AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Noen som har erfaring med at en av foreldrene ruser seg i form av feks hasj? Feks barnefar ruser seg men ikke mor (eller omvendt!) og hvordan det har utspilt seg forhold til at barnevern evt har blitt koblet inn? Anonymkode: 651e9...ac3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 Det utspilte seg ved at faren ikke får ha samvær med overnatting med barna, kun på dagtid. Det fungerer greit, men skulle ønske han skjerper seg og tok ansvar for barna som gjerne skulle vært mer sammen med han. Anonymkode: ddec2...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Aner ikke hvordan det er i Norge med barnevern osv., men i ganske mange europeiske land så er det jo helt vanlig at folk fra alle samfunnslag, utdannede så vel som lav utdannelse, og foreldre også, røyker seg en i blant -det er stor forskjell på å hygge seg innimellom og det å være en skikkelig nedsløvet stoner. Anonymkode: 04612...ebf 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Far fikk null samvær da han ikke viste noen vilje til å slutte. Nå har jeg barna 100 %. Var ikke jeg som meldte han siden jeg faktisk ikke så noe feil i hans omsorg. Han ble meldt av en tidligere venn og så ballet det på seg. Barnevernet satte en hard strek. Er han rusfri i 3 måneder får han lov til å treffe barna. Anonymkode: 7c6d3...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 Jeg var barnet i situasjonen hvor begge ruset seg på diverse. For meg som voksen nå hadde det utspilt seg sånn at jeg hadde krevd full omsorg, og behandling/deltakelse jevnlig i NA (anonyme narkomane) og frivillige prøver for å kunne ha dagsamvær og etterhvert eventuelt mer. Men altså, om dette skjer på en fest innimellom og vedkommende har et oppegående liv stiller det seg jo annerledes. Forskjell på festbruk en sjeldnere gang og hyppig bruk/avhengighet. Anonymkode: cb85e...ab5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 Grunnen til jeg spør er fordi jeg har en venninne som har blitt gravid med en "stoner" som røyker hver eneste dag etter jobb og frem til han legger seg. Jeg har selv vokst opp med en far som ruset seg, og skulle til tider ønsket at noen oppdaget det tidligere enn hva det ble. Mamma visste ikke om dette da de ikke var sammen, men han røyket seg fjern veldig ofte når jeg var der noe som gjorde at jeg som barn var veldig mye engstelig og utrygg blant spesielt menn. Så jeg fikk en klump i magen når hun sa dem skulle ha barn, hun røyker ikke ei eller ruser seg. Men han gjør jo daglig, og vet ikke helt hva jeg skal gjør eller hvor mye jeg skal blande meg. Dette er en veldig nær venninne, som også delvis er bekymret for hvordan dette skal gå. ts Anonymkode: 651e9...ac3 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Narkotika/ rus = ingen samvær med barn i mine øyne.. det er svært skadelig for barn. Anonymkode: 2f821...f50 1
Prøver18 Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som har erfaring med at en av foreldrene ruser seg i form av feks hasj? Feks barnefar ruser seg men ikke mor (eller omvendt!) og hvordan det har utspilt seg forhold til at barnevern evt har blitt koblet inn? Anonymkode: 651e9...ac3 Foreldrene mine ruset seg. Bv var i bildet 15 år. Ble aldri satt igang tiltak annet enn klesstøtte og feriestøtte som ble brukt på alt annet enn oss barna. Skulle ønske dem tok meg ut av hjemmet veldig tidlig. 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Narkotika/ rus = ingen samvær med barn i mine øyne.. det er svært skadelig for barn. Anonymkode: 2f821...f50 Enig Anonymkode: 651e9...ac3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #10 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 22.02): Far fikk null samvær da han ikke viste noen vilje til å slutte. Nå har jeg barna 100 %. Var ikke jeg som meldte han siden jeg faktisk ikke så noe feil i hans omsorg. Han ble meldt av en tidligere venn og så ballet det på seg. Barnevernet satte en hard strek. Er han rusfri i 3 måneder får han lov til å treffe barna. Anonymkode: 7c6d3...0bb Syns det er veldig synd at BV går så hardt til verks. En ting er at han ikke får ha barna, men samvær på dagtid burde vært ok. Man frarøver jo barna en forelder. Det er stor forskjell på å røyke innimellom når barna er hos den andre forelderen eller på fest av og til. Det finnes faktisk de som klarer å sjonglere dette fint. Mens foreldre som drikker 3 glass vin hver dag får beholde barna. AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 23.16): Grunnen til jeg spør er fordi jeg har en venninne som har blitt gravid med en "stoner" som røyker hver eneste dag etter jobb og frem til han legger seg. Jeg har selv vokst opp med en far som ruset seg, og skulle til tider ønsket at noen oppdaget det tidligere enn hva det ble. Mamma visste ikke om dette da de ikke var sammen, men han røyket seg fjern veldig ofte når jeg var der noe som gjorde at jeg som barn var veldig mye engstelig og utrygg blant spesielt menn. Så jeg fikk en klump i magen når hun sa dem skulle ha barn, hun røyker ikke ei eller ruser seg. Men han gjør jo daglig, og vet ikke helt hva jeg skal gjør eller hvor mye jeg skal blande meg. Dette er en veldig nær venninne, som også delvis er bekymret for hvordan dette skal gå. ts Anonymkode: 651e9...ac3 Hvis du ikke fokuserer på din historie, men på din venninnes. Hva syns du om kjæresten hennes? Hvordan opplever du han sånn generelt? Hva sier venninnen din? Er hun bekymret? Jeg syns ikke du skal krisemaksimere dette. Det er ikke automatisk slik at en som røyker blir en dårlig forelder. Barnet er ikke født enda, og det kan godt hende han klarer å slutte / klarer å holde røyking til en fest en gang i blant. Anonymkode: d59bc...366 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Så lenge de ikke er avhengige/har rusproblemer, og ikke ruser seg sammen med barnet/barna, gjør barnevernet ingenting. Dette finner de ut av gjennom urinprøver over en viss periode. Det samme gjelder for alkohol, noe som faktisk er mye verre å innta med barn tilstede enn cannabis. Anonymkode: 8c09d...8f3 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 Prøver18 skrev (På 25.5.2022 den 0.29): Foreldrene mine ruset seg. Bv var i bildet 15 år. Ble aldri satt igang tiltak annet enn klesstøtte og feriestøtte som ble brukt på alt annet enn oss barna. Skulle ønske dem tok meg ut av hjemmet veldig tidlig. De fikk med andre ord støtte økonomisk for å ruse seg😣 Anonymkode: f47c3...a20
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 Når jeg tenker på det har jeg aldri sett noen si at de vokste opp med en som røyka og sliter med det Anonymkode: 563a7...f51
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 Aleinemamma her. Barnefar var/er narnoman. Rust seg på mye tyngre ting enn hasj. Jeg har satt grenser fra barnet var baby. Han fikk ikke være aleine med barnet og jeg krevde rusprøver. Han nekter og stevnet meg for retten. han fikk besluttet tilsyn, 2t i mnd og må avlegge flere rusprøver i mnd som skal fremlegges meg. Ofte har jeg dårlig samvittighet, men barnet kommer først, barnet skal ha trygge og stabile rammer. Jeg samarbeider tett med BV og andre instanser og alle sier jeg har gjort alt riktig, selvom det gikk hardt utover far. Man må legge følelsene til side og tenke på hva som er barnets beste. Anonymkode: 20ac8...b1d 3 2
Honey Dew Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 22.01): Aner ikke hvordan det er i Norge med barnevern osv., men i ganske mange europeiske land så er det jo helt vanlig at folk fra alle samfunnslag, utdannede så vel som lav utdannelse, og foreldre også, røyker seg en i blant -det er stor forskjell på å hygge seg innimellom og det å være en skikkelig nedsløvet stoner. Anonymkode: 04612...ebf Det er aldri greit å ruse seg når en har ansvaret for barn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 Honey Dew skrev (2 timer siden): Det er aldri greit å ruse seg når en har ansvaret for barn. Er helt enig jeg, samtidig som at jeg ikke ser på det som så fryktelig galt å ta seg et par glass vin/en joint etter at barna har gått til sengs så lenge en person er kjørbar evt. har god tilgang på taxi/ambulanse i tilfelle noe skulle oppstå med barna. Har man ansvar så har man ansvar liksom, det er vel opplagt for de fleste. Anonymkode: 04612...ebf
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 Jeg kjenner flere der far og/eller mor røyker daglig, uten at det har vært noe problem med barnevernet eller andre ting. Helt vanlige familier. Kjenner også til noen der det har blitt problemer med det samme. Gjerne at det er far som røyker, og at mor da nekter samvær etter samlivsbrudd av denne grunnen. Kjenner også til et par som var innunder barnevernet i et par år, der begge foreldrene røykte daglig, far var i fast arbeid og mor var student. Barnevernet var klar over fars røyking og at mor gjorde dette av og til, men det ble ikke satt inn noe tiltak rundt dette, og det virket ikke som barnevernet var noe bekymret for dette. Det ble aldri nevnt eller tatt opp igjen, men barnevernet var inne i bildet med familieveiledning i en periode før saken ble avsluttet. Ungene er ungdommer i dag, og familien lever tilsynelatende fint og greit uten noen store utfordringer med rus. Anonymkode: 04185...be5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): De fikk med andre ord støtte økonomisk for å ruse seg😣 Anonymkode: f47c3...a20 Ja dessverre. Har erstatningskrav mot bv atm. Anonymkode: 6f5e7...f54
Honey Dew Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er helt enig jeg, samtidig som at jeg ikke ser på det som så fryktelig galt å ta seg et par glass vin/en joint etter at barna har gått til sengs så lenge en person er kjørbar evt. har god tilgang på taxi/ambulanse i tilfelle noe skulle oppstå med barna. Har man ansvar så har man ansvar liksom, det er vel opplagt for de fleste. Anonymkode: 04612...ebf En bruker ikke narkotika. Enkelt og greit.
Anonymburker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 Syns ikke foreldre skal verken nyte narkotiske midler, røyke eller drikke alkohol. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå