Gå til innhold

Salg av kattunger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 15.51):

Vi vurderer å skaffe oss katt. Ingen rasekatt, en helt vanlig huskatt. Er det blitt gjengs at man tar betalt for kattunger nå? Ser på Finn.no at omtrent alle skal ha betalt 1000-3000 kr for kattunger. Noe er tydeligvis skjedd siden jeg var ung, da kattunger ble gitt bort. Jeg kan skjønne det om selger har hatt reelle kostnader til dyrelege, kurer osv, men mange oppgir ikke noe slikt, og da antar jeg at det ikke er gjort eller planlegges gjort før levering. 

Jeg kan betale altså, men jeg liker ikke helt at folk trener penger på dette. Det viktigste er vel at de kommer til en bra eier? Dersom det gjøres for å sikre mer seriøse eiere, tenker jeg at en mye bedre løsning hadde vært å be ny eier om å vippse penger til dyrebeskyttelsen el?

Anonymkode: 05e22...5fd

Det viktigste er at folk kastrerer kattene sine og at vi ikke ser på katter som noe som har mindre verdi enn en plastpose

Anonymkode: 4064b...04f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/2/2022 at 4:00 PM, AnonymBruker said:

Det er fordi når kattene ble gitt bort gratis ble de brukt som mat til slanger.. 

Anonymkode: 35764...6fe

Pus var gratis. Nå er han 7 år, flott i pelsen, en stolt og fin gutt (han vil alltid være gutten min). På ingen måte noe bruk og kast ved det.

Hvis man ikke har råd til kattunger må man jo gjøre noe for å forhindre det.

Anonymkode: 42cef...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 6.46):

Dere har ikke lest hva jeg skriver jo.. dersom eier har hatt kattunge til dyrelege, gitt den kurer, chippet den ol, så er det helt ok å selge den for å dekke dette. Men det er det å tjene penger jeg reagerer på. Dersom det er for å øke kattenes status, så heller be om st kjøper vippser dyrebeskyttelsen feks 1000kr ved henting. Da er betaling ivaretatt, men eier fremstår da også som mer seriøs som ikke får kattunger for profitt. Det er da incentiv til å unngå at katten får flere kull unger som en over her skrev om.

Jo vi leser,men hadde man ikke hatt noe problem med å forstå at katter har egenverdi hadde man ikke hatt behov for å poste et innlegg på Kg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Moralen er alltid:Adopt don’t shop 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 15.51):

Vi vurderer å skaffe oss katt. Ingen rasekatt, en helt vanlig huskatt. Er det blitt gjengs at man tar betalt for kattunger nå? Ser på Finn.no at omtrent alle skal ha betalt 1000-3000 kr for kattunger. Noe er tydeligvis skjedd siden jeg var ung, da kattunger ble gitt bort. Jeg kan skjønne det om selger har hatt reelle kostnader til dyrelege, kurer osv, men mange oppgir ikke noe slikt, og da antar jeg at det ikke er gjort eller planlegges gjort før levering. 

Jeg kan betale altså, men jeg liker ikke helt at folk trener penger på dette. Det viktigste er vel at de kommer til en bra eier? Dersom det gjøres for å sikre mer seriøse eiere, tenker jeg at en mye bedre løsning hadde vært å be ny eier om å vippse penger til dyrebeskyttelsen el?

Det er bra at folk tar kattunger seriøst, men jeg synes også at over 1000kr for en kattunge er for mye. Jeg betalte 500kr selv, og synes det var en fin pris, men over 1000kr er litt mye.

Særlig da man får katt hos dyrebeskyttelsen til 1500kr (1700kr for kattunger tror jeg), der prisen inkl. vaksine, kastrering og chip, altså et godt kjøp da de tingene koster en del om man skal gjøre det selv.

Anonymkode: 05125...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke barebare å få adoptert hos dyrebeskyttelsen. Sendte mail som jeg ikke fikk svar på før 3 mnd senere, og da fikk jeg "nei, vi prioriterer de som bor mer landlig til". Hadde ikke skrevet adresse bare bydel (som er stor- både sentral og landlig) , og var åpen for både voksen katt og kattunge. Så da ble det privat. 

Anonymkode: e2827...d02

Gjest Chroma
Skrevet

Jeg er også veldig delt her. 

Jeg kjøpte min yngste katt av noen kjente av kjente, for 1500 kroner. Pengene skulle gå til å sterilisere kattemor, så jeg tenkte det var verdt pengene. Dessverre har de fått to kull til etterpå, og katten min er bare litt over 1 år gammel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rimelig at man får tilbake det man har brukt i forhold til vaksiner, chip og kastrering. Det ligger vel på et par tusen kroner. Men det argumentet at folk behandler dyr bedre hvis de har betalt en symbolsk sum syns jeg ikke holder. Det stemmer jo overhodet ikke. Et par tusen er jo ingenting i dag. Det er ikke så mye penger at folk tenker seg om, da må man heller opp i 5-10 000 kr. Men det er det jo ingen som hadde betalt for vanlige huskatter i dag. Jeg har selv katter, og de lever drømme livet på landet. De er virkelig noe av de kjæreste jeg har, og de har det godt fordi jeg virkelig bryr meg om dem. 

Anonymkode: cfaca...ed7

Skrevet

Skjønner ikke problemet. Kattunger gis bort hele tiden.
Hva skal du betale for?
En rasekatt? Som skal mates og kan pisse på møblene dine?
Da er det vel bedre å ta en norsk skogskatt f.eks.
Godt selskap. Varer i ca 10-15 år 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Chroma said:

Jeg er også veldig delt her. 

Jeg kjøpte min yngste katt av noen kjente av kjente, for 1500 kroner. Pengene skulle gå til å sterilisere kattemor, så jeg tenkte det var verdt pengene. Dessverre har de fått to kull til etterpå, og katten min er bare litt over 1 år gammel. 

Fy søren. Jeg hadde dratt og egget huset deres eller noe.

3 minutter siden, Heydayotheinterweb said:

Hva skal du betale for?

Norsk Skogkatt er en rasekatt.

Anonymkode: abe78...d30

AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (1 minutt siden):

Hva skal du betale for?

Det er blitt en ting at kattunger er så søte så de må være dyre, for de er jo verdt prisen. I tillegg vil det kun være seriøse henveldelser om prisen er høy.

Norsk skogkatt (en rasekatt) går får mellom 10000-15000 kr på finn, ikke akkurat et bedre alternativ.

Om du mener en huskatt, så er det det ta snakker om, at de fleste ligger på 1000kr+ på finn.

Anonymkode: 05125...ca6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...