Gå til innhold

bare/kun, hvis/om

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er utlending og lærte meg norsk da jeg var voksen. Jeg er flink med å/og, men ingen forklarer ordentlig når man bruker "bare" eller "kun" og hva som er forskjell mellom hvis og om. De fleste Nordmenn sier at det er det samme men stemmer det?

Anonymkode: a7477...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis/om: Hvis er mest korrekt, om er mer muntlig. «Hvis jeg skriver kun hvis, blir det mer presist». «Om jeg skriver bare om, blir det bare omtrentlig». 
Jeg vet ikke, men føler hvis vil alltid bli riktig, men de kan brukes som synonymer.
Kun og bare er verre, de kan ikke byttes med hverandre i absolutt alle tilfeller: 
Hvordan har du det? «Bare bra». Det bryr at for tiden har jeg det bra, ingen sorger. Med svaret: Kun bra. Betyr det «aldri noe annet enn bra, noensinne.» Men ofte betyr det helt det samme. Vi har noen faste uttrykk: bare bra,  jeg skal bare… , «hvis bare» ( jeg hadde vunnet i Lotto)= et ønske  («hvis kun»  blir litt feil). 

Anonymkode: d4d6e...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Om og bare har litt videre betydning enn hvis og kun. 

Om kan jo brukes i betydningen om noe. "Jeg vet mye om Norge". Da kan man ikke bruke hvis. Ellers kan om og hvis stort sett byttes med hverandre, selv om betydningen kan være marginalt forskjellig.

Bare kan også brukes i flere sammenhenger enn kun. Det det brukes i uttrykk som "bare bra" osv. Kun er mer spesifikt. Kanskje det kan sammenlignes med just og only på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 17.42):

Hvis/om: Hvis er mest korrekt, om er mer muntlig. «Hvis jeg skriver kun hvis, blir det mer presist». «Om jeg skriver bare om, blir det bare omtrentlig». 
Jeg vet ikke, men føler hvis vil alltid bli riktig, men de kan brukes som synonymer.

Anonymkode: d4d6e...8e4

Dette er ikke riktig.

Ts, anbefaler deg gruppa «Språkspalta» på Facebook. Der får du ordentlig begrunnede svar av fagfolk.

Anonymkode: 09b23...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...