Gå til innhold

kan jeg selv sende henvisning til DPS?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei. jeg har tidligere gått til DPS, eller, kom inn og hadde en time, men så måtte jeg flytte. Så det var det. Per nå står jeg utenfor arbeidslivet, har ikke fullført utdanning, og har stadig tilbakevendende depressive episoder samt andre problemer knyttet til dette. Jeg vil komme meg ut av dette, jeg er fortsatt ung (tidlig 20 årene) og mye potensiale, men det er vanskelig når man aldri vet når disse episodene kan komme. Jeg har også mye problemer med generell angst og konsentrasjon, som gjør det vanskelig å fullføre en utdanning eller ha venner eller ha daglige rutiner. Men jeg vil så gjerne!

Problemet er at fastlegen min ikke vil henvise meg da hun mener jeg ikke har noen psykisk sykdom - til tross for at jeg har åpent snakket om at jeg ofte kaster opp for å håndtere stress, disse episodene (som har preget livet mitt de siste 10-13 årene). Jeg vet jeg burde bytte fastlege, men det er ingen i mitt område som har ledig plass på liste. Som arbeidsløs har jeg så klart ikke råd til å gå privat.

Har blitt bedt om å oppsøke lavterskeltilbud for psykisk helse, men de har ikke ledig plass før i september! tidligst..

Noen med gode råd til en i en fortvilt situasjon? Er per nå motivert for hjelp, men når det er så vanskelig å få vet jeg ikke hvor lenge det vil vare.

Anonymkode: fce89...8fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og ja, jeg har min tidligere henvisning til DPS, og lurer på om jeg kan sende den inn? Er litt som er endret som jeg tenkte å skrive i et brev samt hvorfor jeg opplever at jeg trenger hjelp. Er feks ikke student lenger slik som da henvisningen ble skrevet, og har ikke samboer lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg tenker egentlig ikke at jeg er deprimert, egentlig, fordi følelsene mine hele tiden går opp og ned. Tenker heller i retning borderline, ADHD eller PTSD (har vært i et ganske fælt forhold over 6 år, mobbing).

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 0c9c4...205

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med psykisk helse? Hvorfor må folk på død og liv på dps? 

Å vente til september er helt normal ventetid. 

Anonymkode: e8514...8aa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du ikke, men du kan henvises av andre leger også. Vurder en privat avtale om du mener legen din tar feil.

Anonymkode: 26b9e...d32

AnonymBruker
Skrevet

Men husk at DPS er spes.helsetjeneste, ikke primær, og er altså ikke førstelinjetilbud for psykiatriske vansker. Du kan nok også forvente en minst like lang ventetid/kø der.

Anbefaler å gi det kommunale tilbudet en sjanse. Nå er det sommer og ferieavvikling, og da blir prioriteringene enda hardere for helsevesenet.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Vet fastlegen at du tidligere er henvist, ble tatt inn og at behandlingen ble avsluttet pga flytting? Du skulle ha blitt overført til ny dps i denne prosessen. 

det er så godt som aldri fastleger som ikke har venteliste. Du må rett og slett sette deg på venteliste hos en annen fastlege.

Anonymkode: a2437...435

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det kan du ikke. Vet fastlegen at du tidligere er henvist, ble tatt inn og at behandlingen ble avsluttet pga flytting? Du skulle ha blitt overført til ny dps i denne prosessen. 

det er så godt som aldri fastleger som ikke har venteliste. Du må rett og slett sette deg på venteliste hos en annen fastlege.

Å få en time på dps kan nok uansett ta opp til 6 mnd., ventelistene der er også lange, det lønner seg nok å ta i mot et kommunalt tilbud først. De fleste dps’er vil nok uansett gi et avslag og henvise til kommunens psykiske helsetjeneste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men husk at DPS er spes.helsetjeneste, ikke primær, og er altså ikke førstelinjetilbud for psykiatriske vansker. Du kan nok også forvente en minst like lang ventetid/kø der.

Anbefaler å gi det kommunale tilbudet en sjanse. Nå er det sommer og ferieavvikling, og da blir prioriteringene enda hardere for helsevesenet.

Ja, jeg tenker det. Forrige gang jeg var inne hos det kommunale lavterskeltilbudet så ble jeg dog avvist fordi det var for komplekst. Evig kasteball - velkommen til helsevesenet! Og de fleste som jobber der er bekjente, så vil bli vanskelig å åpne opp til de… Menmen, får vel bare vente å prøve. Håpet mitt var å kunne begynne å studere til høsten igjen (hatt pause i to år), men blir vanskelig å starte opp med hjelp samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis fastlegen din er tilknyttet et fastlegekontor kan du ringe og spørre om å få en time hos en av de andre legene og diskutere saken med en av dem.

Anonymkode: e3249...6aa

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg tenker det. Forrige gang jeg var inne hos det kommunale lavterskeltilbudet så ble jeg dog avvist fordi det var for komplekst. Evig kasteball - velkommen til helsevesenet! Og de fleste som jobber der er bekjente, så vil bli vanskelig å åpne opp til de… Menmen, får vel bare vente å prøve. Håpet mitt var å kunne begynne å studere til høsten igjen (hatt pause i to år), men blir vanskelig å starte opp med hjelp samtidig.

Du kan be om å få komme til en av dem som du ikke kjenner. Det gjorde vi her, fordi vi bor på et lite sted og fikk tildelt "naboen" som behandler. :P Det var det stor forståelse for.

Skrevet

Nei, men du kan betale for en time hos en privatpraktiserende psykolog for en vurdering, så kan evt denne henvise til DPS ved behov. Eller du kan oppsøke en privat lege hvis du ikke blir tatt på alvor av den du har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis fastlegen din er tilknyttet et fastlegekontor kan du ringe og spørre om å få en time hos en av de andre legene og diskutere saken med en av dem.

Nei. Du har din egen fastlege. Er du ikke fornøyd så må du bytte. Det å stjele pasienter fra hverandre på den måten er det ingen som godtar. Unntaket er ved akutt sykdom, noe dette ikke er.

Anonymkode: cce2f...c24

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (17 minutter siden):

Nei, men du kan betale for en time hos en privatpraktiserende psykolog for en vurdering, så kan evt denne henvise til DPS ved behov. Eller du kan oppsøke en privat lege hvis du ikke blir tatt på alvor av den du har.

Ja, skulle gjerne gjort det, men har dessverre ikke mye til overs i måneden da jeg har utbetalt 7000kr og husleia er på 5k. Dette er en av ulempene med å falle tidlig ut av arbeidslivet.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det vet jeg ikke, men jeg tror jeg har nevnt det og det burde stå i journalen min..

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hva er galt med psykisk helse? Hvorfor må folk på død og liv på dps? 

Å vente til september er helt normal ventetid. 

Anonymkode: e8514...8aa

Det er ikke det at jeg på død og liv må på DPS, men jeg ønsker å bli utredet og få hjelp slik at jeg kan leve et mer "normalt" liv. Ønsker å kunne bidra mer i samfunnet, ikke bidra litt, falle ut igjen - repeat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...