Gå til innhold

Pelsstell og hunderase.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye vektlegger du pelsstell når dere velger hunderase? 

Jeg er ikke noe glad børsting. Burde jeg da ikke velge en langhåret hund? Merker hunden det?

Anonymkode: 81601...24d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har puddel og holder den kortklipt.

Foretrekker det ovenfor en hund som røyter slik at man må støvsuge hver dag.

Anonymkode: be046...8b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke liker pelsstell bør du velge en hunderase som bare skal vaskes. Floker er vondt for hunden og langpelsa hund som ikke blir stelt får floker. 

Anonymkode: 16739...975

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye vektlegger du pelsstell når dere velger hunderase? 

Jeg er ikke noe glad børsting. Burde jeg da ikke velge en langhåret hund? Merker hunden det?

Hva er det du lurer på om den merker, mangel på pelsstell? 

Det kan føre til floker og tover i pelsen, som først og fremst lugger, men som også kan skape grobunn for fukt og eksem i huden under. Om dette gjelder alle hunder med lang pels vet jeg ikke,  mulig det avhenger av type pels, men jeg adopterte en langhåret hun en gang som var full av floker i pelsen, og alt måtte nesten klippes av. Huden var skikkelig sår og vond under den ødelagte pelsen.

Endret av 17.11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vektlegger pelsstell i stor grad når jeg nå skal velge ny hund. 
Som i at jeg utelukker hunderaser som er kjent for å røyte ekstremt mye, ikke en rase som krever frisør/klipping/napping. Ikke langhåret,  Og ikke krever børsting flere ganger i uken.

Litt børsting, og jevnlig vask må man påregne seg. Men ønsker ikke unødvendig mye pelsstell.

Er så mange flotte gode raser man da må utelukke. Men veldig mange flotte gode raser gjenstår også. 

En langhåret rase krever mye børsting, da denne lett floker seg om ikke. 

Anonymkode: 1d9ba...67b

AnonymBruker
Skrevet

Mener om hunden merker at jeg ikke liker pelsstell.

Nei. Hvis jeg skal ha langhåret hund skal den selvfølgelig ikke ha floker.

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at omtrent alle med langhåret hund liker pelsstell?

AnonymBruker
Skrevet

Eller gjør de det bare kun fordi det må til?🤪

Skrevet (endret)
7 hours ago, AnonymBruker said:

Mener om hunden merker at jeg ikke liker pelsstell.

Nei. Hvis jeg skal ha langhåret hund skal den selvfølgelig ikke ha floker.

Jeg tror ikke hunden bryr seg om hvorvidt du liker det eller ikke 😛

kan ikke se for meg at alle med pelshunder elsker pelsstell. Akkurat som at jeg ikke elsker å plukke hundebæsj. Men så gjøres det likevel, fordi det er verdt det.

Endret av 17.11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det sånn at omtrent alle med langhåret hund liker pelsstell?

Jeg hater det så jeg får min klippet ned hos hundefrisør med jevne mellomrom. Skal man ha en langhåret hund fullpelset bør man nok helst like pelsstell.

Anonymkode: 5be08...356

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg hater det så jeg får min klippet ned hos hundefrisør med jevne mellomrom. Skal man ha en langhåret hund fullpelset bør man nok helst like pelsstell.

Selv om den skal klippes ned må en hund med lang pels gres ofte. Hvis ikke tover pelsen seg inntil huden som lugger og gjør vondt når den rører seg. Er du usikker på om du orker å gre en hund kjøper du en korthåret en. Trenger bare en vask en eller to ganger i året + å klippe negler annen hver uke. 

AnonymBruker
Skrevet
h/k skrev (3 minutter siden):

Selv om den skal klippes ned må en hund med lang pels gres ofte. Hvis ikke tover pelsen seg inntil huden som lugger og gjør vondt når den rører seg. Er du usikker på om du orker å gre en hund kjøper du en korthåret en. Trenger bare en vask en eller to ganger i året + å klippe negler annen hver uke. 

Jeg børster henne en gang i uken, det holder når hun er kortklipt.

Gjest Linny111
Skrevet

Valgte labrador, men hadde ikke så mye med pels å gjøre, utenom at jeg ikke er allergisk og synes det er helt greit å støvsuge en gang om dagen. Hadde egentlig ikke hatt noe imot enda mer pelsstell.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo helt hvilken langhåret rase du tenker på. Er det røytefri pels som feks puddel eller vannhund kan de klippes og da er det jo bare å holde pelsen kortklipt. Da trengs minimalt med børsting. Men  i full lang pels kreves sykt mye børsting for å holde pelsen flokefri. Da må du være over middels interessert, og venne hunden på det fra den er valp. 

Anonymkode: 69efe...a49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har puddel, har hatt både utstillingslengde og kortklipt.

Jeg må si at min erfaring er at halvlang er den verste versjonen :P

Helt kort er fint, da er det minimalt med børsting og føning og styr. Bare bade når det trengs, og tørke kjapt med en føner, barbere de stedene som trengs. Alt det kan jeg gjøre selv.

Lang pels var også greit, men da måtte jeg sette av mye mer tid.

Da pelsen var halvlang syns jeg ikke jeg fikk dreisen på verken børst eller føn, så jeg kommer nok aldri til å få utstillingspels igjen. Bare tanken på å spare pels får meg til å svette. 

Jeg er oppvokst med raser som røyter, og jeg må si at jeg nesten syns det er mindre styr totalt med en puddel enn med store hunder med mye pels som røyter. 

Anonymkode: 2d2ac...35a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...