Gå til innhold

Hvordan ta buss med 2 åring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt rart spørsmål for noen, men jeg lurer virkelig på dette.

Jeg har ikke tatt buss siden jeg var tenåringen. Men nå er vi uten bil en ukes tid og er nødt til å ta bussen når vi skal noe.

Har et barn på snart 2 år som aldri har tatt buss. Hvor sitter barnet? Det er jo ikke egne barneseter? Sitter de bare på vanlig bussete på siden av oss? Gjelder ikke denne regelen om at barn alltid skal sitte bakovervendt da? 

Vi bor nære bussplassen, så trenger ikke å ha vogn med.

Anonymkode: 31714...e08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tar barnevognen med deg på bussen. 
Barnet sitter i vognen under bussturen 

Anonymkode: fc7f8...43b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å ta med barnevogn, men hvis du reiser uten kan barnet sitte på fanget ditt eller på setet ved siden av :)

Anonymkode: 974be...fa9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er by busser tar du med vogna inn og barnet sitter i vogna, du kan sitte på et sete man slår ut eller stå ved siden av, man kan feste vogna med et "setebelte"

Om det er sånne busser der det ikke er det feltet uten seter der rullestoler og vogner kan stå så tar du vognen under bussen og så er det et barnesete fremme i bussen, ca en eller to seter bakover fra sjoføren. Det sitter der hele tiden. Usikker på om to åringer er for store.

Anonymkode: 72921...c82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde droppet barnevog hvis jeg var deg. Barnet sitter tryggere i setet enn en vogn. Skal det skje en ulykke har vognen større skadepotensiale enn at barnet sitter i setet. 

Anonymkode: e8267...6f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hadde droppet barnevog hvis jeg var deg. Barnet sitter tryggere i setet enn en vogn. Skal det skje en ulykke har vognen større skadepotensiale enn at barnet sitter i setet. 

Anonymkode: e8267...6f2

Really? Mulig det stemmer, men på T-bane/trikk/buss jeg har tatt er det nå egne lommer for vogner med heldekkende vegger nært. Så det skal litt til at vogn veltes/fyker gjennom. 

Men uansett: du går på bussen og setter deg ned :) Ta med noe barnet kan fikle med og ikke la barnet stå i setet. 

Anonymkode: f3a37...1af

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min tar kun bybusser med sine barn. Hun våger ikke å ta busser som kjører over 60-70 kmt uten skikkelig sikring til ungene. Noe jeg forstår 100 %. 

Da ligger de i vogn eller sitter på fanget eller eget sete. 

Anonymkode: 508c7...c4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...