Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som vernepleier i 100%. Min kollega jobber 50% og er 50% ufør. I dag fortalte hun at denne måneden fikk hun utbetalt lønn på 30 000 kr og trygd på 15 000. Hun jobbet noen helligdager i April, så derfor så høy lønn. Så hun hadde 45 000 kr utbetalt. Det er mer enn jeg som jobber 100% får. Er det ingen grense på hva man kan tjene ved siden av trygd?

Anonymkode: 7c4b4...763

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber som vernepleier i 100%. Min kollega jobber 50% og er 50% ufør. I dag fortalte hun at denne måneden fikk hun utbetalt lønn på 30 000 kr og trygd på 15 000. Hun jobbet noen helligdager i April, så derfor så høy lønn. Så hun hadde 45 000 kr utbetalt. Det er mer enn jeg som jobber 100% får. Er det ingen grense på hva man kan tjene ved siden av trygd?

Jo, det er en grense.

Man får opplyst hva grensa ligger på når man får vedtaket på uføretrygd.

Overstiger inntekten denne grensa vil uføretrygd-utbetalingen falle bort og somregel vil det skje i slutten av året.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, og tjener man for mye må man betale tilbake. Men det er jo strengt tatt ikke ditt problem. 

Anonymkode: 481e8...03a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, og tjener man for mye må man betale tilbake. Men det er jo strengt tatt ikke ditt problem. 

Anonymkode: 481e8...03a

Jeg sliter med helsa jeg også og har tenkt at jeg ikke har råd til å bli delvis ufør. Men ser jo at det ikke er noe problem 

Gjest EmKay
Skrevet
Bålkaffe skrev (3 minutter siden):

Jo, det er en grense.

Man får opplyst hva grensa ligger på når man får vedtaket på uføretrygd.

Overstiger inntekten denne grensa vil uføretrygd-utbetalingen falle bort og somregel vil det skje i slutten av året.

Bare spør fordi jeg er nysgjerrig og det virker som du kan litt om dette:

Er det fortsatt inntektsgrense når man har 50% arbeidsevne, så lenge man ikke jobber mer enn 50%?
Så om man er 50% uføre, men får en godt betalt 50% stilling kan man risikere å ikke få uføretrygd for den reduserte arbeidsevnen?

Skrevet
EmKay skrev (Akkurat nå):

Bare spør fordi jeg er nysgjerrig og det virker som du kan litt om dette:

Er det fortsatt inntektsgrense når man har 50% arbeidsevne, så lenge man ikke jobber mer enn 50%?
Så om man er 50% uføre, men får en godt betalt 50% stilling kan man risikere å ikke få uføretrygd for den reduserte arbeidsevnen?

Det er fortsatt inntektsgrense når man er 50% uføre. Og ja, man kan få avkorta utbetalingene om man tjener over inntektsgrensa.

AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (Akkurat nå):

Det er fortsatt inntektsgrense når man er 50% uføre. Og ja, man kan få avkorta utbetalingene om man tjener over inntektsgrensa.

Men den grensen får man forhøyet når man tjener mer i jobben. Det gjelder også hvis man bytter jobb..

Anonymkode: 73aec...11b

Skrevet

Men den grensen får man forhøyet når man tjener mer i jobben. Det gjelder også hvis man bytter jobb..

Anonymkode: 73aec...11b

Det har jeg aldri hørt om, har du link til regelverket fra NAV om at dette skjer?

Gjest EmKay
Skrevet
Bålkaffe skrev (Akkurat nå):

Såpass. Skjønner jo at det ikke skal "lønne seg" å være ufør, men fryktelig kjedelig om man er i en posisjon der man må skaffe seg en dårligere betalt jobb for at det skal lønne seg å være i arbeid. 🤷‍♀️
Takk for svar :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50% ufør og jobber 50%. Jobber innen helse og har alle vaktene jeg hadde i turnusen da jeg jobbet 100%. Inntektsgrensen min er derfor ganske høy og jeg tjener faktisk mer på å jobbe 50% enn i full stilling. I mitt tilfelle lønner det seg altså å være ufør. 

Anonymkode: cdcbf...739

Skrevet
EmKay skrev (3 minutter siden):

Såpass. Skjønner jo at det ikke skal "lønne seg" å være ufør, men fryktelig kjedelig om man er i en posisjon der man må skaffe seg en dårligere betalt jobb for at det skal lønne seg å være i arbeid. 🤷‍♀️

Ja, den ser jeg.

Jeg glemte også å si at man får etteroppgjør på uføretrygden året etter, har man fått for mye i uføretrygd basert på hva inntekt fra eventuell jobb egentlig skulle vært, må man betale tilbake dette også.

AnonymBruker
Skrevet
EmKay skrev (7 minutter siden):

Det er også veldig kjedelig om skattebetalerne skal drive å gi bort penger til folk som klarer å forsørge seg selv. 

Anonymkode: ead84...dfc

Gjest EmKay
Skrevet

Det er også veldig kjedelig om skattebetalerne skal drive å gi bort penger til folk som klarer å forsørge seg selv. 

Anonymkode: ead84...dfc

Joda, jeg ser jo den også.
Men om man delvis mister arbeidsevnen, men har mulighet til å beholde en redusert stilling i en godt betalt jobb, er det jo kjedelig om man ender opp med å måtte velge mellom å måtte halvere inntekten sin i den jobben man har, eller å måtte bytte til en dårligere betalt jobb for å kunne få uføretrygd. Jeg håper og tror at folk flest ikke ønsker å bli ufør, og om man da ufrivillig mister evnen til å være i full jobb er det ikke helt riktig at rettigheten til uføretrygd bare skal tilfalle noen utvalgte. Man har jo jobbet, skattet og bidratt til velferdssamfunnet i mange år selv gjerne. 

Ser hva du sier, men synes det er et lite dilemma på hva som blir rett. Om det mest praktiske for å kontrollere at man ikke arbeider over evne er å sette en innteksgrense, burde den grensen i såfall stå i stil med den lønnen man har (noe som ble nevnt at var tilfellet lenger oppe). 

Tenker at det skal være en positiv ting å være i arbeid i den grad man klarer det, og om en inntektsgrense skal gjøre at det ikke blir lønnsomt å jobbe, vil vel det kunne bidra til at flere utnytter systemet og sitter hjemme for å få mest mulig penger når de egentlig hadde klart (og gjerne egentlig ønsker)  å være delvis i arbeid? 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er litt misunnelig, selv om det er noe nokså smålig å være misunnelig på folk med helseproblemer.

Uansett, folk som har inntekt de garantert skatter av er ikke de du trenger å bekymre deg for, datasystemene til skatt og nav kommuniserer og summen/utbetalingen blir riktig selv om hun oppgir feil feks ved en forglemmelse.

Derimot kan du godt se litt ekstra stygt på folk som er trygdet og som jobber mye svart - de skulle gjerne vært oppdaget alle sammen.

Anonymkode: 080de...565

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å vite hva hun egentlig tjener per måned siden en evt avkortning i trygden ikke trekkes før neste år hvis man ikke har planlagt for det. Jeg har en venninne som aldri gidder å legge inn ny inntekt på ditt nav og heller får trekk på det hun skylder året etter. Hun jobber noen måneder 100% og folk får hakeslepp når de får vite hva hun får utbetalt, men de vet jo ikke at hun får tusenvis av kroner i trekk i trygda hver måned på etterskudd hvert eneste år. 

Dessverre blir det for noen en ond sirkel, for de tar ikke hensyn til etteroppgjøret og må derfor jobbe enda mer året etter for at ting skal gå rundt. 

Anonymkode: 45eaa...f2a

AnonymBruker
Skrevet
EmKay skrev (3 minutter siden):

Joda, jeg ser jo den også.
Men om man delvis mister arbeidsevnen, men har mulighet til å beholde en redusert stilling i en godt betalt jobb, er det jo kjedelig om man ender opp med å måtte velge mellom å måtte halvere inntekten sin i den jobben man har, eller å måtte bytte til en dårligere betalt jobb for å kunne få uføretrygd. Jeg håper og tror at folk flest ikke ønsker å bli ufør, og om man da ufrivillig mister evnen til å være i full jobb er det ikke helt riktig at rettigheten til uføretrygd bare skal tilfalle noen utvalgte. Man har jo jobbet, skattet og bidratt til velferdssamfunnet i mange år selv gjerne. 

Ser hva du sier, men synes det er et lite dilemma på hva som blir rett. Om det mest praktiske for å kontrollere at man ikke arbeider over evne er å sette en innteksgrense, burde den grensen i såfall stå i stil med den lønnen man har (noe som ble nevnt at var tilfellet lenger oppe). 

Tenker at det skal være en positiv ting å være i arbeid i den grad man klarer det, og om en inntektsgrense skal gjøre at det ikke blir lønnsomt å jobbe, vil vel det kunne bidra til at flere utnytter systemet og sitter hjemme for å få mest mulig penger når de egentlig hadde klart (og gjerne egentlig ønsker)  å være delvis i arbeid? 

Jeg vet ikke helt om du har forstått dette med inntektsgrense, for man skal ikke trenge å ta seg en dårlig betalt jobb, og miste retten til trygd. Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Jeg er 50% ufør og jobber 50%. Jeg ble ufør på grunn av langvarig alvorlig sykdom, og helsa gjorde at jeg måtte jobbe med noe annet enn før. Før sykdom hadde jeg lønn over gjennomsnittet. Lønna man hadde danner grunnlag for beregning av trygd og maksinntekt. 

NAV bruker dessuten to begrep: arbeidsevne og inntektsevne. Jeg er 50% ufør, fordi jeg har mistet 50% av arbeidsevnen. MEN jeg har mistet 55% av inntektsevnen, da jeg av helsemessige årsaker ikke lenger KAN jobbe i den typen jobb jeg hadde tidligere, men derimot i et yrke som gir noe lavere inntekt. Hvis jeg hadde hatt muligheten til å jobbe i mitt tidligere yrke hadde jeg derimot mistet 50% av inntektsevnen. Dette gjør noe med maksbeløpet. 

Anonymkode: ae097...5ef

• Liker 2
Gjest EmKay
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke helt om du har forstått dette med inntektsgrense, for man skal ikke trenge å ta seg en dårlig betalt jobb, og miste retten til trygd. Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Jeg er 50% ufør og jobber 50%. Jeg ble ufør på grunn av langvarig alvorlig sykdom, og helsa gjorde at jeg måtte jobbe med noe annet enn før. Før sykdom hadde jeg lønn over gjennomsnittet. Lønna man hadde danner grunnlag for beregning av trygd og maksinntekt. 

NAV bruker dessuten to begrep: arbeidsevne og inntektsevne. Jeg er 50% ufør, fordi jeg har mistet 50% av arbeidsevnen. MEN jeg har mistet 55% av inntektsevnen, da jeg av helsemessige årsaker ikke lenger KAN jobbe i den typen jobb jeg hadde tidligere, men derimot i et yrke som gir noe lavere inntekt. Hvis jeg hadde hatt muligheten til å jobbe i mitt tidligere yrke hadde jeg derimot mistet 50% av inntektsevnen. Dette gjør noe med maksbeløpet. 

Anonymkode: ae097...5ef

Det var det jeg lurte på i mitt opprinnelige spørsmål, om ikke inntektsgrensen var individuell og basert på lønn. Men fikk svar av en annen som jeg tolket som at det ikke var det, også av at hun svarte en annen at hun ikke hadde hørt om at inntektsgrensen kunne økes/senkes ved høyere/lavere lønn.

Så lenge ordningen er slik du beskriver er den jo fair.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 50% ufør og jobber 50%. Jobber innen helse og har alle vaktene jeg hadde i turnusen da jeg jobbet 100%. Inntektsgrensen min er derfor ganske høy og jeg tjener faktisk mer på å jobbe 50% enn i full stilling. I mitt tilfelle lønner det seg altså å være ufør. 

Så du jobber 100% i en 50% jobb? Forsto ikke den 

Anonymkode: 415d2...48d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så du jobber 100% i en 50% jobb? Forsto ikke den 

Anonymkode: 415d2...48d

Jeg jobber 50%, men tjener mer nå enn om jeg skulle jobbet 100%. Det lønner seg ikke for meg å jobbe over inntektsgrensen. Kan tjene ca 420 000 før jeg blir trukket i uføretrygd.

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, EmKay said:

Korrekt, jeg havnet selv i den situasjonen da jeg fikk et ganske kraftig lønnshopp for en stund tilbake. Gikk da fra en redusert utbetaling til ingen, fordi jeg meldte inn forventet inntekt på nav.no

Har man fått for mye uføretrygd, må man betale tilbake (og motsatt). Avregnet hver høst.

Det er også grenser for hvor mye man kan tjene uten at det går ut over trygden.

Så det kan virke som om kollegaen får mye nå, men det kan fort være andre faktorer inne i bildet (som den årlige avregningen).

Anonymkode: f5875...d6c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...