Gå til innhold

Lys i panelet. VW Polo 2012

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nærlys, fjernlys og tåkelys er det som er vanlig å ha på en bil, i tillegg til parklys.

Nærlys er altså vanlige lys. I 0 posisjon står ofte nærlys på, men du kan ikke permanent sette på fjernlys. Når du vrir over til nærlys, kan du sette fjernlysene på permanent.

Slik er det i hvert fall på min polo, men den er ikk 2012-modell.

Alternativt kan jeg kjøre med parklys og tåkelys på dagtid (altså som et lovlig alternativ).

Det burde ikke være noe forskjell på 0-posisjonen og nærlys. Gå ut og sjekk :) 

Anonymkode: 89a96...8d4

Skrevet
C-girl skrev (2 minutter siden):

Burde vært standardutstyr

Men det er det ikke. Er neppe det på Honda heller om man velger billigste utgave.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nærlys, fjernlys og tåkelys er det som er vanlig å ha på en bil, i tillegg til parklys.

Nærlys er altså vanlige lys. I 0 posisjon står ofte nærlys på, men du kan ikke permanent sette på fjernlys. Når du vrir over til nærlys, kan du sette fjernlysene på permanent.

Alternativt kan jeg kjøre med parklys og tåkelys på dagtid (altså som et lovlig alternativ).

Her kan du selv se at du har feil. Hovedlys er mørke, og svakere lamper innenfor lyser. Har den pakke med LED kjørelys, har den mest sannsynlig også autofunksjonen. Det er en 2012 mod som ligger på finn

F12DF55B-D782-4940-B883-77F0B3A88E14.png

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, tdm900 said:

Nei, men du kan ha for høye lys eller fjernlys på. Se etter at det ikke lyser ei blå lampe som indikere at fjernlys er på. 

Lysene har jeg faktisk justert i riktig høyde utifra hva som står i brukermanualen. Men ja, jeg må sjekke at ikke fjernlysene går på samtidig som jeg skrur på hovedlyset. TS

Anonymkode: 4d34b...1c6

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, C-girl said:

Burde vært standardutstyr

Egentlig enig i at det burde vært standard. TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, tdm900 said:

Her kan du selv se at du har feil. Hovedlys er mørke, og svakere lamper innenfor lyser. Har den pakke med LED kjørelys, har den mest sannsynlig også autofunksjonen. Det er en 2012 mod som ligger på finn

Min har ikke auto- funksjon på lysene. Det er en 2012-modell. Den har 4 justeringer: 0, parklys, nærlys (hovedlys) og tåkelys. TS 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, tdm900 said:

Nå vet ikke jeg hvilken innstilling den står på da, hadde det vært min bil (den ligner mye), så ville det der vært bilde av parklysene på.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres riktig ut i forhold til min bil. Når jeg skrudde av nærlysene i tunnellen så lyste det svakere. Så om det ikke skal være noe forskjell på 0 og nærlys så er det nok det du sier, at fjernlysene er satt på permanent når jeg skrur på nærlysene. Dette må jeg sjekke ut i morgen 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Lysene har jeg faktisk justert i riktig høyde utifra hva som står i brukermanualen. Men ja, jeg må sjekke at ikke fjernlysene går på samtidig som jeg skrur på hovedlyset. TS

Det hadde du nok lagt merke til, du får blått indikatorlys i dashbordet, og spaken i fjernlysposisjon. Hvis ikke noe er veldig galt da.

Men vil anbefale å sjekke forskjellen på 0 og nærlys. På min som nevnt er det ingen forskjell på lysene, men forskjellen går på instrumentlys og mulighet til å skru av og på fjernlys (ikke bare blinke med dem).

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det hadde du nok lagt merke til, du får blått indikatorlys i dashbordet, og spaken i fjernlysposisjon. Hvis ikke noe er veldig galt da.

Men vil anbefale å sjekke forskjellen på 0 og nærlys. På min som nevnt er det ingen forskjell på lysene, men forskjellen går på instrumentlys og mulighet til å skru av og på fjernlys (ikke bare blinke med dem).

Hmm, ja, svarte deg lenger opp at jeg trodde fjernlyset sto på. Men som sagt, jeg trodde og dette er noe jeg ville lagt merke til. Jeg må sjekke. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, tdm900 said:

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå vet ikke jeg hvilken innstilling den står på da, hadde det vært min bil (den ligner mye), så ville det der vært bilde av parklysene på.

Eller sikter du til noe jeg ikke får med meg her? Hvordan skal vi vite hvilke lys som er skrudd på, basert på bildene her?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hmm, ja, svarte deg lenger opp at jeg trodde fjernlyset sto på. Men som sagt, jeg trodde og dette er noe jeg ville lagt merke til. Jeg må sjekke. TS

Ja, gikk litt omhverandre her :) Og ja, du får ta en sjekk og se.

AnonymBruker
Skrevet

Ser du har fått mange svar, men legger ved bilde så det er lettere å forstå. På min Polo 2013 mod måtte bryteren skrus helt til høyre for å få på ordentlig lys. Stod den på posisjon 0 var da bare svakt lys og ingen lys bak hvis jeg husker riktig. Posisjonen i midten er parklys. Bryteren må settes tilbake til 0 når bilen skrus av, det piper da så er ikke noe man glemmer.

20220604_221813.jpg

Anonymkode: 12119...083

AnonymBruker
Skrevet

Liten tilleggsopplysning til posten min over hvis du ikke skulle være klar over det; drar du bryteren ett hakk ut får du på tåkelys foran, to hakk tåkelys for og bak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Når jeg tenker meg om, mener jeg å huske at når lys har vert av, om den hadde fjernlys på, går det automatisk til nærlys når hovedlys settes på. Enten om de gjør det når du slår de på i fart, eller om du harstoppa den med hovedlys på. Det finner du enkelt ut. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, gikk litt omhverandre her :) Og ja, du får ta en sjekk og se.

Joda, fjernlysene var på når nærlyset ble skrudd på. Jeg har visst ikke noe blått lys i panelet som viser at fjernlyset står på. Dessuten fant jeg ut at når lyset står på 0 går det ikke å skru på fjernlys. Noe som er logisk da man bruker fjernlys når det er mørkt. Ellers var det riktig som du sa: 0 og hovedlys ga samme lys😊TS

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Joda, fjernlysene var på når nærlyset ble skrudd på. Jeg har visst ikke noe blått lys i panelet som viser at fjernlyset står på. Dessuten fant jeg ut at når lyset står på 0 går det ikke å skru på fjernlys. Noe som er logisk da man bruker fjernlys når det er mørkt. Ellers var det riktig som du sa: 0 og hovedlys ga samme lys😊TS

Jeg fikk skrudd av fjernlysene da selvfølgelig slik at jeg ikke blender biler i tunneller 😆TS

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ser du har fått mange svar, men legger ved bilde så det er lettere å forstå. På min Polo 2013 mod måtte bryteren skrus helt til høyre for å få på ordentlig lys. Stod den på posisjon 0 var da bare svakt lys og ingen lys bak hvis jeg husker riktig. Posisjonen i midten er parklys. Bryteren må settes tilbake til 0 når bilen skrus av, det piper da så er ikke noe man glemmer.

20220604_221813.jpg

Ok, jeg sjekket i går og da så jeg at det var likt lys når den sto på 0 og på nærlys, da jeg sto jeg parkert med tomgang. Altså det lyste bak også med innstillingen på 0. Men jeg vet ikke om dette skrus av når jeg kjører. Uansett så vil det jo være lov så jeg å ikke ha baklys på dagtid. Og på kvelden skrur jeg den over på nærlys. Ja det pep når jeg parkerte så da skrudde jeg den over til 0 før jeg gikk ut. Ja jeg fant ut av at jeg måtte dra spaken ut for å få tåkelys. Takk for svar!Da slipper jeg en tur på service heldigvis😂🙏TS

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, tdm900 said:

Når jeg tenker meg om, mener jeg å huske at når lys har vert av, om den hadde fjernlys på, går det automatisk til nærlys når hovedlys settes på. Enten om de gjør det når du slår de på i fart, eller om du harstoppa den med hovedlys på. Det finner du enkelt ut. 

Jeg er litt forvirret over begrepene nærlys og hovedlys. Jeg har forstått det slik at det er to betegnelser på samme lys-innstilling (nærlys=hovedlys). Jeg fant ut i går at fjernlyset vil bare skru seg på når jeg har på hovedlyset/nærlyset. Men at jeg må skru av eller på fjernlyset med spaken manuelt. Det skjer ikke automatisk på min bil. Når innstillingen står på 0 vil ikke fjernlyset lyse selv om jeg trykker inn spaken. Jeg vet hva du mente, men det er hvertfall slik det fungerer hos meg😊TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er litt forvirret over begrepene nærlys og hovedlys. Jeg har forstått det slik at det er to betegnelser på samme lys-innstilling (nærlys=hovedlys). Jeg fant ut i går at fjernlyset vil bare skru seg på når jeg har på hovedlyset/nærlyset. Men at jeg må skru av eller på fjernlyset med spaken manuelt. Det skjer ikke automatisk på min bil. Når innstillingen står på 0 vil ikke fjernlyset lyse selv om jeg trykker inn spaken. Jeg vet hva du mente, men det er hvertfall slik det fungerer hos meg😊TS

Nærlys/fjernlys er samme begrep, =hovedlys. Nærlys kommer på når du skrur til høyre, til venstre og "0" har du kjørelys, men du kan bruke lyshorn, som da er å blinke med fjernlys. Se etter, hva som lyser når du har den på "0", da tipper jeg det er de lampene helt mot grillen som lyser litt svakt og sett du helt til høyre lyser det i de ytre mye større.

Det som skjer automatisk, er om du slår av hovedlys, og slår de på igjen når fjernlys er på. Det er for at du ikke skal blende noen når du setter på hovedlys med fjernlys påsatt. Detter er lurt å prøve mot en vegg eller vindu, da ser du hva jeg mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...