Gå til innhold

Erfaringer med feberkramper?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gråt i det jeg leste overskriften din 😢 Vi har litt for mye erfaring med feberkramper så det er ett ekstremt følelsesladet ord/tema for meg. Jenta vår på 3 år har hatt 11 anfall. De har vært både korte og lange. Alt fra 30 sekund til 20 min. Etter den første gangen så fikk vi resept på anfallsdempende medisin som vi skal gi hvis anfallet ikke har gått over etter 3 min. Vi ringer alltid 113 å de kjører oss rett på barneavdelingen for sjekk og overvåking natten over. Hun er dessverre arvelig belastet da både jeg, søsteren min og mamma hadde det som barn. Jeg går rundt med dårlig samvittighet fordi det er min feil at hun har fått det. 😢 Jeg slår meg litt til ro med at hun ikke har tatt noe skade av det å at hun ikke husker noe av selve anfallet. 

Anonymkode: 9a74a...10d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår fikk feberkrampe av en infeksjon. Vi fikk beskjed om å gi paracet ved feber for å unngå at det skjedde igjen. Så det har heldigvis ikke skjedd igjen. 

Fikk også beskjed på at feberkrampe visst ikke er farlig før det varer i over en halvtime, og at det visst er veldig sjelden det varer så lenge. Da vil jo også en eventuell paracet (stikkpille) ha hatt tid til å virke om du gir når anfallet starter. 

Så det vi gjorde ved feber om natten var å sjekke temperatur når paraceten mistet virkning, slik at vi så om vi måtte gi en til. 

Anonymkode: b0527...2c0

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gråt i det jeg leste overskriften din 😢 Vi har litt for mye erfaring med feberkramper så det er ett ekstremt følelsesladet ord/tema for meg. Jenta vår på 3 år har hatt 11 anfall. De har vært både korte og lange. Alt fra 30 sekund til 20 min. Etter den første gangen så fikk vi resept på anfallsdempende medisin som vi skal gi hvis anfallet ikke har gått over etter 3 min. Vi ringer alltid 113 å de kjører oss rett på barneavdelingen for sjekk og overvåking natten over. Hun er dessverre arvelig belastet da både jeg, søsteren min og mamma hadde det som barn. Jeg går rundt med dårlig samvittighet fordi det er min feil at hun har fått det. 😢 Jeg slår meg litt til ro med at hun ikke har tatt noe skade av det å at hun ikke husker noe av selve anfallet. 

ts

Får hun puste mens hun har disse anfallene? Det må hun vel ettersom de kan vare så lenge som 20 minutter og det går bra med henne.

Anonymkode: 6ec91...7ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da er ditt barn det eneste som har sluttet å puste da. Det er ingen dødsfall av feberkramper i Norge heller ingen alvorlige skader. Så ja det er ufarlig. Det er farlig å snuble under lek også. Av fagfolk blir det regnet som en helt ufarlig tilstand. 

Anonymkode: 65eff...028

Det stemmer ikke. Et barn i nær familie døde. Ikke av krampene i seg selv, men av ufrie luftveier under anfallet. 

Anonymkode: 0d8f9...536

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke. Et barn i nær familie døde. Ikke av krampene i seg selv, men av ufrie luftveier under anfallet. 

Hadde barnet andre diagnoser? Det er svært sjelden at barn dør av feberkramper (eller i forbindelse med det).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde barnet andre diagnoser? Det er svært sjelden at barn dør av feberkramper (eller i forbindelse med det).

Nei, i utgangspunktet en helt frisk toåring. Hadde hatt kramper en gang før, og fikk et anfall på natten som foreldrene ikke fikk med seg. De hadde babycall med kamera og opptak så derfor fant de årsaken. 

Det er sjelden ja, men det har hendt. Så å si at det er komplett ufarlig er litt misvisende. Krampene i seg selv er ikke farlig, men barnet kan få ufrie luftveier eller skade seg under et anfall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, i utgangspunktet en helt frisk toåring. Hadde hatt kramper en gang før, og fikk et anfall på natten som foreldrene ikke fikk med seg. De hadde babycall med kamera og opptak så derfor fant de årsaken. 

Det er sjelden ja, men det har hendt. Så å si at det er komplett ufarlig er litt misvisende. Krampene i seg selv er ikke farlig, men barnet kan få ufrie luftveier eller skade seg under et anfall. 

Rart ikke det er beskrevet i medisinsk litteratur da. Det er en sak som er beskrevet om en 1,5 åring men det er ikke konkludert med dødsårsak og ingen vet om han hadde feberkramper. De fant han død på magen i sengen. Uansett så er feberkramper beskrevet som ufarlig, men skremmende av alle fagmiljøer i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ts her

Alt skjedde så raskt så det er vanskelig å si sikkert, men jeg kunne ikke se at barnet pustet. Og hen ble først blek og deretter blå rundt leppene. Tyder ikke det på oksygenmangel?

Det er et stykke fra oksygenfattig lepper til død, ts. Blålige lepper er helt vanlig hos barn på sommeren, feks. 100% av alle barn som har badet i norske fjorder en fin sommerdag over noe tid er blå på leppene. Uansett er nedsatt oksygeninnholdet i blodet ikke en akutt dødelig sak.

Og før du velger å hysterisk passe på barnet fremover fordi det kan få sykdom: sykdom og død er livets få sikre holdepunkter. Vi må leve me dat vi alle ender der. Men det er hele poenget - vi, inkludert barnet ditt, må lære oss å leve med god livskvalitet og for fulle seil med vissheten om at vi ikke kan dø, men skal dø. Og for barnet er engstelse beviselig mye mer skadelig enn kortvarig fysisk sykdom. Engstelse er potensielt en livsvarig tilstand som pulveriserer alt av livskvalitet. Så ikke velg å lære barnet engstelse, er du snill. For i valget mellom din følelse av trygghet og barnets sunne psykiske utvikling bør det siste alltid ha høy prioritet og det første alltid lav.

Anonymkode: 49d4d...0cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rart ikke det er beskrevet i medisinsk litteratur da. Det er en sak som er beskrevet om en 1,5 åring men det er ikke konkludert med dødsårsak og ingen vet om han hadde feberkramper. De fant han død på magen i sengen. Uansett så er feberkramper beskrevet som ufarlig, men skremmende av alle fagmiljøer i Norge. 

Jeg vet ikke hvor fort de publiserer slikt, men dette skjedde for under ett år siden. Foreldrene har vært veldig åpne om det, så jeg vil anta at de samtykker til at det skrives om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er et stykke fra oksygenfattig lepper til død, ts. Blålige lepper er helt vanlig hos barn på sommeren, feks. 100% av alle barn som har badet i norske fjorder en fin sommerdag over noe tid er blå på leppene. Uansett er nedsatt oksygeninnholdet i blodet ikke en akutt dødelig sak.

Anonymkode: 49d4d...0cb

Det du beskriver der med barn som bader i kaldt vann og har blå lepper er noe helt annet cyanotiske barn som har lav oksygenmetning. Når man blir kald, skjer det en vasokonstriksjon i perifere kroppsdeler som fingre, tær og øreflipper, og i f.eks. leppene som du nevner. Da blir vevet oksygenfattig og blått, men det går over når man får varmen i seg igjen. Et barn som har sentral cyanose forårsaket av respirasjonsproblemer, det er noe helt annet og ofte mer alvorlig.

Skrevet

Jeg ser forresten det er mange som nevner antipyretika (febernedsettende legemidler) og at dette bør brukes for å unngå feberkramper. Hvor har dere fått råd om dette fra? På mitt studie, i lærebøkene mine i pediatri og i legevakthåndboka ikke reduserer risikoen for feberkramper, og er ikke et anbefalt "rutinetiltak" hos barn som har hatt feberkramper tidligere.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, FeiteFrida said:

Jeg ser forresten det er mange som nevner antipyretika (febernedsettende legemidler) og at dette bør brukes for å unngå feberkramper. Hvor har dere fått råd om dette fra? På mitt studie, i lærebøkene mine i pediatri og i legevakthåndboka ikke reduserer risikoen for feberkramper, og er ikke et anbefalt "rutinetiltak" hos barn som har hatt feberkramper tidligere.

Hva mener du med rutinetiltak? De færreste gir vel barn paracet av rutine, men ettersom det er febernedsettende kan det i teorien hindre raskt stigende og høy kroppstemperatur. At det ikke finnes studier på dette skyldes vel at det er vanskelig å gjennomføre både praktisk og etisk.

AnonymBruker
Skrevet

3 åringen min fikk atonisk feberkrampe for en liten stund siden. Han ble helt slapp, responderte ikke på stimuli, og så helt livløs ut. Jeg trodde han døde rett foran øynene mine, og jeg gråter bare jeg tenker på det. Ambulansen kom heldigvis på 5 minutter, og han kviknet til igjen etter en time på sykehuset.  Vi lå til observasjon over natten, men han ble heldigvis veldig raskt frisk og seg selv igjen.  Han hadde Covid ( for andre gang), men det hadde ingen betydning,  det var kun den raskt stigende feberen som utløste anfallet.

I ettertid har jeg forstått at han hadde en mildere variant da han var 1 år, den gangen var det ikke nødvendig at ambulansen tok ham med til sykehuset,  så han fikk ingen diagnose. 

Hvis han får samme type anfall igjen har jeg fått beskjed om at jeg kan ringe legevakta og avvente litt hjemme, men hvis han får den varianten med kramper må jeg ringe 113.

Halvbroren hans på 2 år har hatt det samme, så det ligger i familien.  

Fremover kommer jeg til å være tidlig ute med å gi paracet ved feber, selv om han har hatt feber mange ganger mellom de to anfallene uten at det skjedde noe. 

I litteraturen omtales feberkramper som vanligvis ufarlig, men svært traumatisk for foreldrene,  og det kan jeg skrive under på!!!

Anonymkode: 75f75...728

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da er ditt barn det eneste som har sluttet å puste da. Det er ingen dødsfall av feberkramper i Norge heller ingen alvorlige skader. Så ja det er ufarlig. Det er farlig å snuble under lek også. Av fagfolk blir det regnet som en helt ufarlig tilstand. 

Ehh.. for det første går det en god tid før de vet om det er feberkramper eller epilepsi. Man finner ikke ut det etter bare en tur på legevakten. Ikke nødvendigvis etter et EEG heller ettersom EEG er et øyeblikksbilde. For det andre dør det rundt 30 stk av dette hvert år. Hilsen en som har blir sendt hjem fra legevakt med barn som "sikkert har feberkramper" flere ganger og som sluttet puste under anfall så hen måtte gjenopplives.  Epilepsi ble etterhvert konstantert og vanligvis inneholder anfall en pustestans med blå lepper, men ikke som den gangen. Andre ganger har status epilepticus vart farlig lenge. En gang ble vi alle bedt om å samles fordi det var helt kritisk. I vår verden er det forskjell på pustestans og farlig pustestans. Forskjell på kritisk og helt kritisk. Litt som verre og verst. At barnet lever er en blanding av flaks, gode leger, rask ambulanse og at vi bor 3 min fra ambulansestasjonen. 

De fleste anfall er ufarlige, og mange typer epilepsi er milde. Feberkramper går stort sett bra. Man ønsker ikke at folk skal uroe seg for mye. Men det vil være å lyve å si at en krampe er ufarlig. 

Anonymkode: 91ad9...e5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med rutinetiltak? De færreste gir vel barn paracet av rutine, men ettersom det er febernedsettende kan det i teorien hindre raskt stigende og høy kroppstemperatur. At det ikke finnes studier på dette skyldes vel at det er vanskelig å gjennomføre både praktisk og etisk.

Når jeg skrev "rutinetiltak" i hermetegn, så var det en sleivete måte å si at man gir paracetamol til febrile barn med den hensikt å prøve å unngå feberkramper. Jeg ser at det finnes noen studier på dette, men de gir ikke enstemmige konklusjoner (ikke overraskende). Ser også at gjeldende råd fra ulike land varierer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ehh.. for det første går det en god tid før de vet om det er feberkramper eller epilepsi. Man finner ikke ut det etter bare en tur på legevakten. Ikke nødvendigvis etter et EEG heller ettersom EEG er et øyeblikksbilde. For det andre dør det rundt 30 stk av dette hvert år. Hilsen en som har blir sendt hjem fra legevakt med barn som "sikkert har feberkramper" flere ganger og som sluttet puste under anfall så hen måtte gjenopplives.  Epilepsi ble etterhvert konstantert og vanligvis inneholder anfall en pustestans med blå lepper, men ikke som den gangen. Andre ganger har status epilepticus vart farlig lenge. En gang ble vi alle bedt om å samles fordi det var helt kritisk. I vår verden er det forskjell på pustestans og farlig pustestans. Forskjell på kritisk og helt kritisk. Litt som verre og verst. At barnet lever er en blanding av flaks, gode leger, rask ambulanse og at vi bor 3 min fra ambulansestasjonen. 

De fleste anfall er ufarlige, og mange typer epilepsi er milde. Feberkramper går stort sett bra. Man ønsker ikke at folk skal uroe seg for mye. Men det vil være å lyve å si at en krampe er ufarlig. 

Epilepsi er noe helt annet. Og jeg har jo skrevet at det alltid skal sjekkes ut etter 1 gangs anfall. Feberkramper derimot blir regnet som en ufarlig tilstand av fagfolk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Får hun puste mens hun har disse anfallene? Det må hun vel ettersom de kan vare så lenge som 20 minutter og det går bra med henne.

Hun stopper å puste. Ble blå på leppene,hender og føttene. Så fort vi har fått i henne medisin så stopper som regel anfallet å hun puster igjen. Hun har måtte få oksygen ved 3 av tilfellene. Det er bare 1 anfall som har vart ca 20 min. Hun fikk ikke i seg all medisinen så da stoppet ikke anfallet. Legen i ambulansen måtte gi ekstra medisin for å stoppe det. 

AnonymBruker
Skrevet

Så ekkelt, ts. Jeg vet akkurat hvordan du har det, desverre. Her kom jeg hjem til blålys i tunet da minstemann var halvannet år. Hadde en lett forkjølelse, når vi la han hadde han 37.7 i temp, kl 23 startet anfallet, da hadde han 40 i feber. Nå er han 4 år, har ikke hatt noe nytt anfall enda. Men jeg har vært lettere stressa hver gang han har vært syk 🤷 

Jeg hadde feberkramper når jeg var liten, og jeg hadde flere anfall, iallefall tre. Skremte vettet av foreldrene mine, men det har gått fint med meg, ingen varige men :)

Anonymkode: 4816f...51a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis han får samme type anfall igjen har jeg fått beskjed om at jeg kan ringe legevakta og avvente litt hjemme, men hvis han får den varianten med kramper må jeg ringe 113.

Anonymkode: 75f75...728

Er det to forskjellige typer anfall? Med kramper og utenkramper?

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Feberkramper regnes ikke som epilepsi. Feberkramper er provoserte anfall, i motsetning til epilepsi som kjennetegnes ved uprovoserte anfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...