Gå til innhold

Er dette normalt? Og isåfall hvorfor??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal i utdrikningslag og det skal handles inn felles alkohol. Jeg er helt med på å dekke alkoholen for bruden, men hvorfor skal det handles inn felles alkohol?? Det er jo alltid noen som drikker mer enn andre, eller dyrere drikke enn andre. Og hva gjør man det som blir til overs? Deler det ut? Har aldri forstått greia med at det skal handles inn felles alkohol. Er jo mye bedre at man tar med det man skal drikke selv?! Da får man jo i tillegg det man faktisk liker å drikke også! 

Anonymkode: 0412d...df7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel bare si fra at du ikke ønsker å være med på den delen (foruten til bruden). 

Anonymkode: 327e2...aa4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje for at det skal være mer praktisk? Hvis dere feks skal til et sted er det jo smart at alkoholen står klar der, istedenfor at dere må drasse rundt på hver deres alkohol hele dagen?

Anonymkode: 459bc...73b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kanskje for at det skal være mer praktisk? Hvis dere feks skal til et sted er det jo smart at alkoholen står klar der, istedenfor at dere må drasse rundt på hver deres alkohol hele dagen?

Anonymkode: 459bc...73b

Vi skal være to forskjellige steder og så ett sted før vi skal ut. Så det mest praktiske er at vi hadde hatt hver vår drikke i minibussen.. 

Anonymkode: 0412d...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje for at det skal være mer praktisk? Hvis dere feks skal til et sted er det jo smart at alkoholen står klar der, istedenfor at dere må drasse rundt på hver deres alkohol hele dagen?

Anonymkode: 459bc...73b

Ja, men igjen så vil jeg ikke være den ène som skal være sær… synes bare det er veldig spesielt at det skal handles inn felles alkohol når det hadde vært mye bedre å tatt med selv. 

Anonymkode: 0412d...df7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, men igjen så vil jeg ikke være den ène som skal være sær… synes bare det er veldig spesielt at det skal handles inn felles alkohol når det hadde vært mye bedre å tatt med selv. 

Anonymkode: 0412d...df7

Kan du ikke argumentere for hvorfor det er praktisk å ta med hver sin da?

Anonymkode: 459bc...73b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med TS. Felles drikke er upraktisk. 
 

Jeg drikker bare en type Gin. Skal jeg ta med en flaske + blandevann vil dette koste meg 590 kr. Så kommer kjipeguri og har med 1 flaske billig hvitvin og 2 bokser grans øl evt pokal øl.  Også drikker hun på min dyre Gin for dette « var jo sååååå godt, og jeg kjøper jo aldri sånn»

 

Anonymkode: cfb25...116

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig med TS. Felles drikke er upraktisk. 
 

Jeg drikker bare en type Gin. Skal jeg ta med en flaske + blandevann vil dette koste meg 590 kr. Så kommer kjipeguri og har med 1 flaske billig hvitvin og 2 bokser grans øl evt pokal øl.  Også drikker hun på min dyre Gin for dette « var jo sååååå godt, og jeg kjøper jo aldri sånn»

 

Anonymkode: cfb25...116

Kjipeguri - evt. hennes tvillingbror - er alltid, ALLTID med på slike fellesopplegg! De bruker en hundrings selv og bælmer i seg andres kvalitet.

Anonymkode: 42278...6ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja, grusomt. Og de som alltid skal ha deleretter på restaurant🤮 
Si du tar med egen alkohol, at du er så kresen

Anonymkode: c316b...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke normalt i de utdrikkningslagene jeg har vært i.
Drikken og alt til bruden deles, det man skal ha selv betaler man selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt hva som menes med alkohol og hvilken type som er tenkt å kjøpe inn. Det kan godt hende felles alkohol dekker for bruden og f.eks til champagnefrokost/lignende. Og at dere dekker resten selv ute på byen/restaurant?

Dersom det virker som alt skal spleises på, så kommer det jo an på om det er noe du liker. Hater du champagne og det er det som bestilles på restauranten, så kan du gi beskjed om at du ønsker å kjøpe selv. Eller hvis det skal kjøpes inn til en fest, så kan du jo foreslå at forloveren lager en liste over hva folk drikker. Ikke vits å kjøpe inn masse vin dersom de fleste foretrekker øl. 

Anonymkode: 108ab...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men igjen så vil jeg ikke være den ène som skal være sær… synes bare det er veldig spesielt at det skal handles inn felles alkohol når det hadde vært mye bedre å tatt med selv. 

Anonymkode: 0412d...df7

Har akkurat arrangert utdrikkningslag selv og satte veldig pris på at ingen var sære på noe ja ;) Var mer enn nok jobb med å få ordnet opplegg for 15 damer uten at den ene ønsket det og den andre ønsket noe annet. Tenker det er en dag man sikkert må svelge noen kameler uansett, kanskje være med og betale for aktiviteter man ikke nødvendigvis synes er kjempegøy og kanskje ikke sin favoritt-drikke eller mat. 

Ville strukket meg svært langt for å ikke være vanskelig den dagen..eller i bryllupet. Får nok ikke tak i sin favorittdrikke der heller, men tenker det bør gå bra :) 

Anonymkode: 3a5d8...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Kjipeguri - evt. hennes tvillingbror - er alltid, ALLTID med på slike fellesopplegg! De bruker en hundrings selv og bælmer i seg andres kvalitet.

Anonymkode: 42278...6ca

Jeg er nok litt "kjipeguri" fordi jeg tar med mine 3-4 cider og det er alt jeg VIL drikke. Jeg er full etter 3-4 cider. Noe mer, så står jeg snart og spyr. Men når jeg sitter der med cidern min (eller den er *gisp* TOM et øyeblikk) så skal alltid folk presse på meg et glass med både det ene og det andre. Ting jeg ikke liker noe særlig, ikke har godt av å drikke, etc. Og som jeg derfor SELVFØLGELIG ikke vil være med å betale for.

Jeg ville definitivt vært med på "kjøpe inn eget"-laget. Kanskje spleiset på et par vinkartonger som sto på siste stoppested, for de som har vært så uheldige å gå tomme underveis... 

Anonymkode: 90108...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Har akkurat arrangert utdrikkningslag selv og satte veldig pris på at ingen var sære på noe ja ;) Var mer enn nok jobb med å få ordnet opplegg for 15 damer uten at den ene ønsket det og den andre ønsket noe annet. Tenker det er en dag man sikkert må svelge noen kameler uansett, kanskje være med og betale for aktiviteter man ikke nødvendigvis synes er kjempegøy og kanskje ikke sin favoritt-drikke eller mat. 

Ville strukket meg svært langt for å ikke være vanskelig den dagen..eller i bryllupet. Får nok ikke tak i sin favorittdrikke der heller, men tenker det bør gå bra :) 

Anonymkode: 3a5d8...065

Nei. 

Bare nei. Herregud.

Anonymkode: 6ff1c...e75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har akkurat arrangert utdrikkningslag selv og satte veldig pris på at ingen var sære på noe ja ;) Var mer enn nok jobb med å få ordnet opplegg for 15 damer uten at den ene ønsket det og den andre ønsket noe annet. Tenker det er en dag man sikkert må svelge noen kameler uansett, kanskje være med og betale for aktiviteter man ikke nødvendigvis synes er kjempegøy og kanskje ikke sin favoritt-drikke eller mat. 

Ville strukket meg svært langt for å ikke være vanskelig den dagen..eller i bryllupet. Får nok ikke tak i sin favorittdrikke der heller, men tenker det bør gå bra :) 

Anonymkode: 3a5d8...065

Det kan da vitterlig ikke være en ekstrem ekstrabelastning å skulle kjøpe alkohol til 14 personer i stedet for 15. 

Anonymkode: 327e2...aa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær med på spleiselaget for å holde en god tone for bruden og kjøp med en flaske bare til deg om det er noe spesielt du vil ha selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir handlet inn øl og «bobler». Jeg liker å blande mine egne drinker med sprit, drikke cider. Jeg foreslo at om det ikke er bedre at alle tar med egen alkohol men såklart dekker vi for bruden. Men nei, det skulle forlover handle inn, felles alkohol til alle. Synes det er veldig spesielt å skulle bestemme hva andre MÅ drikke. Jeg kan til nød drikke øl, men det er da «spesielle» merker… Vi betaler for alkohol selv når vi skal ut å spise, da. Men jeg fatter ikke hvorfor hun kom frem til den konklusjonen om at hun skal handle inn felles alkohol. Det er jo mindre stress for henne og om alle bare tar med sin egen drikke! 

ts

Anonymkode: 0412d...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir handlet inn øl og «bobler». Jeg liker å blande mine egne drinker med sprit, drikke cider. Jeg foreslo at om det ikke er bedre at alle tar med egen alkohol men såklart dekker vi for bruden. Men nei, det skulle forlover handle inn, felles alkohol til alle. Synes det er veldig spesielt å skulle bestemme hva andre MÅ drikke. Jeg kan til nød drikke øl, men det er da «spesielle» merker… Vi betaler for alkohol selv når vi skal ut å spise, da. Men jeg fatter ikke hvorfor hun kom frem til den konklusjonen om at hun skal handle inn felles alkohol. Det er jo mindre stress for henne og om alle bare tar med sin egen drikke! 

ts

Anonymkode: 0412d...df7

Syns det høres kjipt ut ja. Ikke alle liker bobler og øl. Jeg kan drikke bobler, men det kommer helt an på hvilken type bobler. Ikke noe søtt skvip, da holder det i så fall med ett glass for å skåle for bruden eller noe, for ellers blir jeg dårlig. Det samme med øl. Jeg kan godt ta en utepils eller en kald øl i solsteiken, men jeg syns ikke det er noe godt å drikke mange øl. Da blir magen kranglete i alle fall; luftig og føles fylt opp på en ekkel måte. Og litt kjipt å dra tidlig hjem fra et utdrikningslag grunnet kranglete mage.

Men det syns jeg du kan si det til henne; at siden dere må spleise på felles drikke, så må hun sørge for å kjøpe inn slik at alle får noe de liker å drikke. Mistenker at hun bare vil kjøpe ting hun selv liker å drikke (også kan hun ta med seg restene hjem etter utdrikningslaget). 

Anonymkode: 41e4e...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste utdrikningslagene jeg har vært på har hatt felles bobler på lunsjen vi starter med, noe felles drikke underveis, og så er det kjøpt felles vin som passer maten på kvelden (bestilt catering hjem/hytte/til leid lokale). Folk har betalt for sin egen drikke ute, og på siste stedet har man gjerne hatt med noe selv. Jeg syns du høres litt kjip ut ts, men det er ikke verre enn at du kjøper med deg fore cider og har i veska og drikker uten ståhei når de andre tar vin. Det er ikke snakk om de helt store summene, så dette hadde jeg ikke kranglet på. 

Anonymkode: bfb1f...944

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i tidlig 20-årene hadde vi ofte med oss egen drikke, både på fest og i utdrikningslag. Men, etterhvert som vi ble litt eldre (25+) har det hvertfall i alle utdrikningslagene vært handlet inn fellesdrikke. Og så er det noen som tar med seg litt ekstra til seg selv i tillegg hvis det er noe spesielt de absolutt vil ha. Ofte sier de som arrangerer feks «vi kjøper bobler og øl til lunsj og vin til middag. Er det noen som vil ha noe annet så gi beskjed» Det er rett og slett litt mer hyggelig å ha drikken felles enn at alle skal ha Rema-posen sin under bordet. 
På fester både privat og i jobbsammenheng er det mer og mer vanlig at vertskapet stiller med drikke. 

Er du motstander av felles måltider også? Tar su med matpakke eller insistere på at det skal spises på restaurant? 
 

Dette med å ta med egen drikke (og å være så opptatt av å få med seg sine egne rester hjem igjen) er en litt rar greie i Norge som jeg vet mange  nye landsmenn synes er skikkelig pussig. 

Anonymkode: 23ba7...4a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...