AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Hei! Dette er et litt vanskelig tema og vil bare på forhånd si at jeg ikke har noe i mot ekteskap med dame i fra Thailand. Jeg har sett mange flotte ekteskap og hørt om mange skrekk-ekteskap. Min far skal gifte seg med ei dame i fra Thailand som har vist seg å være veldig ustabil og har humør som går i Berg og dalbane. De har ikke alltid hatt bra kommunikasjon imellom seg og har brukt meg som tolk. Hun har også måttet bo i huset mitt for å ha pause fra min far når hun er lei av han og orker ikke å være i samme hus som han når de krangler. Jeg likte henne veldig godt i begynnelsen, men forholdet deres ble satt på prøve da min far fikk hjerteinfarkt og hun måtte være sykepleier for han. Jeg følte hun viste seg fra sin sanne side da hun var for det meste sur for å være pleieren hannes isteden for å reise Norge rundt på herlige utflukter og fine hoteller. Dette var altså planen, men han fikk kraftig hjerteinfarkt og lungebetennelse første uken da hun ankom Norge. Min far er også veldig rik, derav bekymringene mine. Jeg er veldig opptatt av at dette er ekte kjærlighet og håper inderlig at det er det. Jeg har dessverre sett for mye røde flagg. Min far er ensom og han har også mye glede av dette forholdet, så jeg støtter han uansett hva han gjør. Siden han har brent seg før på et ekteskap med ei dame fra Thailand, så vil han nå skrive særeie når han skal gifte seg på nytt i år. Men jeg har hørt at særeie ikke gjelder ved dødsfall? Arver hun halvparten da, hvis de er gift og han dør? Han selv tenker at serieordning gjelder etter hans død og kun barna vil Arve etter han - noe som han vil. Det er på grunn av at selskapet han driver, så har vi barna hjulpet han så mye uten å spurt om ei krone. Han er i dårlig form og vi vil ikke se på at han gifter seg, for å så gå bort og at hun «vinner» jackpot. Beklager for det typiske «jeg er redd min far blir lurt-viben» jeg gir, men vi klarer rett og slett ikke bli helt klok på denne damen av flere grunner som jeg ikke går innpå nå. Og jeg som har sittet mitt i kranglene dems som tolk, er såklart skeptisk. Jeg vil bare vite reglene rundt dette, jeg har googlet men regler endrer seg med årene og jeg blir forvirret av å lese om arverett på nett. Noen som vet? De har ikke felles barn til opplysning. Anonymkode: 164be...c8e 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Særeie gjelder ikke ved dødsfall nei. Anonymkode: 0dcb5...e94
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Han må ha testamente. Da kan arven til ektefellen begrenses (men ikke reduseres til 0). https://www.familierettsadvokater.no/arv/ektefellens-arv/ Anonymkode: 4b7c7...76f 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Dette kan hans advokat svare på, ikke hobbyjuristene her på KG. Han skal vel uansett snakke med advokat. Anonymkode: 24bc1...5b3 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Særeie gjelder ikke ved dødsfall nei. Anonymkode: 0dcb5...e94 Det er feil. Man kan avtale at det ikke gjelder. Anonymkode: f91a0...0b6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er feil. Man kan avtale at det ikke gjelder. Anonymkode: f91a0...0b6 Ja, men det var ikke spørsmålet. Særeie gjelder ikke ved dødsfall. For å unngå det må man skrive en fremtidsfullmakt og den kan man også skrive uten særeie, så det har ikke noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: 0dcb5...e94
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, men det var ikke spørsmålet. Særeie gjelder ikke ved dødsfall. For å unngå det må man skrive en fremtidsfullmakt og den kan man også skrive uten særeie, så det har ikke noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: 0dcb5...e94 Jo, det gjelder. Men man kan avtale at det ikke skal gjøre det. Anonymkode: f91a0...0b6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Se her, under særeie https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/arv-etter-foreldre/id2006132/#tocNode_5 Anonymkode: f91a0...0b6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo, det gjelder. Men man kan avtale at det ikke skal gjøre det. Anonymkode: f91a0...0b6 Dette er feil. Anonymkode: 0dcb5...e94
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er feil. Anonymkode: 0dcb5...e94 Vis meg en link. Det står noe annet i den jeg la inn over her. Anonymkode: f91a0...0b6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo, det gjelder. Men man kan avtale at det ikke skal gjøre det. Anonymkode: f91a0...0b6 Les linken som er lagt ut over her. Du gir feil informasjon, Særeie gjelder ikke ved død, kun skillsmisse. Jeg trodde som deg tidligere og ble veldig overrasket når jeg oppdaget at særeie ikke gjelder ved død. Men har selv vært hos advokat og vet at det er slik. Anonymkode: 0dcb5...e94
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Les linken som er lagt ut over her. Du gir feil informasjon, Særeie gjelder ikke ved død, kun skillsmisse. Jeg trodde som deg tidligere og ble veldig overrasket når jeg oppdaget at særeie ikke gjelder ved død. Men har selv vært hos advokat og vet at det er slik. Anonymkode: 0dcb5...e94 Jeg har lest linken. Det står at det gjelder. Som sagt, vis meg noe som sier noe annet. Anonymkode: f91a0...0b6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 Fra linken: Det typiske som særeie er derimot at det ikke skal deles mellom ektefellene når ekteskapet opphører. Det en avdød har eid som særeie, tilhører fullt og helt dødsboet, Anonymkode: f91a0...0b6 2
Hulderen Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har lest linken. Det står at det gjelder. Som sagt, vis meg noe som sier noe annet. Anonymkode: f91a0...0b6 Du har helt rett. Det står at ved særeie går alt avdøde eide til dødsboet. Altså arver ikke ektefellen noe av det. Endret 1. juni 2022 av Hulderen 1
regine Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette kan hans advokat svare på, ikke hobbyjuristene her på KG. Han skal vel uansett snakke med advokat. Anonymkode: 24bc1...5b3 Dette er det eneste fornuftige svaret du har fått, TS, Kontakt advokat og få det ordnet på ordentlig måte, av noen som kan det. Du ser jo at her sier folk helt motsatt av hverandre - så hvem skal du tro på da? Jo - du går til juridisk ekspertise. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 Hulderen skrev (12 timer siden): Du har helt rett. Det står at ved særeie går alt avdøde eide til dødsboet. Altså arver ikke ektefellen noe av det. Men da vil ektefellen arve en del av dødsboet etter vanlige arveregler. Men hvor mye av dødsboet ektefellen arver kan påvirkes av et testamente. Så her må faren til TS gå til en advokat for å få papirene i orden. Både når det gjelder særeie og testamente. Dere snakker rundt hverandre her, dette har to sider: Særeie (-> hva/hvor mye som blir en del av dødsboet etter avdøde) og arv (-> hvem arver hvor stor andel av dette dødsboet). Førstnevnte påvirker man vha avtale om særeie, sistnevte påvirker man vha testamente. Anonymkode: 4b7c7...76f 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #17 Skrevet 2. juni 2022 Og TS, du må absolutt ikke skrive under på at din fars kone kan få sitte i uskiftet bo hvis faren din dør. Anonymkode: 4b7c7...76f
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #18 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da vil ektefellen arve en del av dødsboet etter vanlige arveregler. Men hvor mye av dødsboet ektefellen arver kan påvirkes av et testamente. Så her må faren til TS gå til en advokat for å få papirene i orden. Både når det gjelder særeie og testamente. Dere snakker rundt hverandre her, dette har to sider: Særeie (-> hva/hvor mye som blir en del av dødsboet etter avdøde) og arv (-> hvem arver hvor stor andel av dette dødsboet). Førstnevnte påvirker man vha avtale om særeie, sistnevte påvirker man vha testamente. Anonymkode: 4b7c7...76f Vi snakker ikke rundt hverandre. Det ble påstått at særeie ikke gjelder ved dødsfall, og det er feil. Anonymkode: f91a0...0b6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #19 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fra linken: Det typiske som særeie er derimot at det ikke skal deles mellom ektefellene når ekteskapet opphører. Det en avdød har eid som særeie, tilhører fullt og helt dødsboet, Anonymkode: f91a0...0b6 Men ektefellen arver jo også fra dødsboet. Anonymkode: 0dcb5...e94 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #20 Skrevet 2. juni 2022 Hulderen skrev (16 timer siden): Du har helt rett. Det står at ved særeie går alt avdøde eide til dødsboet. Altså arver ikke ektefellen noe av det. Men ektefellen arver jo også fra dødsboet. Hallo, jeg har vært hos advokat og vet hva som gjelder. Anonymkode: 0dcb5...e94 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå