AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Hei! Jeg har bodd i utlandet i hele mitt yrkesaktive liv, og har derfor ikke oversikten over den norske privatøkonomien... Vi vurderer å flytte hjem, men ikke om vi kommer til å bo/leve oss ihjel 😜 Så, jeg lurer på (selv om jeg vet at det er store variasjoner her, men bare for å få en idé), dere som har ca. 2 barn: Hva burde den samlede inntekten være, for å leve et helt ok liv, ha råd til fritidsaktiviteter og en ferie i året? Hvor mye burde man sitte igjen med etter at alle regninger/lån/utgifter er betalt? Hvor mye utgifter har dere som familie i måneden? Jeg vil gjerne høre litt generelle opplevelse/meninger rundt dette, selv om jeg selvfølgelig skjønner det er store variasjoner! Skriv gjerne hvilken del av landet dere bor i og. Takk for svar 🌸 Anonymkode: ec01b...805
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Er dere norske statsborgere alle sammen? Er dere medlemmer i folketrygden? Har dere konkrete arbeidsplasser? Det er bare å se på boligstatistikk, å kjøpe koster fra 1,5 mill til 40 mill, og jeg kjenner barnefamilier som har kjøpt på hele spekteret. Vår kosta 11 mill, men da solgte vi jo for 8, en bolig vi hadde kjøpt for 3,4….Å leie koster fra 7000 til 30 000,- , det er relativt få utleieboliger i Norge. Lønn? Generelt er lønnsnivået høyere i Oslo enn andre steder, boligene er veldig mye dyrere. Prisnivpet, skattenivå…. Hva man må ha, bør ha, klarer seg med…,Dere må ha to inntekter og et sted å bo. Og medlemskap i folketrygden. Oss selv, og alle vi kjenner klarer oss veldig bra, men vi hadde vært rike i andre land. Anonymkode: dae30...08c
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Vi er 2 voksne, 1 tenåring og 1 barn i barneskolen. Begge foreldre med mastergrad. Bor på Sørlandet og kjøpte relativ billig enebolig. Vi har tilsammen ca 1,3 mill i inntekt, utbetalt ca 80.000 i en vanlig måned. Vi har 2 mill i lån, pga lav rente har vi nedbetalt mye mer enn vi trengte. Noe som gjør at vi nå har det ganske komfortabelt, de fleste venner i lignende situasjon har levd romsligere men har nå større boliglån. Jeg har et husholdningsbudsjett, dvs mat, dopapir, vaskemiddel, kroppspleie osv, på 12.000 kroner. Og det bruker jeg opp i det siste, matprisene har steget veldig. Ei krone her og der, eller rettere sagt, en tier her og der, de blir store summer ut av det. Jeg pleide å ha buffer på den kontoen slik at påske, jul og andre anledninger ikke trengte ekstra overføring men det er det slutt med. Tenåringen er såklart et svart hull økonomisk men pga aktiv idrett har han ikke tid til å jobbe ved siden av, vi foreldre vil heller at han kan fokussere på skole og idrett, så vi betaler heller for hans sosiale liv. Dette er jo et valg vi tar, vi kunne hatt en unge som er billigere i drift. Vi har 2 biler men begge er nokså små og koster forholdsvis lite å drifte. I nabolaget er det mange Teslaer og Audi, fine biler men det er jo mye penger. Våre 2 biler kom splitterny på rett over 600k, mens en Tesla koster 800k og mer (modellene som jeg ser hos oss). Mye penger for noe som står stille 23 timer i døgnet. Vi er ikke opptatt av fasade, keeping up with the Jones', dvs interiør som må være "riktig", merkeklær, biler osv, det bruker vi ikke penger og energi på men mange gjør det. Da må man tjene greit, for det er dyrt å holde på sånn. Alt i alt, velger dere å bosette dere i stor by, Oslo, Bergen eller Stavanger, og ønsker enebolig, da ville jeg nok regnet med 10 mill. Inntekt burde da nok være minst 800k hver. Har dere høyere utdanning, f.eks. innenfor IT eller lege, da er det rent økonomisk ikke lønnsomt å flytte til Norge. Men det er jo andre ting som veier opp, natur, tryggheten Norge tilbyr, life-work-balance er faktisk en greie. Med barn er Norge et meget bra land å leve i. Og for å være litt kynisk, barna og barnebarna dine vil ha det så mye bedre i fuktige/kjølige Norge om 20-30 år når global oppvarming begynner å bli slitsomt. Anonymkode: f0791...1e5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Alt er jo hva man gjør det til. Du kan kjøpe bolig til 25 millioner i Oslo, eller til 1 mill her jeg bor (utkant vestlandet). Eller alt i mellom. Jeg er sykepleier i 50%, mannen er fagarbeider innen industri. Vi har ca 50.000 utbetalt i mnd, og sitter igjen med ca 10.000 hver mnd. Bor veldig billig, og siden jeg jobber redusert har jeg tid til å være litt mer økonomisk med ukeshandel, tilbudsjakt, baking og matlaging fra grunnen av - det ser vi at vi tjener veldig mye på. Dette har blitt en livsstil, og jeg ser at vi faktisk tjener ganske mange tusenlapper på at jeg baker alle brød feks (går jo ett til dagen, koster jo rundt 50kr i butikken). Vi synes vi har romslig økonomi, men ingen av oss har noen sinne hatt noen lukseriøs livsstil da. Vi kjøper klær på cubus, har telefoner til de blir ødelagt osv. Vi spiser på restaurant og reiser på weekends titt og ofte, og synes vi har en stor økonomisk frihet Man kan velge i veldig stor grad i Norge, etter som det er så enorm forskjell på bokostnader. Anonymkode: 11ff5...353
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå