AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Hei. Jeg er alkoholiker og trenger hjelp. Jeg er moderat bruker, men kjenner sug hver dag. Kan legen hjelpe meg eller må jeg innlegges for å bli frisk? Håper på saklige svar. For jeg ønsker ikke fortsette slik med et sug om å bli brisen hele tiden😭😢☹️ Anonymkode: 60b77...41f 2
Gjest mariama Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Har ikke faktasvar, men er helt sikker på at legen må kunne tilby deg en eller annen form for hjelp eller henvisning videre. Bestill en time nå, og om mulig skriv hva det gjelder så hen vet om det blir vanskelig å starte samtalen når du er der. Og du er flink som tar tak i det ❤️
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 mariama skrev (7 minutter siden): Har ikke faktasvar, men er helt sikker på at legen må kunne tilby deg en eller annen form for hjelp eller henvisning videre. Bestill en time nå, og om mulig skriv hva det gjelder så hen vet om det blir vanskelig å starte samtalen når du er der. Og du er flink som tar tak i det ❤️ ❤️ Er småbarnsmor og har et ønske og behov for å ikke bli tatt vekk ifra mine små. Om innleggelse er alternativet er det ikke et alternativ😢 Tusen takk for svar og støtte Anonymkode: 60b77...41f
Eryn Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Start med samtaleterapi gjennom henvisning fra fastlegen. Kontakt AA. Du kan greie det uten å bli innlagt 🙏🏻❤️
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Hvor mye drikker du? Anonymkode: 32865...c8f
tasmus82 Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 (endret) Hmm, å bli frisk ja - enn om det var så enkelt. Du har jo kommet langt med det når du har innsett at du har ett problem. Løsningen på det derimot kan være litt vanskeligere å komme frem til. Legen kan henvise deg til avrusning hvor de tar seg av den mer akutte fasen sånn at de medisinerer deg for å håndtere abstinenser sånn at du ikke blir syk - og dette oppholdet varer gjerne noen uker før du blir utskrevet igjen. Hen kan også henvise deg til utredningsopphold som består av en runde i avrusning så flyttes du til en annen avdeling der de går dypere inn i hva som gjør til at du drikker sånn at de finner de direkte årsakene og evt diagnosene som er underliggende. Ofte blir man henvist videre etter et sånt opphold til poliklinikk for samtaler eller kanskje døgnopphold for videre utredning eller behandling. Ett utredningsopphold varer gjerne rundt 3 mnd, men det kan variere litt. Det finnes også langtidsbehandling i rusomsorgen som gjerne varer i 1 år, men for å komme hit så er det gjerne spesialist som henviser. Psykologer og psykiatere samt behandlere i rusomsorgen er gjerne de du må gå gjennom for å komme hit. Disse stedene behandler gjerne de underliggende årsakene som gjør at man ruser seg innenfor trygge rammer hvor behandlere og miljøarbeidere støtter deg på din vei. Mange av disse stedene har også fokus på samholdet og erfaringene blandt pasientene som en del av behandlingen. Her finnes det også avdelinger hvor man kan ha med seg barna mens man er i behandling. Det er kanskje smart å finne ut hvorfor du drikker før du bestemmer deg for noe spesifikt, for hos noen er det nok å prate med legen for å få medisinering en periode mens andre trenger avrusning eller langtidsopphold. Hva du trenger må du nesten finne ut av selv. En liten advarsel hvis du har barn eller førerkort; når du kontakter legen så kan det komme frem at det er av en så alvorlig grad at legen må melde fra til Statsforvalteren i forhold til førerkort og barnevern. Noen leger tåler mye før dette skjer, og noen mindre. Som oftest så vil det komme krav om rusprøver for å bevise at man holder seg nykter om man tilstår et omfattende rusmisbruk. Følte nesten jeg måtte si fra om dette sånn at du ikke får sjokk om du går til legen og ikke var klar over dette. Ett alternativ som ikke har så store konsekvenser er å spørre om å få kontakt med psykolog eller muligens en innleggelse ved DPS. På denne måten får man også utredning og behandling men uten å bli merket som rusavhengige med de konsekvensene som følger med. Grunnen til at jeg nevner dette er for at systemet er steinhardt når det gjelder rusavhengige, og konsekvensene kan være store hvis man tilstår sånt. Jeg kjenner til flere som ikke klarte å holde kravene som ble stilt til de sånn at de mistet barna, og førerkort får de vel heller ikke uten å levere rusprøver i ett år først. Endret 29. mai 2022 av tasmus82 La til mer informasjon
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvor mye drikker du? Anonymkode: 32865...c8f Varierer. Ca 3l vin i uken, og kanskje litt mer til tider. Anonymkode: 60b77...41f
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 tasmus82 skrev (13 minutter siden): Hmm, å bli frisk ja - enn om det var så enkelt. Du har jo kommet langt med det når du har innsett at du har ett problem. Løsningen på det derimot kan være litt vanskeligere å komme frem til. Legen kan henvise deg til avrusning hvor de tar seg av den mer akutte fasen sånn at de medisinerer deg for å håndtere abstinenser sånn at du ikke blir syk - og dette oppholdet varer gjerne noen uker før du blir utskrevet igjen. Hen kan også henvise deg til utredningsopphold som består av en runde i avrusning så flyttes du til en annen avdeling der de går dypere inn i hva som gjør til at du drikker sånn at de finner de direkte årsakene og evt diagnosene som er underliggende. Ofte blir man henvist videre etter et sånt opphold til poliklinikk for samtaler eller kanskje døgnopphold for videre utredning eller behandling. Ett utredningsopphold varer gjerne rundt 3 mnd, men det kan variere litt. Det finnes også langtidsbehandling i rusomsorgen som gjerne varer i 1 år, men for å komme hit så er det gjerne spesialist som henviser. Psykologer og psykiatere samt behandlere i rusomsorgen er gjerne de du må gå gjennom for å komme hit. Disse stedene behandler gjerne de underliggende årsakene som gjør at man ruser seg innenfor trygge rammer hvor behandlere og miljøarbeidere støtter deg på din vei. Mange av disse stedene har også fokus på samholdet og erfaringene blandt pasientene som en del av behandlingen. Her finnes det også avdelinger hvor man kan ha med seg barna mens man er i behandling. Det er kanskje smart å finne ut hvorfor du drikker før du bestemmer deg for noe spesifikt, for hos noen er det nok å prate med legen for å få medisinering en periode mens andre trenger avrusning eller langtidsopphold. Hva du trenger må du nesten finne ut av selv. En liten advarsel hvis du har barn eller førerkort; når du kontakter legen så kan det komme frem at det er av en så alvorlig grad at legen må melde fra til Statsforvalteren i forhold til førerkort og barnevern. Noen leger tåler mye før dette skjer, og noen mindre. Som oftest så vil det komme krav om rusprøver for å bevise at man holder seg nykter om man tilstår et omfattende rusmisbruk. Følte nesten jeg måtte si fra om dette sånn at du ikke får sjokk om du går til legen og ikke var klar over dette. Tusen takk for et godt og utfyllende svar. Takk for info i siste del, har både førerkort og barn. Drikker bare på kvelden, og etter barn er lagt og med garanti for at det et 10 timer til jobb. Er litt kontrollert,men er suget på rus jeg vil bli kvitt. Har en traumatisk barndom med opphav til rus som er årsak til at jeg er så svak for alkohol. Er veldig bevisst mitt misbruk, men bagatellisere det på dagtid, og ser ikke problemet forde om jeg vet det er feil. Jeg vet jeg ikke burde, men når kvelden kommer klarer jeg ikke la vær forde om jeg har lyst. Elsker mine barn over alt på jord og er aldri ruset rundt dem. Eller drikker når de er våken. Ei heller kjører jeg bil ruspåvirket. Drikker bare så et blir brisen, for ønsker ikke bli full og er redd for å ikke kunne ta ansvar for mine barn eller meg selv. Anonymkode: 60b77...41f
tasmus82 Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tusen takk for et godt og utfyllende svar. Takk for info i siste del, har både førerkort og barn. Drikker bare på kvelden, og etter barn er lagt og med garanti for at det et 10 timer til jobb. Er litt kontrollert,men er suget på rus jeg vil bli kvitt. Har en traumatisk barndom med opphav til rus som er årsak til at jeg er så svak for alkohol. Er veldig bevisst mitt misbruk, men bagatellisere det på dagtid, og ser ikke problemet forde om jeg vet det er feil. Jeg vet jeg ikke burde, men når kvelden kommer klarer jeg ikke la vær forde om jeg har lyst. Elsker mine barn over alt på jord og er aldri ruset rundt dem. Eller drikker når de er våken. Ei heller kjører jeg bil ruspåvirket. Drikker bare så et blir brisen, for ønsker ikke bli full og er redd for å ikke kunne ta ansvar for mine barn eller meg selv. Anonymkode: 60b77...41f Jeg redigerte svaret mitt litt etter at jeg så at du ikke hadde det helt store forbruket. Det er ikke sikkert legen din reagerer i det hele tatt siden 3l vin ikke er det helt alvorlige forbruket, men det er litt vanskelig å si. Nå sliter jeg med avhengighet som følge av traumer selv, så hvis du er stort sett velfungerende så ville jeg gått til legen og fortalt om traumer og at du trenger noen å prate med. Da sender de en henvisning til din lokale DPS sånn at du får en psykolog å prate med - og på den måten kan du få hjelp uten å bli stemplet som rusavhengig. Og husk at hvis du føler at det ikke hjelper eller at kjemien ikke er der med en behandler så kan du si fra om det sånn at du får noen andre å prate med eller kanskje blir henvist til et annet sted for behandling. Endret 29. mai 2022 av tasmus82 La til mer informasjon
Anneofgreengables Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 Du kan ringe f eks Trasopklinikken og snakke med de helt uforpliktende. Ellers tror jeg nok ikke fastlegen kontakter bv ved et så kontrollert lavt forbruk, men det er jo viktig å ta tak i før det eskalerer. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 De fleste med avhengighetsproblemer klarer å slutte på egenhånd. You can do it! Anonymkode: f59e3...7ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå