Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har vært på reise i det siste og opplevd noen av de ekstremt lange køene det snakkes om for innsjekk og security? Amsterdam er visst aller verst med køer på inntil fire timer (!) Får litt skrekken av å se køer som strekker seg flere kilometer utenfor flyplassen. Hvordan vet man i det hele tatt om man er i rett kø? Mange reiser jo med håndbagasje og trenger ikke innom innsjekkingskøen, har de egne køer rett til security? Flyselskapene sier alltid at det er den reisendes ansvar å komme i tide, men gjelder det også hvis man er der når innsjekk åpner og de fortsatt ikke klarer betjene alle før det er for sent å komme gjennom security? Kan et flyselskap åpne innsjekk to timer før hvis det er tre timer gjennom security? Folk får kanskje ikke noe annet valg enn å dra all bagasjen sin gjennom sikkerhetskontrollen og så heller få gebyr ved gaten for overvekt.

Leste at noen flyplasser nå ikke slipper folk til hvis det er mindre enn fire timer til de skal reise. Har man da noen rettigheter hvis man ikke rekker flyet? Hva skjer hvis man må på toalettet, mister man plassen i køen? Hva hvis flyet tar av mens man er i kø, må man bare prøve å ombooke seg på mobilen mens man venter? Jeg håper det bare er de verste tilfellene man hører om. Tror heller ikke det hjelper å be folk møte tidligere? Hvis alle møter et par timer før som normalt går det kanskje greit, mens hvis alle plutselig er der 4-5 timer før blir det kork og kaos. Men forstår jo at folk blir redde og legger på litt ekstra tid når de hører om køer herfra til evigheten. Kunne de heller hatt et kølappsystem der man trekker en digital lapp med oppmøtetid når man reiser hjemmefra, basert på avreisetidspunkt? Så kanskje flest mulig har sjansen til å komme seg avgårde.

Hva er det lengste du har opplevd av kø? Noen gang mistet fly når du var tidlig ute? 

Anonymkode: 7462b...d9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta heller toget.

Anonymkode: 0f90b...234

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen svar til deg...

Er spent selv. Skal fly til tyskland. Finner ingen info om situasjonen på flyplassens nettside heller 🤔

Anonymkode: 4f6ba...cda

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta heller toget.

Anonymkode: 0f90b...234

Du er egentlig inne på noe interessant, selv om det kanskje ikke var meningen ;) For hvorfor er det så streng sikkerhet på fly og som regel ingenting på tog? Mye av det de driver med i sikkerhetskontrollen på flyplasser er jo sirkus. Væskereglene, blant annet. Alle pc'er ut, sjampoen i søpla hvis den er 10 ml for stor, etc. Forhindrer noe av dette terror noen gang? Hvis det var så mange terrorister rundt omkring ville de vel gått amok på tog, buss, båt, bane, alle stedene de har fri adgang uten sjekk? Nå kommer det jo nye skannere så man skal slippe å ta alt ut hver gang, men var det virkelig nødvendig i første omgang? De sier jo at tiden gjennom kontrollene lett kan halveres.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har ingen svar til deg...

Er spent selv. Skal fly til tyskland. Finner ingen info om situasjonen på flyplassens nettside heller 🤔

Anonymkode: 4f6ba...cda

Frankfurt og Munchen skal ikke ha noen køproblemer. Der skal det gå knirkefritt. Har vist vært en del problemer på Berlin Brandenburg. Denne flypplassen ble åpent midt under pandemien og har slitt med å få personell. Mens man i Frankfurt og Munchen har hatt lite oppsigelser og her er det nok bemanning og ingen  køer utover det som er vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Kjetil E said:

Frankfurt og Munchen skal ikke ha noen køproblemer. Der skal det gå knirkefritt. Har vist vært en del problemer på Berlin Brandenburg. Denne flypplassen ble åpent midt under pandemien og har slitt med å få personell. Mens man i Frankfurt og Munchen har hatt lite oppsigelser og her er det nok bemanning og ingen  køer utover det som er vanlig.

Godt å høre, får håpe det ordner seg når de får lært opp nok folk rundt omkring. Og det er selvsagt av avgjørende betydning at det ikke kommer nye restriksjoner så folkene må sies opp igjen. Ikke alle har like gode permisjonsordninger som Norge, dessverre, og i lengden blir det for usikkert å jobbe i reiselivsbransjen hvis de risikerer nedstengning hver vinter. 

AnonymBruker
Skrevet

Kom nylig hjem fra Portugal. Leste om de enorme køene og kaos i Lisboa. Gjaldt visst bare de som skulle fly utenfor EU/Schengen. Jeg hadde en grei innsjekking.

Anonymkode: 57a9d...4af

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på henholdsvis Gardermoen, Arlanda, Schipohl, Stansted og Frankfurt de siste tre ukene. Er knapt en kø. 

Virker som om flyplasskøer har blitt det nye "Korona", "Ukraina", og "Passkø", for å skape klikk...... Man finner alltid bilder av en flyplass der det er kaos. 

Anonymkode: e8984...c25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er egentlig inne på noe interessant, selv om det kanskje ikke var meningen ;) For hvorfor er det så streng sikkerhet på fly og som regel ingenting på tog? Mye av det de driver med i sikkerhetskontrollen på flyplasser er jo sirkus. Væskereglene, blant annet. Alle pc'er ut, sjampoen i søpla hvis den er 10 ml for stor, etc. Forhindrer noe av dette terror noen gang? Hvis det var så mange terrorister rundt omkring ville de vel gått amok på tog, buss, båt, bane, alle stedene de har fri adgang uten sjekk? Nå kommer det jo nye skannere så man skal slippe å ta alt ut hver gang, men var det virkelig nødvendig i første omgang? De sier jo at tiden gjennom kontrollene lett kan halveres.

Man kan ikke krasje et tog inn i en skyskraper... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har reist fra Amsterdam i det siste og vet hvordan de køene organiseres? Det kan jo være sånn at noen flyselskaper har lang kø og andre ingen, da kan man vel ikke bli stående en km utenfor flyplassen sammen med resten? Eller er det sikkerhetskøen som går helt dit ut? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen som har reist fra Amsterdam i det siste og vet hvordan de køene organiseres? Det kan jo være sånn at noen flyselskaper har lang kø og andre ingen, da kan man vel ikke bli stående en km utenfor flyplassen sammen med resten? Eller er det sikkerhetskøen som går helt dit ut? 

Det var ingen kø, overhodet, forrige uke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man kan ikke krasje et tog inn i en skyskraper... 

Nei, men man kan sprenge det i luften med katastrofalt resultat. Enda verre på store cruiseskip, med passasjerer tilsvarende mange skip. 

AnonymBruker
Skrevet

Var nylig på flyplassen i Palma, Mallorca. Fikk beskjed om å møte 4 timer før avreise grunnet kø. 

Det var knapt kø, og vi satt å ventet i 3,5 timer ved gaten. 

Anonymkode: 98fba...069

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det var ingen kø, overhodet, forrige uke. 

Rart det ikke kommer i nyhetene. Eller kanskje ikke, "nothing happened" selger vel ikke aviser og klikk. Men det bekrefter kanskje det jeg har mistenkt, at det blir store korker på visse tider av døgnet, noe som kanskje kunne vært unngått hvis folk ble bedt om å ikke møte alt for tidlig opp.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Var nylig på flyplassen i Palma, Mallorca. Fikk beskjed om å møte 4 timer før avreise grunnet kø. 

Det var knapt kø, og vi satt å ventet i 3,5 timer ved gaten. 

Anonymkode: 98fba...069

Kanskje alle andre møtte fem timer før da 😄 men flyselskapene vil kanskje redde sitt eget skinn ved å si fra så folk i hvert fall ikke kan skylde på dem. Skal sies at jeg heller ville sittet 3,5 timer på innsiden enn å stå i kø i flere timer, eller miste flyet. Men den beste organiseringen hadde vært om alle møtte et gitt tidspunkt før avgang, la oss si to timer. Men ikke alltid like lett å organisere hvis man reiser med tog eller buss til flyplassen. Men det er nok med som så mye annet i vår tid, at panikken skaper mye av problemet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, men man kan sprenge det i luften med katastrofalt resultat. Enda verre på store cruiseskip, med passasjerer tilsvarende mange skip. 

Like katastrofalt? Fikk du i det hele tatt med deg 9/11? Og forstår du hvor lite skade en bombe på et tog eller cruiseskip egentlig gjør? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Like katastrofalt? Fikk du i det hele tatt med deg 9/11? Og forstår du hvor lite skade en bombe på et tog eller cruiseskip egentlig gjør? 

En bombe på et cruiseskip kan forårsake en ennå større katastrofe enn 11 september. Er den plassert på "rett" sted så kan skipet synke fort. Og med tanke på du har cruiseskip i dag med 6-7000 mennesker ombord så kan det virkelig bli en enorm katastrofe.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

15 minutter siden, Kjetil E said:

En bombe på et cruiseskip kan forårsake en ennå større katastrofe enn 11 september. Er den plassert på "rett" sted så kan skipet synke fort. Og med tanke på du har cruiseskip i dag med 6-7000 mennesker ombord så kan det virkelig bli en enorm katastrofe.

Ja, det var det siste jeg også trodde. Men jeg er ingen ekspert på bomber, heldigvis :)  Sist jeg var ute og reiste fikk mannen foran meg beskjed om å legge lighteren sin i posen med flytende. Så lenge det er lov, er det vanskelig å ta øvrige tiltak alvorlig, egentlig. Man kan få med seg mye godt brennbart inn på på flyet selv om man bare har lov til disse latterlige småflaskene med væske. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal fly via Amsterdam neste helg, for sikkerhets skyld med KLM, som nå kansellerer masse flighter og lar fly gå tomme! Problemet er etter det jeg forstår først og fremst sikkerhetskontrollen, og jeg skal jo ikke innom dem.  Jeg skal jo bare fly via AMS… Lurer på om jeg bør prøve å booke om via et annet flyselskap. Jeg ser flyet jeg skal på til AMS neste uke, gikk i dag… så det var ikke blant de kansellerte flightene. Ugh. Burde kanskje forsøke å reise med kun håndbagasje, men skal egentlig være borte litt for lenge til det… 

Anonymkode: 1b906...40a

Skrevet

Vi var i stockholm for et par uker siden. Var laaaang kø før sikkerhetskontrollen. Tok oss minst 1/2t/40min før vi kom til sikkerhetskontrollen. Glad jeg ikke hadde unger med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...