AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #21 Del Skrevet 27. mai 2022 Så bra. Det blir stadig færre kristne, og stadig flere ateister i landet. Nå er vi på 50% ateister og 30% gudstroende. Inkludert 21% kristne, 3% muslimer, 1% andre religioner og 5% som tror på en gud men tilhører ikke noen religion. De siste 20% svarer enten "vet ikke" eller er "spirituelle" eller tror på noe 'høyere' magisk men ikke en gud. Anonymkode: 6c36a...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. mai 2022 #22 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har ei venninne som er i mot kristendommen. Hun mener at det faget burde vært tatt bort fra pensum på skolen. At de som ikke er kristne ikke burde konfirmeres i kirken. Jeg er ikke kristen, Men er glad for at ungene lærer litt om det på skolen. Mine barn går i gudstjeneste med skolen før jul. Og de vil konfirmeres i kirken. Ingen tar skade av å høre litt om Gud og Jesus selv om vi ikke er troende. Det som provoserer er at venninne min er i mot kristendommen, men hun elsker å feire jul og påske og få alle de fridagene Hva mener du? Anonymkode: 5d38f...41e Jeg er kristen men mener likevel at relgion kan en lære om hjemme ikke i skolen. De hedenskene høytidene sammenfaller jo ofte med de religiøse slik som Jul/Jol så hun kan da fint feire de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. mai 2022 #23 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med deg! En konfirmeres gjerne pga tradisjon. Dåp er også en tradisjon. hvis hun er så himla mot det, hvorfor feire jul og påske da? Jo, fordi det er en tradisjon. Alle barn og unge bør lære om religionene. Og spesielt kristendommen siden det er vår religion. Jeg er ikke kristen, men er døpt og konfirmert, det er også mine barn. Alle har sin barnetro eller ting de tror på. Det trenger ikke defineres som det ene eller andre. religion på skolen er viktig å lære, da mye som skjer i verden er pga religioner. Anonymkode: 1ccb8...1dd Hvorfor? Synes faktisk at dåp/konfirmasjon i kirke er for de som tror på Guds ord. Mine er ikke døpt, far som er ateist ville men jeg mener de må få lov til å velge selv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. mai 2022 #24 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror ikke på gud ikke Jesus. Feirer ikke jul pga Jesus , feirer pga gaver , mat og tradisjon. Vi trenger ikke kristendom i skolen hvartfall ikke i et liberalt demokratisk land som Norge. Mine barn ska ikke konfimeres ikke heller døpes. Kan hellre ha døpesermoni. Det er helt unødvendig å drive med kristelige ting når en ikke tror på Jesus og gud. Man kan hellre feire frihet, vitenskap, vennskap etc, utenfør kirken. Anonymkode: 72b8b...856 Hva om de kommer hjem og ønsker dåp eller både dåp og konfirmasjon skal du nekte de? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. mai 2022 #25 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Så tvangskonfirmering er riktigt da eller? Er vel nesten det som skjer / har skjedd i åresvis. Jeg er en av di. Anonymkode: 72b8b...856 Reagerer negativt på begge deler. Har en fanatisk ateist i familien som nektet ene barnet sitt å døpe og konfirmere seg i kirken for det det gikk imot hens overbevisning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #26 Del Skrevet 27. mai 2022 Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden): Jeg er kristen men mener likevel at relgion kan en lære om hjemme ikke i skolen. De hedenskene høytidene sammenfaller jo ofte med de religiøse slik som Jul/Jol så hun kan da fint feire de AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja, men i såfall er det feil å tvinge den andre veien også. Å ha en tro er faktisk positivt for mange. Det som kan være negativt er den sosiale kontrollen forbundet med religiøse samfunn. Anonymkode: 3e7d2...8d5 En siste ting. Når en religion blir dominerende i et samfund så vil det slå negativt ut på extremt mange mennesker. Som blir tvunget in i et kulturellt samfund basert på konservatisme og religion. Det handler ikke lengre om religion uten isteden om å passe in. Vilket er livsfarligt. Et samfund har det best av en god blandning av folk. Religionsfrihet og frihet til å velge selv uten å påvirkes av det sosiale. Anonymkode: 72b8b...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #27 Del Skrevet 27. mai 2022 Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden): Hva om de kommer hjem og ønsker dåp eller både dåp og konfirmasjon skal du nekte de? Når man er 15 velger man selv. Det er gratis å døpes og konfirmeres. Kan man gjore i voxen alder også. Og da kan man velge selv. Moden nokk. Finnes jo mange andre religioner også. Det er ikke min sak å velge. Men å tvinge noen å døpes som barn eller tvinge in noen i kristendom pga sosialt arv. Nei det driver jeg ikke med. Anonymkode: 72b8b...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #28 Del Skrevet 27. mai 2022 Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden): Reagerer negativt på begge deler. Har en fanatisk ateist i familien som nektet ene barnet sitt å døpe og konfirmere seg i kirken for det det gikk imot hens overbevisning. Igjen du kan døpes og konfirmeres i vilken alder du vil. Så når du er 15 kan du bestemme selv. Ingen som kan nekte noen å være religiøs eller ha en tro. Men jeg synes ikke man kan bestemme ovenfor barnet. Barnet må velge selv når det er voxent nokk. Anonymkode: 72b8b...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #29 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Alle religioner burde lære ut. Og barn burde få velge selv : alder er satt på 15 år. Tvang av religion på barn burde være ulovligt. Spesiellt i et fritt land med demokrati og religionsfrihet. Anonymkode: 72b8b...856 Religionsfrihet betyr at man fritt kan lære om, tro og utøve sin tro uten statlig innblanding. Det du foreslår vil bryte menneskerettighetene og grunnloven. Anonymkode: 8f659...7f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #30 Del Skrevet 27. mai 2022 Fru Uperfekt skrev (12 minutter siden): Hva om de kommer hjem og ønsker dåp eller både dåp og konfirmasjon skal du nekte de? Kan ikke nekte nei. Men jeg trenger ikke å sponse konf fest etc. Barnes kan døpes på eget intiativ gratis i kirken. Og konfirmeres gratis når hen er 15 år. Er ikke opp til meg å bestemme. Men for meg er deg viktigt at et menneske får valgmuligheten selv. Også lære deg om andre religioner , trosamfund eller andlig tro. Jeg selv ble tvangs døpt og tvangs konfirmert. Det fikk ikke jeg velge selv. Desverre Anonymkode: 72b8b...856 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #31 Del Skrevet 27. mai 2022 Jeg fatter ikke at det fortsatt er så mange religiøse i verden 🙈 Anonymkode: 91d01...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #32 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har ei venninne som er i mot kristendommen. Hun mener at det faget burde vært tatt bort fra pensum på skolen. At de som ikke er kristne ikke burde konfirmeres i kirken. Jeg er ikke kristen, Men er glad for at ungene lærer litt om det på skolen. Mine barn går i gudstjeneste med skolen før jul. Og de vil konfirmeres i kirken. Ingen tar skade av å høre litt om Gud og Jesus selv om vi ikke er troende. Det som provoserer er at venninne min er i mot kristendommen, men hun elsker å feire jul og påske og få alle de fridagene Hva mener du? Anonymkode: 5d38f...41e Det er ingen som lærer om kristendom på skolen. Det er kun tidsfyll. Religion bør overhodet ikke være en undervisningsform i skoler. Det får andre ta seg av. Anonymkode: ab4d0...170 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 27. mai 2022 #33 Del Skrevet 27. mai 2022 Jeg er heller ikke kristen eller noe annet religiøst, men tviholder på at det er en del av vår historie og kultur. Det er viktigere enn noen gang, for ellers vil den eneste religionen hele landet hører om være islam. La oss beholde kristendom og juletradisjoner i skolene, samtidig som ungene lærer om andre religioner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Olly Skrevet 27. mai 2022 #34 Del Skrevet 27. mai 2022 Jeg er enig med henne. Religion burde holdes unna skolen, spesielt på de tidligere trinnene. Mine foreldre, og besteforeldre til og med, var ikke religiøse, så jeg forsto ingenting av hva som ble sagt i RLE i første klasse. Det var ganske forstyrrende å høre om Noahs ark og alle dyrene som druknet på den alderen. Kanskje det er tilstrekkelig å beholde faget på videregående, men da bør fokuset ligge på hvordan religion har påvirket samfunn omkring i verden istedenfor religionenes innhold. Mtp konfirmasjon skjønner jeg ikke helt. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om ikke-kristne bruker kirka til forskjellige anledninger. Ja, og andre har allerede sagt at jul ikke har noe med kristendommen å gjøre, så jeg trenger ikke forklare det. Må bare si at jeg ikke husker noe om nisser fra Bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Olly Skrevet 27. mai 2022 #35 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ateister er hyklere, noe mer nytt? Det norske samfunnet er bygget opp på kristene verdier, derfor hadde vi lenge statskirke også. Jeg ser helt ærlig ikke problemet. Men vi har religionsfrihet, så vi burde lære om alle religioner, men informere om at Norge er bygget på Kristene verdier. Så kan folk selvfølgelig velge å tro på hva de vil. Anonymkode: 3e7d2...8d5 Norge er bygget på verdiene som oppsto i opplysningstiden: frihet, fremdrift, nye tanker, toleranse, demokrati, etc. Kristendommen kunne like godt vært erstattet med åsatro, islam eller buddhisme og ikke mye ville vært annerledes den dag i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Olly Skrevet 27. mai 2022 #36 Del Skrevet 27. mai 2022 (endret) 3% av befolkningen tilhører islam. Det er ikke en stor andel, og de fleste er innvandrere. Vi vet at andre- eller tredjegenerasjonen adopterer verdiene til storsamfunnet med mindre de blir møtt med diskriminering. Det er blitt forsket på. Allikevel er ikke islam og kristendom særlig annerledes i sin fundamentalistiske form. Jeg vil helst ikke ha noen av dem, men islam er ikke noe verre en kristendom. Endret 28. mai 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av og svar til slettet innlegg - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #37 Del Skrevet 27. mai 2022 Adobyen skrev (39 minutter siden): Jeg er heller ikke kristen eller noe annet religiøst, men tviholder på at det er en del av vår historie og kultur. Det er viktigere enn noen gang, for ellers vil den eneste religionen hele landet hører om være islam. La oss beholde kristendom og juletradisjoner i skolene, samtidig som ungene lærer om andre religioner. Hva i alle dager er kristent med kulturen i Norge? Mindre enn 10% av oss går i kirken regelmessig. Vi feirer ingen religiøse figurer untatt sankt Lucia på Luciadagen, og det tror jeg bare folk husker på grunn av pepperkakeutdelingen på barneskolen. Jeg har ikke engang sett et kors på årevis. Anonymkode: f3663...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #38 Del Skrevet 27. mai 2022 Lille Olly skrev (3 minutter siden): Jeg snakker ikke om de små importerte sekt-kirkene som Filadelfiakirken, men de offentlige kirkene til Den norske kirke. Uansett, er det ikke kirkene selv som leier ut lokale til konfirmasjon og bryllup og sånt? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarte å koble de tingene sammen i hodet ditt 🤨 DNK er juridisk uavhengig av staten, så det blir akkurat det samme. Om de velger å gjøre det er det deres valg, men staten kan ikke tvinge dem. Anonymkode: 8f659...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Olly Skrevet 27. mai 2022 #39 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): DNK er juridisk uavhengig av staten, så det blir akkurat det samme. Om de velger å gjøre det er det deres valg, men staten kan ikke tvinge dem. Anonymkode: 8f659...7f7 Vet ikke jeg, tenker det hadde kommet noen diskrimineringssaker hvis de plutselig nektet folk å gifte seg... Institusjoner og bedrifter får ikke lov til å forskjellsbehandle, selv om de er private. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #40 Del Skrevet 27. mai 2022 Lille Olly skrev (28 minutter siden): 3% av befolkningen tilhører islam. Tallet er høyere nå, og ventes å øke til 15% i 2050. Anonymkode: 8f659...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå