Gå til innhold

Hvordan avvise nabounger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen nabounger som ofte spør om å få komme inn i hagen når de ser at vi er ute. Dvs., omtrent hver gang de ser at vi er ute. Er det frekt å si at det ikke passer i dag? De spør vel hvorfor. Eller hvis de har vært hos oss en liten stund bare si, nå må dere gå, ha det! 

De er sånn 5 år og jeg har en smårolling så ikke egentlig lekekamerat for dem. Vil ikke være hun sure kjipe, men orker heller ikke støtt ha unger som klatrer på gelenderet og peller på alt. Så grensesetting men på en fin måte😅

Anonymkode: 481a9...87b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare si det som du pleier. Det passer ikke idag . Hvorfor har de ikke noe de har noe med. Voksne bestemmer over sin egen hage. Som regel pleier foreldrene til barna og spørre om det er greit. Jeg pleier å si at nå skal vi inn og spiser/legge oss whatever og gå inn. Barn takler dette godt,  er bra for dem med tydelige regler. Når ungene blir større renner det inn barn i hagen og på døra titt og stadig, det er bare å bli vant til å si ifra. 

Anonymkode: d0385...b25

• Liker 4
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Det er helt ok med klare beskjeder. «Nå er det på tide at dere går hjem, men dere er velkomne tilbake en annen dag», kan jeg for eksempel si. Hvis man da smiler og har et hyggelig kroppsspråk er ikke det noe problem. Barn er mye mer direkte enn voksne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare si det som du pleier. Det passer ikke idag . Hvorfor har de ikke noe de har noe med. Voksne bestemmer over sin egen hage. Som regel pleier foreldrene til barna og spørre om det er greit. Jeg pleier å si at nå skal vi inn og spiser/legge oss whatever og gå inn. Barn takler dette godt,  er bra for dem med tydelige regler. Når ungene blir større renner det inn barn i hagen og på døra titt og stadig, det er bare å bli vant til å si ifra. 

Anonymkode: d0385...b25

Jeg får gjøre det :) Så vant til at man liksom må mildne ord og sånt så veldig. At å være direkte er frekt. Ja, barnet mitt legger seg tidligere enn disse barna så det er jo ofte saken at vi skal inn og legge. 

CamillaCollett skrev (17 minutter siden):

Det er helt ok med klare beskjeder. «Nå er det på tide at dere går hjem, men dere er velkomne tilbake en annen dag», kan jeg for eksempel si. Hvis man da smiler og har et hyggelig kroppsspråk er ikke det noe problem. Barn er mye mer direkte enn voksne.

Sant det. Drømmer egentlig om å være like direkte med voksne😆 Kanskje når jeg får øvd meg litt.

Gjest CamillaCollett
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg får gjøre det :) Så vant til at man liksom må mildne ord og sånt så veldig. At å være direkte er frekt. Ja, barnet mitt legger seg tidligere enn disse barna så det er jo ofte saken at vi skal inn og legge. 

Sant det. Drømmer egentlig om å være like direkte med voksne😆 Kanskje når jeg får øvd meg litt.

Barn er befriende å være sammen med! :)

AnonymBruker
Skrevet

"nå må dere gå hjem fordi vi skal inn å roe ned for kvelden" 

"idag har vi andre planer og dere må komme igjen en annen dag" 

Anonymkode: 2f9db...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«Dere kan ikke være her i dag, for i dag vil vi være alene her.»

Anonymkode: 856c8...41c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn takler faktisk konkrete beskjeder bedre enn voksne. Si det rett ut «nei, i dag passer det ikke» eller «nå må du gå hjem, så kan du heller besøke en annen dag» i en hyggelig tone. 

Anonymkode: 82f02...625

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barn takler faktisk konkrete beskjeder bedre enn voksne. Si det rett ut «nei, i dag passer det ikke» eller «nå må du gå hjem, så kan du heller besøke en annen dag» i en hyggelig tone. 

Du har nok rett. Jeg hadde sikkert blitt fornærmet om noen sa til meg, nå må du gå😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har nok rett. Jeg hadde sikkert blitt fornærmet om noen sa til meg, nå må du gå😆

Hjelper ikke å hinte til barn 😛 ja, vi voksne hadde nok reagert på det. Men tydelige beskjeder hjelper barna med å forstå grenser, hinting kan bare føre til forvirring fordi de ikke skjønner helt hva du mener 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis disse nabobarna er i annen alder enn ditt barn og da ikke kommer for å leke med barnet ditt hadde ikke giddet å være gratis barnevakt. Hadde lett sakt at "Dere må nok leke i deres egen hage heretter da jeg har nok med å passe på X"

Anonymkode: 019e9...f53

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes også det var vanskelig da vi flyttet hit, for kjente ikke barna, og ble egentlig ganske overrasket over at de spurte. Her bor det ingen småbarn de ville/kunne leke med. Vi har riktig nok to hunder barna liker, men unger kunne spørre om å få være i hagen også når hundene var borte. 

Jeg måtte bare lære meg å si nei, det passer ikke, selv om årsaken til at det ikke passer bare er at jeg vil sitte i fred i hagen. De taklet det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelper ikke å hinte til barn 😛 ja, vi voksne hadde nok reagert på det. Men tydelige beskjeder hjelper barna med å forstå grenser, hinting kan bare føre til forvirring fordi de ikke skjønner helt hva du mener 

Sant, det er lurere å snakke klart. Skal være tydeligere fra nå av.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvis disse nabobarna er i annen alder enn ditt barn og da ikke kommer for å leke med barnet ditt hadde ikke giddet å være gratis barnevakt. Hadde lett sakt at "Dere må nok leke i deres egen hage heretter da jeg har nok med å passe på X"

Anonymkode: 019e9...f53

Kjenner foreldrene litt men kjenner ikke barna godt og har egentlig ikke interesse av å underholde dem, nei. Får være litt strengere fra nå.

Trolltunge skrev (20 minutter siden):

Jeg syntes også det var vanskelig da vi flyttet hit, for kjente ikke barna, og ble egentlig ganske overrasket over at de spurte. Her bor det ingen småbarn de ville/kunne leke med. Vi har riktig nok to hunder barna liker, men unger kunne spørre om å få være i hagen også når hundene var borte. 

Jeg måtte bare lære meg å si nei, det passer ikke, selv om årsaken til at det ikke passer bare er at jeg vil sitte i fred i hagen. De taklet det. 

Ja... Har også hund og blir stressa av å skulle passe på at de ikke plager den. Tydelig ikke hundevante barn så de oppfører seg ikke alltid riktig. Så da sender jeg hunden inn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes at man skal få lov til å sitte i egen hage uten at alle nabobarna skal leke der selv om jeg er ute.. Jeg har 2 små som er flere år yngre enn nabo, men de skal gjerne være her likevel, og kommer også når jeg er ute alene.. Syntes det er slitsomt noen ganger, men sliter selve med grensesetting... Men er streng på at ikke mine unger skal fly rundt uten å spørre om det er greit, mellomste er nå blitt stor nok til han gjør det, når han får lov..

Anonymkode: d5dbc...4c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...