AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Hei! Jeg er i midten av 20-årene og har nettopp fått skrevet ut østrogentilskudd (Progynova) av legen. Årsaken er at jeg har litt lavt østrogennivå og uregelmessig syklus. Dette ble først påvist etter en blodprøve jeg tok for å se om jeg hadde lavt stoffskifte (heldigvis ikke!). Jeg fikk ikke noe informasjon av legen annet enn: disse kan hjelpe, og det forebygger beinskjørhet. Så leser jeg pakningsvedlegget da og alle kreftformer og bivirkninger lyser mot meg. Særlig økt risiko for livmorhalskreft og brystkreft. Nå sitter jeg igjen og er livredd for å ta disse pillene. Er det ikke rart at ingenting annet ble utredet først? Har noen tatt disse pillene uten å være i overgangsalderen? Hva kan jeg vente? Jeg bruker ikke hormonprevensjon, fordi det aldri har fungert for meg da jeg blir et monster. Så hva vil dette gjøre, tro? Jeg vet ingen her er leger, men jeg trenger litt råd. Kvinne til kvinne. Anonymkode: ce232...cb6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Du har jo blitt utredet? Du har lavt østrogennivå og uregelmessige sykluser kan være konsekvens av hormonmangel. Du har fått hormontilskudd utdelt av legen som skal øke sitt østrogennivå. Det er forbundet risiko med flere typer kreft pga østrogen, men det er risiko både for p-piller og simpelt økt risiko fordi du er kvinne. Det er også risiko for varige men av lavt hormonnivå. Du skal ta anbefalt mengde hormoner som forskrevet av legen. Anonymkode: 9a77e...44e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå