Gå til innhold

Jeg snakker katt.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er fordi jeg er språkinteressert, eller bare halvgæren -  men jeg er sikker på at jeg snakker katt.
Jeg har to katter, og de har noen mjau-ord felles, og noen mjau-ord kun den ene av dem bruker - hun som snakker mest av dem.
Har lest at katter ikke mjauer til hverandre slik de mjauer til mennesker, men mine to mjauer til hverandre. Ikke like høylydt og hyppig som til meg, men likefullt voksenpus-mjau. 

Det er selvsagt ikke kompleks kommunikasjon jeg har med dem. Mye går ut på å bekrefte dem, enten ved å "oversette" for dem og så si "ja!"
Pus: "Mja-a-au"
Meg: "Være ute?"
Pus: "Mja-a-au"
Meg: "Ja!" - og så åpner jeg verandadøren.

Noen ganger bare gjentar jeg lyden de har laget, og da går de til gjenstanden de mjauer om - ytterdøra, matskålen eller hva det måtte være. Den mest pratsomme av dem har et par ekstra mjau-ord - hun har for eksempel ett for "jeg må bæsje, men jeg vil bæsje ute". Hver gang hun mjauer slik vil hun ut nå med én gang, og hun løper bort til en busk der jeg vet de bæsjer. 

Herregud, jeg høres koko ut. Men går dette an? Er jeg bare enda en crazy cat lady?

Anonymkode: 43491...42e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha! 😄 Du er så god 😊 Ja jeg vil si det er mulig å gjenkjenne mjau. Og ja, du er nok en crazy cat lady :hjerte:

Anonymkode: 70d43...848

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke helt ko-ko. Men om de virkelig mener det du tror er jeg ikke sikker på. Ingen av våre 4 katter sier «mjau», men de snakker med litt andre lyder.

Anonymkode: e7685...0f1

Gjest Luna Llena
Skrevet

Dette var jo bare søtt :ninuskapus:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, ikke helt ko-ko. Men om de virkelig mener det du tror er jeg ikke sikker på. Ingen av våre 4 katter sier «mjau», men de snakker med litt andre lyder.

Anonymkode: e7685...0f1

De har kanskje lært seg at hvis de sier "mjææææææææ" blir de løftet opp, men hvis de sier "mjæ-hæh" får de smake mat, osv. At de bare har lært seg hva som funker på akkurat meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neida 🙂 har selv flere katter og har lært meg å gjenkjenne mjauene deres, så jeg vet hvilke katt som mjauer når de er ute av syne.

Anonymkode: f8e2b...dec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Halvgærn? Jeg vil nå heller si helgærn!! 😂

Anonymkode: 5820f...795

Skrevet

Nei, du snakker ikke katt, men man lærer selvfølgelig kjæledyrene sine å kjenne og klarer å oppfatte oppførsel og lyder riktig etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg "snakker" med flere dyr jeg - eller er det kanskje de som snakker til meg? Ofte får jeg inntrykk av at dyr og fugler prøver å lære opp meg til å forstå hva de vil, de bruker forskjellige lyder og signaler og følger med på hvordan jeg reagerer. Hvis jeg ikke reagerer riktig, prøver de igjen til jeg finner ut av det.

Det handler om å ha ørene og øynene med seg for deres måte å kommunisere på, og jeg tror de oppfatter meg som veldig lett å dressere. Det fins jo mange eksempler i dyreriket der vidt forskjellige arter finner fram til en måte å leve på som er bra for begge parter.

Anonymkode: ed14e...d1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 22.18):

Jeg "snakker" med flere dyr jeg - eller er det kanskje de som snakker til meg? Ofte får jeg inntrykk av at dyr og fugler prøver å lære opp meg til å forstå hva de vil, de bruker forskjellige lyder og signaler og følger med på hvordan jeg reagerer. Hvis jeg ikke reagerer riktig, prøver de igjen til jeg finner ut av det.

Det handler om å ha ørene og øynene med seg for deres måte å kommunisere på, og jeg tror de oppfatter meg som veldig lett å dressere. Det fins jo mange eksempler i dyreriket der vidt forskjellige arter finner fram til en måte å leve på som er bra for begge parter.

Anonymkode: ed14e...d1e

Ja! Det må være noe sånt. Så fint 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...