AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Har kjøleskap og fryser "i ett". Har funnet en "kjekk" metode for å få vekk is som bare går på å skrape vekk isen bak skuffen slik at det ikke bygger seg opp. Litt tungvint, men bedre enn å heller ta ut hele kjøleskapet ute. Det er nokså tungt så ikke en "bare bare prosess". Er det noen som har noen hacks/tips for å bli kvitt is uten å avrime hele fryseren? Og som man kan gjøre innvendig? Hvor ofte vasker dere kjøleskapet? Jeg må innrømme at jeg ikke rundvasker da jeg tar alt av flekker etter hvert som det dukker opp og rydder hver uke. Eller er det slik at man bør gå over alt i kjøleskapet med salmiakk/klor en gang i mnd f.eks? Anonymkode: 09a7c...847
Luckiness Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Vi har heldigvis no-frost fryser. Skal aldri ha noe annet 😅 Er et herk å måtte avrime. Men man kjøper jo sjeldent ny frys før en må, så mange som må gjøre dette jevnlig uansett. Jeg så en gang en slags matte på Clas Olsson som var til å legge under/foran frysen når en skal avrime. Som absorberer store mengder væske slik en slipper å styre med masse håndklær osv. Kjøleskapet vaskes ved behov. Altså er det smuler/flekker vaskes de fortløpende. Har også alt oppi beholdere. Tar ikke pålegg og slikt ut av pakkene og i beholdere. Men samler i større beholdere. Disse vaskes i vaskemaskinen ved behov. Så er minimalt som kreves av vask.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Luckiness skrev (36 minutter siden): Vi har heldigvis no-frost fryser. Skal aldri ha noe annet 😅 Er et herk å måtte avrime. Men man kjøper jo sjeldent ny frys før en må, så mange som må gjøre dette jevnlig uansett. Jeg så en gang en slags matte på Clas Olsson som var til å legge under/foran frysen når en skal avrime. Som absorberer store mengder væske slik en slipper å styre med masse håndklær osv. Kjøleskapet vaskes ved behov. Altså er det smuler/flekker vaskes de fortløpende. Har også alt oppi beholdere. Tar ikke pålegg og slikt ut av pakkene og i beholdere. Men samler i større beholdere. Disse vaskes i vaskemaskinen ved behov. Så er minimalt som kreves av vask. Takk for innspill. Da gjør vi det likt når det kommer til kjøleskap 🙂 Den matte høres jo genial ut. Tør jo ikke avrime inne pga gulvet. Men hva i alle dager gjør jeg med all maten i kjøleskapet? *funderer hardt* Er ikke egen bryter så vidt jeg vet til fryseren så alt må slås av så dette må jo evt gjøres rett før vi skal dra bort et sted og har spist oss ut av huset. Anonymkode: 09a7c...847
Luckiness Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for innspill. Da gjør vi det likt når det kommer til kjøleskap 🙂 Den matte høres jo genial ut. Tør jo ikke avrime inne pga gulvet. Men hva i alle dager gjør jeg med all maten i kjøleskapet? *funderer hardt* Er ikke egen bryter så vidt jeg vet til fryseren så alt må slås av så dette må jo evt gjøres rett før vi skal dra bort et sted og har spist oss ut av huset. Anonymkode: 09a7c...847 Nei si det. Har ikke noe godt svar på det, annet enn hva du nevner, å ha spist seg ut…eventuelt låne plass hos familie/venner/nabo. Men er jo litt kjedelig det også. Kanskje lage en plan 1-2 ganger i året at ikken x dato skal man ha brukt det som er i frysen, så avrime og deretter starte på nytt. Men tar det så lang tid å avrime frysen at det tiner? Har vært med å avrime før. Har da satt boller med varmt vann i hyllene. Da tines isen raskere.
Amossa Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Har ingen fast rutine for vask av kjøleskapet. Søles noe så tørkes det bort med en gang. Vasker skikkelig når jeg bestemmer meg for det. Vi har en stor fryseboks og et høyt fryseskap. Begge er av typen som må avtines. Det gjør jeg på ettersommeren fordi da er de minst fulle. Innholdet i fryseskapet legger jeg i fryseboksen mens jeg avtiner. Det gjør jeg ved å sette ei bøtte med varmt vann nederst i skapet (alle skuffer er tatt ut). Verre med fryseboksen, for da har jeg ingen steder å oppbevare frysevarene. Så fikk jeg et tips fra svigermor- å legge alle pakker og poser oppi en søppelsekk. Da holdes kulden lenger fordi de ligger samlet. Fungerer utmerket. Og ja, også fryseboksen avtiner jeg ved å sette et par bøtter med varmt vann oppi og lukke lokket. Så slår jeg med en liten hammer der hvor isen sitter ekstra hardt for å få fortgang på tiningen.
-venter- Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Ang matvarer, man bør alltid avrime frysen om vinteren. Da kan du bare sette matvarene ut😀 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Fryseren: maten holder fint en stund på benken om den stables i poser. I fryseskapet bruker jeg hårføneren, plukker bort isen i store flak. Kokende vann i fryseboks, som allerede foreslått. Kjøleskap: tørker søl ved behov. Bruker zalospray og kjøkkenpapir. Grønnsaksskuffene tas ut og vaskes ved behov. Ca 2 ganger i året tar vi ut alt, plater, hyller i døra. Og vasker ned. Bruker da eddik, og litt zalo. Aldri noe sterkere så tett på mat. Anonymkode: 91a1a...1ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå