Gå til innhold

Begynne å date etter voldtekt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter litt langt inne å ta dette opp her, men kanskje det er noen her inne som har blitt utsatt for det samme eller noen som har noen gode råd og komme med..

For noen år siden ble jeg utsatt for et overgrep og fikk PTSD etter dette. Dating har ikke vært noe jeg har tenkt på i det hele tatt før en liten stund siden.. Har nå møtt en som jeg liker veldig godt. Vi har bare møttes 2 ganger, men skal møtes igjen på onsdag. Vi har ikke kysset enda, men det kommer nok til å skje på neste date.. Det ligger litt i luften ☺️ Jeg er ikke klar for sex enda. Vi må gå litt sakte fram.. Jeg er så redd for å fortelle han om hva jeg har blitt utsatt for.. Jeg er litt redd for hvordan vil han reagere.. Når burde jeg fortelle han det? Hva tror dere?

Anonymkode: 8bbbf...a1d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg mann, men moren min hadde en slik hendelse før hun ble sammen med faren min og han var hennes første etter voldtekten. Hun var åpen om at hun trengte tid og at hun hadde dårlig erfaring tidligere og at hun trengte å føle seg trygg etc. var ikke sikker på om hun sa rett ut at hun hadde blitt voldtatt til han.

Som mann vet jeg at noen kvinner "tester" menn som de vil være seriøse med, men de kan ha ons med andre fordi det bare er "sex" mens de holder en annen på vent.  Det er jo aldri godt tatt i mot. 

Jeg ville vel forsøkt å få frem at du hav behov for tid, lære deg å kjenne han og trenger trygghet etc. 

Anonymkode: 6fb3e...61a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke fortelle om noe bare for at han skal respektere deg 😅 Du kan bare si at du ikke er klar. Spør han «hvorfor ikke?» så hadde jeg gått videre til neste 😛 

Jeg har blitt utsatt voldtekt og har ptsd pga det. Jeg havnet i et litt annet mønster… helt omvendt. Mistet totalt respekt for min egen kropp, og brukte sex med ukjente menn som straff på meg selv. Mens jeg var full. Har vell hatt ons med 200 forskjellige menn i fylla 🙄 Har heldigvis sluttet med det. Sluttet med alkohol også. Nå tørr jeg ikke ha sex med noen, for å gjøre det edru er en helt annen greie for meg 🤷🏼‍♀️ 

Men uansett, om jeg hadde kommet dit hvor det hadde vært aktuelt, så hadde jeg bare sagt at jeg ikke var klar. Syntes en mann det er urettferdig eller han begynner spørre mye om hvorfor, så hadde jeg droppet han fort 😛 møtt på nok av menn som mener de fortjener sex og blir sutrete om de ikke får det. 

En voksen mann som respekterer deg vil vente uten spørsmål. En voksen mann som respekterer deg vil aldri presse deg eller mase. En gentelmann vil følge med og lese ditt kroppsspråk og skjønne selv når det er greit å ta steget dit seksuelt. Og det å kunne lese hverandres kroppsspråk er jo ganske viktig for god sex. Om man ikke er helt der enda, så kjenner man hverandre ikke godt nok enda 🙈

Men hva vet jeg 😂😂😂 Jeg har ikke helt fått til dette selv. Men jobber med saken 😅

Anonymkode: ee692...fad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber med mennesker som har vært utsatt for overgrep, og flere lurer på det samme som du. Mitt råd er bestandig å ha kontroll over din egen historie. Med det mener jeg at du skal føle deg helt trygg på vedkommende før du velger å fortelle om et overgrep. Jeg råder de fleste til å bare si noe slikt som "jeg håper vi kan ta det litt med ro når det kommer til å rushe inn i noe, fordi jeg har vært utsatt for en traumatisk hendelse for en stund siden, og har fått beskjed av min lege/terapeut/behandler at jeg skal ta det med ro når det kommer til å involvere med fysisk med noen. Jeg ønsker ikke å fortelle om dette akkurat nå, men hvis vi kommer dit hen at vi blir et par, så skal jeg fortelle det når det føles greit for meg". 

Hvis dette er en person som du etter hvert føler at blir en del av "flokken din", så må du nesten fortelle om hendelsen, men gjør det i ditt tempo. Det er din historie, og du skal ha full kontroll over den

Når det kommer til den fysisk delen, så anbefaler jeg deg å ikke gjøre noe seksuelt før du føler at dette er en person som du virkelig vil ha fysisk nærhet til, altså at dere er på et nivå der du har skikkelig lyst til å ha sex med vedkommende. Du må ikke ha sex bare for å " ha gjort det", for da kan du sitte igjen med en ekkel følelse, og kan bli som en av de over her beskrev. Ta deg/dere tid, og når du er der at det eneste du ønsker, er å få ha sex med denne personen, da begynner det å bli rette tidspunktet 🙂 På dette tidspunktet bør du ha fortalt vedkommende om denne hendelsen, for det kan hende at du går i en freeze tilstand under sex, og da er det viktig at den andre forstår hva som skjer, og kan trygge deg med fysisk nærhet. Bruk god tid før dere har sex, og bruk tid på å være nær hverandre, slik at kroppen er full av oxytocine, det såkalte kjærlighetshormonet. Fysisk nærhet øker produksjonen, og ved høy konsentrasjon, blir man mer avslappet og vennlig innstilt ovenfor den andre. 

Dette var bare noen få tanker jeg har rundt dette, og håper det kan være noen gode pekepinner for deg. Ønsker deg lykke til, og håper dette er en person du får et godt og nært forhold til, for det er i mange tilfeller en veldig god "medisin"  🙂 

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

All dating er en risikoprosjekt. Men Vær åpen og ærlig fra første stund ! Tillitt er viktig, det bygges kun gjennom å snakke sant.. Du kan ALDRI lykkes uten å våge å stole på noen. Det er umulig å skjule noe for den andre uten at den andre merker noe eller vil lide under dette senere. Gjensidig åpenhet skaper stor trygghet og gjør at din partner bedre kan ivareta deg og forstå hvorfor du reagerer og handler som du gjør. Da vil han kjenne et beskytterinstinkt og ta vare på deg fordi han elsker deg.

Anonymkode: f27d5...35b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man bør gi en antydning når sex åpenbart står på neste punkt i kalenderen.

For de fleste er jo ikke det date nummer 2. 

Man kan si at «angående fysiske ting trenger jeg å ta det rolig til det er etablert at jeg og en date er eksklusive og på vei til å bli kjærester. Og der er mitt behov at den andre ikke forsøker å ta initiativ til sex uten at vi har snakket om det først og er enige om at begge ønsker det». 

Så vil noen kanskje spørre litt, og da kan man jo være ærlig på at man har blitt utsatt for noe man ikke ønsker å bringe inn i en relasjon. Om det var en enkeltstående voldtekt kan man jo si «engangshendelse». 

Som den andre hadde jeg trengt å vite at jeg ikke trigget personen negativt - og jeg hadde nok trengt ikke ALT for langt uti relasjonen å vite om hvorvidt det var snakk om langvarige alvorlige traumer som gjør all sex uaktuelt eller at man har opplevd noe traumatisk og bare trenger kontroll selv og «hoppe uti det» trygt. 

Anonymkode: 6884e...035

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sitter litt langt inne å ta dette opp her, men kanskje det er noen her inne som har blitt utsatt for det samme eller noen som har noen gode råd og komme med..

For noen år siden ble jeg utsatt for et overgrep og fikk PTSD etter dette. Dating har ikke vært noe jeg har tenkt på i det hele tatt før en liten stund siden.. Har nå møtt en som jeg liker veldig godt. Vi har bare møttes 2 ganger, men skal møtes igjen på onsdag. Vi har ikke kysset enda, men det kommer nok til å skje på neste date.. Det ligger litt i luften ☺️ Jeg er ikke klar for sex enda. Vi må gå litt sakte fram.. Jeg er så redd for å fortelle han om hva jeg har blitt utsatt for.. Jeg er litt redd for hvordan vil han reagere.. Når burde jeg fortelle han det? Hva tror dere?

Jeg synes litt synd i deg for jeg har opplevd overgrep selv🧡 men min historie kan ikke sammenlignes med din.. tror jeg.

"Det ligger i luften ☺️" Er jo et betryggende tegn på at du er på bedring.. Jeg vil tro at en som elsker deg, vil også skjerme deg. Og da du blir godt mottatt hvis du forteller hva som har skjedd. Viser han stor empati, har han også stor kjærlighet for deg.. det er som hånd i hanske det..

Du kan bare fortelle han det når du er klar, men på et eller annet tidspunkt må du jo si noe. Hva om du spør hva han synes om voldtektmenn? og synes han synd i disse kvinnene? Du vil nok få det svaret du trenger, uten å nevne et ord om deg selv. Viser han sinne på voldtekt og empati til kvinnen, da har du en gyllen mulighet å fortelle han det.

• Hjerte 1
Skrevet

Huff❤her var det både en del gode svar og en del krasse svar som var vondt å lese når temaet er noe så alvorlig som voldtekt og sexlivet etterpå.

Ts jeg forstår godt det er vanskelig. Selv har jeg kompleks PTSD etter seksuelt misbruk av samboer fra 16-22 og av stefar fra 5-10.

Det tok svært mange år før både jeg og behandlere forsto alvoret. Jeg hadde alle tegnene men ingen så det. Jeg var svært seksuelt pågående i 20 årene på nivå med selvskading. Først nå forstår jeg hvorfor.

Seksuelt så er jeg mer rolig nå med pstav ( mindre sexlyst) og terapi. Sex er jo heldigvis så mye men det jeg sliter med mest nå etter alt har kommet opp i lyset er penetrering og hvis mannen er øverst.  Min løsning er å ta kontroll selv, jeg setter tydelige retningslinjer tidlig i relasjonen for hva som er o.k eller ikke. Dette må mannen godta før en seksuell relasjon med meg.

Jeg stoler ikke på ordet Nei eller kodeord da det ikke fungerte med samboer. 

Alle jeg har vært med har akseptert at jeg må ha det slik, kun et fåtall jeg har fortalt noe til. Aldri fortalt en seksualpartner hele historien men nok til at de forstår. Min løsning har altså blitt å ta kontroll selv og være ganske streng. Ulempen er at jeg aldri forelsker meg for går automatisk etter de menn med " sub" signaler slik at jeg har kontroll.

Er en bumpy ride og man blir nok aldri helt ferdig med å bearbeide overgrep. Går i bølger for min del.

God på å gi meg selv orgasmer og ser på det som egenomsorg ❤ kanskje du skal starte med deg selv på den måten og terapi om du ikke går i det?

Helt " hel " blir man nok aldri, en sånn erfaring ligger tungt i ryggsekken❤

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
-Missi- skrev (22 minutter siden):

Huff❤her var det både en del gode svar og en del krasse svar som var vondt å lese når temaet er noe så alvorlig som voldtekt og sexlivet etterpå.

Ts jeg forstår godt det er vanskelig. Selv har jeg kompleks PTSD etter seksuelt misbruk av samboer fra 16-22 og av stefar fra 5-10.

Uff, det hørest helt forjævlig ut. Håper det går bedre med deg nå, og med TS.

Forstår ikke greia med å ha sex veldig raskt (jeg er mann). Er det noen man bryr seg om, er det null problem å vente. Samtidig er det lurt å si noe om årsaken, tenker jeg, vertfall hvis man ellers er fysiske og sex kunne vært et naturlig neste steg. Verken menn eller kvinner er tross alt tankelesere.

Anonymkode: 70256...0fb

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uff, det hørest helt forjævlig ut. Håper det går bedre med deg nå, og med TS.

Forstår ikke greia med å ha sex veldig raskt (jeg er mann). Er det noen man bryr seg om, er det null problem å vente. Samtidig er det lurt å si noe om årsaken, tenker jeg, vertfall hvis man ellers er fysiske og sex kunne vært et naturlig neste steg. Verken menn eller kvinner er tross alt tankelesere.

Anonymkode: 70256...0fb

Jupp ganske så jævlig og ødeleggende ja😥

Du høres ut som en bra fyr med gode verdier😊nei klart man ikke er tankeleser noen er likevel litt flinkere til å ta signaler. Jeg må nok være ganske trygg for å fortelle dette til en partner så da må man nok litt langt inn i relasjonen. Samtidig så tror jeg de fleste forstår ut fra hvordan jeg er at det er noe og de reglene de må følge og samtalen rundt det. Husker han første som forsto skikkelig. Jeg hadde veldig høy puls noe jeg ikke merket selv men han merket det og spurte meg rett ut om jeg var redd. Da ble jeg helt satt ut selv for da gikk det opp et lys for meg at dette var galt mot meg selv. Tror jeg ble stille litt, svarte ja uten å si noe mer og han bare nikket.  Tok meg i armene sine og holdt meg trygg der til jeg var rolig og sovnet. Fantastisk fyr som jeg har med meg i hjertet mitt den dag i dag❤😊etter han så " angriper" jeg sex på en helt annen måte og setter rammene før vi kommer dit. Han vet det nok ikke men han var spiren til at jeg fikk bearbeidet traumet om stefar. Nå hadde jeg kjent denne mannen over mange år og det var andre " omgang " vi datet så han kjente meg og som yngre og forsto nok mye uten at vi satte ord på det da han igjen datet meg når vi begge var eldre og mer erfaren.

Han ga meg troen på gode menn igjen og at sexlivet mitt det bestemmer jeg selv over😊

Endret av -Missi-
Knotete autocorrect på mobilen
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Synes dette er såpass alvorlig sak, og det vil(kan) prege samlivet så sterkt at det ikke er annen utvei enn å gi beskjed så tidlig som mulig. Dette for at du ikke skal få det brukt mot deg senere.

Selv ville jeg takket nei til videre dating, av samme årsaker. Det blir en ubalanse i forholdet, hvor den ene parten må tas konstant hensyn til, mens den andre partens behov og følelser blir satt til side. 

Hvem kan argumentere mot voldtekt og de følger det fører med seg? Ser for meg et samliv hvor man må gå på tåhev og eggeskall resten av livet. 

Anonymkode: 1634a...67e

Skrevet

Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker.

Rhodiola, adm.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sex før jeg ble 30, på grunn av traumer (insest og vold) i barndommen. Hadde egentlig innstilt meg på aldri ha sex. Så jeg har egentlig ikke datet. Jeg ble god venn med enn fyr og ble merkelig nok forelsket. Det viste seg at det var gjensidig. Var ganske sikker på at jeg kunne stole på at han hold tett om meg, om det ikke ble noe. 

Så jeg sa at jeg fortsatt var jomfru, nevnte vagt traumer i barnedomen var årsaken og eventuelt intimitet i framtiden møtte gå sakte og i mitt tempo. Han var ok med det. Det var flaut i begynnelsen. Det ble noen måneder med bare klining, jeg tar på han og han rører ikke meg, prøve å gi blowjob uten å bli trigget, han tar på meg naken, oralsex begge veier, osv. Det var ikke før etter et år jeg kunne være helt naken, ha samleie og nyte det. Jeg har et sexliv i dag og jeg evig takknemlig for tålmodigheten hans. Det var noen år siden jeg gikk til psykolog da jeg møtte han, men min tidligere psykolog på DPS sa at jeg kunne ringe henne om jeg skulle ha behov for hjelp rettet mot intimitet og dating i framtiden. Jeg husker jeg lo at sa det kommer ikke til å skje. Er utrolig glad hun husket meg fire år etterpå og at hun ikke hadde lang ventetid. Rask henvisning fra fastlege jeg fikk time hos henne igjen etter 14 dager. Tror ikke det hadde gått, om jeg ikke kunne bearbeide ting der mens prosjekt "ha sex og nyte det" foregikk. 

Anonymkode: 6e773...ad6

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Frk Midnattsol skrev (På 31.5.2022 den 0.49):

Jeg jobber med mennesker som har vært utsatt for overgrep, og flere lurer på det samme som du. Mitt råd er bestandig å ha kontroll over din egen historie. Med det mener jeg at du skal føle deg helt trygg på vedkommende før du velger å fortelle om et overgrep. Jeg råder de fleste til å bare si noe slikt som "jeg håper vi kan ta det litt med ro når det kommer til å rushe inn i noe, fordi jeg har vært utsatt for en traumatisk hendelse for en stund siden, og har fått beskjed av min lege/terapeut/behandler at jeg skal ta det med ro når det kommer til å involvere med fysisk med noen. Jeg ønsker ikke å fortelle om dette akkurat nå, men hvis vi kommer dit hen at vi blir et par, så skal jeg fortelle det når det føles greit for meg". 

Hvis dette er en person som du etter hvert føler at blir en del av "flokken din", så må du nesten fortelle om hendelsen, men gjør det i ditt tempo. Det er din historie, og du skal ha full kontroll over den

Når det kommer til den fysisk delen, så anbefaler jeg deg å ikke gjøre noe seksuelt før du føler at dette er en person som du virkelig vil ha fysisk nærhet til, altså at dere er på et nivå der du har skikkelig lyst til å ha sex med vedkommende. Du må ikke ha sex bare for å " ha gjort det", for da kan du sitte igjen med en ekkel følelse, og kan bli som en av de over her beskrev. Ta deg/dere tid, og når du er der at det eneste du ønsker, er å få ha sex med denne personen, da begynner det å bli rette tidspunktet 🙂 På dette tidspunktet bør du ha fortalt vedkommende om denne hendelsen, for det kan hende at du går i en freeze tilstand under sex, og da er det viktig at den andre forstår hva som skjer, og kan trygge deg med fysisk nærhet. Bruk god tid før dere har sex, og bruk tid på å være nær hverandre, slik at kroppen er full av oxytocine, det såkalte kjærlighetshormonet. Fysisk nærhet øker produksjonen, og ved høy konsentrasjon, blir man mer avslappet og vennlig innstilt ovenfor den andre. 

Dette var bare noen få tanker jeg har rundt dette, og håper det kan være noen gode pekepinner for deg. Ønsker deg lykke til, og håper dette er en person du får et godt og nært forhold til, for det er i mange tilfeller en veldig god "medisin"  🙂 

Tusen takk for et veldig godt råd☺️

TS

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innhold og avsporinger 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...