Problemet er etter det jeg forstår først og fremst sikkerhetskontrollen, og jeg skal jo ikke innom dem.  Jeg skal jo bare fly via AMS… Lurer på om jeg bør prøve å booke om via et annet flyselskap. Jeg ser flyet jeg skal på til AMS neste uke, gikk i dag… så det var ikke blant de kansellerte flightene. Ugh. Burde kanskje forsøke å reise med kun håndbagasje, men skal egentlig være borte litt for lenge til det… 

Men det står jo at det skyldes en kombinasjon av værforhold, og vedlikehold rullebane, akkurat i går. Mediene slår igjen opp det som alltid kan skje når man er ute på reise som en ekstraordinær situasjon, og skremmer vettet av folk. Men greit nok....kanskje det blir like rolig på flyplassene i sommer som det har vært de siste to årene om folk blir såpass skremt. 

Anonymkode: e8984...c25

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed om være 3 timer før da vi skulle hjem fra Alicante sist. Var der 2,5 time før og kom først til skranke og nesten først i sikkerhetskø.  Kunne bare latt vær. 

Anonymkode: ed2eb...ed1

AnonymBruker
Skrevet

Tenker problemet blir enda verre i løpet av ferieavviklingen. Da mange som reiser en gang i året, og som ikke fikk reist de to siste årene, skal på reise igjen. Så det er nok bare toppen av isfjellet som har vært nå på noen flyplasser.

Anonymkode: fa6cc...714

AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (17 timer siden):

Frankfurt og Munchen skal ikke ha noen køproblemer. Der skal det gå knirkefritt. Har vist vært en del problemer på Berlin Brandenburg. Denne flypplassen ble åpent midt under pandemien og har slitt med å få personell. Mens man i Frankfurt og Munchen har hatt lite oppsigelser og her er det nok bemanning og ingen  køer utover det som er vanlig.

Hurra for at jeg skal til Berlin Brandenburg da 😅

Får bare beregne god tid og ta med godt humør 🥴

Anonymkode: 4f6ba...cda

AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (16 timer siden):

En bombe på et cruiseskip kan forårsake en ennå større katastrofe enn 11 september. Er den plassert på "rett" sted så kan skipet synke fort. Og med tanke på du har cruiseskip i dag med 6-7000 mennesker ombord så kan det virkelig bli en enorm katastrofe.

Det tviler jeg på, egentlig. Store skip er konstruert med vanntette skott mellom ulike deler, det skal mer enn ett hull til for å senke skipet.

Anonymkode: 6805d...d45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kø i Praha i forgårs i alle fall, hvis det er til noe hjelp for noen :) Virker som det stort sett er der nyhetene nevner at det er problemer.

Anonymkode: 824be...a8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det står jo at det skyldes en kombinasjon av værforhold, og vedlikehold rullebane, akkurat i går. Mediene slår igjen opp det som alltid kan skje når man er ute på reise som en ekstraordinær situasjon, og skremmer vettet av folk. Men greit nok....kanskje det blir like rolig på flyplassene i sommer som det har vært de siste to årene om folk blir såpass skremt. 

Ja det er sant, i mediene sto det ikke noe om meldingen som ligger ute på KLMs sider angående i går. Jeg må nok bare satse på at det går greit, men jeg tar med ekstra mye håndbagasje i tilfelle bagasjen min ikke kommer frem. Hvis jeg ombooker til et annet flyselskap enn KLM må jeg ha minst en ekstra mellomlanding, og turen vil bli mange timer lengre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det er sant, i mediene sto det ikke noe om meldingen som ligger ute på KLMs sider angående i går. Jeg må nok bare satse på at det går greit, men jeg tar med ekstra mye håndbagasje i tilfelle bagasjen min ikke kommer frem. Hvis jeg ombooker til et annet flyselskap enn KLM må jeg ha minst en ekstra mellomlanding, og turen vil bli mange timer lengre. 

Reagerte på dette selv. Følger jo med i og med at jeg reiser en del.

At de legger ut en artikkel der de slår dette stort opp, uten årsaken, det er ganske forkastelig. Tror jeg leste det i en bisetning i en av flere artikler som lå ute i går, at alt skyldtes været i kombinasjon med planlagt vedlikehold. 

Har som nevnt flydd transfer med KLM via schiphol nylig, uten problemer overhodet. Og skal det samme om to uker, uten at det bekymrer meg overhodet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Reagerte på dette selv. Følger jo med i og med at jeg reiser en del.

At de legger ut en artikkel der de slår dette stort opp, uten årsaken, det er ganske forkastelig. Tror jeg leste det i en bisetning i en av flere artikler som lå ute i går, at alt skyldtes været i kombinasjon med planlagt vedlikehold. 

Har som nevnt flydd transfer med KLM via schiphol nylig, uten problemer overhodet. Og skal det samme om to uker, uten at det bekymrer meg overhodet. 

Det samme skjedde i går med Arlanda, overskrift med fete typer om kaos og flyplassen stengte dørene fordi det var fullt inne. Men det problemet skyldtes feil på bagasjesystemet og ble løst på kort tid. Arlanda sliter dog litt om dagen, men åpner snart en terminal som har vært stengt. Hvis man kikker litt bak overskriftene om kaos, er det ofte snakk om en times tid i sikkerhetskontrollen. Som selvsagt er svært kjedelig og alt for lang ventetid, men men som ikke fører til at man mister flyet med mindre man var for sent ute. En time å gå på bør alle ha, men når det begynner å bli 3-4 som man leser om enkelte steder er det selvsagt for mye. Man burde se på tiltak for å fordele passasjerenes ankomst mest mulig for å unngå de store toppene. Og da er det å be folk komme mange timer før, et steg i feil retning. 

Anonymkode: 7462b...d9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det tviler jeg på, egentlig. Store skip er konstruert med vanntette skott mellom ulike deler, det skal mer enn ett hull til for å senke skipet.

Anonymkode: 6805d...d45

Plassert på riktige steder av folk som vet hva de driver med kan det bli en enorm katastrofe jo. Og i tillegg så er det jo nok av store cruiseskip som er langt av lei av både land og trafikerte skipsruter så det kan ta lang tid for hjelp å nå frem. Da kan passasjerene enten ha tørstet ihjel i stekende tropevarme. Eller frosset ihjel i isende polar kulde. Før hjelp når frem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Noen som har vært på reise i det siste og opplevd noen av de ekstremt lange køene det snakkes om for innsjekk og security? Amsterdam er visst aller verst med køer på inntil fire timer (!) Får litt skrekken av å se køer som strekker seg flere kilometer utenfor flyplassen. Hvordan vet man i det hele tatt om man er i rett kø? Mange reiser jo med håndbagasje og trenger ikke innom innsjekkingskøen, har de egne køer rett til security? Flyselskapene sier alltid at det er den reisendes ansvar å komme i tide, men gjelder det også hvis man er der når innsjekk åpner og de fortsatt ikke klarer betjene alle før det er for sent å komme gjennom security? Kan et flyselskap åpne innsjekk to timer før hvis det er tre timer gjennom security? Folk får kanskje ikke noe annet valg enn å dra all bagasjen sin gjennom sikkerhetskontrollen og så heller få gebyr ved gaten for overvekt.

Leste at noen flyplasser nå ikke slipper folk til hvis det er mindre enn fire timer til de skal reise. Har man da noen rettigheter hvis man ikke rekker flyet? Hva skjer hvis man må på toalettet, mister man plassen i køen? Hva hvis flyet tar av mens man er i kø, må man bare prøve å ombooke seg på mobilen mens man venter? Jeg håper det bare er de verste tilfellene man hører om. Tror heller ikke det hjelper å be folk møte tidligere? Hvis alle møter et par timer før som normalt går det kanskje greit, mens hvis alle plutselig er der 4-5 timer før blir det kork og kaos. Men forstår jo at folk blir redde og legger på litt ekstra tid når de hører om køer herfra til evigheten. Kunne de heller hatt et kølappsystem der man trekker en digital lapp med oppmøtetid når man reiser hjemmefra, basert på avreisetidspunkt? Så kanskje flest mulig har sjansen til å komme seg avgårde.

Hva er det lengste du har opplevd av kø? Noen gang mistet fly når du var tidlig ute? 

Anonymkode: 7462b...d9e

Reiste fra Heathrow på tirsdag og sto vel to og en halv time i kø i sikkerhetskontrollen og det var fullstendig kaos på flyplassen.

Anonymkode: 170c6...386

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...