Gå til innhold

Til dere som er stemor/stefar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Deltar dere på f.eks foreldremøter, møter på foreldresamtaler i barnehage eller skole? eller er det mer vanlig at det er foreldre, som mor/far kun deltar på?

Anonymkode: 77ba0...415

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her bor barna hans en time unna så det er alltid mor eller far som stiller opp.

Hadde jeg blitt spurt, så hadde jeg stilt opp men det har ikke falt seg naturlig enn så lenge.

Anonymkode: ad1f4...57a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Hadde ikke mor eller far kunnet delta så hadde jeg gjort det hvis de ba meg om det. Ville ikke stilt på eget initiativ da jeg anser det som ett overtramp av min rolle. Samme gjelder legetime, foreldresamtale, helsesøster osv. Men jeg stiller på alle arrangement som barnet deltar i 👍

Endret av Queen of the North
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har tre barn og mannen har ett. Vi har ikke deltatt på foreldresamtaler til den andre sitt barn. Opptreden, oppvisning osv- ja. Men vi blandet oss ikke inn på en slik måte. Barna mine har en far, og han stilte. ...tidvis. 

Men det har endret seg de siste årene etter mange års samboerskap og deretter giftemål.  Jeg fikk en syk datter og det var mye tilrettelegging på skole osv. Det var ikke bare lett å "kreve sitt" så da ble mannen min med som støtte. Nå er han med på hvert møte og vi følger henne opp begge to. Det er jo det yngste barnet og vi har vært gift i svært mange år, slik at det er kanskje mer naturlig for henne å ønske å ha med stefar enn far, siden hun er nærmere stefar og far er litt lite engasjert nå som hun er eldre.  Men det har jo på en måte utviklet seg veldig naturlig over mange år. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at det er kun mor/far. 

Anonymkode: de303...4d5

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det kun mor og far. 

Anonymkode: 61d26...95b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvorfor skal jeg det så lenge barnet har en mor og far🤔

Anonymkode: 5034f...3d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor til et barn som bor fast hos meg og far. Det er vi som i all hovedsak følger opp skole og det er vi som kjenner gutten best, så det er viktig for oss at en av oss deltar. På foreldremøte går den av oss som passer best den dagen, på utviklingssamtale går jeg om ikke far kan. Vi har et barn med utfordringer, så vi har mer kontakt med skolen enn folk flest. Der er vi begge med, fordi vi utfyller hverandre med ulike perspektiver.

Anonymkode: ca52d...b42

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg ikke gjort.

Anonymkode: 968f7...2d5

AnonymBruker
Skrevet

Jo det er da klart st man stiller opp (når det er ønsket). Så jeg har vært med på alt som om det var mine egne, og vi forskjellsbehandler ikke barna. Hennes og våre felles barn blir behandlet likt. 
Stiller gjerne opp, men som sagt når det er ønsket, noe det heldigvis er. Jeg er heldig som har fått to fantastiske bonusbarn.

Anonymkode: ec60f...b2f

Skrevet

Jeg har stilt hvis både mor og far har vært forhindret, men ikke ellers. 

Har vært med på det meste av kamper, opptredener, avslutninger osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis min samboer ikke kan så stiller jeg. 

Mor viser lite eller ingen i interesse for sånne ting så jeg er altid den som er til stede når det gjelder den biten når hun ikke kan. 

Er flere av oss på sånne møter.

Anonymkode: 8cbf7...6de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at lærere helst ønsker kun foreldre på samtaletime med barnet. Og det skjønner jeg godt. Hadde vært mye å forholde seg til om alle barna med skilte foreldre kom med 4 voksne på samtalen.

Jeg er med på foreldremøter om jeg vet at moren til barna ikke kan. Da reiser jeg og faren sammen. Der er det ikke mye lærer-foreldre kontakt, og siden vi ikke kommer alle 4 så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 28dcf...b72

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke. Barnet har foreldre som stiller opp på foreldremøter og kontaktsamtaler. Jeg har ikke foreldreansvar og rett på innsyn uansett. Skolen må forholde seg til sin taushetsplikt. 
Kamper, oppvisninger ol. er både jeg og stefar med. 

Anonymkode: 2c5a7...8ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Deltar dere på f.eks foreldremøter, møter på foreldresamtaler i barnehage eller skole? eller er det mer vanlig at det er foreldre, som mor/far kun deltar på?

Anonymkode: 77ba0...415

Nei, aldri. Føler ikke at det er min oppgave. 

Anonymkode: 79e01...873

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært med på noe, etter mor sitt ønske. Det var hun som foreslo det. 
Når barnet er hos meg og far, så kan det like gjerne være meg skolen ringer, som far. Det har med at far er syk og gjøre også, slik at det er mest naturlig at jeg tar endel av greiene, for å avlaste han. 

Men har valgt å trekke meg litt unna nå, da jeg merker at det blir en hvilepute for mor at jeg fikser og ordner ting.

Anonymkode: 5e5c9...156

AnonymBruker
Skrevet

Ja, deg gjør jeg fordi mor ikke evner å følge opp. Hun tror hun klarer det, men deg gjør hun ikke. Det skal sies at barnet har mange diagnoser og trenger tett oppfølging, mor er glemsk og følger ikke opp det medisinske og alt i fht bup, ppt osv., så da gjør jeg det.

Anonymkode: 538f9...2c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, deg gjør jeg fordi mor ikke evner å følge opp. Hun tror hun klarer det, men deg gjør hun ikke. Det skal sies at barnet har mange diagnoser og trenger tett oppfølging, mor er glemsk og følger ikke opp det medisinske og alt i fht bup, ppt osv., så da gjør jeg det.

Anonymkode: 538f9...2c7

Ja, det er litt samme greia her. 
Jeg holder trådene samlet når det trengs.

Anonymkode: 5e5c9...156

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller ikke på ting som både mor og far deltar på. Dvs. foreldresamtaler med skolen eller foreldremøter. 

Hovedsakelig fordi det er unødvendig at flere enn mor og far stiller, sekundært fordi jeg er ganske sikker på at mor ikke hadde ønsket det. Vi har aldri hilst på hverandre. 

Dersom far blir innkalt til noe alene, så kan jeg godt være med, men det har ikke skjedd så ofte. Vi diskuterte det en gang han skulle snakke med en lærer (jeg har jobbet litt i bransjen og han følte det kunne være en ressurs), men det var litt tidligere i forholdet og vi droppet det. Han mistenkte vel også at dersom mor fikk nyss om det ble det dårlig stemning.

Jeg har vært med far på fritidsaktiviteter, stevner etc. 

Anonymkode: eaaae...30f

Skrevet

Som far og stefar så har jeg vært med alle barna på foreldremøter, tannlegetimer, lege osv.

Far til min stedatter har ikke vært særlig interessert og siden jeg jobber turnus så er det ofte slik at det er enklest for oss at vi legger slike ting til min fritid. Mor liker å være på foreldremøte til sin(vår) datter men om det blir travelt så drar jeg. Vi bor rett ved skolen men mor jobber et stykke unna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...