AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #1 Skrevet 31. mai 2022 Mitt barn går i en klasse med veldig mange velstående foreldre, og det er 100 kroner eller gaver til ofte mer som blir gitt, og jeg vil såklart ikke være den eneste kjipe så mitt barn føler seg utenfor. Dermed gir jeg også 100 kroner pr bursdagsbarn, men nå har det vært veldig mange bursdager i det siste. Igjen er det bursdag, denne gangen har tre stk fra klassen valgt å feire sammen, sist var det to som feriet sammen siste uke. I måneden mai til sammen med den bursdagen som kommer nå har jeg måtte punge ut med 900 kroner til sammen i gaver. Jeg skjønner godt at det føles sårt for de som har enda dårligere råd enn meg, og faktisk kanskje må holde barna sine hjemme fordi de ikke har råd til alle disse bursdagene. Alle skal også feire dyre, fancy bursdager for tiden sånn at man føler man selv må slå like stort på stortromma når eget barn har bursdag. Jeg har ikke gjort det like stort selv der pga økonomi, men jeg føler på presset. Hva er det som skjer med dette? Blir jo bare verre og verre jo større barna blir synes jeg, ihvertfall her vi bor. Tanker om dette? Anonymkode: 881c1...be3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #2 Skrevet 31. mai 2022 Må du gi pengegaver? Anonymkode: 6ff32...33a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #3 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må du gi pengegaver? Anonymkode: 6ff32...33a Ja altså, problemet er også at nesten alle gir penger nå i klassen eller så er det relativt dyrere gaver som blir gitt. De går i 6 klasse nå, så er måte på hva som er gøy å kjøpe også under 100 kroner 🤷♀️ Anonymkode: 881c1...be3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #4 Skrevet 31. mai 2022 Jeg gir mindre når flere feirer sammen. Drar på Normal eller Flying Tiger og finner noe til 50-lappen. Anonymkode: 0000e...39f 5
Sofakona Skrevet 31. mai 2022 #5 Skrevet 31. mai 2022 Her får barn 50 kroner hver når de har bursdag, og sefølglig det blir mye penger i løpet av et år. Her har de fleste bursdag på lekeland, sprett etc og de koster 3000 for alle gutta i klassen...vi synes dette var veldig dyrt for 1 time på bowling...og vi fant ut at for 3000 kroner kunne vi ta med hele familien på båttur til København. Sønnen vår fikk velge og det ble det at vi feiret bursdag hans på båten:) Det er dyrt å ha bursdag...og ikke alle kan ha det hjemme eller i naturen 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #6 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gir mindre når flere feirer sammen. Drar på Normal eller Flying Tiger og finner noe til 50-lappen. Anonymkode: 0000e...39f Kanskje jeg skal gå på Normal, se i det minste hva jeg kan finne til en litt billigere penge og til den alderen. Uansett blir det mye når så mange feirer sammen, merker pengene flyr. Anonymkode: 881c1...be3
flusa Skrevet 31. mai 2022 #7 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mitt barn går i en klasse med veldig mange velstående foreldre, og det er 100 kroner eller gaver til ofte mer som blir gitt, og jeg vil såklart ikke være den eneste kjipe så mitt barn føler seg utenfor. Dermed gir jeg også 100 kroner pr bursdagsbarn, men nå har det vært veldig mange bursdager i det siste. Igjen er det bursdag, denne gangen har tre stk fra klassen valgt å feire sammen, sist var det to som feriet sammen siste uke. I måneden mai til sammen med den bursdagen som kommer nå har jeg måtte punge ut med 900 kroner til sammen i gaver. Jeg skjønner godt at det føles sårt for de som har enda dårligere råd enn meg, og faktisk kanskje må holde barna sine hjemme fordi de ikke har råd til alle disse bursdagene. Alle skal også feire dyre, fancy bursdager for tiden sånn at man føler man selv må slå like stort på stortromma når eget barn har bursdag. Jeg har ikke gjort det like stort selv der pga økonomi, men jeg føler på presset. Hva er det som skjer med dette? Blir jo bare verre og verre jo større barna blir synes jeg, ihvertfall her vi bor. Tanker om dette? Anonymkode: 881c1...be3 Kjøp gave istedenfor. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #8 Skrevet 31. mai 2022 Sofakona skrev (4 minutter siden): Her får barn 50 kroner hver når de har bursdag, og sefølglig det blir mye penger i løpet av et år. Her har de fleste bursdag på lekeland, sprett etc og de koster 3000 for alle gutta i klassen...vi synes dette var veldig dyrt for 1 time på bowling...og vi fant ut at for 3000 kroner kunne vi ta med hele familien på båttur til København. Sønnen vår fikk velge og det ble det at vi feiret bursdag hans på båten:) Det er dyrt å ha bursdag...og ikke alle kan ha det hjemme eller i naturen Nei, er noe med det. Er ikke alle som har muligheten til å ha det hjemme eller i naturen pga diverse gode grunner. Så de dyre feiringene og presset rundt det er og blir et problem flere steder. Det blir mye penger iløpet året uansett ja, helt klart 👍 Anonymkode: 881c1...be3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #9 Skrevet 31. mai 2022 Dette kan du ta opp med FAU før neste foreldremøte. På trinnet til eldste var dette tema allerede i 1. Klasse. Grensa ble satt på 50 kroner per gave, og bursdager skal være "lavterskel". Altså enten skal det være hjemme, eller i typ svømmehall, gymsal eller liknende i nærheten slik at det er lett å komme seg dit. Den ene gangen to gikk sammen om trampolinepark en halvtime unna sto foreldrene til de to barna for transport. Vi har også valgt å gå sammen med to(5 utenom koronatiden) og feiret bursdag i svømmehallen. Da kommer prislappen på 400-500 per bursdagsbarn som ber inn, så det blir ikke dyrere enn om vi skulle arrangert det hjemme. Mye bedre at foreldre går sammen og samler det til ei helg, enn at det er bursdager hver eneste helg. De andre foreldrene gjør også dette. Ser dog i barnehagen til yngste at prisnivået på gaver er mye høyere fordi det ikke har vært tatt opp ennå. Der er gavene på fort vekk 100-200(!), og det blir fort dyrt. Jeg pleier konsekvent ikke å kjøpe for mer enn 50 og det veldig fint. De siste bursdagene har vi kjøpt gatekritt og såpebobler på europris. Anonymkode: f577d...71f 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #10 Skrevet 31. mai 2022 Syns egentlig 100 kr i gave er helt greit, men du kan jo ta opp på et foreldremøte om dere skal sette en lavere grense, eller at foreldrene til bursdagsbarnet kjøper en gave til sitt barn som er fra alle gjestene. Da velger foreldrene prisnivå, kommer unna med en gave til egen unge, og det blir mindre fokus på pakkene. Når det gjelder at folk feirer ute kan det være mange årsaker til det, plassmangel, enklere, vil kjøpe seg unna eller som med mitt tantebarn, der et par i klassen er så utagerende at de ikke turte ha det hjemme. Foreldrene til disse to ler og sier bare "barn er barn" uten å ta tak i det, men folk har fått ødelagt for tusenvis av kroner når de er på besøk. Når kravet da er alle fra samme klasse/samme kjønn, så er det bare å kjøre bursdagen uten til man slipper å invitere alle. Du kan likevel lage den feiringen du vil for ditt barn, kan jo være eksotisk å være hjemme hvis alle andre er på bowling. For øvrig er jeg litt lei av den "det er så dyrt når alle skal feire"-regla. Hvis man skal invitere alle og inkludere blir det dyrere, men man kan selvfølgelig selektere og da kan det være du gjerne hadde gitt den hundrelappen for at ungen din fikk komme. Og så er det sånn at det koster å ha barn, og det med bursdager er en del av regnestykket når man lurer på om man har råd til å få barn. På lik linje med fritidsaktiviteter, en ferietur i ny og ne osv som faktisk er greit å ungen ungen i barndommen. Anonymkode: d94c2...efe 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #11 Skrevet 31. mai 2022 56 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt barn går i en klasse med veldig mange velstående foreldre, og det er 100 kroner eller gaver til ofte mer som blir gitt, og jeg vil såklart ikke være den eneste kjipe så mitt barn føler seg utenfor. Dermed gir jeg også 100 kroner pr bursdagsbarn, men nå har det vært veldig mange bursdager i det siste. Igjen er det bursdag, denne gangen har tre stk fra klassen valgt å feire sammen, sist var det to som feriet sammen siste uke. I måneden mai til sammen med den bursdagen som kommer nå har jeg måtte punge ut med 900 kroner til sammen i gaver. Jeg skjønner godt at det føles sårt for de som har enda dårligere råd enn meg, og faktisk kanskje må holde barna sine hjemme fordi de ikke har råd til alle disse bursdagene. Alle skal også feire dyre, fancy bursdager for tiden sånn at man føler man selv må slå like stort på stortromma når eget barn har bursdag. Jeg har ikke gjort det like stort selv der pga økonomi, men jeg føler på presset. Hva er det som skjer med dette? Blir jo bare verre og verre jo større barna blir synes jeg, ihvertfall her vi bor. Tanker om dette? Anonymkode: 881c1...be3 Hos oss ble vi foreldrene enige om en gaveordning der de som lager festen kjøper en litt større gave til bursdagsbarnet på vegne av hele klassen eller gutte/jentegjengen. Den kan koste inntil 400 kroner. Da blir det altså den eneste gaveutgiften det året, barnet får noe det virkelig har ønsket seg og det blir mindre fokus på gavekjøret. Funker strålende. Anonymkode: 4f4bf...0bc 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #12 Skrevet 31. mai 2022 Jeg mener den beste måten å løse det på er at foreldrene kjøper en gave som er til barnet fra alle inviterte, og at maksbeløpet på denne gaven tilsvarer 40-50 kr per barn. Da får alle bare en utgift, man kan kjøpe noe barnet trenger om man har dårlig råd og man sparer miljøet for alt det rælet man ofte ender opp med å gi. Anonymkode: 2e6bb...13d 3
Arkana Skrevet 31. mai 2022 #13 Skrevet 31. mai 2022 Da mellomste begynte i første klasse var det på første foreldremøte noen som foreslo at i stedet for gaver gir alle 50 kr. Det er rimeligere enn om man ville kjøpt gave (her gir alle gave for ca 100 kr) og bursdagsbarnet får en fin sum til å kjøpe en litt større ting framfor mange små gaver. Nå går de i 5. klasse og den tradisjonen holder fortsatt. Kanskje du kan foreslå noe slikt? Jeg synes det er veldig greit i alle fall. For de to andre barna er det de standard (gave for) 100 kr som gjelder, men i fjor ble jeg litt overrasket da eldstemann (8. trinn) hadde bursdag med 6 venner og alle gav 200 kr hver. Det synes jeg var mye. Nå går de riktignok i langt færre bursdager fordi alle bare inviterer vennene sine og ikke hele klassen så i løpet av ett år blir det uansett ikke dyrere enn det var da man ble invitert i alle bursdager, men jeg synes likevel det var en høy sum.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #14 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette kan du ta opp med FAU før neste foreldremøte. På trinnet til eldste var dette tema allerede i 1. Klasse. Grensa ble satt på 50 kroner per gave, og bursdager skal være "lavterskel". Altså enten skal det være hjemme, eller i typ svømmehall, gymsal eller liknende i nærheten slik at det er lett å komme seg dit. Den ene gangen to gikk sammen om trampolinepark en halvtime unna sto foreldrene til de to barna for transport. Vi har også valgt å gå sammen med to(5 utenom koronatiden) og feiret bursdag i svømmehallen. Da kommer prislappen på 400-500 per bursdagsbarn som ber inn, så det blir ikke dyrere enn om vi skulle arrangert det hjemme. Mye bedre at foreldre går sammen og samler det til ei helg, enn at det er bursdager hver eneste helg. De andre foreldrene gjør også dette. Ser dog i barnehagen til yngste at prisnivået på gaver er mye høyere fordi det ikke har vært tatt opp ennå. Der er gavene på fort vekk 100-200(!), og det blir fort dyrt. Jeg pleier konsekvent ikke å kjøpe for mer enn 50 og det veldig fint. De siste bursdagene har vi kjøpt gatekritt og såpebobler på europris. Anonymkode: f577d...71f Bursdag i svømmehall er kjempedyrt og på prisnivå som å feire hele klassen på kino eller trampolineland. Anonymkode: 4e806...9ac
atropos Skrevet 31. mai 2022 #15 Skrevet 31. mai 2022 Vi har klassegave vi. Ingen gir gave til hverandre, men foreldre til den som har bursdag kjøper en gave som er fra klassen. Slik kan man regulere hva som blir kjøpt og hvor dyrt det blir og barna får annet fokus enn hva man får i gave. På bursdagsfester får barnet kort og tegninger fra barna som kommer på festen. Litt vanskelig å innføre i 6. klasse kanskje. Vi bestemte dette i første klasse og er veldig fornøyde med ordningen. De går i fjerde nå. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #16 Skrevet 31. mai 2022 Når barn feirer alene, gir jeg 100 kr. Når mange slår sammen bursdager, gir vi en gave som koster ca 50-lappen. Har blitt flink til å ha øynene åpne for potensielle barnebursdagsgaver når jeg er ute og farter på salg Anonymkode: b9b33...469
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #17 Skrevet 31. mai 2022 Vi ble også enige om 50kr i kontanter, max, eller en liten gave. Dette tok noen opp på foreldremøte og hadde diskusjon på. Noen mente at det kun skulle være «lov» å gi penger, for barna fikk så mye dill, imens andre mente at man skulle kjøpe en felles gave alle sammen. Jeg er glad for at de to siste ikke fikk igjennom sine forslag. Det er gøy for barna å få flere enn én gave, pluss at organiseringen må jo bli et mareritt. Det er også fint at det ikke MÅ være penger, da noen barn kanskje har gledet seg til å gå å kjøpe en fin liten ting til vennen sin, som de vet at de blir glad for. At bursdag på div lekeland ol er dyrt, er jeg enig i. Her har vi ofte feiret sammen 2 og 3, men det er ikke alltid det går, eller er ønskelig. Det er ikke alltid så greit å ha bursdag hjemme heller, og noen har hatt utebursdag, noe barna også har satt pris på. Anonymkode: 31c56...37f 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #18 Skrevet 31. mai 2022 Hva er det med dette gavehysteriet? Kan ikke alle samle seg om én gave felles eller bare droppe gavene/pengegavene? Anonymkode: dfa40...19e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #19 Skrevet 31. mai 2022 Jeg har 12åring gutt, gavetips er kul T-skjorte fra hm. De koster 59 eller 89kr, men de er ofte på salg så jeg har ofte kjøpt de til 39kr. Og de hopper og ned i pris, 30% avslag en helg osv, så ingen av mottakerne vet at de er på salg. Jeg kjøper opp flere når jeg ser de på salg. Det står typisk «gaming» ol på t-skjortene. Anonymkode: 4e806...9ac
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #20 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har 12åring gutt, gavetips er kul T-skjorte fra hm. De koster 59 eller 89kr, men de er ofte på salg så jeg har ofte kjøpt de til 39kr. Og de hopper og ned i pris, 30% avslag en helg osv, så ingen av mottakerne vet at de er på salg. Jeg kjøper opp flere når jeg ser de på salg. Det står typisk «gaming» ol på t-skjortene. Anonymkode: 4e806...9ac Og jeg bor i Bærum, som liksom skal være et sossete sted. Men barna er superfornøyde med kul T-skjorte og guttene her er ikke opptatt av klesmerker. Anonymkode: 4e806...9ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå