Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Okei, jeg føler at jeg har havnet i et lite dilemma, og trenger derfor litt rådføring.

Var på jobbintervju i dag, og fikk nettopp telefon fra intervjueren om det står mellom meg og ei annen. Dette er en butikkjobb, og for tiden så jobber jeg i en butikk, og det er den eneste erfaringen jeg har på det området. Hun sa at hun gjerne ville ha en referanse, og spurte om hun kunne få telefonnummeret til min nåværende sjef. Sjefen min har ingen anelse om at jeg er på jakt etter noe annet, så jeg syter litt med å la henne være min referanse.

Kan intervjueren/sjefen i butikken som jeg søker jobb hos, kreve dette? Burde hun ikke ha litt forståelse? Litt flaut å komme tilbake til min nåværende jobb om jeg ikke skulle få den andre. Sjangsen er nok 50/50.

Videoannonse
Annonse
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

De kan ikke kreve det, men det vil nok ikke tale til din fordel om du nekter. De trenger å sjekke relevante referanser for å kunne avgjøre hvem av dere de vil ansette, og hvis konkurrenten din stiller med referanse og du ikke gjør det, så tror jeg du kan se langt etter jobben.

Skrevet

eventuelt så kan du spørre en av de andre du jobber med da!

Skrevet

Liv:

Ja, jeg kan jo forsåvidt gjøre det, men det kan kanskje oppfattes som om sjefen min ikke har noe godt å si. For det har hun, fikk nemlig en lønnsøkning for noen dager siden grunnet godt arbeid. Får tenke litt på saken....

Skrevet

Ikke tenk for lenge. De er vel ute etter å ansette noen raskt? Jeg tror sjefen din har forståelse for dette, for det er vel en grunn til at du søker der? (Bedre beliggenhet, annen arbeidstid osv)

Skrevet

Vær åpen med sjefen din, forklar situasjonen og vær helt ærlig. Enhver sjef burde ha forståelse for slikt.

Skrevet

Joda, men jeg synes at sjefen på arbeidsplassen jeg var på intervju hos, burde ha litt forståelse. Jeg takket nei til jobben.

Skrevet

Det er ganske vanlig å be om referanse hos nåværende arbeidsgiver, spesielt hvis det er det eneste stedet du har hatt slik jobb.

Neste gang så sier du i fra om at de kan ta referanse hos nåværende sjef først når de er sikre på at du er den de ønsker seg. Og at de har full rett til å ombestemme seg etter at referansen er tatt ( i tilfelle de får høre noe ufordelaktig).

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)
Joda, men jeg synes at sjefen på arbeidsplassen jeg var på intervju hos, burde ha litt forståelse. Jeg takket nei til jobben.

Må si at jeg reagerer på innstillingen din her. Å ansette noen uten å sjekke referanser er galskap. Det finnes mange personer som i en intervjusituasjon kan fremstå som verdens mest kompetente, elskelige og serviceinnstilte, men som har en forhistorie som gjør at du absolutt ikke bør ansette vedkommende. Å ikke sjekke referanser er direkte uproft, med mindre du faktisk har personlig kjennskap til personen.

Endret av Dalwhinnie
Skrevet

Jeg ønsker egentlig ikke å gå så mye mer inn på det, men jeg har forhørt meg litt rundt omkring, og har konkludert med at det uvanlig at nåværende sjef er referanse. Dersom jeg ikke hadde fått jobben, ville jeg kviet meg med å komme tilbake til den gamle jobben, selv om sjefen min forstår at jeg ikke kommer til å forstette der resten av livet. Stemningen ville ikke ha blitt den samme, for å si det slik.

Skrevet

jeg syntes ikke det er noe problem å oppgi sjefen dersom det står mellom deg og en annen, men for all del: SPØR sjefen før du oppgir han/henne!! Og det med å bruke en kollega er jo kjempelurt. Hvis du er redd for at det skal se ut som om at sjefen din ikke har noe fint å si om deg - siden du velger en kollega.. - hvorfor ikke si det som det er? De fleste skjønner at det er et dilemma..

Og hvis din sjef ikke klarer å holde samme stemning som før etter at han/hun får vite at du har søkt andre jobber - høres det veldig lite profft ut!!?

Lykke til. Men jeg tror du er en optimist dersom du skal få ny butikkjobb uten referanse....

Skrevet
Må si at jeg reagerer på innstillingen din her. Å ansette noen uten å sjekke referanser er galskap.

Jeg er så enig.

Det er langt fra uvanlig å bruke nåværende sjef som referanse, det er faktisk den mest relevante og vanlige referansen.

Hvis sjefen din ikke takler at du har søkt en annen jobb er hun/han en dårlig sjef.

Skrevet

Hei tusseline!

Det er veldig vanlig å sjekke referanse når du skal ansette noen.

Jeg er selv butikksjef i en butikk, og er avhengig av referanse når jeg ansetter.

Jeg hadde et tilfelle for en tid tilbake da jeg skulle ansette tre stk og alle tre jeg hadde på intervju virket kjempegreie. men på referansen så falt to av de tre gjennom. Så det er utrolig viktig å sjekke referanse og det må du som jobbsøker ha forståelse for.

Og jeg ville aldri godtatt en kollega som referanse heller.

Og jeg er enig i at dersom sjefen din ikke kan være profesjonell nok til å takle det etter at du har sagt at du søker andre jobber så er det hennes problem.

Forklar henne hvorfor du ønsker å bytte jobbe.

Kanskje kan hun gjøre noe som gjør at du ønsker å fortsette der du er - det kommer jo an på hvorfor du ønsker å slutte.

Og når det gjelder referanse; har du gjort en god jobb, så får du en god referanse.

Og motsatt.

Butikksjef

Skrevet

Jeg er sjef i en butikk, og hadde reagert veldig hvis jobbsøker hadde bedt meg om forståelse for at hun ikke vil gi referanse. Man leker ikke butikk og vil være sikker på at man får ansatte som er dyktige og samarbeidsvillige. En annen ting jeg hadde reagert på er ærlighetsaspektet og tillitt i forhold til nåværende arbeidsgiver. Ærlighet varer som regel lengst, og du burde informert arbeidsgiver om at du er på utkikk og om du eventuelt kan sette ham/henne som referanseperson. veldig greit for en sjef også å få vite hva som foregår og ha muligheten til å forberede seg på at en ansatt slutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...