Gå til innhold

Noen som jobber på Kiwi?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er noe som plager meg voldsomt, og jeg lurer på om det er sånn på alle Kiwi-butikker (eller andre butikker også).. Arbeidstiden er f.eks fra 10-16. Og får lønn fra 10-16. MEN må begynner 10-15 min før for å telle kassa og finne fram vaskeutstyr for å vaske kasseområdet PLUSS sitte ca 30-40 min etter kl 16 for å telle kasse og ta kasseoppgjør. Dette får man ikke lønn for, og er jo ca 1 time arbeid uten betaling!! Er ikke det veldig urettferdig? Hvis det er tilfellet i alle kiwibutikker, er det jo ikke rart at de kan ha billige priser. De driver jo med "slavearbeid" og tjener fett på å ikke gi ansatte betalt for den ekstra timen! :frustrert:

Er det noen som har samme erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe som plager meg voldsomt, og jeg lurer på om det er sånn på alle Kiwi-butikker (eller andre butikker også).. Arbeidstiden er f.eks fra 10-16. Og får lønn fra 10-16. MEN må begynner 10-15 min før for å telle kassa og finne fram vaskeutstyr for å vaske kasseområdet PLUSS sitte ca 30-40 min etter kl 16 for å telle kasse og ta kasseoppgjør. Dette får man ikke lønn for, og er jo ca 1 time arbeid uten betaling!! Er ikke det veldig urettferdig? Hvis det er tilfellet i alle kiwibutikker, er det jo ikke rart at de kan ha billige priser. De driver jo med "slavearbeid" og tjener fett på å ikke gi ansatte betalt for den ekstra timen!  :frustrert:

Er det noen som har samme erfaringer??

30-40 min på å telle opp en kasse? Der jeg jobbet brukte vi max 15 min på å bli ferdig med sånt. Stengte butikken 21 var alle gått 2115. Hva bruker dere all den tiden til?

Jeg jobbet ikke i Kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber kan det ofte ta 30 min å telle opp kassen, samt å ta sikkerhetskopi osv. Får ikke lønn for det, men tror ikke det er vanlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på Rimi for et par år siden og da fikk vi lønn for opptelling av kasse.. Riktignok ofte rundet ned til nærmeste kvarter. Ville tro det egentlig skal være sånn på Kiwi også - og at du bare har en gnien butikksjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på KIWI, da skrev jeg 30 min ekstra dersom det gikk mer enn 15 min. over arbeidstiden. Er sånn en skal runde ned/opp, ble fortalt det av de andre ansatte. Dersom en går mindre enn 15 min. runder en ned. Så når jeg jobbet til butikken stengte og måtte ta oppgjør osv. ble det som regel 30 min. ekstra. En skal jo ha betalt for den tiden er faktisk er på jobb så det ville jeg fint å skrevet på timelisten hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten skal man få betalt for tiden man faktisk er på jobb, eller så går man når man slutter i henhold til timelistene. Bruker du 30 min på å telle kasse begynner du å telle den 1530 dersom sjefen din ikke vil betale til 1630. H*n har ikke lov til å kreve at du skal være der gratis! Ta det opp med h*n, og blir det pes tar du det opp med neste sjef i hierarkiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på en REMA butikk når jeg gikk på skolen, og vi fikk betalt den tiden vi var på jobb. Jeg skrev opp når jeg kom, og når jeg gikk.. De timene jeg skrev opp fikk jeg betalt for.. Hadde ikke funnet meg i å jobbe en time gratis.. Da hadde jeg gjort som superlammet beskriver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Dersom man har fastlønn skal ekstraarbeid før og etter stengetid være inkludert i lønna, dersom man har timelønn fører man timer for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har fastlønn skal ekstraarbeid før og etter stengetid være inkludert i lønna, dersom man har timelønn fører man timer for dette.

Ikke nødvendigvis. Dersom du har arbeidstid 40 timer i uka og fastlønn, og er satt opp eksempelvis 09:00- 16:30 hver dag, kan du ikke skrive timer for den ekstra halvtimen du bruker på kassa. Har du fastlønn med arbeidstid 37,5 timer i uka og samme arbeidstid, skal du ha betalt for den ekstra halvtimen med kassa frem til 17:00. Ved timebetaling skal du selvfølgelig har betalt for den tiden du er på jobb!

Det er kun dersom du er i lederstillinger og har fastlønn, at arbeidsgiver har lov til å ikke betale deg spesifisert for den tiden du bruker på jobb om du mp gå ekstra utenom vanlig arbeidstid.

Noe helt annet er at MANGE arbeidsgiver følger praksisen å ikke betale for kassaoppgjør og lignende. Men det blir jo ikke noe mer lovlig av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tror jeg har blitt snytt for en del tusen kroner ja..

Jeg prøvde å skrive en halv time ekstra en dag. Butikken stenger 21 og jeg skrev til 21.30 fordi jeg faktisk måtte vente på låseansvarlig selv om jeg var ferdig kvart over. Da kom hun og spurte hvorfor jeg hadde skrevet 21.30 når butikken stenger 21 - det var jo ikke forståelig i det hele tatt og man kunne jo ikke skrive at en jobber lenger enn butikkens åpningstid!! Jeg forklarte hvorfor og hun sa at det ikke var mulig å gjøre slik. Man skrev til 21 - slik det var i Kiwi og det var den praksisen som måtte følges.

Det skal sies at jeg ikke jobber der lenger, men har flere ganger lurt på om jeg faktisk fikk for lite lønn i forhold til alle timene jeg var der. Og når jeg har forhørt meg med andre butikker har det vist seg at de betaler for kasseoppgjøret. Jeg har dermed lurt på om det er bare kiwi som gjør slik, eller om det faktisk bare skjedde på den butikken jeg jobbet på. Er vel ikke noe jeg kan gjøre med det nå, år etter at jeg sluttet der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fagforeninger som Norsk Arbedsmandsforbund og Handel & Kontor hjelper sjeldent ikke-medlemmer i slike saker. Men man kan tipse dem om at det skjer snusk der. Handel & Kontor er vel mest aktuell for Kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke sånn i Kiwi - butikken jeg jobbet i, der skrev vi opp antall timer enten vi hadde låseansvar eller ikke. Var vi der til 20:30, ja så ble det ført opp av begge.

Synes også du burde ta kontakt med Kiwi sentralt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

All den tiden man MÅ tilbringe på jobb, bør man få betalt for. Noe annet er ren utnyttelse, mener nå jeg. Ta dette opp med sjefen din, eventuelt ledelsen eller fagforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-40 min på å telle opp en kasse? Der jeg jobbet brukte vi max 15 min på å bli ferdig med sånt. Stengte butikken 21 var alle gått 2115. Hva bruker dere all den tiden til?

Jeg jobbet ikke i Kiwi.

Spiller da liten rolle hvor lang tid det tar, men forventer du ikke å få betalt for den tiden du er det? Eller jobbet du 15 min gratis hver dag? Jeg hadde ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet i to Kiwi-butikker tidligere, og fikk alltid betalt for den tiden jeg var der. Men vi var som regel alltid ute av butikken et kvarter etter stengetid. Max en halvtime. Uansett skal man vel ha betalt for den tiden man faktisk er på arbeid ja.

Nå jobber jeg på Meny, og samme policyen har de, bare at her brukes det stemplingsur, så jeg slipper å skrive timer.

Jeg syns du skulle ta en telefon sentralt til Kiwi jeg. Jeg var i kontakt med de tidligere, ( ikke pga samme sjanger som deg) men fikk likevel den hjelpen jeg trengte uten noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mrs. E_*

Jobber også i kiwi ved siden av studiene. Vi stenger kl 20 og vi får betalt til 20.15, hvis vi bruker lengre tid kan i bare glemme å få betalt! Men når vi slutter kl 16 00 så teller vi bare kassa 15.30. Jeg har intrykk av at det er veldig forskjellig i kiwi butikkene rundt omkring. Vi får ikke overtidsbetalt eller noen som helst goder. Jobbet i en periode 50 timers uker, men ingen overtidsbetaling! Men du skal i hvertfall ha betalt til 20.15 eller ett kvarter etter stengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...