Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veier nå 96kg, og vil ned iallefall 30 kilo. 
Jeg bare vet ikke helt hvordan.. 

Jeg føler at jeg ofte mister motivasjonen, og at jeg mister sporet. Jeg får da en innstilling om at jeg driter i alt, spiser alt jeg kommer over og i tillegg kjøper mye raske karbohydrater. Særlig bakst og sjokolade. 

Jeg har gått ned i vekt flere ganger før. Jeg vet hva jeg bør og ikke bør spise, jeg kan telle kalorier og bevege meg. Jeg vet at kalorier inn, kalorier ut, er viktig. Men jeg klarer ikke gjennomføre.. Jeg har lett for å spise hvis jeg er lei, kjeder meg, tenker mye negativt og begynner å innse hvor stort dette problemet er. Dette gjør at jeg spiser enda mere. 

I tillegg har jeg vært hos ernæringsfysiolog, men fordi jeg vet hva som må til, og jeg i teorien vet hvordan jeg skal endre livsstilen, så var det ikke så mye hjelp å få. 

I tillegg må jeg legge til at jeg har ekstremt dårlig selvtillit, og at jeg sliter veldig med å finne noen positive sider ved meg selv. Alt jeg gjør er å føle på hvordan jeg ser ut, hvordan andre ser meg, hva de må tenke, og i tillegg så vet jeg at vi skal på ferie i sommer. Muligens i mye bikini/badetøy, men dette gruer jeg meg noe helt enormt til. 

Har noen av dere enkle tips til en desperat jente som misliker seg selv sterkt pga vekten?

Jeg må ha en liten kickstart for å komme igang..

Anonymkode: 63f8f...881

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. Altså det viktigste tipset mitt er: spis dadler, rosiner, bananer eller annen frukt. Gjerne knaske gjennom dagen. Gjerne til frokost og/eller lunsj. Da får du ikke lyst på søtt på kveldene, fordi du allerede har spist sunt sukker. Vi mennesker elsker karbohydrater, og om du ikke spiser så mye av disse (i sunne varianter som ikke er «avhengighetsskapende») til frokost eller lunsj kommer alle til å gå på tidenes sjokoladesmell.

2. Ikke overdriv treningen.  Hold deg til 1-2 dager i starten og vær dødsfornøyd med det. Lett å tenke at man skal trene ofte - og så gi opp fordi man stiller for høye krav.

3. Jeg vil varmt anbefale deg å melde deg på et Grete Roede kurs. Det er mye enklere og motiverende når man vet man blir veid - var sånn jeg gikk ned 8 kg sist. Det var virkelig en kick start og en motivasjon til å ta sunne valg :)   

4. Kjøp inn masse epler, rosiner, dadler og frukt som du kan knaske på når du er sulten på kveldene og fyser. Rosiner er jo ikke akkurat så godt at man får lyst til å gomle i seg hele boksen sånn man gjør med sjokolade, da holder det med en liten håndfull ofte. Greit å kjøpe en 1-liters flaske som du går og drikker fra hele kvelden. Så har man noe å «gjøre». Føler man lett kan ty til mat når man kjeder seg om du skjønner - sånn er hvertfall jeg.

Men virkelig, meld deg på Grete Roede. Det funket for første gang for meg etter å ha forsøkt å gå ned i vekt i 7-8 år uten å lykkes :) 

Endret av Potetjinta
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg til psykolog og finn ut hvorfor du trøstespiser.

Anonymkode: 02004...5b9

• Liker 11
Skrevet
Potetjinta skrev (12 minutter siden):

1. Altså det viktigste tipset mitt er: spis dadler, rosiner, bananer eller annen frukt. Gjerne knaske gjennom dagen. Gjerne til frokost og/eller lunsj. Da får du ikke lyst på søtt på kveldene, fordi du allerede har spist sunt sukker. Vi mennesker elsker karbohydrater, og om du ikke spiser så mye av disse (i sunne varianter som ikke er «avhengighetsskapende») til frokost eller lunsj kommer alle til å gå på tidenes sjokoladesmell.

2. Ikke overdriv treningen.  Hold deg til 1-2 dager i starten og vær dødsfornøyd med det. Lett å tenke at man skal trene ofte - og så gi opp fordi man stiller for høye krav.

3. Jeg vil varmt anbefale deg å melde deg på et Grete Roede kurs. Det er mye enklere og motiverende når man vet man blir veid - var sånn jeg gikk ned 8 kg sist. Det var virkelig en kick start og en motivasjon til å ta sunne valg :)   

4. Kjøp inn masse epler, rosiner, dadler og frukt som du kan knaske på når du er sulten på kveldene og fyser. Rosiner er jo ikke akkurat så godt at man får lyst til å gomle i seg hele boksen sånn man gjør med sjokolade, da holder det med en liten håndfull ofte. Greit å kjøpe en 1-liters flaske som du går og drikker fra hele kvelden. Så har man noe å «gjøre». Føler man lett kan ty til mat når man kjeder seg om du skjønner - sånn er hvertfall jeg.

Men virkelig, meld deg på Grete Roede. Det funket for første gang for meg etter å ha forsøkt å gå ned i vekt i 7-8 år uten å lykkes :) 

Jeg synes ikke dette høres særlig lurt ut. For det første er det å småspise gjennom hele dagen ikke særlig bra, og for det andre - om man ikke har et sunt og normalt forhold til mat og spising, er det nettopp dette man må ta tak i, og ikke fôre og opprettholde denne tendensen.

• Liker 25
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Saxenda! 

Anonymkode: f9ab9...d7b

• Liker 7
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg vil ned 40 kg, men aner ikke hvordan. Har en lei tendens til å snoke mens jeg ser film/leser bøker, eller når kjedesomheten blir for voldsom.

Skrevet
Lafamiglia skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke dette høres særlig lurt ut. For det første er det å småspise gjennom hele dagen ikke særlig bra, og for det andre - om man ikke har et sunt og normalt forhold til mat og spising, er det nettopp dette man må ta tak i, og ikke fôre og opprettholde denne tendensen.

Hva mener du med å småspise? Det har jeg ikke skrevet noe om. Kan jo fint spise en banan ved siden av brødskive, her er det snakk om å få i seg nok naturlig sukker for å unngå å binge sjokolade på kveldene, det er veldig viktig!

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Jeg kan godt hive i meg mange rosiner i mangel på annet. Ikke sunt. Det sies dessuten at det gjerne trigger mer søtsug. 

Anonymkode: c7be4...535

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt enig. Jeg kan godt hive i meg mange rosiner i mangel på annet. Ikke sunt. Det sies dessuten at det gjerne trigger mer søtsug. 

Anonymkode: c7be4...535

Godteri er lagd i laboratorium av ingeniører for å få deg avhengig. Dette har ikke rosiner vært gjennom. Det er en forskjell der

Endret av Potetjinta
AnonymBruker
Skrevet

Finn noe du kan spise når du mister motivasjonen og har lyst på noe, feks cottage cheese med eple og kanel eller vaniljekesam med bær. Og finn noe du kan gjøre når du kjeder deg og er lei. Strikking og hekling er fint, for da er hendene opptatt og kan ikke brukes til å putte ting i munnen.

Men det viktigste er at du ikke er desperat og hater deg selv sånn du er nå, for da blir det lett å gå for hardt ut med påfølgende kjempesprekk. I tillegg må du ikke tenke at alt er tapt hvis du sprekker en kveld. En sprekk er ikke noen krise og heller ikke noe du trenger å «straffe» deg selv for, det bare tar litt lengre tid før du er i mål da. Og dette er jo en livsstilsendring, og ikke et prosjekt du kan gjøre unna på kortest mulig tid…

Anonymkode: 244c1...a73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kom deg til psykolog og finn ut hvorfor du trøstespiser.

Anonymkode: 02004...5b9

Helt enig i dette rådet. Jeg var 97 kg for et år siden, gikk i terapi i nesten to år og i fjor sommer løsnet det endelig. Har ikke trang til å overspise lenger, og har gått ned 25 kg. Hadde i flere år før prøvd forgjeves å prøve å gå ned i vekt og endre vaner men det var umulig og jeg følte meg helt jævlig. 

Begynte også å interessere meg for ernæring og har blitt opptatt av å gi kroppen min næringsrik bra mat. Er utrolig takknemlig for at jeg har blitt frisk og da er jeg veldig nøye på å behandle kroppen bra.

Stor klem ❤️

Anonymkode: 42fb8...63c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv synes jeg lavkarbo er en grei måte å gå ned i vekt på hvis man har det som en livsstil. Å leve på kjøtt, kylling og fisk sammen med wok grønnsaker ser ut til å være ganske så effektivt for meg hvert fall, da det fjerner mye av sultfølelsen og behovet for alle disse raske karbohydratene. Om jeg har forstått det riktig så sørger raske karbohydrater for svingninger i blodsukker sånn at man også får større sug etter søtsaker o.l - men på lavkarbo ser det ikke til å være noe sug i det hele tatt. 

Og nå mener jeg ikke sånn lavkarbo at man spiser ett egg til frokost og to til lunch - nei jeg mener å faktisk spise seg mett på f.eks litt karbonadedeig eller pølse med grønnsaker, eller hva som måtte friste sånn at man blir mett. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er bra nok som du er! Hvis du ille har motivasjon nå, så kanskje du ikke skal prøve å gå ned i vekt heller? Av og til må man godta tilværelsen som den er, og ta opp igjen tråden den dagen motivasjonen kommer. Jeg har veid omtrent det samme som deg en lang stund, men i vinter kom endelig motivasjonen snikende. Så da var det bare å sette i gang! 

Det er fort å bli motløs av hele vekt-fokuset, for som overvektig «må» man liksom alltid slanke seg. For min del var det godt å innse at jeg skulle vente til det var rom for å ta hele prosessen, og ikke kjempe for å finne motivasjon på tidspunkt det egentlig var nytteløst. 

Hvordan er livet ditt ellers? Har du jobb, familie, studier eller andre ting som kan støtte (eller forstyrre?) prosessen? Hva med å se på alt rundt deg, og begynne å legge tilrette for at du kan endre livsstilen din? Jeg måtte bort fra en krevende jobb, finne meg en hobby som gav meg overskudd, og finne roen i en ny arbeidssituasjon før det var rom for å tenke på slanking. Men nå går det faktisk jevnt og trutt riktig vei med vekta, og helsa mi/livsstilen min har fått hovedfokus i livet. Når jeg er i mål, må kanskje dette få litt mindre fokus igjen, men nok til at det ikke går feil vei :) 

Ønsker deg masse lykke til! Jeg er helt sikker på du finner motivasjon til å starte snart, men kanskje ikke tving det fram?❤️

Anonymkode: 7f208...cf4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det som hjalp meg, var å kutte ut frokost, og spise første måltid rundt kl 12. Fikk mye mindre søtsug av det. Kaffe med melk eller annen varm drikke minsker sultfølelsen. Jeg kuttet ut snop, men lagde heller bedre måltider. Knekkebrød med smøreost, avokado og skinke er faktisk like godt som sjokolade. Ananas, bær eller melon er like digg som potetgull. Gjør litt mer ut av måltidene (ikke spis mer, men gjør maten mer innbydende, skjær opp digg frukt, legg tre mandler ved siden av knekkebrødet, lag en kopp option kakao ved siden av), så du får følelsen av å spise mye forskjellig godt.

Og du - den følelsen når du når delmålet ditt, den hjelper deg videre. Ikke tenk at du skal ned 30 kilo. Fokuser på de første fem. Etter de første ti vil du se stor forskjell. 

Bare å slippe den kjipe, dårlige samvittigheten av å dytte kroppen min full av junk, gjør det verdt det. Og ja, jeg har "sprukket" så det synger, med en uke her og der med kanelboller, potetgull og sjokolade hver dag, men jeg kjenner at jeg trives bedre med det sunne kostholdet, så jeg snur - hver gang. 

Lykke til - jeg heier på deg! 

Endret av Pysa
  • Liker 5
Skrevet

Får du til å ikkje ete mellom måltida? Altså, ikkje kutte ut ting du liker å spise, men å tenke at du skal spise det saman med lunsj, eller etter middag? 

Dette både mht. teoriar om korleis insulin verker på fettlagring, men i eigen erfaring: det gjer at eg er mykje mindre sannsynleg til å små-ete på usunne ting eg har liggande rundt om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

lytt til podcasten "Spis deg fri" på Spotify. 

Hele boka blir lest opp om lydbok pluss at det ligger mange episoder der folk forteller historiene sine.

Metoden ble laget for vektnedgang men har positiv innvirkning på helsen på mange måter.

Jeg gikk ned mine 20 kg på 6 mnd og har holdt stabil vekt i to år. 

Anonymkode: 12368...d68

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo veldig flink som har satt deg inn i hva du må gjøre! Det er en milepæl i seg selv på veien mot målet. 

Av det du skriver tenker jeg to ting: 1. dra til fastlegen og legg frem utfordringen din med overspising. Forklar at du ønsker å bli henvist videre til en psykolog som kan hjelpe deg med det som ligger bak overspisingen. 2. Finn alternativer til hva du kan gjøre i situasjonene du overspiser. Når du kjeder deg, hva kan du gjøre i stedet? Er det noe du liker å gjøre på? Om du er lei deg, prøv å kjenne på følelsene og forsøk å tenke at det ikke er farlig å være lei seg. Sett på en trist film og gråt det ut, gå en tur og få frisk luft, ta kontakt med noen som gjør deg glad osv. 

Legger inn en nummer 3. her og, som var et råd jeg fikk fra en psykolog en gang: gi deg selv en klapp på skulderen for det du gjør bra, i stedet for å fokusere på det du ikke får til. Om det eneste du har gjort er å stå opp, tenk «bra, jeg kunne ha lagt i sengen hele dagen, men jeg sto opp i stedet». Dette var bare et eksempel, men poenget er at du må rose deg slev for ting du faktisk gjør, som du kanskje tar for gitt. 

Motivasjonen kommer når den kommer og da blir det lettere å sette i gang. Av egen erfaring hjalp det meg å tenke bare 1 dag til da jeg startet min vektnedgang på 30 kg. Etter 2 mnd var jeg så inni min nye livsstil at da var det lett som en lek å gå ned. Når det er sagt, ikke gå på en slankekur, legg om kostholdet ditt og rutinene dine til noe du kan leve med. Det er da du har størst sjanse for å holde på vekten. 

Heier på deg ❤️

Anonymkode: 4f96e...4b9

• Liker 6
Skrevet
Potetjinta skrev (På 31.5.2022 den 19.25):

Hva mener du med å småspise? Det har jeg ikke skrevet noe om. Kan jo fint spise en banan ved siden av brødskive, her er det snakk om å få i seg nok naturlig sukker for å unngå å binge sjokolade på kveldene, det er veldig viktig!

I både pkt 1 og pkt 4 i første innlegget ditt. 😉

Til ts, jeg anbefaler periodisk faste, enten 5:2-dietten eller spisevindu, for eksempel mellom 12 og 20, altså 16 timer faste hver dag. 

Anbefalingen om dadler og rosiner vil jeg kanskje droppe, det bidrar bare til å opprettholde søtsuget. 😊 

• Liker 8
Skrevet
Brunhilde skrev (16 minutter siden):

I både pkt 1 og pkt 4 i første innlegget ditt. 😉

Til ts, jeg anbefaler periodisk faste, enten 5:2-dietten eller spisevindu, for eksempel mellom 12 og 20, altså 16 timer faste hver dag. 

Anbefalingen om dadler og rosiner vil jeg kanskje droppe, det bidrar bare til å opprettholde søtsuget. 😊 

Jeg spiser det til måltidene. Les igjen - for jeg skrev ingenting om småspising.

jeg har holdt på en uke og gått ned 0,5 kg - det funker. Noen få dadler hver dag gjør deg slank. 

Skrevet
Potetjinta skrev (6 timer siden):

Jeg spiser det til måltidene. Les igjen - for jeg skrev ingenting om småspising.

... 

Jo, du gjør det, flere ganger. 

Potetjinta skrev (På 31.5.2022 den 19.09):

1. Altså det viktigste tipset mitt er: spis dadler, rosiner, bananer eller annen frukt. Gjerne knaske gjennom dagen. Gjerne til frokost og/eller lunsj. 

... 

... 

4. Kjøp inn masse epler, rosiner, dadler og frukt som du kan knaske på når du er sulten på kveldene og fyser. Rosiner er jo ikke akkurat så godt at man får lyst til å gomle i seg hele boksen sånn man gjør med sjokolade, da holder det med en liten håndfull ofte

... 

Det jeg har uthevet er i aller høyeste grad småspising, ser du virkelig ikke det? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...