Teppe Skrevet 30. mai 2022 #1 Skrevet 30. mai 2022 Vær så snill å hold tonen saklig i denne tråden. Det er en biolog som mener at man bør innføre båndtvang på katter. Jeg personlig mener båndtvang på hunder er viktig i hekke og yngleperioden. En av begrunnelsene er jo for å beskytte fugler under hekketiden(flere arter hekker på bakken). En undersøkelse i USA viser at katter dreper flere fugler enn vindturbiner og høyhus/bygninger. Å innføre båndtvang på katter tror jeg kan virke veldig kontroversielt på mange, men samtidig så er tap av fugl, da spesielt rødlista fugler en problemstilling man er nøtt til å ta innover seg. Jeg har ikke katt så derfor lurer jeg på om det eventuelt er mulig å finne andre løsninger på dette? Har hørt at halsbånd med bjelle skal fungere? Jeg har også møtt på folk som har luftet kattene sine i bånd, men jeg vil nå tro at ikke alle katter aksepterer dette. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #2 Skrevet 30. mai 2022 Katten er et fritt dyr som liker å bruke kroppen sin og gå sine egne veier, de skal ikke gå i bånd. Og så skal de jakte mus, går ikke an å henge etter i bånd da forstår du vel! Og halsbånd er farlig , de kan henge seg fast i tre og kvister. Anonymkode: fad10...5a5 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 Jeg prøver å lære katten min å ikke ta fugl. Roser masse på mus, og sier fysj, fy og nei til fugl. Også når jeg tar den i jakt posisjon. Antallet fugl er kraftig redusert, men fristelsen blir av og til for stor. Jeg har god oversikt, siden pus også kun oppholder seg på tomta vår, litt i skogkanten rundt huset og bittelitt på andre siden av veien. Dessuten så har den fast plass til fangsten. Så går mest i mus og firfisler, sommerfugler og fluer Anonymkode: e7017...e23
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #4 Skrevet 30. mai 2022 Katter kan ikke gå i bånd eller ha halsbånd. Det siste er rett og slett farlig for de. Har erfaring med det 😪 Katten må gå fritt ❤ Anonymkode: 34486...b0f 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Katten er et fritt dyr som liker å bruke kroppen sin og gå sine egne veier, de skal ikke gå i bånd. Og så skal de jakte mus, går ikke an å henge etter i bånd da forstår du vel! Og halsbånd er farlig , de kan henge seg fast i tre og kvister. Anonymkode: fad10...5a5 Hvorfor er katter så forskjellig fra hunder, fugler, hamster og så videre når det kommer til akkurat det punktet? Anonymkode: 0e237...212 11
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 Katter kan trenes opp å gå i bånd viss du starter tidelig og tålmodig. Men de er ikke som hunder. For å gå på "do" de trenger fred og være skjult. De graver ned det de gjør Fra seg . De trenger å smyge . Gå tur som en hund er ikke trim for katter . De trenger å hoppe klatre leke. De trenger å kunne gjemme seg. Og gå når det passer den. Ikke når eier kommer hjem fra jobb. Min er ti år og og en jeger. Fanger mus. Fugler er bare gøy se på. Prøde seg en gang på måker . Men han fikk store sår i hue etter det forsøket har han gitt opp. Sats heller på sterilisert og kastrasjon og øking av katter verdi. Mindre løskatter. Anonymkode: ee8a9...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor er katter så forskjellig fra hunder, fugler, hamster og så videre når det kommer til akkurat det punktet? Anonymkode: 0e237...212 Har du sett løver i bur . Tiger og panter frister de å gå i bånd med. Det er katter. De er selvstendig . De er ikke som hunder. Anonymkode: ee8a9...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 Jeg har to innekatter og jeg er enig til en viss grad. Jeg synes båndtvang på katt under en viss periode er urimelig da katter er vandt med noe annet til vanlig og ikke vil like å gå i sele med mindre er tilvendt dette (noe som går fint an, men ikke så lett å bare slenge på katten på 10 år en sele noen mnd i året uten å forsiktig og jevnlig trene på det). Halsbånd med bjelle er ikke lurt da katter har så god hørsel at det vil være plagsomt, og de risikerer å sette seg fast/bli kvelt. Et alternativ til dette, er at det blir påbudt med innekatter hele året, men at de må ha utemuligheter som å gå i sele og kattegård. (studie som viser at utekatter har det bedre i kattegård enn de gjør å gå fritt ute: (https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/?fbclid=IwAR14jLrrDdkH0E2TEy6Gxd_7GTbfpQ6Oq6Pv9NlREXmI-mTmW7kc9sV75Sk). Katter i kattegård får det bedre både psykisk og fysisk, er tryggere, færre ulykker, færre sykdommer, færre hjemløse katter, færre lidelser hos hjemløse katter, fuglelivet slipper å bli utryddet, bedre for det norske miljøet og for eier and the list goes on. Katten er det eneste kjæledyret som får gå fritt ute, det er ikke noen bedre grunner for at en katt skal få gå fritt enn en kanin for eksempel, det er bare «slik det er.» I USA blir du sett ned på om du lar katten din gå fritt ute fordi det er «slik det er» der. Faktisk så er de fleste «katteeksperter» enige om at katter bør være innekatter med aktivisering og trygge utemuligheter (igjen: sele og kattegård) Katter er ørkendyr og hører ikke til i Norge naturlig og de er heller ikke tilpasset vårt klima og de er ikke bra for klimaet/miljøet/dyrelivet vårt heller. Dette kan man se på hjemløse katter, hvor mange av de som faktisk ikke klarer seg selv ute, full av frostskader, sykdommer, infeksjoner og mange ender opp død. Men siden det er veldig lite sannsynlig at jeg får viljen min og alle katter blir innekatter med kattegård så er det fremdeles ting man kan gjøre som eiere for å i hvert fall spare fuglelivet, noe jeg synes det er rart at det ikke er tipset mer om. Disse metodene er forsket på at faktisk fungerer: 1. Jo mer kjøttrik diett katten får jo mindre vil de ha lyst å jakte, bytt til råfôr eller våtfôr med høy prosent av kjøtt. 2. Lek mer med katten, for eksempel fjærstang lek. Da får de ut jakt instinktet og er mindre sannsynlig til å gidde å fange fugl. 3. Ikke ha fuglemater i hagen hvis du har katt eller pass på at maten i hvert fall ikke havner på bakken. 4. Ha tørrfôr i food puzzles slik at katten må jobbe for maten og får brukt hodet sitt og aktiviseres. 5. Kastrere katten. 6. I tillegg til å leke mer med katten kan det spesielt hjelpe om man leker og sliter ut katten rett før katten går ut. 7. Ikke la katten gå ut i daggry/skumring/natt. Anonymkode: 0e237...212 4 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du sett løver i bur . Tiger og panter frister de å gå i bånd med. Det er katter. De er selvstendig . De er ikke som hunder. Anonymkode: ee8a9...b6a Emmm hæ? Skjønte ikke helt hva du ville frem til her. Ikke som hunder? Du er klar over at hunder stammer fra ulver? Man går ikke i bånd med ulver heller? Katter er ikke så selvstendig som man gjerne tror, og katter kan fint trenes til å gå i sele og å være i kattegård og fremdeles ha det helt fantastisk. Anonymkode: 0e237...212 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvorfor er katter så forskjellig fra hunder, fugler, hamster og så videre når det kommer til akkurat det punktet? Anonymkode: 0e237...212 Fordi de er forskjellige dyr med ulike behov og egenskaper. Og btw ; har du fugler i bånd? Anonymkode: fad10...5a5 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har to innekatter og jeg er enig til en viss grad. Jeg synes båndtvang på katt under en viss periode er urimelig da katter er vandt med noe annet til vanlig og ikke vil like å gå i sele med mindre er tilvendt dette (noe som går fint an, men ikke så lett å bare slenge på katten på 10 år en sele noen mnd i året uten å forsiktig og jevnlig trene på det). Halsbånd med bjelle er ikke lurt da katter har så god hørsel at det vil være plagsomt, og de risikerer å sette seg fast/bli kvelt. Et alternativ til dette, er at det blir påbudt med innekatter hele året, men at de må ha utemuligheter som å gå i sele og kattegård. (studie som viser at utekatter har det bedre i kattegård enn de gjør å gå fritt ute: (https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/?fbclid=IwAR14jLrrDdkH0E2TEy6Gxd_7GTbfpQ6Oq6Pv9NlREXmI-mTmW7kc9sV75Sk). Katter i kattegård får det bedre både psykisk og fysisk, er tryggere, færre ulykker, færre sykdommer, færre hjemløse katter, færre lidelser hos hjemløse katter, fuglelivet slipper å bli utryddet, bedre for det norske miljøet og for eier and the list goes on. Katten er det eneste kjæledyret som får gå fritt ute, det er ikke noen bedre grunner for at en katt skal få gå fritt enn en kanin for eksempel, det er bare «slik det er.» I USA blir du sett ned på om du lar katten din gå fritt ute fordi det er «slik det er» der. Faktisk så er de fleste «katteeksperter» enige om at katter bør være innekatter med aktivisering og trygge utemuligheter (igjen: sele og kattegård) Katter er ørkendyr og hører ikke til i Norge naturlig og de er heller ikke tilpasset vårt klima og de er ikke bra for klimaet/miljøet/dyrelivet vårt heller. Dette kan man se på hjemløse katter, hvor mange av de som faktisk ikke klarer seg selv ute, full av frostskader, sykdommer, infeksjoner og mange ender opp død. Men siden det er veldig lite sannsynlig at jeg får viljen min og alle katter blir innekatter med kattegård så er det fremdeles ting man kan gjøre som eiere for å i hvert fall spare fuglelivet, noe jeg synes det er rart at det ikke er tipset mer om. Disse metodene er forsket på at faktisk fungerer: 1. Jo mer kjøttrik diett katten får jo mindre vil de ha lyst å jakte, bytt til råfôr eller våtfôr med høy prosent av kjøtt. 2. Lek mer med katten, for eksempel fjærstang lek. Da får de ut jakt instinktet og er mindre sannsynlig til å gidde å fange fugl. 3. Ikke ha fuglemater i hagen hvis du har katt eller pass på at maten i hvert fall ikke havner på bakken. 4. Ha tørrfôr i food puzzles slik at katten må jobbe for maten og får brukt hodet sitt og aktiviseres. 5. Kastrere katten. 6. I tillegg til å leke mer med katten kan det spesielt hjelpe om man leker og sliter ut katten rett før katten går ut. 7. Ikke la katten gå ut i daggry/skumring/natt. Anonymkode: 0e237...212 Og for å nevne et punkt til så hadde det hjulpet helt ekstremt hvis det var lovpålagt id merking av katt, og en slags ordning der det for det meste er lovpålagt med kastrering. Det skulle også ha vært mye større støtte fra staten når det kommer til hjemløse katter, og vi skulle ha hatt et eget dyretilsyn slik at mattilsynet kunne sluppet å ha dyr som ansvarsområde da dyrene alltid blir nedprioritert. Dette hadde fått ned bestanden av hjemløse katter som igjen hadde bidratt til mindre fugledrap. Anonymkode: 0e237...212 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 De fuglene som kattene fanger er stort sett fugler som ikke vil greie seg gjennom sommeren og de vil ikke greie seg gjennom vinteren. Vi har flere ganger hatt skjæreunger som har ramla ned fra reir, de kommer seg ikke opp igjen og blir derfor gående på bakken. De skjæreungene er egentlig lett bytte for kattene, men det eneste kattene gjør er å følge litt etter de men så mister de interessen. De fanger helt sikkert noen fugler, som de fanger villkaniner, mus, sork, hoggorm o.l. men de tar ikke med hjem de fuglene de fanger, for det vet de at det ikke er populært. Det er mine katter altså, så hvordan andre sine katter er skal jeg ikke uttale meg om. Anonymkode: caea1...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #13 Skrevet 30. mai 2022 Katter bør selvfølgelig holdes i bånd, holdes inne eller så får eierne flytte på landet for seg selv slik at katten får gå fri. Katteeierer kan ikke forvente at katten deres går rundt andres hushjørner, pisser i garasjer, gjemmer seg under altaner og ellers leve fritt på andres tomter. Ta vare på deres eget husdyr foran å lempe ting over på naboer og andre folk rundt! Gå tur med katten i bånd. Og joda, det kan tillæres og tilvennes! På linje med hunder. Men det gidder vel ikke katteeiere, det er vel der det ligger? Anonymkode: beeed...dec 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi de er forskjellige dyr med ulike behov og egenskaper. Og btw ; har du fugler i bånd? Anonymkode: fad10...5a5 Ja thanks for stating the obvious, men katter har ikke egne egenskaper og behov som ikke kan dekkes av aktivisering, å ha kattegård og gå i sele. Faktisk så viser studier at katter som har gått ute fritt hele livet faktisk får det bedre psykisk når det blir begrenset til kattegård. Det er ikke naturlig for noen dyr å være kjæledyr, det er en menneskeskapt greie. Hunder stammer fra ulver og har et enormt behov for aktivitet og mental stimuli, likevel klarer man å stimulere hundene gjennom trening, mental aktivitet, turer og hundegårder. Akkurat det samme kan man gjøre for kattene. Nei de fleste har de i alt for småe bur. Ingen slipper ut undulaten sin, men likevel er det greit, men ikke å ha katten inne? Uansett, det endrer ikke det faktum at katter fint klarer å gå i sele hvis man trener på det, spesielt hvis man begynner når de er ung. Anonymkode: 0e237...212 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #15 Skrevet 30. mai 2022 Langt innlegg, beklager. Tror de fleste katter ikke går fint i bånd. De kan bli vandt med å ha på bånd men de fleste er såpass selvstendige at de selv må velge hvor de skal gå. Som andre skriver over er det mange katter som nekter å pisse og drite når noen er i nærheten. De hopper og styrer også mer enn hunder ute på tur. Trives best i busker og i trær. Selvfølgelig har du katter som elsker å gå i bånd og blir med der du går men det er fåtallet. Jeg har to innekatter så slipper heldigvis å tenke på dette. De har tilgang på inngjerda veranda. Har prøvd bånd på begge to. Blpnekter totalt. Kveler seg selv heller enn å gå en meter og da har jeg prøvd fra de var små utover flere måneder. De smyger og løpet og styrer. Helt umulig å gå med. Skal aller helst helt motsatt vei. Har kun hatt en katt som ville gå med meg men hun har jeg mistet dessverre. Det er ikke i kattens natur å følge etter mennesket. De er ikke som hunder. Hunder ble avlet for å avlyde. Katter har for det meste blitt brukt til fri jakt på mus og rotter. Katter kan lære, ja, men de ble ikke avlet for å følge ordre så vidt jeg vet. De fikk mat som takk for å holde fjøset fritt for mus. Ellers hadde de vell frihet til å gjøre det de ville. Men uansett enig at det helt klart burde være mer strengt for katte eiere også. Jeg blir satt ut til tider hvor mange som tror at katter klarer seg alene og ikke trenger veterinær ol. Mange mener jeg mishandler kattene mine fordi de er innekatter mens de i neste sekund mener at selv om katten har blitt mørbanka i en slosskamp så trenger den ikke veterinær. Jeg er ikke imot utekatter men mange har helt utdatert syn på katter som kjæledyr generelt. Helt klin kokos. Jeg kan godt ha halvveis utekatter i et trygt område men jeg har mistet en katt i trafikken før så det tar jeg ikke risikoen for igjen. Kastrering og id merking burde vært standard, men hvert år ser vi tusenvis av nye vill katter. Mange mener fortsatt at hukatter burde få minst et kull eller igjen det med at kattene klarer seg selv så de får kattunger i smug som aldri blir tatt inn. Det er et stort problem. De fleste katte eiere må innse at katten ikke naturlig hører til norsk Fauna, slik som hunder. Om vi noen gang kommer til å båndtvang tviler jeg på, men vi får se. Jeg er ikke imot det men tror at innekatter hadde vært letter enn å prøve å lære alle katter å gå i bånd. Anonymkode: 3b808...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #16 Skrevet 30. mai 2022 Katten er ett dyr som aldri i verden kunne ha blitt innført i dag. den er for tilpasningsdyktig, overlevelsesdyktig og for farlig for faunaen. Den er en langt mer effektiv jeger enn det en hund er feks. Sånn sett det en vits med båndtvang for hunder men ikke for katter. Folk var nok svært negative til båndtvang på hund også når den ble innført. Men man tilpasser seg. Tenkter båndtvang evt en skikkelig utegård på katter burde blitt ett påbud. (Ja jeg har hatt katt selv) Anonymkode: 384bf...0b1 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #17 Skrevet 30. mai 2022 Tamkatter kom antakelig til Europa med etruskerne. Det finnes kilder som mener at det var vikingene som brakte med seg katten til Skandinavia allerede på 800-tallet, fra sine ferder til Miklagard (omtrent dagens Tyrkia). Vikingene brukte katten som handelsvare. Der har vært katter i Norge ganske lenge da. Anonymkode: ee8a9...b6a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #18 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tamkatter kom antakelig til Europa med etruskerne. Det finnes kilder som mener at det var vikingene som brakte med seg katten til Skandinavia allerede på 800-tallet, fra sine ferder til Miklagard (omtrent dagens Tyrkia). Vikingene brukte katten som handelsvare. Der har vært katter i Norge ganske lenge da. Anonymkode: ee8a9...b6a Korrekt. De hører altså ikke til her fra naturens side. De ble benyttet som bruksdyr for å holde gnagere og rotter unna. Problemet er at det er ikke bare rotter og mus de eter. En katt vet ikke forskjell på rødlistede arter og livskraftige arter. Anonymkode: 384bf...0b1 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #19 Skrevet 30. mai 2022 Men vært her da i ca 1280 år. Det er en del katter det. Anonymkode: ee8a9...b6a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #20 Skrevet 30. mai 2022 Tar de så mye fugl da? Jeg har katt og masse fugler overalt. Aldri sett katten ta fugl, hun er fokusert på mus. Og litt rovdyr for balansen er bra; det hjelper å holde fuglebestanden sterk ved at de svake og syke fuglene blir rasert ut. Og snakk om småfugler, så er det en hel gjeng småfugler som lever på å tigge mat fra turister her jeg bor. Loff, iskremkjeks og pølsebrød kan da umulig gi en god helse for de fuglene. Anonymkode: b3a99...2cc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå