AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 https://www.nrk.no/trondelag/trygg-trafikk-og-statens-vegvesen-forteller-om-hoye-tall-pa-drepte-i-trafikken-i-mai-og-hittil-i-ar-1.15986718 Hva er det som skjer? Har post-pandemioptimisme gjort at folk dårligere risikoforståelse eller noe? Endelig er pandemien over, jeg overlevde det så nå er det bare å leve livet? Anonymkode: 5f146...0a7 1
newman01 Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Alltid håpløst å se på statistikk med så kort horisont. Og det er håpløst å lage statistikk uten å vurdere årsak til ulykke. For alt man veit kan det være ensomhet i pandemien eller frykten for at hjemmekontor opphører som medfører depresjoner og selvmord ved møteulykke. 7
Sisevt Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Omlag halvparten av de døde brukte ikke bilbelte, eller brukte det feil. Sørg for å bruke beltet riktig folkens! 1 2
Ginavn Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Jeg vet ikke årsaken til ulykkene, men kan gjette hva resultatet blir: lavere fartsgrenser.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): https://www.nrk.no/trondelag/trygg-trafikk-og-statens-vegvesen-forteller-om-hoye-tall-pa-drepte-i-trafikken-i-mai-og-hittil-i-ar-1.15986718 Hva er det som skjer? Har post-pandemioptimisme gjort at folk dårligere risikoforståelse eller noe? Endelig er pandemien over, jeg overlevde det så nå er det bare å leve livet? Anonymkode: 5f146...0a7 Har lurt på det samme! Jeg har registrert at jeg omtrent daglig har lest om en eller annen trafikkulykke enten med eller uten dødelig utgang Jeg vet ikke om det er sommeren som gjør det? At man ikke trenger å være redd for glatte og isete veier? Anonymkode: 16acd...50f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har lurt på det samme! Jeg har registrert at jeg omtrent daglig har lest om en eller annen trafikkulykke enten med eller uten dødelig utgang Jeg vet ikke om det er sommeren som gjør det? At man ikke trenger å være redd for glatte og isete veier? Anonymkode: 16acd...50f Det er jo ingen som kan å kjøre på snøføre eller glatte veier lenger, folk forventer snøfrie veier som er totalt nedsaltet og som igjen fører til elendige sjåfører. Dessuten så er det alt for mange sjåfører på norske veier som kommer fra land med en helt annen trafikkultur, eller heller mangel på trafikkultur. De mangler den mentale kapasiteten for konsekvenstenking og grunnleggende forståelse for enkel fysikk. Anonymkode: d9154...c12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: https://www.nrk.no/trondelag/trygg-trafikk-og-statens-vegvesen-forteller-om-hoye-tall-pa-drepte-i-trafikken-i-mai-og-hittil-i-ar-1.15986718 Hva er det som skjer? Har post-pandemioptimisme gjort at folk dårligere risikoforståelse eller noe? Endelig er pandemien over, jeg overlevde det så nå er det bare å leve livet? Anonymkode: 5f146...0a7 Ja hvorfor ikke? Vi skal jo alle dø uansett Anonymkode: ed9cf...435
newman01 Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: jeg omtrent daglig har lest om en eller annen trafikkulykke enten med eller uten dødelig utgang Kan en trafikkulykke ende på annet vis? Enten overlever man eller så dør man. Er det et tredje alternativ? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 Er sånt som skjer når Ukraina vinner Eurovision Anonymkode: 9b881...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 Darwinisme, bare de mest skikkede sjåførene overlever, så på sikt vil vi få bedre tilpassede sjåfører. Anonymkode: d391a...869 1
Maestro Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 Var en gutt på 16 som nettopp hadde fått lett MC lappen og sykkel. Kræsja i fronten på en imøtekommende bil og døde. Dama så satt bakpå overlevde. Kjempe tragisk. Her var det fart og feilberegning i en sving.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #12 Skrevet 5. juni 2022 Svært mange ungdommer involvert. Det er det som er så trist. Innestengt i to år, har de kanskje ikke hatt anledning til å modnes inn i trafikken? Ellers en del turister som har omkommet også. Overrasker meg lite, de filmer og knipser fra førersetet på ukjent vei. Anonymkode: 014f8...383
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #13 Skrevet 5. juni 2022 Det gikk vel fire liv i en ulykke da noen turister dundret i rævva på en traktor i en tunnel, hadde sjåføren vært alene i bilen hadde jo statistikken sett penere ut. Anonymkode: f5443...fda
ajarRun Skrevet 30. juni 2022 #14 Skrevet 30. juni 2022 Problemet i trafikken er enkelt. Menn med dårlige holdninger. Jeg skjønner ikke hvordan Tryg Trafikk og SSV kan innbille seg at biler med skjermer har endret seg så drastisk siden i fjor at antal drepte skulle doble seg... 18 av 21 er menn. Det er seks ganger så mange menn som kvinner. Det kan ikke forklares med flere kjørte kilometer. 13 av 21 er menn over 55. Det er ikke ungutter som er utfordringen lengre, godt voksne er problemet. Vi burde jobbe mer med å ta førerkort fra folk som ligger for nærme forankjørende, stoppe farlige forbikjøringer og slike ting. Hvis jeg bestemte hadde jeg satt en politimann på en moped, bedt dem kjøre normalplassering gjennom byen i rushtiden. Så kan de plukke førerkort til alle som ikke holder avstand, som kjører for nærme eller som tuter. Effektivt, og enkelt. 8
ajarRun Skrevet 30. juni 2022 #15 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 1.32): Det er jo ingen som kan å kjøre på snøføre eller glatte veier lenger, folk forventer snøfrie veier som er totalt nedsaltet og som igjen fører til elendige sjåfører. Dessuten så er det alt for mange sjåfører på norske veier som kommer fra land med en helt annen trafikkultur, eller heller mangel på trafikkultur. De mangler den mentale kapasiteten for konsekvenstenking og grunnleggende forståelse for enkel fysikk. Anonymkode: d9154...c12 Hvis vi fjernet sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) kunne vi nok redusert antall ulykker på vinterføre. Men det er på sommeren folk drepes. Trafikkopplæringen fungerer i liten grad etter intensjonen med personer som ikke er etnisk norsk uten lærevansker. Ingen 18-åringer har konsekvenstenkning, men vi klarer likevel å stoppe dem fra å forårsake ulykker. Gamle menn er problemet.
ajarRun Skrevet 30. juni 2022 #16 Skrevet 30. juni 2022 Sisevt skrev (På 1.6.2022 den 19.20): Omlag halvparten av de døde brukte ikke bilbelte, eller brukte det feil. Sørg for å bruke beltet riktig folkens! Jeg har hatt type 500 elever i bilen. Bare 5 har prøvd å kjøre uten belte. Og da stort sett fordi de er distraherte. Over halvparten bruker beltet feil. De legger det løst over jakker og lignende slik at det er masse mellomrom mellom kroppen og beltet. Ingen har lært seg riktig beltebruk... 2
ajarRun Skrevet 30. juni 2022 #17 Skrevet 30. juni 2022 newman01 skrev (På 1.6.2022 den 15.38): Alltid håpløst å se på statistikk med så kort horisont. Og det er håpløst å lage statistikk uten å vurdere årsak til ulykke. For alt man veit kan det være ensomhet i pandemien eller frykten for at hjemmekontor opphører som medfører depresjoner og selvmord ved møteulykke. I utgangspunktet skal selvmord fjernes fra statistikken. Når økningen er nesten en dobling er det verdt å se nærmere på det. Men pandemien har helt klart endret reisevaner. Flere kjører nå, flere drar på bilferie, turistene er tilbake, og mange flere kjører MC. AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 1.19): Har lurt på det samme! Jeg har registrert at jeg omtrent daglig har lest om en eller annen trafikkulykke enten med eller uten dødelig utgang Jeg vet ikke om det er sommeren som gjør det? At man ikke trenger å være redd for glatte og isete veier? Anonymkode: 16acd...50f Det dør alltid flere om sommeren. Fart dreper. Krasjer du i en moderne bil i 70 kilometer i timen mens du bruker bilbelte riktig og ikke har løs last? Du kan gå ut av bilen og alt er OK. I 90 er du død. Glatte veier får fornuftige bilister til å sakke ned og ufornuftige bilister kjører av veien før det går fort nok til å drepe. For de fleste. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #18 Skrevet 30. juni 2022 Alt formange som driver med mobilen når dekkører. Slremmende. Og fort gjort å komme over i motsatt felt da. Skal ikke mer en 2 sekunders uoppmerksomhet så er man over. Burde vært myyye høyere bøter for å drive på med mobil når man kjører., Anonymkode: 2947a...7cc 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #19 Skrevet 30. juni 2022 Det virker som om mange av dødsulykkene involverer kjøretøy med passasjerer. Kanskje pandemien har gjort oss sosialt uvante, og ikke i stand til å stå i mot press (til å kjøre raskere). Anonymkode: b87f2...be6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #20 Skrevet 30. juni 2022 En tanke som har slått meg, kan noe av årsakene være bivirkninger etter corona? Noen av symptomene der er jo blant annet konsentrasjonsproblemer og fatigue. Anonymkode: 48c1d...e86 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå