AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har en innekatt på 13 år, som de siste månedene har begynt å endre adferd litt etter litt. Jeg har bestilt en time hos dyrlegen neste uke, men tenkte jeg ville høre litt erfaringer her i mellomtiden. Er livredd for at pus er syk, og håper kun det er aldringstegn som har begynt å komme til uttrykk. Så, pus har alltid vært stille, kun "snakket" litt av og til. Nå er det helt ekstremt, og blir bare verre og verre. Hun mjauer høylytt til alle døgnets tider. Hun kan sitte på gulvet foran meg å mjaue (de merkeligste lyder), eller hun kan gå inn i et annet rom i huset for seg selv. Hun er langt mer kosete og oppmerksomhetssyk. Hun drikker mer vann, og tisser mer. Noen dager spiser hun mindre enn hun pleier, men vil ellers si at matvanene er ganske normale. Det samme er do-vanene, bortsett fra at hun tisser oftere. Hun tisser kanskje en gang mer i døgnet, enn hun pleide. Av og til to. Hun har begynt å bli fettete i pelsen, og det har hun aldri vært før. Men hun vasker seg like ofte som hun gjorde tidligere. Ellers så er hun som hun alltid har vært, hun både løper og hopper opp og ned på favorittstedene hennes. Hun kommer når jeg roper, og virker glad. Så, tror dere dette er noe som kommer naturlig med alderen, eller kan hun rett og slett være syk? Anonymkode: 85b53...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Helt umulig å si, derfor er det best å gå til veterinæren å ta en skikkelig senior sjekk. Økt mjauing kan for eksempel være smerter eller demens, og økt urininering og tørste kan bety nyreproblemer eller diabetes, så det er helt umulig å svare på for oss, så ta en sjekk hos vet! Anonymkode: 15e25...478 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Den høres syk ut. 13 år er ikke så gammelt. Jeg har en katt som fikk nyresvikt da den var 16. Symptomene var at den drakk og tisset mer, og var fettete i pelsen. Nå får den et spesialfor for nyrene og lever godt med det. Anonymkode: bf4bc...fe4 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Min erfaring er at selv en katt som er 13-17 år sjelden viser tydelig smerte eller at den er syk. Men det er mange små ting du kan være oppmerksom på, endring av adferd, spise/drikkevaner og pels kan være indikasjon på at noe er galt selv om katten virker normal og endringer er små å kommer gradvis. Be veterinær om å ta blodprøver hvis de ikke finner noe galt med vanlig helsesjekk, f.eks nyre problemer er ikke alltid lett å oppdage uten. Jeg har selv opplevd nyresvikt på katt og nå i ettertid er jeg veldig oppmerksom på «tegn» og ber om blodprøver for å sjekke lever og nyreverdier når mine katter blir eldre. Katten hadde hatt noen små problemer men så ble den veldig syk på kort tid. Jeg husker den fikk flass, fett og flokete pels. Den tisset mer en vanlig og hadde flere «uhell» med å tisse i seng/møbler. Den malte å laget ofte «koselyder». Matlysten virket ganske normal, men den hadde gått ned i vekt uten at jeg kunne forklare hvorfor. Jeg trodde det var en kombinasjon av alderdom og tannverk så reiste til veterinær. De fant ingenting galt, katten virket tilsynelatende frisk på vanlig undersøkelse og ble lagt i narkose og barbert for at den ikke skulle ha vondt siden pelsen var blitt så stygg og tovet/flokete. Fikk beskjed om å gi masse fiskeolje osv i maten. Kom hjem fra veterinær og det gikk ikke mer enn 2-3 dager før vi var tilbake og da var katten så syk at den måte avlives. Jeg mistenker i ettertid at katten egentlig var for syk til narkose, og at det satte fart på en sykdom hun allerede hadde i større eller mindre grad. Som nevnt tidligere så ville jeg fått veterinær til å sjekke nyreverdier for sikkerhetsskyld. I verste fall hvis katten er syk så er det bra å oppdage så tidlig som mulig så du kan forbedre livskvaliteten med endring i kosthold eller medisiner Anonymkode: 56c94...b6a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Pelsen er dessverre et dårlig tegn. Min 13-åring hadde noe endret atferd, noe vektnedgang, ekstra oppmerksomhetssyk og mye maling, en pels som var blitt veldig pjusk/fet. Men var blid og klengete og sosial. Det var kreft med spredning, og utrolig at jeg ikke hadde fanget opp før. Så katter er eksperter på å skjule. Anonymkode: e0c7d...75d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 Tusen takk for svar dere, da skal jeg be veterinæren om å ta blodprøver. Krysser fingrene for at pus ikke er alvorlig syk! Anonymkode: 85b53...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 Det er ofte nyrene som tar knekken på en pus. Anonymkode: 48d2f...643 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå