AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Har fått tilbud om valp fra kennel lappekoia, noen som har erfaring fra dem? Ser de har fått forskjellig tilbakemelding. Anonymkode: fdcc0...2e0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har fått tilbud om valp fra kennel lappekoia, noen som har erfaring fra dem? Ser de har fått forskjellig tilbakemelding. Anonymkode: fdcc0...2e0 Ingen erfaring med de, men kan gå god for Kennel Lihkku, Kvitsymra, Artic Pro og Kennel Lappehiet om du vurderer andre kenneler. Anonymkode: 9bb32...384
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ingen erfaring med de, men kan gå god for Kennel Lihkku, Kvitsymra, Artic Pro og Kennel Lappehiet om du vurderer andre kenneler. Anonymkode: 9bb32...384 Den nest siste der, articpro har jeg også hørt forskjellig om... Det hadde uansett blitt veldig langt å reise. Anonymkode: fdcc0...2e0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 Jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk. Jeg har ikke hørt om kennelen før, har ganske mange bekjente innenfor lapphundmiljøet, men har likevel ingen felles venner med innehaveren av kennelen Og så sjekka jeg en del tilfeldig valgte hunder, og nå vet ikke jeg hvordan avlen på finsk lapphund er, men jeg syns det var mye litt dårlig HD-status over flere generasjoner på noen av hundene de tydeligvis har brukt i avl. Jeg ville iallfall sjekket foreldrene nøye, og bedt om begrunnelse for valg av sammensetning, om jeg fikk tilbud på valp derfra. Anonymkode: 0ac27...b10 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Kan forresten anbefale Kennel Vintervidda på finsk. Anonymkode: 0ac27...b10
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 Fant dette: https://hundesonen.no/topic/85571-noen-med-erfaring-fra-lappekoia-kennel-som-driver-med-finsk-lapphund/ Anonymkode: ebecd...274
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 Hm ja, takk. Jeg er skeptisk. Skulle gjerne kommet i kontakt med folk som faktisk har hund fra lappekoia og bedt om referanse... Anonymkode: fdcc0...2e0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 Kennel vestlabben er best. Anonymkode: 5ee0d...c77
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kennel vestlabben er best. Anonymkode: 5ee0d...c77 Støtter denne, de har valper nå også, var hvertfall ledige for kort tid siden. Vår fra Vestlabben er en utrolig fin og rolig hund, lettlært, frisk og kvikk 🥰 Anonymkode: a3269...198 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hm ja, takk. Jeg er skeptisk. Skulle gjerne kommet i kontakt med folk som faktisk har hund fra lappekoia og bedt om referanse... Anonymkode: fdcc0...2e0 Inne på gruppa «Finsk lapphund Norge» på Facebook ser jeg mange som skriver at de har hund derfra, om du tar et søk i gruppa kan du evt finne noen du kan ta kontakt med? Anonymkode: a3269...198
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hm ja, takk. Jeg er skeptisk. Skulle gjerne kommet i kontakt med folk som faktisk har hund fra lappekoia og bedt om referanse... Anonymkode: fdcc0...2e0 Bare husk at det sitter langt inne for folk å si noe negativt om egen hund, og i forlengelsen av dette oppdretter 😊 Anonymkode: 0ac27...b10 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #13 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 9.11): Bare husk at det sitter langt inne for folk å si noe negativt om egen hund, og i forlengelsen av dette oppdretter 😊 Anonymkode: 0ac27...b10 Tja, mulig det stemmer. Men da hadde det vært fint om noen såg dette innlegget siden det går an å kommentere anonymt. Oppdretter vil jo da ikke vite hvem som har kommentert, det vil man på facebook. Anonymkode: fdcc0...2e0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #15 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 22.20): Den nest siste der, articpro har jeg også hørt forskjellig om... Det hadde uansett blitt veldig langt å reise. Anonymkode: fdcc0...2e0 Signerer denne! Sånn utseendemessig så ser de utrolig fine ut. Helse derimot er noe annet, ser det er en del C-hofter som blir avlet på, generelt dårligere helse på flere. Har mange kull i året, noe jeg synes er litt merkelig. Har en generell innblikk i lappemiljøet! Lappekoia har jeg derimot ingen kjennskap til. Driver å ser litt nå. Det jeg derimot reagerer på er at det blir avlet mye på andre farger enn svarte hunder (svart er jo selvsagt ikke like ettertraktet enn andre farger). For det meste brune og dominovalper man ser. Så kan man jo trekke litt konklusjoner. Samtidig så synes jeg ikke noen av de lapphundene som blir brukt i avl ikke samsvarer helt med rasestandard. Er godt og blandet. Til syvende og sist er helse og mentalitet det viktigste - det er jo en annen sak. Ellers så kan jeg absolutt anbefale Vintervidda og Lumikki - disse etterstreber helse og mentalitet samt. Å ta vare på den typiske lapphunden! De har krav samt. at de er utrolig greie med oppfølging. Ellers er det noen oppdrettere som har drevet leeenge med lapphunden, som feks. Arbbolas - utrolig fine hunder og helse, men her er oppdretter noe sær (flere som havner på vrangsiden med de). Kan jeg spørre hvorfor du er usikker på henne? Er man usikker så bør man ikke satse på en oppdretter man ikke er sikker på Anonymkode: 9e64d...0ad
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #16 Skrevet 23. juni 2022 Var det Lappekoia som satte kull på tispe før HD-bildene var avlest, for hun hadde sett nok bilder av hofter til å forstå at disse kom til å være fine? Anonymkode: a3269...198 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 Jeg har hørt mye bra om kennel hoito. Anonymkode: 4e170...12e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #18 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 13.54): Var det Lappekoia som satte kull på tispe før HD-bildene var avlest, for hun hadde sett nok bilder av hofter til å forstå at disse kom til å være fine? Anonymkode: a3269...198 Ja, det stemmer nok det, etter det jeg har hørt etter litt grundigere undersøkelser. AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 20.28): Signerer denne! Sånn utseendemessig så ser de utrolig fine ut. Helse derimot er noe annet, ser det er en del C-hofter som blir avlet på, generelt dårligere helse på flere. Har mange kull i året, noe jeg synes er litt merkelig. Har en generell innblikk i lappemiljøet! Lappekoia har jeg derimot ingen kjennskap til. Driver å ser litt nå. Det jeg derimot reagerer på er at det blir avlet mye på andre farger enn svarte hunder (svart er jo selvsagt ikke like ettertraktet enn andre farger). For det meste brune og dominovalper man ser. Så kan man jo trekke litt konklusjoner. Samtidig så synes jeg ikke noen av de lapphundene som blir brukt i avl ikke samsvarer helt med rasestandard. Er godt og blandet. Til syvende og sist er helse og mentalitet det viktigste - det er jo en annen sak. Ellers så kan jeg absolutt anbefale Vintervidda og Lumikki - disse etterstreber helse og mentalitet samt. Å ta vare på den typiske lapphunden! De har krav samt. at de er utrolig greie med oppfølging. Ellers er det noen oppdrettere som har drevet leeenge med lapphunden, som feks. Arbbolas - utrolig fine hunder og helse, men her er oppdretter noe sær (flere som havner på vrangsiden med de). Kan jeg spørre hvorfor du er usikker på henne? Er man usikker så bør man ikke satse på en oppdretter man ikke er sikker på Anonymkode: 9e64d...0ad Har undersøkt grundigere nå og slått helt fra meg Lappekoia, så du har helt rett her - er man usikker skal man ikke kjøpe fra denne oppdretteren. Ei jeg kom i kontakt med hadde fått løyet seg midt i fleisen da hun hadde spurt om foreldrene til kullet hun var tilbudt valp fra var helsesjekket. Oppdretteren hadde sagt at begge var frie for alt, men hannhunden til kullet var ikke engang øyelyst, og når han til sist ble det, viste det seg at han hadde katarakt. Har også hørt fra en valpekjøper at oppdretteren ville bruke hannhunden hennes gratis i avl på to kull for å "sjekke" om han dugde til avl for å sjekke hva han ga av valper. Dette hadde hun visst gjort med flere av kjøperene sine som hadde kjøpt hannhund av henne, sa eieren til denne hannhunden...Svindel much? Det er vel ikke vanlig trodde jeg...🙄 Noe annet jeg så, etter jeg ble litt bedre kjent med dogweb-systemet, var at lappekoia aldri går på utstillinger, og når jeg har googlet og søkt rundtom så er det jo ganske mange lappekoiahunder som ikke ser ut som lapphunder i det hele tatt, ut fra andre finske lapphunder jeg har sett. De er veldig spisse i snuten, som en rev, og det skal de vel helst ikke være. Siden de ikke går på utstillinger så følger de heller ikke raseklubben sine anbefalinger for avl, som jeg også i denne prosessen har lært meg litt om. Veldig trist, for slike oppdrettere ødelegger rasen. Anonymkode: fdcc0...2e0 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #19 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 21.54): Ja, det stemmer nok det, etter det jeg har hørt etter litt grundigere undersøkelser. Har undersøkt grundigere nå og slått helt fra meg Lappekoia, så du har helt rett her - er man usikker skal man ikke kjøpe fra denne oppdretteren. Ei jeg kom i kontakt med hadde fått løyet seg midt i fleisen da hun hadde spurt om foreldrene til kullet hun var tilbudt valp fra var helsesjekket. Oppdretteren hadde sagt at begge var frie for alt, men hannhunden til kullet var ikke engang øyelyst, og når han til sist ble det, viste det seg at han hadde katarakt. Har også hørt fra en valpekjøper at oppdretteren ville bruke hannhunden hennes gratis i avl på to kull for å "sjekke" om han dugde til avl for å sjekke hva han ga av valper. Dette hadde hun visst gjort med flere av kjøperene sine som hadde kjøpt hannhund av henne, sa eieren til denne hannhunden...Svindel much? Det er vel ikke vanlig trodde jeg...🙄 Noe annet jeg så, etter jeg ble litt bedre kjent med dogweb-systemet, var at lappekoia aldri går på utstillinger, og når jeg har googlet og søkt rundtom så er det jo ganske mange lappekoiahunder som ikke ser ut som lapphunder i det hele tatt, ut fra andre finske lapphunder jeg har sett. De er veldig spisse i snuten, som en rev, og det skal de vel helst ikke være. Siden de ikke går på utstillinger så følger de heller ikke raseklubben sine anbefalinger for avl, som jeg også i denne prosessen har lært meg litt om. Veldig trist, for slike oppdrettere ødelegger rasen. Anonymkode: fdcc0...2e0 Kudos til deg for å gjøre så god research ❤️ Håper du finner deg en lappis-venn fra seriøs oppdretter snart Nå gjorde Kennel Alnopa det veldig godt på utstilling i Nordhordland nylig, med masse bra resultater. Kennel Toiveikas gjorde det veldig godt i Sandefjord. De kan være verdt å sjekke ut? Anonymkode: a3269...198 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #20 Skrevet 28. juni 2022 On 6/26/2022 at 9:54 PM, AnonymBruker said: Ja, det stemmer nok det, etter det jeg har hørt etter litt grundigere undersøkelser. Har undersøkt grundigere nå og slått helt fra meg Lappekoia, så du har helt rett her - er man usikker skal man ikke kjøpe fra denne oppdretteren. Ei jeg kom i kontakt med hadde fått løyet seg midt i fleisen da hun hadde spurt om foreldrene til kullet hun var tilbudt valp fra var helsesjekket. Oppdretteren hadde sagt at begge var frie for alt, men hannhunden til kullet var ikke engang øyelyst, og når han til sist ble det, viste det seg at han hadde katarakt. Har også hørt fra en valpekjøper at oppdretteren ville bruke hannhunden hennes gratis i avl på to kull for å "sjekke" om han dugde til avl for å sjekke hva han ga av valper. Dette hadde hun visst gjort med flere av kjøperene sine som hadde kjøpt hannhund av henne, sa eieren til denne hannhunden...Svindel much? Det er vel ikke vanlig trodde jeg...🙄 Noe annet jeg så, etter jeg ble litt bedre kjent med dogweb-systemet, var at lappekoia aldri går på utstillinger, og når jeg har googlet og søkt rundtom så er det jo ganske mange lappekoiahunder som ikke ser ut som lapphunder i det hele tatt, ut fra andre finske lapphunder jeg har sett. De er veldig spisse i snuten, som en rev, og det skal de vel helst ikke være. Siden de ikke går på utstillinger så følger de heller ikke raseklubben sine anbefalinger for avl, som jeg også i denne prosessen har lært meg litt om. Veldig trist, for slike oppdrettere ødelegger rasen. Anonymkode: fdcc0...2e0 Men da selger hun hunder uten stamtavle da? Jeg bare lurer, for å få stamtavle må avlshundene være godkjente for avl og det blir de jo ikke om de ikke er helsesjekka? Anonymkode: 23d5a...af9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå