Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Per Spelmann skrev (2 timer siden):

Og det er problemet med bibelen. Alle er forskjellige, fra utgave til utgave og selv fra språk til språk. Det finnes over 100 engelskspråklige bibler. I tillegg finner du en hel drøss av tekster i en og samme bok som strider mot hverandre.

Det nye testamente er dessverre fullt av feil etter at skrivere har kopiert manuskriptene utallige ganger gjennom århundrene.

Allerede i 1707 fant den britiske forskeren John Mill over 30 000 steder i teksten hvor det var forskjell mellom håndskrevne kopier av Det nye testamente på gresk.

I dag kjenner vi over 5700 manuskripter av Det nye testamente på gresk, og det er funnet mange hundre tusen avvik mellom dem.

Det du tar opp er en annen diskusjon enn det som er tema for denne tråden. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, CAPS LOCK said:

Det du tar opp er en annen diskusjon enn det som er tema for denne tråden. 

Det var du som begynte å vingle deg bort fra temaet som handler om Jehovas vitner kan kalles kristne, men spørsmålet berører jo også hva en kristen er, og da er bibelsynet viktig. Jeg tar opp tråden på det du sier...

Det her begynte jo egentlig med at Sofiemyr stilte et spørsmål til Entern, om hvor vedkommende finner belegg for treenigheten i bibelen og da holder det ikke med Johannes 1.

Så spør du; Hvorfor holder ikke Johannes kapittel 1? Jeg siterer vers 1 - 18:

For det første finner du ingen ting i teksten som gir belegg for en treenighet. Hvor finner du for eksempel Den Hellige Ånd der? Og for det andre så er teksten du viser til ikke riktig gjengitt og strider med det meste av bibelen.

Du fortsetter med å purre på på svar hos Sofiemyr.

Sitat: Du svarer ikke på hvorfor ikke Johannes evangelium kapittel 1 vers 1 - 18 er belegg for at Jesus er Gud. Her står det rett ut at "Ordet var Gud." og "... den enbårne, som er Gud ...". 

Så nå handlet det plutselig om at Jesus er Gud og til og med den enbårne Gud, som igjen ikke stemmer med andre tidligere versjoner, som F.eks. 1930 utgaven mm. (som nevnt)

Videre sitat: Nei. Det står ikke at Jesus kom til menneskene med Ordet fra sin far. Det står at Jesus var Ordet, og at han er Gud: (Så kom engelen Mikal inn i bildet ditt)

Det stemmer ikke med hva Jesus sa, (Joh 12,49 - 18,37) og som ofte snakker i lignelser.

I ditt siste svar til Sofiemyr sier du:

Sitat: Hva som står i Bibelen, finner man svaret på ved å slå opp i Bibelen. Hva noen mener står i Bibelen, er i seg selv irrelevant. Hver enkelt kan selv slå opp og lese hva som står der.

Det er da jeg reagerer og med god grunn om du leste min forrige kommentar. Det er åpenbart ikke så enkelt.

Det er lett å hakke på de andre titusener av menigheter og hevde at de ikke er kristne, men ser man bjelken i eget øye. (Matt 7,3)

Det store spørsmålet bør være: Hvorfor er det slik? Hva er kilden til all spliden og uenigheten?

Endret av Per Spelmann
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Per Spelmann skrev (20 timer siden):

Du sier jo selv flere steder, eller viser til at Jesus er Gud, også at han er den enbårne Gud, men teksten du viser til er fra 2011 utgaven er kontroversiell og stemmer ikke med 1930 utgaven sin versjon.

I 1930 utgaven står det slik: Ingen har nogensinne sett Gud; den enbårne Sønn, som er i Faderens skjød, han har forklaret ham.

Du finner det samme i King James og en rekke engelske bibler, også den Amerikanske standardversjonen.

Og det er problemet med bibelen. Alle er forskjellige, fra utgave til utgave og selv fra språk til språk. Det finnes over 100 engelskspråklige bibler. I tillegg finner du en hel drøss av tekster i en og samme bok som strider mot hverandre.

Det nye testamente er dessverre fullt av feil etter at skrivere har kopiert manuskriptene utallige ganger gjennom århundrene.

Allerede i 1707 fant den britiske forskeren John Mill over 30 000 steder i teksten hvor det var forskjell mellom håndskrevne kopier av Det nye testamente på gresk.

I dag kjenner vi over 5700 manuskripter av Det nye testamente på gresk, og det er funnet mange hundre tusen avvik mellom dem.

Jeg kan ikke gresk, så jeg kan ikke diskutere om oversettelsen er riktig, men av alle verdens bøker er Det nye testamentet den boka som er oftest oversatt, så jeg legger til grunn at oversettelsen jeg fant ved å google er riktig. Jeg vet ikke om du kan gammelgresk, men det blir uansett feil å starte en diskusjon om oversettelsen jeg viser til er korrekt. Det blir avsporing. 

Hvorvidt Det nye testamentet er troverdig er også en annen diskusjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som er oppvokst i JV, men ikke nå lenger, vil si at de er kristne. Jeg vet at det at andre kristne gjerne bruker det at de forkaster treenighetslæren som argument for at de liksom ikke skal være kristne, men seriøst… hvem forstår noe av treenighetslæren anyway?

I praksis har jo treenighetslæren ingen praktisk betydning.

Anonymkode: 3b7dc...21b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 19.33):

Jeg vil si nei.

jeg vokste selv opp i pinsemenighet.

Anonymkode: 36809...096

Pinsevenner er en sekt de og.

Skrevet

Nei. Jehovas Vitne er ikke kristne. Det er en religiøs sekt som ikke forholder seg til bibelen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 6/10/2022 at 6:20 PM, CAPS LOCK said:

Jeg kan ikke gresk, så jeg kan ikke diskutere om oversettelsen er riktig, men av alle verdens bøker er Det nye testamentet den boka som er oftest oversatt, så jeg legger til grunn at oversettelsen jeg fant ved å google er riktig. Jeg vet ikke om du kan gammelgresk, men det blir uansett feil å starte en diskusjon om oversettelsen jeg viser til er korrekt. Det blir avsporing. 

Hvorvidt Det nye testamentet er troverdig er også en annen diskusjon. 

Nei jeg kan ikke gammelgresk, men det kan skolerte forskere som har brukt årevis på å forske på dette. Likevel trenger du ikke mer en to norske bibler for å finne store forskjeller, og det finnes også over hundre engelske som også har forskjeller, og er basert på forskjellige manuskripter og tolkningsmetoder.

Enhver ny bibelutgave inneholder en masse endringer. Det fjernes ord, setninger eller legges til. Selv modernisering av språk kan være kontroversielt i enkelte tilfeller da ord kan ha forskjellige meninger og det er oversetternes tolkninger vi får. Disse endrer seg også fra gang til gang.

Dette skjer på tross av at bibelen selv, på flere steder, advarer mot å endre tekstene. (5.Mos 4,21 – Åp 22, 18-19) I tillegg skal skriverne ha forfalsket Herrens lov (Jer 8,8) og har stjålet nøkkelen til forståelse. (Luk 11,52) og så var det dette med de skriftlærdes surdeig...

Hvordan du får poengtering av dette til å bli feil og avsporing er for meg en gåte. Du kan ikke bare Google deg frem til en tekst blant mange og hevde at den er det rette.

Det er nemlig ikke så enkelt, og for å finne ut hvorfor det er slik må vi gå til kilden, som er bibelen, se på dens historie og ikke minst oversettelsefeil fra de gamle manuskripter.

Da vil du kanskje selv begynne å stille spørsmål.

Jeg har forøvrig ikke sagt at NT ikke er troverdig, men at man må se ting i en større sammnheng.

Endret av Per Spelmann
Skrevet (endret)
10 hours ago, Mobella66 said:

Nei. Jehovas Vitne er ikke kristne. Det er en religiøs sekt som ikke forholder seg til bibelen. 

Hvilken menighet er den ene rette?

Jesus formante de troende til å være én menighet, være som étt legeme og handle som étt i syn, tanke og gjerning, også for at verden skulle tro at Gud hadde sendt ham. (Joh 17,21 - 1 Kor 1,10 - 1 Kor 10,17 - Ef 4,3 )

• Fordi det er ett brød, er vi alle én kropp. For vi har alle del i det ene brød. (1 Kor 10,17)
  • Sett alt inn på å bevare Åndens enhet, i den fred som binder sammen. én kropp, én Ånd. (Ef 4,3)

Men hva har skjedd? I stedet for den éne sanne menighet finnes det i dag mer enn 45 000 kirkesamfunn og menigheter globalt, og alle synes å ha sin spesielle tolkning av bibelen og Jesu lære som de tviholder på.

Man kan ha flere avdelinger forskjellige steder på jorden, men de vil ha samme sannhet, være ett i syn og tanke.

Hvem kan da si at de tilhører den rette og således peke på at andre er feil?

Kanskje burde spørsmålet til trådstarter heller være; Hva er en kristen, og hvem har rett til å påberope seg å være det?

Endret av Per Spelmann
  • Liker 1
Skrevet
Per Spelmann skrev (2 timer siden):

Hvilken menighet er den ene rette?

Jesus formante de troende til å være én menighet, være som étt legeme og handle som étt i syn, tanke og gjerning, også for at verden skulle tro at Gud hadde sendt ham. (Joh 17,21 - 1 Kor 1,10 - 1 Kor 10,17 - Ef 4,3 )

• Fordi det er ett brød, er vi alle én kropp. For vi har alle del i det ene brød. (1 Kor 10,17)
  • Sett alt inn på å bevare Åndens enhet, i den fred som binder sammen. én kropp, én Ånd. (Ef 4,3)

Men hva har skjedd? I stedet for den éne sanne menighet finnes det i dag mer enn 45 000 kirkesamfunn og menigheter globalt, og alle synes å ha sin spesielle tolkning av bibelen og Jesu lære som de tviholder på.

Man kan ha flere avdelinger forskjellige steder på jorden, men de vil ha samme sannhet, være ett i syn og tanke.

Hvem kan da si at de tilhører den rette og således peke på at andre er feil?

Kanskje burde spørsmålet til trådstarter heller være; Hva er en kristen, og hvem har rett til å påberope seg å være det?

Nettopp 👏

Hvem som er kristne er ikke et spørsmål om mening eller synsing - det er et spørsmål om fakta - og fakta er at de som SIER de følger Kristus pr def er å anse som kristne. Det er som Per Spellmann sier et aldri så lite nedelag at vi har 45000 (and counting) "undermenigheter" i dette konglomeratet men de er alle per definisjon å anse som kristne så lenge de baserer sin menighet på å følge kristus...

Ironien er som du sier at så mange varianter av samme tro - og ALLE mener de har den riktige og ingen er enige 🤨

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
On 6/14/2022 at 9:06 AM, sofiemyr said:

Nettopp 👏

Hvem som er kristne er ikke et spørsmål om mening eller synsing - det er et spørsmål om fakta - og fakta er at de som SIER de følger Kristus pr def er å anse som kristne. Det er som Per Spellmann sier et aldri så lite nedelag at vi har 45000 (and counting) "undermenigheter" i dette konglomeratet men de er alle per definisjon å anse som kristne så lenge de baserer sin menighet på å følge kristus...

Ironien er som du sier at så mange varianter av samme tro - og ALLE mener de har den riktige og ingen er enige 🤨

(and counting) :) Jeg glemte egentlig å ta det med, men det var i mine tanker da.

Det er ikke vanskelig å forstå hva Jesus mener med at alle må stå sammen som ETT, ett legeme og ett i syn, tanke og handling. Vi snakker om 2,3 milliarder mennesker som alle tror på Jesus om man inkludere katolikkene. Samhold gir styrke, og det ser vi i samlede organisasjoner som LO, NHO, mm. De har stor makt til å kunne få til endringer, og man kan jo bare forestille seg hva en slik mektig samlet religion kunne fått til i verden om de hadde samme sannhet og samme mål.

Tvert i mot skjer det Jesus advarer mot. Og hvordan i all verden skal ikketroende komme til tro på Jesus når ikke de som kaller seg kristne kan bli enige? Det er et stort mysterium.

Saltet har mistet sin kraft og det er liksom alle mot alle og all energi forsvinner i indre stridigheter

Men hva er dette saltet? Det burde jo de som mener at de virkelig er kristne kunne forklare.

• For hvert menneske skal saltes med ild, og ethvert offer skal saltes med salt. Salt er en god ting. Men hvis saltet mister sin kraft, hvordan skal dere da gjøre det salt igjen? Ha salt i dere selv og hold fred med hverandre!» (Mark 9,49)
  • La alt dere sier, være vennlig, og la det ha salt og kraft, så dere vet hvordan dere skal svare hver enkelt. (Kol 4,6)

Skulle ikke sannheten frigjøre verden, samle det spredte, løse det bundne, omforme løgn til sannhet, hat til kjærlighet, mørke til lys, etc? Hva er da sant i en verden hvor lovløshet og korrupsjon vokser, likeså misunnelse, fiendlighet, hat, krig, død og sykdom, og ikke minst gudstro synker, kirker og menighetshus forlates og de selges til verdslige aktiviteter for slikk og ingenting?

Det skulle jeg ønske CapsLock funderte på, slik jeg og mange andre gjør det.

Endret av Per Spelmann
La inn litt mer tekst som egentlig skulle være med. Var litt rask med innlegget og siden ingen har kommentert burde det være greit. Rettet også en skrivefeil da jeg skrev millioner og det skulle være milliarder. Stor forskjell. Sorry:)
AnonymBruker
Skrevet

Nei de er kanapeer

Anonymkode: d02ab...774

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 6.18):

Nei de er kanapeer

Anonymkode: d02ab...774

Hadde det bare vært så vel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...