Gå til innhold

slapp og trøtt

Fremhevede innlegg

Gjest LindaMarie
Skrevet

Er fryktelig slapp og trøtt for tiden. Det går som regel bra om mårran, men utover dagen kan jeg oppleve små "anfall" hvor jeg blir så slapp og trøtt at jeg nærmest svimer. Så kan det plutselig gå over igjen før jeg får et nytt "anfall" og da gjerne om kvelden. Jeg blir så trøtt at jeg nesten snøvler når jeg snakker og jeg orker absolutt ingenting.

Kan dette være mangel på c-vitaminer? noen som har erfaringer vedrørende dette?

Jeg er ikke deprimert eller utbrent og har ingen stressplager eller lignende. Jeg trives med livet og har det veldig bra :)

Har uansett tenkt å kjøpe meg c-vitaminer i dag og prøve ut dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jern sammen med de c-vitaminene ville jeg prøvd. Lav blodprosent kan gjøre deg svimmel.

Men jeg ville også fått målt hemoglobin (blodprosenten), sikkert noen apotek som gjør det i nærheten der du bor. Et lite stikk i fingeren og en dråpe blod så er det gjort. Ingen stor sak. Ellers kan du gjøre det på legekontoret.

Skrevet

Det er vel heller lite sannsynlig at vitamin C-mangel gir slike symptomer. Jeg heller, som de andre, mot at det enten er mangel på jern eller vitamin B-12

Skrevet

Det kan være så enkelt som at du reagerer på at det blir mindre dagslys. Det kan gjøre at kvaliteten på søvnen om natta blir dårligere, noe som igjen fører til at du føler deg trøtt selv om du sover like mye som før. Det kan være lurt å prøve å gå en tur på dagtid mens det fortsatt er lys ute. Det vil gjøre at du sover bedre samtidig som du er mindre trøtt. Om du ikke har mulighet til det kan det hende en dagslyslampe kan hjelpe deg. Enkelte arbeidssteder skaffer slike til sine ansatte.

Skrevet

Og enda en ting det kan være, er høyt stoffskifte. Jeg har høyt stoffskifte, og hvis jeg ikke er svært nøye på å få i meg nok næring, kan jeg godt sove 12-14 timer i døgnet. Jeg har funnet ut (jeg hørte faktisk rådet i komiserien Frasier ;) ) at det hjelper utrolig mye om jeg begynner dagen med en proteinrik frokost som gir langsom energi (egg og skiver er bra), og følger opp med sunn mat resten av dagen, da kan jeg sove 8 timer som normale folk, og ha energi nok til å klare det jeg skal i løpet av dagen.

Skrevet

Blodsukkeret eller blodtrykket som faller er den første tanken som slår meg. Følg med om det har sammenheng i når du sist har spist, og om du anstrenger deg (reiser deg brått opp og lignende)

Skrevet

Kjapp tur til legen, en blodprøve og se etter hva det kan være du mangler, er kanskje ikke så dumt? Om det er jern eller noen vitaminer eller noe annet?

c-vitaminer er vel og bra, men jeg er ikke så sikker på om de alene ordner dette.

Skrevet

Heller mot mangel på jern som noen andre skrev over her. Men ta deg en tur til legen og få tatt en blodprøve. Det er ikke bra å pøse innpå med jern "i tilfelle". Det kan være farlig å ha for mye jern og.

• 1 år senere...
Skrevet

Hei

Jeg er 23 år , og jobber full tid. Om morgenen er jeg av og til så trett at jeg ikke orker å stå opp mer enn 15 min før trikken går og jeg skal på jobb.. så kommer tidlig kveld - 6-7 tiden..da jeg kan sovne hvor som helst... i sofaen til folk jeg er på besøk hos, sittende, og det er utrolig kjedelig i sosiale sammenhenger. jeg tror ikke dette er pga mindre dagslys, jeg har hatt det siden juni.... dupper av konstant... :(

Skal gå på apoteket og spørre om jern ellerb12...

Skrevet

Du bør heller gå til legen og få sjekket hva du mangler!

Skrevet

mangel på c-vitaminer fører til sjørbuk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...