Gå til innhold

Hvordan foregår en psykologtime?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen fortelle meg hvordan en psykologtime foregår, eller om psykologen min er som han skal? Jeg ser han har kun tre stjerner på legelisten.

Jeg er på et stadie i livet hvor jeg har det veldig godt. Inntil for tre måneder siden hadde jeg det ikke så bra og ble henvist til psykolog. Jeg går nå til psykologen egentlig bare for å ikke miste plassen fordi hvis ting skulle skjære seg igjen så har jeg et sted å falle tilbake til, hvis dere skjønner.

Jeg har vært på tre psykologtimer til nå, og jeg føler ikke jeg får noen som helst ting ut av dette. Er det vanlig at det er pasienten som står for absolutt all snakkinga og psykologen bare sitter og sier "hm, hmm, mmm, fortell mer, mmm, hmmm". Jeg føler også at psykologen sitter der og beskylder meg for det jeg har opplevd, at det er min egen feil (min eks utøvde psykisk vold og voldtekt mot meg i flere år) . Det eneste han har sagt til meg på timene er stort sett "hvofor gjore du ikke det, hvorfor gjore du ikke slik og sånn". Jeg opplever også at han ikke forstår helt hva jeg sier fordi jeg snakker ganske bredt nynorsk og han er ikke norsk. Er dette vanlig for en psykolog å oppføre seg slik? Hvordan går jeg eventuelt frem for å bytte psykolog? Jeg hadde en dårlig magefølelse allerede på første timen, men tenkte jeg skulle gi det en sjanse. Etter tre timer sitter jeg fremdeles med samme magefølelsen.

Anonymkode: 473f4...5dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en psykolog som snakker mye - stiller spørsmål, kommenterer, forklarer og pusher litt. Der henger sammen med (har jeg skjønt etter hvert, jeg har ikke gått hos andre og har ikke noe sammenlikningsgrunnlag, jeg har bare lest litt på egen hånd)  hva slag tilnærmingsmetoder og prinsipper de jobber etter. For meg fungerer hans aktive tilnærming veldig bra, for andre kan en mer passiv terapeut være det som skal til. Hvis du ikke synes det fungerer med din terapeut, ville jeg enten tatt det opp med ham eller prøvd å få byttet til en annen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler også at psykologen sitter der og beskylder meg for det jeg har opplevd, at det er min egen feil (min eks utøvde psykisk vold og voldtekt mot meg i flere år) . Det eneste han har sagt til meg på timene er stort sett "hvofor gjore du ikke det, hvorfor gjore du ikke slik og sånn".

-Du skal ha medfølelse med den du var da, som sto i det, sa psykologen min en gang vi snakket om fortid og gamle valg og hendelser, og understreket viktigheten av å ikke vende negative tanker innover. Jeg skal ikke påstå at han sitter på den eneste sannhet og fasit, men det føles jo som en mye mer fruktbar og konstruktiv tilnærming.

• Hjerte 1
Skrevet

Noen psykologer er passive på den måten. Det hadde aldri funket for min del. 

Ville nok ha bytter psykolog var jeg deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...