Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dette er kanskje et merkelig spørsmål, men håper på å få noen fornuftige svar. Overalt leser jeg at babyer på 7-8 mnd får separasjonsangst fra mamma/pappa, og at dette skjer de fleste. Min baby på 8,2 mnd viser ingen slike tendenser. Han virker derimot trygg med andre mennesker. Både besteforeldre kan passe uten gråt og venninner kan trille uten at det gjør noe. Jeg blir bekymret for at vi ikke har gjort nok for tilknytningen? Babyen har fått masse kos, pupp og kjærlighet siden han ble født. 

Noen andre som også har hatt slike babyer? Hvordan har tilknytningen vært når de har blitt eldre?

Anonymkode: 6cae4...b8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, bare nyt det. Kan ikke huske at mine to eldste var noe som helst skeptiske, minste har vært i motsatt ende av skalaen. Folk kunne ikke se på han engang uten at han begynte å gråte. Helt krise 😂 Mine to eldste har og har aldri hatt problemer med tilknytningen til oss foreldre. 

Anonymkode: f1f1d...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bekymre deg. Jeg har tre barn, en av dem klarte ikke å være uten meg, de to andre var det ikke noen problemer med. Jeg behandlet dem likt. Det er snakk om deres personlighet også 😊♥️

Anonymkode: 00b5c...0e9

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn hadde heller ingen seperasjonsangst ved den alderen, og var veldig glad i å treffe fremmede. Han var også veldig trygg og sosial.

Ved ca 18 mnd ble han skeptisk til nye mennesker, spesielt menn. Ved samme alder kunne han også gråte ved levering i barnehagen, men bare til vi var utenfor synsvidde. 

Ved toårsalderen ble han mer klengete, og skulle opp hver gang vi var et sted eller traff noen han ikke hadde sett på et par uker. Vanligvis gikk det over etter en stund. Helsesøster kalte det en sunn reaksjon, og helt normalt for alderen.

Anonymkode: d8f24...2c7

AnonymBruker
Skrevet

Det handler mest sannsynlig om temperament eller personlighet :) Og trygg tilknytning kan vise seg på ulike måter.

Vår eldste viste ikke skepsis til fremmede eller separasjonsangst i de periodene det er vanlig. Mens lillesøsteren helt tydelig gjorde det. Den eldste er fire nå, og er typen som løper rett bort for å leke med alle barn hun ser og small talker med fremmede voksne på Rema. Lillesøsteren på to er i en periode hvor hun gjemmer seg bak meg hvis noen sier hei til henne. Storesøster har altså ikke hatt noen slike perioder. 

Under tilvenning i barnehagen satt lillesøster mye på fanget mitt, og våget seg etter hvert små turer bort fra meg for å se på en spennende leke før hun fortet seg tilbake. Storesøster hadde ikke tid til å sitte på fanget, hun løp rundt og kikket og gikk også inn i nye rom alene uten at jeg var med. Men hun kikket på meg innimellom, fikk øyekontakt og et smil. Det var det hun hadde behov for. 

Anonymkode: 394df...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 11 mnd. som aldri har hatt problemer med å sitte på fanget til «fremmede»😅 følte meg nesten litt snytt når jeg skulle begynne på jobb, og han bare vinket hadet blid og fornøyd😅 

Anonymkode: ae1bb...1dd

AnonymBruker
Skrevet

Min fikk ikke det før ettårsdagen sin 😅 bare å nyte så lenge det varer!

Anonymkode: 08a7f...477

AnonymBruker
Skrevet

Mine to første hadde ikke noe utpreget separasjonsangst. Men sistemann tåler ingen andre enn oss foreldrene.

Anonymkode: 509bb...faa

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Da skal jeg roe ned og bare nyte det (enn så lenge) 🤩

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var veldig klistremerkebaby og hadde veldig seperasjonsangst fra dag én. Det var faktisk rundt 8 mnd det plutselig begynte å bli greit med andre voksne, og siden har det blitt lettere og lettere.

Anonymkode: d0e93...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Dersom barnet ikke reagerer på å være alene med fremmede er det bekymringsfullt, men det er noe helt annet om dette er en person barnet kjenner. Dette er ingenting å bekymre seg over :)

Anonymkode: 15154...a0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dersom barnet ikke reagerer på å være alene med fremmede er det bekymringsfullt, men det er noe helt annet om dette er en person barnet kjenner. Dette er ingenting å bekymre seg over :)

Anonymkode: 15154...a0b

Han er ikke spesielt redd eller reagerer noe spesielt ovenfor fremmede. Han smiler stort sett, og er i kjempegodt humør når han blir snakket til av fremmede. Dog han har aldri vært alene med en fremmed. Kun besteforeldre har han vært alene med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...