Gå til innhold

Mange barnebursdager, blir dyrt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du kan jo kjøpe inn gaver på salg gjennom året som passer til de fleste 6.klassinger? Unngå å gi pengegave hvis du ikke vil at beløpet skal synes. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke 100kr i gave er dyrt. Ikke mye man får for mindre i 2022. Jeg gir ikke mindre om flere feirer sammen heller, for de skulle jo fått gave om de feiret hver for seg, og at noen gjør at vi får én lørdag som går med til kjøring til og fra heller en tre applauderer jeg(vi bor med store avstander)😄 Jeg synes dette blir et luksusproblem jeg. Jeg er så glad ungen min er inkludert, og at det er kultur for å be alle, så de hundrelappene betaler jeg med glede, og kutter heller ned på streaming, klær til meg selv, Pepsi Max, snus, snop, har litt billigere middager etc enn å være smålig på en måte som kan slå tilbake på barna mine. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har 12åring gutt, gavetips er kul T-skjorte fra hm. De koster 59 eller 89kr, men de er ofte på salg så jeg har ofte kjøpt de til 39kr. Og de hopper og ned i pris, 30% avslag en helg osv, så ingen av mottakerne vet at de er på salg. Jeg kjøper opp flere når jeg ser de på salg. Det står typisk «gaming» ol på t-skjortene. 

Anonymkode: 4e806...9ac

Håper du ser an størrelsen på barna da. Ser flere av foreldrene i mitt barns klasse går ut fra at alle bruker samme størrelse som deres egne barn. Og hvis de må bytte så finner de jo ut at den var på salg. ;) 

Anonymkode: c11a3...aa3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker veldig godt siste gang jeg var i bursdag med "hele klassen" i 1990, da var 50 kr gjengs i gave. Ettersom inflasjonen har økt, inntekten steget og det norske folk generelt har det bedre i 2022 enn 1990 så måtte jeg sjekke hvor mye 50 kr den gang tilsvarer i dag, og det ble 100 kr. Så de som fremdeles insisterer på 50 er egentlig bare gnien, da har mengden man gir faktisk gått nedover i verdi i årenes løp. 

Anonymkode: d94c2...efe

AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp på foreldremøte. Vi gjorde det sånn at vi fikk låne gymsal på skolen når vi skulle feire. Alle i klassen ble derfor invitert og de som hadde bursdag med kort tids mellomrom feiret sammen og foreldrene deres sto så klart for selskapet. Så ga alle gjestene 50 kr hver til hvert av barna som foreldrene deres kjøpte gavekort for. Med 30 elever i klassen så ble det mye penger på gavekort for bursdagsbarnet og fult overkommelig for de som skulle gi gave. Selskap på bowling, lekeland ol feiret man sammen med andre venner av barnet enn klassekamerater. Et par barn nabobarn, jevngamle søskenbarn og noen unger fra fotballaget etc..

Anonymkode: 975ec...0bd

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg husker veldig godt siste gang jeg var i bursdag med "hele klassen" i 1990, da var 50 kr gjengs i gave. Ettersom inflasjonen har økt, inntekten steget og det norske folk generelt har det bedre i 2022 enn 1990 så måtte jeg sjekke hvor mye 50 kr den gang tilsvarer i dag, og det ble 100 kr. Så de som fremdeles insisterer på 50 er egentlig bare gnien, da har mengden man gir faktisk gått nedover i verdi i årenes løp. 

Det er flere som har dårlig råd og det har ingenting med det å være gnien å gjøre, det handler om inkludering. For en i klassen til min sønn var også 50 kr for mye. 

Det er kanskje vanskelig å gå fra 100 til 50 kr når de går i 6 klasse, men for vår gruppe var 50 kr helt topp, barna tenker ikke over inflasjon siden 1990... 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Gnien.. eller så har folk faktisk ikke råd!

Anonymkode: dfa40...19e

AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (1 time siden):

Det er flere som har dårlig råd og det har ingenting med det å være gnien å gjøre, det handler om inkludering. For en i klassen til min sønn var også 50 kr for mye. 

Det er kanskje vanskelig å gå fra 100 til 50 kr når de går i 6 klasse, men for vår gruppe var 50 kr helt topp, barna tenker ikke over inflasjon siden 1990... 

Generelt har folk bedre råd i dag enn for 30 år siden, men gavestr har i praksis stått stille, det var poenget. Hvis dere er enig så er det jo greit for deres del. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gnien.. eller så har folk faktisk ikke råd!

Anonymkode: dfa40...19e

Nei, og vet du, de har ikke råd til å ha barn. Jeg er så lei av å lese om folk som har trøkt ut unger i fleng uten noen som helst tanke om hvordan de skal forsørge dem. Ikke har de råd til mat, ikke har de råd til klær, ikke har de råd til sykler, ikke har de råd til fritidsaktiviteter, ikke har de råd til ferie osv osv. Altså hvorfor i all verden fikk de barn i det hele tatt? Trodde de NAV skulle stille med ALT bare de trøkte ut en mini-me? Det er så mye uegnede foreldre i dette landet at det er helt vilt! Folk som tror man kan overleve bare de har masse kjærlighet. Ser jo det samme på gravid og barneforumet her, folk som er syk, ufør, arbeidsledig, har gjeld oppøver øra og null inntekt, men barn skal de ha ja! For de har jo så masse kjærlighet! I går var det en som klagde på nyhetene over at det var for dyrt å ta med ungen på 18mnd (!) i Dyreparken, fikk ikke ferie hun dakar når det var så dyrt. Når i alle verden var Dyreparken en nødvendig aktivitet for en 18 mnd baby som er fornøyd med å plaske i en stamp på plenen? Ikke få barn nå du ikke har råd til det, unger koster faktisk. Når alle skal inkluderes kommer det med en pris, og det er flere gaver, sånn er det. Ellers så kan man slutte med denne inkluderingen, da sparer en haug med folk penger på gave og. Så får de kjøpt seg en ekstra pakke røyk eller snus for de pengene. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Generelt har folk bedre råd i dag enn for 30 år siden, men gavestr har i praksis stått stille, det var poenget. Hvis dere er enig så er det jo greit for deres del. 

Nei, og vet du, de har ikke råd til å ha barn. Jeg er så lei av å lese om folk som har trøkt ut unger i fleng uten noen som helst tanke om hvordan de skal forsørge dem. Ikke har de råd til mat, ikke har de råd til klær, ikke har de råd til sykler, ikke har de råd til fritidsaktiviteter, ikke har de råd til ferie osv osv. Altså hvorfor i all verden fikk de barn i det hele tatt? Trodde de NAV skulle stille med ALT bare de trøkte ut en mini-me? Det er så mye uegnede foreldre i dette landet at det er helt vilt! Folk som tror man kan overleve bare de har masse kjærlighet. Ser jo det samme på gravid og barneforumet her, folk som er syk, ufør, arbeidsledig, har gjeld oppøver øra og null inntekt, men barn skal de ha ja! For de har jo så masse kjærlighet! I går var det en som klagde på nyhetene over at det var for dyrt å ta med ungen på 18mnd (!) i Dyreparken, fikk ikke ferie hun dakar når det var så dyrt. Når i alle verden var Dyreparken en nødvendig aktivitet for en 18 mnd baby som er fornøyd med å plaske i en stamp på plenen? Ikke få barn nå du ikke har råd til det, unger koster faktisk. Når alle skal inkluderes kommer det med en pris, og det er flere gaver, sånn er det. Ellers så kan man slutte med denne inkluderingen, da sparer en haug med folk penger på gave og. Så får de kjøpt seg en ekstra pakke røyk eller snus for de pengene. 

I hvilken verden lever du?

Anonymkode: bf5b2...2e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor også i bærum, nede ved kysten. Masse rike folk der. Alle gir 50 kr. Barnet er 9.

Anonymkode: 16d3f...38e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da jeg var liten var vi ca 20 stk i hver klasse, og inviterte som regel bare jentene eller guttene.

Nå er jo trinnene hinsides store, og fokus på lek på tvers av kjønn og inkludering er viktig.

Anonymkode: 31c56...37f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bursdag i svømmehall er kjempedyrt og på prisnivå som å feire hele klassen på kino eller trampolineland. 

Anonymkode: 4e806...9ac

Meg du siterte her. Poenget er at når man går sammen flere barn og feirer kommer hvertfall vi mye billigere ut av en feiring i svømmehall enn å ha det hjemme. Forrige bursdag feiret vi 3 barn sammen, alle jentene i klassen. Kom på ca. 400-500 per bursdagsbarn, altså under 1500 totalt. Da får de pølse, is, brus og sjokolade i tilegg til bading i de timene vi er der. Foreldrene kan bare slippe av ungene og hente de igjen etterpå. I tilegg kan man bare reise hjem når det er ferdig. 

Men om man skal feire "alene" er sånne bursdager hinsides. Derfor har vi pleid å slå sammen alle som har bursdag i løpet av 2 måneder og heller feire sammen. 

Anonymkode: f577d...71f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mitt barn går i en klasse med veldig mange velstående foreldre, og det er 100 kroner eller gaver til ofte mer som blir gitt, og jeg vil såklart ikke være den eneste kjipe så mitt barn føler seg utenfor. Dermed gir jeg også 100 kroner pr bursdagsbarn, men nå har det vært veldig mange bursdager i det siste. Igjen er det bursdag, denne gangen har tre stk fra klassen valgt å feire sammen, sist var det to som feriet sammen siste uke. I måneden mai til sammen med den bursdagen som kommer nå har jeg måtte punge ut med 900 kroner til sammen i gaver. Jeg skjønner godt at det føles sårt for de som har enda dårligere råd enn meg, og faktisk kanskje må holde barna sine hjemme fordi de ikke har råd til alle disse bursdagene. Alle skal også feire dyre, fancy bursdager for tiden sånn at man føler man selv må slå like stort på stortromma når eget barn har bursdag. Jeg har ikke gjort det like stort selv der pga økonomi, men jeg føler på presset. Hva er det som skjer med dette? Blir jo bare verre og verre jo større barna blir synes jeg, ihvertfall her vi bor. Tanker om dette? 

Anonymkode: 881c1...be3

det er ikke mye i hele tatt

Anonymkode: 0505f...115

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Molly85 said:

Jeg synes ikke 100kr i gave er dyrt. Ikke mye man får for mindre i 2022. Jeg gir ikke mindre om flere feirer sammen heller, for de skulle jo fått gave om de feiret hver for seg, og at noen gjør at vi får én lørdag som går med til kjøring til og fra heller en tre applauderer jeg(vi bor med store avstander)😄 Jeg synes dette blir et luksusproblem jeg. Jeg er så glad ungen min er inkludert, og at det er kultur for å be alle, så de hundrelappene betaler jeg med glede, og kutter heller ned på streaming, klær til meg selv, Pepsi Max, snus, snop, har litt billigere middager etc enn å være smålig på en måte som kan slå tilbake på barna mine. 

Må si meg enig i dette. Nå er vår i barnehagealder, og det er først nå de har begynt med feiringer. Jeg synes det er kjempekoselig, og jeg har faktisk ikke tenkt så altfor mye på pris når jeg har handla gaver enn så lenge. Mer på hva jeg tror ungen er opptatt av. En gave kosta 150, en 300. Vet at FAU også samler inn og handler en større gave (50 kr per barn) for de som ikke gidder å styre med egen gave, noe jeg synes er et knall tilbud. :) Vi feira vår 4-åring nå i vår. Har ikke hatt skikkelig bursdag for han tidligere pga korona, så vi slo skikkelig på stortromma. Leide et privat lokale, custom kake og cupcakes, mat, fotograf, ansiktsmaler, dekorasjon osv.  24 barn og 22 voksne. Episk feiring. Kostet mye, men jeg kommer glatt til å bli en sånn dame som gjør ekstra ut av bursdagene, rett og slett fordi jeg synes det er gøy. So shoot me.

Anonymkode: 37a11...628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...