Gå til innhold

Trenger vi farmasøyter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du har vært hos legen og snakket om et helseproblem. Dere har blitt enige om å prøve en medisin. Legen gir deg resept og instrukser. Du drar til apoteket for å hente ut medisinen. Personen bak disken begynner å stille deg intime spørsmål foran alle andre som står og venter??? Kan disse irriterende (og dyre!) menneskene bli erstattet av automater snarest mulig?

Anonymkode: cac14...47d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er viktig at det er et kontrollorgan/ mellomledd som forhindrer feilbruk og feilmedisinering. Ikke alle leger har peiling på kryssmedisinering. Det er heller ikke bare fastleger som skriver ut resepter, så det er særdeles viktig at noen følger med på hva de driver med.

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Blizz1 said:

Ja. Det er viktig at det er et kontrollorgan/ mellomledd som forhindrer feilbruk og feilmedisinering. Ikke alle leger har peiling på kryssmedisinering. Det er heller ikke bare fastleger som skriver ut resepter, så det er særdeles viktig at noen følger med på hva de driver med.

Enig her! Men jeg synes de skulle utformet apotekene på en annen måte, slik at ikke hele køen hører samtalen. 

Anonymkode: 4cd40...8ae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd noe lignende, farmasøyten mente dosen var for høy og ville ikke gi meg medisinene. Hun visste jo ikke sykehistorien min eller noe. Fortalte henne at hun fikk ringe legen som hadde skrevet dem ut for jeg hadde nr hennes. Og så argumenterte hun med nevrologen.... Jeg fikk med meg medisinene mine i den dosen fordi den var riktig. Ble så stressa.

Anonymkode: 7a5a3...995

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tross alt. 

Anonymkode: eec64...bb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig her! Men jeg synes de skulle utformet apotekene på en annen måte, slik at ikke hele køen hører samtalen. 

Har stått mange ganger i reseptkø, men må si med hånden på hjertet at jeg aldri har klart å høre en samtale mellom kunde og ansatt. Så tror ikke dette er et stort problem. 

Hvorfor skulle noen ha interesse av å tyvlytte på de foran uansett? Høres litt paranoid ut.

Anonymkode: 74b56...41e

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Det er jo de som kan medisiner 

Anonymkode: 5f044...d07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ingen bak som bryr seg, og de hører nok ikke hva dere sier - hvis de hører, så er det vel ingenting dem ikke har hørt før? 

Har blitt spurt om svært private ting i disken, jeg også, men skal ikke si at jeg nevneverdig bryr meg. Alle går på apoteket for en grunn, noen føler seg flaue - andre ikke. 

Og igjen, ingen bak deg bryr seg. Det er nok glemt innen et par sekunder, folk flest er opptatt med seg selv og sitt. Og jeg tenker at de fleste er såpass trygge i seg selv, at de heller ikke bryr seg om at farmasøyten spør om ting. 

Husker jeg trengte Microlax en gang, det syntes jeg var veldig flaut, men hallo - jeg trengte å gå på do. Alle som er på et apotek er så opptatt med hva de selv skal ha, og sine egne problemer. Ingen husker at jeg trengte Microlax i 2018 :) . Og godt er det at jeg er så trygg på meg selv, at jeg ikke kunne brydd meg mindre om hva en totalt fremmed person skulle overhørt. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Opplevd noe lignende, farmasøyten mente dosen var for høy og ville ikke gi meg medisinene. Hun visste jo ikke sykehistorien min eller noe. Fortalte henne at hun fikk ringe legen som hadde skrevet dem ut for jeg hadde nr hennes. Og så argumenterte hun med nevrologen.... Jeg fikk med meg medisinene mine i den dosen fordi den var riktig. Ble så stressa.

Anonymkode: 7a5a3...995

Det er ikke oppgaven til en farmasøyt å kverulere på din medisindose. Da var denne farmasøyten utrolig uprofesjonell, og sikkert veldig bitter for at hen selv ikke kunne bli lege o.l 😂.. 

• Liker 1
Skrevet

De bak deg vet uansett ikke om du handler for deg selv, dine barn, svigermor eller naboen for den del.

AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (27 minutter siden):

Men det kunne vel ha vært løst på en annen måte, nå som alt er digitalt uansett? At de bak ikke hører eller bryr seg synes jeg ikke veier tungt. Det handler om prinsippet, at det er en privatsak. OG det handler om å slippe å diskutere den samme saken enda engang, med en ny person, uten at jeg har bedt om det. Hvis de vil diskutere medisin med legene burde de benytte andre kanaler til å gjøre det.

Anonymkode: cac14...47d

AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (19 minutter siden):

Det er ikke oppgaven til en farmasøyt å kverulere på din medisindose. Da var denne farmasøyten utrolig uprofesjonell, og sikkert veldig bitter for at hen selv ikke kunne bli lege o.l 😂.. 

Det er oppgaven til en farmasøyt å dobbeltsjekke at ikke legen har skrevet ut feil dose. Mange feilmedsinieringer som har blitt unngått grunnet dyktige farmasøyter. 

Vi har farmasøyt tilknyttet vår poliklinikk og sengepost, som med sin femårige master i farmasi kan mye mer om medikamenter enn de fleste leger. Legene bruker dem aktivt for å spørre om råd. 

Anonymkode: 9dfd0...9d7

• Liker 10
  • Nyttig 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Nei, farmasøyter gjør mye mer enn å ekspedere kassa. De er veldig viktige, og kontollerer alle resepter før apotektekniker får lov til å selge legemidler. At du møtte en dust som spurte om andre ting enn det som var nødvendig, betyr ikke at andre farmasøyter er overflødige.

Neste gang får du rette deg opp, og sette idioten på plass. På en saklig måte selvfølgelig. Å erstatte mennesker med automater, er også en skikkelig uting. Jeg hater det. Ikke bare forsvinner arbeidsplasser, men det blir mindre hyggelig å handle også.

Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Akkurat det kan jeg være enig i. Skikkelig uting fra serviceyrker generelt. Da er det viktig å si fra. Husker jeg ble forbanna på skatteetaten for noe lignende en gang, men da sa jeg fra også. Hadde kjøpt leilighet, og trengte å ordne skattetrekket mitt, og registrere ting, slik at det ble helt riktig. Dama i skranken spurte om ting jeg ikke ville svare på i andres påhør. 

Sier man ikke noe, skjer det ikke endringer heller. Heldigvis har det blitt bedre nå. Tror faktisk man må bestille avtale, og får møterom på det kontoret nå. Det er mye bedre enn å stå i lang kø.

AnonymBruker
Skrevet

Farmasøyt? Er ikke det en veldig lang utdannelse for å bli butikkekspeditør?

Anonymkode: 35f09...db9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det et jo noe helt annet enn hva du spurte om i trådens tittel; å spørre om man burde avvikle hele farmasøyt-arbeidsstokken.

Anonymkode: 7bfb4...c7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Farmasøyter har bachelor i legemiddelkunnskap. Jeg har fått veldig mange gode råd ved uthenting av medikamenter. De har også oppdaget feil på resepten som legen har skrevet ut... Jeg er kjempetakknemlig for at denne ekstra kontrollposten finnes mellom lege og pasient.

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De har mange flere oppgaver enn det. Ta en titt :) 

AnonymBruker
Skrevet
Villfisker skrev (16 minutter siden):

Nei, farmasøyter gjør mye mer enn å ekspedere kassa. De er veldig viktige, og kontollerer alle resepter før apotektekniker får lov til å selge legemidler. At du møtte en dust som spurte om andre ting enn det som var nødvendig, betyr ikke at andre farmasøyter er overflødige.

Neste gang får du rette deg opp, og sette idioten på plass. På en saklig måte selvfølgelig. Å erstatte mennesker med automater, er også en skikkelig uting. Jeg hater det. Ikke bare forsvinner arbeidsplasser, men det blir mindre hyggelig å handle også.

Når jeg jobbet på sengepost så var det en kort periode hvor man hadde med en farmasøyt på previsitten, hvor legene og sykepleierne går gjennom pasientene. Fy flate så flinke de var, og hvordan disse farmasøytene barberte vekk unødvendige medisiner eller skapte diskusjoner om medisiner som interagerte med hverandre, spesielt hos de gamle pasientene som gjerne hadde 2 ark bare med tabletter de skulle ta daglig. Det burde finnes farmasøyter på langt flere steder, og særskilt på alle sykehjem hvor medisinlistene er lange som vonde år.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (50 minutter siden):

Det skjer innimellom at legen skriver ut feil styrke, dose eller medisin. De er også bare mennesker, tro det eller ei. Farmasøyten hadde trolig blitt siktet for neglekt dersom hun lot en resept som så uforsvarlig ut gå rett ut til en kunde, og hvor kunden endte opp med skade/forgiftning. De har en god del ansvar.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...