rudolf-75 Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Det skal være mulig å få helt eller delvis tannlegedekning om man har en sykdom som går utover tannhelsen men hva gjør man for å få innvilget noe slikt? Må man først søke hos NAV eller går man først til tannlegen og prøver å få refundert beløpet i ettertid?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Her gjorde tannlegen det for meg. Har hatt kreft i halsen og sliter litt med munntørrhet. Ingen bekreftelse eller noe 🤷♀️ Anonymkode: 70cbe...476
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Munntørrhet her også. Tok noen spyttester hos tannlegen, så søkte tannlegen direkte til helfo. Anonymkode: a98a4...b32
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har en sykdom på A-listen på listen over sjeldne medisinske tilstander, og får dekt 100% av den offentlige taksten (som betyr at jeg må betale det som overskrider de takstene hos tannlegen, som er alt i fra 25 kr til flere tusen alt ettersom om det er tannlegespesialist eller vanlig tannlege). Har legeerklæring som tannlegen scanner inn, og frem til i år har jeg måttet søke HELFO selv om refusjon en del steder, men fra i år er det krav om at alle tannleger skal ha direkte refusjon med HELFO som betyr at tannlegen søker for meg hver gang. Anonymkode: 37070...d66
rudolf-75 Skrevet 27. mai 2022 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en sykdom på A-listen på listen over sjeldne medisinske tilstander, og får dekt 100% av den offentlige taksten (som betyr at jeg må betale det som overskrider de takstene hos tannlegen, som er alt i fra 25 kr til flere tusen alt ettersom om det er tannlegespesialist eller vanlig tannlege). Har legeerklæring som tannlegen scanner inn, og frem til i år har jeg måttet søke HELFO selv om refusjon en del steder, men fra i år er det krav om at alle tannleger skal ha direkte refusjon med HELFO som betyr at tannlegen søker for meg hver gang. Anonymkode: 37070...d66 Gikk du da først til fastlegen for å få en slik legeerklæring? Og er det slik at man søker om refusjon etter endt behandling og slipper å søke om det før man går til tannlegen?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 rudolf-75 skrev (6 timer siden): Gikk du da først til fastlegen for å få en slik legeerklæring? Og er det slik at man søker om refusjon etter endt behandling og slipper å søke om det før man går til tannlegen? Ja, man må få legeerklæring av en lege. Om det er fastlege eller en annen lege som skriver den spiller selvsagt ingen rolle. Som sagt trenger du ikke lengre å søke HELFO selv hvis du har en sykdom på SMT-listen. Nå søker tannlegen for deg når du er hos tannlegen, og så betaler du en egenandel som er variabel ut i fra hvor mye dyrere tannlegen er i forhold til den offentlige taksten. Anonymkode: 37070...d66
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har en sykdom på A-listen på listen over sjeldne medisinske tilstander, og får dekt 100% av den offentlige taksten (som betyr at jeg må betale det som overskrider de takstene hos tannlegen, som er alt i fra 25 kr til flere tusen alt ettersom om det er tannlegespesialist eller vanlig tannlege). Har legeerklæring som tannlegen scanner inn, og frem til i år har jeg måttet søke HELFO selv om refusjon en del steder, men fra i år er det krav om at alle tannleger skal ha direkte refusjon med HELFO som betyr at tannlegen søker for meg hver gang. Anonymkode: 37070...d66 Jeg må bare presisere at det er 100% etter HELFO sine takster. Mange tror det gjelder takstene til den offentlige tannhelsetjenesten, men offentlige tannklinikker med fylkeskommunale takster ligger altså høyere enn HELFO-takster. En del pasienter har trodd de bør slutte hos sin faste, private tannlege fordi de tror de får dekket alt ved en offentlig tannklinikk, men man må også her betale egenandel. Anonymkode: c9cae...253 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 Er det noen som vet om Crohn´s kvalifiserer til dekning av tannlegeutgifter? Anonymkode: 6d1c5...cb1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det noen som vet om Crohn´s kvalifiserer til dekning av tannlegeutgifter? Anonymkode: 6d1c5...cb1 Morbus Crohn ser ut til å være tatt ut av SMT-listen i 2014. Anonymkode: c9cae...253
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Har sjelden sykdom og tannimplantater. Det står i tannlegejournalen min at jeg har den sykdommen, og "har derfor krav på gratis tannbehandling". Så det har skjedd via utredning i tannhelsetjenesten hos meg. Når jeg er hos tannlegen går det "automatisk" (de gjør sikkert noe på dataen sin) via HELFO og så betaler jeg egenandel på en liten prosent av summen. Anonymkode: 1083b...21e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå