AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Vi skal flytte ut av byen, og samboeren har endelig sinnet seg til å begynne på lappen. Men så ser vi at vandelen er «ikke godkjent». Er litt stressa og litt usikker på hva det kan komme av.. søkte om førerkort for ca 10 dager siden, men det skal vel ikke ta så lang tid å behandle den? Han har ingen dommer eller registrerte saker ø på seg…. meeen han var til behandling for alkoholproblemer i midten av 20-årene. Har har ikke drukket alkohol (og heller ingen annen type rusmidler) siden da, det er vel 5-6 år siden. Han har fullført både studiekompetanse og en bachelorgrad etter den tid. Kan det være det at han var til behandling for alkoholproblemer for så lenge siden som gjør at vandel ikke blir godkjent? Og vet noen om det i såfall kan endres til godkjent? Han har aldri vært involvert i en straffesak, fått bot fra politi eller lignende. Synes jo det er fryktelig trist om han skal straffes for å ha søkt og fått hjelp for problemene sine, hvis det er det som er grunnen Anonymkode: 2f046...3a7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har aldri vært involvert i en straffesak, fått bot fra politi eller lignende. Er du sikker? Men det er nok kun politiet som kan svare deg. Ta kontakt med de for å få en begrunnelse for hvorfor vandelen ikke er godkjent, og hva samboeren din må gjøre for å få godkjent vandel. Anonymkode: 06297...cd0 1
Michaelhe Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skal flytte ut av byen, og samboeren har endelig sinnet seg til å begynne på lappen. Men så ser vi at vandelen er «ikke godkjent». Er litt stressa og litt usikker på hva det kan komme av.. søkte om førerkort for ca 10 dager siden, men det skal vel ikke ta så lang tid å behandle den? Han har ingen dommer eller registrerte saker ø på seg…. meeen han var til behandling for alkoholproblemer i midten av 20-årene. Har har ikke drukket alkohol (og heller ingen annen type rusmidler) siden da, det er vel 5-6 år siden. Han har fullført både studiekompetanse og en bachelorgrad etter den tid. Kan det være det at han var til behandling for alkoholproblemer for så lenge siden som gjør at vandel ikke blir godkjent? Og vet noen om det i såfall kan endres til godkjent? Han har aldri vært involvert i en straffesak, fått bot fra politi eller lignende. Synes jo det er fryktelig trist om han skal straffes for å ha søkt og fått hjelp for problemene sine, hvis det er det som er grunnen Anonymkode: 2f046...3a7 Må man ha vandelsattest for å ta lappen? Jeg har fått seks "utvidet og uttømmende politiattester" ihvertfall, i forkant av statsborgerskapet. En ga meg innreise til USA, en ga meg pass, dvs statsborgerskap, som igjen ga meg opphold i portugal. Jeg ventet 3 år, skjønner du, på at den nye loven om dobbelt statsborgerskap skulle bli vedtatt. Det tok litt tid, og jeg visste jo ikke når den ville bli vedtatt. De lovte bare at den skulle komme. Sandberg innførte den for å hive ut kriminelle pakistanere, tror jeg. Slike attester har ubegrenset dekning bakover, men bare et halvt år framover. Det er ikke slik at ting endrer seg dagen etter at passet kommer, er det? Verden er den samme. Ingen ny informasjon. Jeg jo bodd i Norge i 47 år. Likevel fikk en tjukk bok på over 200 sider i posten som het "Velkommen som norsk statsborger", hvor alle rettighetene jeg nå hadde var ramset opp. Jeg tok lappen tidlig i 20 åra på vestlandet. Det er lenge siden, men jeg husker ikke noe om noen attest da? Endret 29. mai 2022 av Michaelhe
Mt3 Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Om det ble lagt inn søknad rundt 19.mai så har det kun vært 5 arbeidsdager, så det vil nok ta litt lengre tid å få vandel godkjent. Han er nok ikke den eneste som søker nå, de skal jo godkjenne vandel for alle som får pass, id, førerkort, trenere innen barneidretten... Så det som skjedde for 5-6 år siden har nok liten betydning for at svaret ikke har kommet ennå.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Mt3 skrev (14 minutter siden): Om det ble lagt inn søknad rundt 19.mai så har det kun vært 5 arbeidsdager, så det vil nok ta litt lengre tid å få vandel godkjent. Han er nok ikke den eneste som søker nå, de skal jo godkjenne vandel for alle som får pass, id, førerkort, trenere innen barneidretten... Så det som skjedde for 5-6 år siden har nok liten betydning for at svaret ikke har kommet ennå. Da håper jeg det er det som er grunnen. Vi oppdaget det ved en tilfeldighet når jeg skulle vise han hvor han kunne se hva som var registrert godkjent i kjøreopplæringen. Visste ikke at man måtte ha vandel, men ser jo absolutt at det er en fordel at folk med diverse rusdommer, kjøring uten lappen og lignende får begrenset sin mulighet til å kjøre bil. Synes også det er veldig leit hvis en som har vært helt avholds i 5-6 år skal straffes for å ha oppsøkt hjelp for et problem han nå har klart å komme seg vekk fra. Krysser fingrene for at det bare er lang behandlingstid! Anonymkode: 2f046...3a7
ajarRun Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 15.21): Da håper jeg det er det som er grunnen. Vi oppdaget det ved en tilfeldighet når jeg skulle vise han hvor han kunne se hva som var registrert godkjent i kjøreopplæringen. Visste ikke at man måtte ha vandel, men ser jo absolutt at det er en fordel at folk med diverse rusdommer, kjøring uten lappen og lignende får begrenset sin mulighet til å kjøre bil. Synes også det er veldig leit hvis en som har vært helt avholds i 5-6 år skal straffes for å ha oppsøkt hjelp for et problem han nå har klart å komme seg vekk fra. Krysser fingrene for at det bare er lang behandlingstid! Anonymkode: 2f046...3a7 5 virkedager er ikke lang behandlingstid. Noen ganger tar det flere måneder (som i 2015). Behandling for rus påvirker på ingen måte vandelen din. Så det har selvsagt ingen sammenheng. For bil er bare rusproblemer et problem hvis det var de siste 3 årene, men man bør vurdere å kunne dokumentere rusfrihet uansett. Hvis man får behandling, og forsvinner fra helsevesenet er det ikke sikkert lege vil skrive attest før etter en viss tid med rusfrihet (dokumentert). Hvis man etter tre uker uten ferie, ikke har fått svar, kan man ringe Statens Vegvesen for å spørre. Men disse vandelgreiene tar alltid litt tid.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 ajarRun skrev (35 minutter siden): 5 virkedager er ikke lang behandlingstid. Noen ganger tar det flere måneder (som i 2015). Behandling for rus påvirker på ingen måte vandelen din. Så det har selvsagt ingen sammenheng. For bil er bare rusproblemer et problem hvis det var de siste 3 årene, men man bør vurdere å kunne dokumentere rusfrihet uansett. Hvis man får behandling, og forsvinner fra helsevesenet er det ikke sikkert lege vil skrive attest før etter en viss tid med rusfrihet (dokumentert). Hvis man etter tre uker uten ferie, ikke har fått svar, kan man ringe Statens Vegvesen for å spørre. Men disse vandelgreiene tar alltid litt tid. Har et par år med rusfrihet dokumentert fra behandler, men det er noen pr siden nå. Uansett så ble den godkjent etter noen dager til Anonymkode: 2f046...3a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå