AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Toåringen fikk feberkramper for et par uker siden. Verste jeg har opplevd. Dere andre som har opplevd det: Fikk barnet det flere ganger eller var det kun den ene gangen? Fikk barnet pusteproblemer under anfallet? Her ble toåringen litt blå på leppene og det var kanskje det skumleste med hele greia. Vurderer å flytte barnet inn på vårt rom igjen på natten. Redd for at hen skal få det igjen på natta og sovne med ansiktet ned i madrassen. Anonymkode: 6ec91...7ca
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Toåringen fikk feberkramper for et par uker siden. Verste jeg har opplevd. Dere andre som har opplevd det: Fikk barnet det flere ganger eller var det kun den ene gangen? Fikk barnet pusteproblemer under anfallet? Her ble toåringen litt blå på leppene og det var kanskje det skumleste med hele greia. Vurderer å flytte barnet inn på vårt rom igjen på natten. Redd for at hen skal få det igjen på natta og sovne med ansiktet ned i madrassen. Anonymkode: 6ec91...7ca Vårt barn var to år gammel og på overnatting hos besteforeldrene når det fikk feberkramper. Vi ble oppringt og dro rett til legevakten. Da var barnet våkent og gråt hysterisk. Besteforeldrene var naturlig nok helt ute av seg da de trodde barnet holdt på å dø. De så bare barnet i barnesengen, det falt om og ble blå på leppene og de opplevde at det ikke pustet. Vi ble sendt til sykehuset fra legevakten hvor de ønsket å utrede for epilepsi. Vi ble utskrevet sent på kvelden og barnet har aldri hatt feberkramper i etterkant. Jeg sov på rommet til barnet i flere uker etterpå men uroen roet seg fort etterpå. Anonymkode: 8a952...af7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Har barnet en pågående infeksjon og feber siden du tenker at barnet kan få det om natten nå? Anonymkode: c3065...b62 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Feberkramper er helt ufarlig, men skremmende for de som ser det første gang. Man skal alltid utredes etter første gang for å utelukke epilepsi, men etter det er det ikke nødvendig å oppsøke helsehjelp. Anonymkode: 65eff...028
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vårt barn var to år gammel og på overnatting hos besteforeldrene når det fikk feberkramper. Vi ble oppringt og dro rett til legevakten. Da var barnet våkent og gråt hysterisk. Besteforeldrene var naturlig nok helt ute av seg da de trodde barnet holdt på å dø. De så bare barnet i barnesengen, det falt om og ble blå på leppene og de opplevde at det ikke pustet. Vi ble sendt til sykehuset fra legevakten hvor de ønsket å utrede for epilepsi. Vi ble utskrevet sent på kvelden og barnet har aldri hatt feberkramper i etterkant. Jeg sov på rommet til barnet i flere uker etterpå men uroen roet seg fort etterpå. Anonymkode: 8a952...af7 ts her Fikk dere noe svar angående epilepsi? Har barnet hatt feberkramper flere ganger? Det er dette med pustebesvær som er skikkelig skremmende. Begynte barnet å puste av seg selv igjen? Er det vanlig at barn har så store pustebesvær under slike anfall? Anonymkode: 6ec91...7ca
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Feberkramper er helt ufarlig, men skremmende for de som ser det første gang. Man skal alltid utredes etter første gang for å utelukke epilepsi, men etter det er det ikke nødvendig å oppsøke helsehjelp. Anonymkode: 65eff...028 ts her Er det virkelig helt ufarlig? Ser det står de fleste steder, men der nevnes sjelden pustestans/pustebesvær som vel kan være farlig? Anonymkode: 6ec91...7ca
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Begge mine har hatt det. Er ekkelt å se på, men heldigvis er det sjeldent farlig. Mine hadde det bare den ene gangen hver og aldri igjen. Var litt obs de første gangene de hadde feber i etterkant, men iom. at årsaken som regel er veldig rask temperaturstigning så er det vanskelig å forebygge. Men viktig å vite hva man skal gjøre om det skulle oppstå. Anonymkode: 8fbc6...af5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ts her Er det virkelig helt ufarlig? Ser det står de fleste steder, men der nevnes sjelden pustestans/pustebesvær som vel kan være farlig? Anonymkode: 6ec91...7ca Er du sikker på barnet stoppet å puste? Hvor lenge varte det? Ofte ser det sånn ut og de kan bli blå på leppene på grunn av veldig overflatisk pust, det er fryktelig ekkelt å se. Men som regel gir det seg ganske raskt heldigvis, og får ingen følger for barnet. Anonymkode: 8fbc6...af5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 Min får feberkramper om feberen stiger raskt eller om vi ikke raskt nok får den ned. Pga andre diagnoser har vi åpen retur til barneavdelingen. Men pleier å ringe inn om feberen ikke har sunket på en time etter febernedsettende. Vi skal gi febernedsettende så raskt vi oppdager feber. Var skummelt de første gangene. Min er ofte blå eller hvit på leppene, så her setter vi ikke i gang store tiltak før hender og føtter også blir blå. Anonymkode: b953d...801
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): ts her Fikk dere noe svar angående epilepsi? Har barnet hatt feberkramper flere ganger? Det er dette med pustebesvær som er skikkelig skremmende. Begynte barnet å puste av seg selv igjen? Er det vanlig at barn har så store pustebesvær under slike anfall? Anonymkode: 6ec91...7ca Barnet hadde ikke epilepsi og har aldri hatt feberkramper i etterkant (er 6 år nå). Barnet begynte å puste av seg selv i ambulansen og de fortalte oss også at barnet aldri sluttet å puste men man oppfattet det slik. Anonymkode: 8a952...af7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Er du sikker på barnet stoppet å puste? Hvor lenge varte det? Ofte ser det sånn ut og de kan bli blå på leppene på grunn av veldig overflatisk pust, det er fryktelig ekkelt å se. Men som regel gir det seg ganske raskt heldigvis, og får ingen følger for barnet. Anonymkode: 8fbc6...af5 ts her Alt skjedde så raskt så det er vanskelig å si sikkert, men jeg kunne ikke se at barnet pustet. Og hen ble først blek og deretter blå rundt leppene. Tyder ikke det på oksygenmangel? Anonymkode: 6ec91...7ca
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): ts her Er det virkelig helt ufarlig? Ser det står de fleste steder, men der nevnes sjelden pustestans/pustebesvær som vel kan være farlig? Anonymkode: 6ec91...7ca Det er helt ufarlig. Og man slutter ikke å puste. Anonymkode: 65eff...028
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Barnet hadde ikke epilepsi og har aldri hatt feberkramper i etterkant (er 6 år nå). Barnet begynte å puste av seg selv i ambulansen og de fortalte oss også at barnet aldri sluttet å puste men man oppfattet det slik. Anonymkode: 8a952...af7 ts her Rart at barnet blir blå på leppene da. Hva skulle forklare det annet enn pustebesvær og lite oksygen i blodet? Anonymkode: 6ec91...7ca
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er helt ufarlig. Og man slutter ikke å puste. Anonymkode: 65eff...028 ts Så hvorfor ble hen blå på leppene? Barnet frøs ikke, så da må det jo skyldes lavt oksygennivå? Anonymkode: 6ec91...7ca
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ts Så hvorfor ble hen blå på leppene? Barnet frøs ikke, så da må det jo skyldes lavt oksygennivå? Anonymkode: 6ec91...7ca På grunn av måten de puster på akkurat under krampene. Anonymkode: 65eff...028
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har barnet en pågående infeksjon og feber siden du tenker at barnet kan få det om natten nå? Anonymkode: c3065...b62 Feberkramper kommer jo plutselig. Jeg har aldri hatt mulighet til å forutse mitt barns anfall. Fra friskt på dagen, til feber med høy stigning helt plutselig, også etter leggetid. Så da er det helt innafor å ha barnet i nærheten om natten så lenge man føler det er trygges. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er helt ufarlig. Og man slutter ikke å puste. Anonymkode: 65eff...028 Det er ikke helt ufarlig. Mitt barn sluttet å puste. De kan også skade seg stygt, siden anfallet kommer så plutselig. Mitt varn har falt om i lek flere ganger. Mitt barn har hatt 10 anfall, fra 1-årsalder til 3 år. Dvs hver eneste gang hun var febersyk. Vil aldri bli vandt til det, selv om jeg kan mye om det nå, sammenlignet med de første gangene. Anonymkode: 0b499...ded
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): ts Så hvorfor ble hen blå på leppene? Barnet frøs ikke, så da må det jo skyldes lavt oksygennivå? Anonymkode: 6ec91...7ca Det stemmer, men det betyr ikke at barnet ikke puster. Ved hyperventilering så erstattes mye av O2 med CO2, og man kan bli cyanotisk (blå på leppene), men man puster fortsatt. Derfor må man passe på at luftveiene er sikret så barnet får mest mulig oksygen. Anonymkode: 88e0b...909
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #18 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): ts her Alt skjedde så raskt så det er vanskelig å si sikkert, men jeg kunne ikke se at barnet pustet. Og hen ble først blek og deretter blå rundt leppene. Tyder ikke det på oksygenmangel? Anonymkode: 6ec91...7ca De puster veldig overflatisk under anfall, så de får ikke god oksygenering, derfor blir de blå på leppene. Men heldigvis, og som regel, så varer ikke anfallene så lenge og derfor får det sjeldent konsekvenser for barnet at de puster dårligere en kort stund. Det hender sikkert en sjelden gang at barn slutter å puste under anfall, så skal selvsagt ikke være bastant på at det aldri skjer, men som sagt, tror det heldigvis skjer sjeldent under vanlige feberkramper. Viktigste tiltak man gjør er hvert fall å få kjølt de fort ned; av med klær, opp med vindu, kalde kluter, gi febernedsettende. Sørge for fri luftvei. Ring gjerne 113 for veiledning! Anonymkode: 8fbc6...af5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 Ja, hadde heldigvis hørt om det før, så jeg var rolig. Tok barnet på armen og løp ut for å kjøle det ned og ringte 113. Barner kviknet til igjen og ambulansen kom og tok oss med og vi ble over til neste dag. Anonymkode: 93e93...9f5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #20 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Feberkramper kommer jo plutselig. Jeg har aldri hatt mulighet til å forutse mitt barns anfall. Fra friskt på dagen, til feber med høy stigning helt plutselig, også etter leggetid. Så da er det helt innafor å ha barnet i nærheten om natten så lenge man føler det er trygges. Det er ikke helt ufarlig. Mitt barn sluttet å puste. De kan også skade seg stygt, siden anfallet kommer så plutselig. Mitt varn har falt om i lek flere ganger. Mitt barn har hatt 10 anfall, fra 1-årsalder til 3 år. Dvs hver eneste gang hun var febersyk. Vil aldri bli vandt til det, selv om jeg kan mye om det nå, sammenlignet med de første gangene. Anonymkode: 0b499...ded Da er ditt barn det eneste som har sluttet å puste da. Det er ingen dødsfall av feberkramper i Norge heller ingen alvorlige skader. Så ja det er ufarlig. Det er farlig å snuble under lek også. Av fagfolk blir det regnet som en helt ufarlig tilstand. Anonymkode: 65eff...028
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå