Gå til innhold

Jeg stivner mer og mer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så stiv i korsryggen og fremme i hoftene/hofteleddsbøyer. Har vært det i mange år, men det blir bare værre og værre, og jeg er ikke 40 år enda. Vært hos lege, kiropraktor osv. Føler jeg stivner helt til. Har en del psykiske plager, og traumer og ting i livet som plager meg. Jeg prøver å gjøre øvelser, puste, avspenne. Men får ikke til, det hjelper ikke. Er så redd for hvordan dette skal utvikle seg.

Anonymkode: d5b11...b7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må trene. Bevege deg. Eneste som hjelper. På med joggesko og ut å gå. 

Anonymkode: 0c7cf...093

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg gjør det, men så fort jeg setter meg ned stivner jeg til. Kjenner det fremme i hoftene nesten hele tiden. Som om det vil krympe seg sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykomotorisk fysioterapeut!

Anonymkode: 6da26...24c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig! Det er beste løsning på sånt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg ble verre av styrketrening. Men lett trening og kanskje trening som avlaster områdene er bok lurt. Og gå/jogge i terreng. Yoga hjelper meg litt. Er eldre en ts og fikk det i 30-årene. Det blir ikke bedre. Jeg kan dempe det litt med lett trening og mye tøying men det er fortsatt vondt og stivt. Ts, du kan ve om utredning. Jeg har blitt sjekket for bekterev og revmatisme. Men når vi blir eldre så setter stress og angst seg som smerter i kroppen😞

Anonymkode: 405b2...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor det er så viktig å strekke ut for å forhindre dette. Du skulle ha begynt med noe fleksibilitet yoga. Men er vel forsent nå...

Anonymkode: c444e...0dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste løsningen for meg var å begynne å jobbe med traumene, ingen fysioterapeut, Personlig trener, treningsprogram eller beroligende yoga i verden fungerte, og jeg ble bare verre.

Måtte møte det, ta tak i det, jævelskapet fra barndommen. Traumene, angsten, redslene, de negative opplevelsene som underbevist styrte meg som voksen.

Det er noe jævla drit, men jeg måtte. 

Anonymkode: ab692...a66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg ble verre av styrketrening. Men lett trening og kanskje trening som avlaster områdene er bok lurt. Og gå/jogge i terreng. Yoga hjelper meg litt. Er eldre en ts og fikk det i 30-årene. Det blir ikke bedre. Jeg kan dempe det litt med lett trening og mye tøying men det er fortsatt vondt og stivt. Ts, du kan ve om utredning. Jeg har blitt sjekket for bekterev og revmatisme. Men når vi blir eldre så setter stress og angst seg som smerter i kroppen😞

Anonymkode: 405b2...d6e

Ja, det er akkurat det jeg frykter. Har slitt med psykisk stress og angst hele livet. Er så mye som ikke er som det skal i livet mitt, at jrg klarer ikke å gi slipp på dette psykiske. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har prøvd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er derfor det er så viktig å strekke ut for å forhindre dette. Du skulle ha begynt med noe fleksibilitet yoga. Men er vel forsent nå...

Anonymkode: c444e...0dd

Jeg gjør tøying eller noen form for yoga hver dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eneste løsningen for meg var å begynne å jobbe med traumene, ingen fysioterapeut, Personlig trener, treningsprogram eller beroligende yoga i verden fungerte, og jeg ble bare verre.

Måtte møte det, ta tak i det, jævelskapet fra barndommen. Traumene, angsten, redslene, de negative opplevelsene som underbevist styrte meg som voksen.

Det er noe jævla drit, men jeg måtte. 

Jeg har prøvd, men det er så mye. Prøver å bare godta at ting er som de er, men det er så vanskelig, for det er så utrolig mange ting som påvirker alle punkt i livet. Hvordan fikk du dette til?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har prøvd, men det er så mye. Prøver å bare godta at ting er som de er, men det er så vanskelig, for det er så utrolig mange ting som påvirker alle punkt i livet. Hvordan fikk du dette til?

Skjønner deg godt ❤ 

Nei, jeg ble jo tvunget til det på mange måter, når ingenting annet fungerer, så stod jeg liksom der og måtte innse realiteten. At å vokse opp slik jeg gjorde, fucka opp livet mitt fordi jeg tok valg som gjorde ting enda verre, hadde tanker som dro meg ned, en indre stemme som bare dømte meg, skubbet meg videre, en selvfølelse som i grunn sa "du er ikke verdt det og du fortjener ikke bedre". 

Jeg måtte bare starte et sted, fikk en fantastisk psykolog som kunne høre på meg og forklare, spenningene og stivheten ble bedre med min indre stemme. Jeg kødder ikke, men når jeg begynte å behandle meg selv bedre, ta bedre valg for meg selv, roe stresset og angsten, så først begynte kroppen å bli bedre.

Det er vanskelig å forklare, ser jeg, men jeg måtte se hvorfor stresset var der, hvorfor jeg hadde angst. Og når jeg så det så ble ikke alt automatisk bedre, men jeg forstod sammenhengen og det mistet en del makt. 

Du kan prøve å spørre meg om konkrete ting, det er lettere, om du vil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei. Vanlig fysioterapeut.

Anonymkode: 36dec...f99

AnonymBruker
Skrevet

Omega 3 tilskudd. Spise masse fet fisk hver dag. Merker at det hjelper

Anonymkode: e03d1...618

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så stiv i korsryggen og fremme i hoftene/hofteleddsbøyer. Har vært det i mange år, men det blir bare værre og værre, og jeg er ikke 40 år enda. Vært hos lege, kiropraktor osv. Føler jeg stivner helt til. Har en del psykiske plager, og traumer og ting i livet som plager meg. Jeg prøver å gjøre øvelser, puste, avspenne. Men får ikke til, det hjelper ikke. Er så redd for hvordan dette skal utvikle seg.

Hadde det som deg. Å snakke og å gå til psykomotorisk fysio hjalp ikke. Det som hjalp, var å få medisinert astmaen min og få leddgiktmedisiner, samt trening. 

Anonymkode: 36dec...f99

AnonymBruker
Skrevet

Sunt kosthold, traumebehandling, mosjon, uttøyning, mindfulness, meditasjon, yoga, styrketrening for å styrke muskulaturen. 

Anonymkode: b96a5...b90

AnonymBruker
Skrevet

Yoga

Anonymkode: 5a3bc...a60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet sannelig ikke. Jeg har vert innom fysio, psykomotorisk fysio, kiropraktor, trener, går tur, er aktiv så fort kroppen tillater det feks vedlikehold av hus og hage, psykolog...like stiv og verre for hvert år som går. Jeg får myket opp muskler men ryggsøylen er stiv og går jeg mere enn to tre km stivner bekkenet.

Anonymkode: a1649...ef3

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

At man ikke blir bedre av trening betyr ikke at det ikke hjelper. Det er svært sannsynlig at man ville hatt det verre om man ikke trente i det hele tatt.

Anonymkode: 04bbd...e87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...