Gå til innhold

Hvor mye plass trenger katt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en leilighet i byen (35 kvadrat). Har veldig lyst på innekatt. Er ufør, og ønsker helst en veldig rolig rase. Men tenker kjøpe 2 stk, så de kan leke med hverandre ☺️ De kan få herje så mye de vil for min del. Vurderer henge opp hyller i høyden, gangveier å gå + ligge soner i høyden. Vet om en fin spot å lage liggeplass i høyden, hvor de vil få perfekt utsyn til gaten nedenfor

Hva tenker dere? Er 35 kvadrat ok for 2 innekatter?

Og kan innekatter bli til utelatte i fremtiden? Er ikke noe problem for meg om de må være innekatter resten av livet, men kan tenke meg at jeg flytter mer landlig til om 10 år. Og det hadde jo vært fint om de da kan løpe fritt (om det er mulig og om det er best for kattene)

Anonymkode: 2d94a...7e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utekatter* (ikke utelatte😳) Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten mye erfaring med hund, så vet hva som kreves med å ha dyr 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet

Om 10 år er nok disse kattene temmelig gamle.

35 kvm høres lite ut for en katt. Da hadde det passet bedre med en hamster eller lignende. 

Anonymkode: 40014...6fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres lite ut. Jeg har 116 kvadrat over to etasjer men likevel kunne jeg ikke hatt innekatter. 

Anonymkode: fa514...078

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om 10 år er nok disse kattene temmelig gamle.

35 kvm høres lite ut for en katt. Da hadde det passet bedre med en hamster eller lignende. 

Katter kan bli mye eldre.

AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (1 minutt siden):

Katter kan bli mye eldre.

De er fremdeles temmelig gamle når de er 10 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Gi for it. Kanskje kjøpe bånd å gå tur med de 😀

Anonymkode: 3e577...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå med 35 m2. Med muligheter for å klatre i høyden. Men vil vel egentlig ikke anbefale det. De trenger å jakte å leke mye, om de skal være innekatter. Jeg gjør det med min utelatt på vinteren minst 3 ganger om dagen, så han får rast litt fra seg på den kalde årstiden. Hvis ikke blir han deprimert. 

Men du kan jo høre feks på dyrebeskyttelsen om de har feks en katt som liker å ha livet rolig, og trenger tryggheten ved å være innendørs. Rasekatt krever ofte endel mer iht aktivisering, som kan bli vrient på liten plass. 

Anonymkode: 26529...f3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan gå med 35 m2. Med muligheter for å klatre i høyden. Men vil vel egentlig ikke anbefale det. De trenger å jakte å leke mye, om de skal være innekatter. Jeg gjør det med min utelatt på vinteren minst 3 ganger om dagen, så han får rast litt fra seg på den kalde årstiden. Hvis ikke blir han deprimert. 

Men du kan jo høre feks på dyrebeskyttelsen om de har feks en katt som liker å ha livet rolig, og trenger tryggheten ved å være innendørs. Rasekatt krever ofte endel mer iht aktivisering, som kan bli vrient på liten plass. 

Anonymkode: 26529...f3e

Ja, tenkte også på en gammel katt fra dyrebeskyttelsen også ☺️ Men de er ofte på store områder på gårder, vil det være okei å ta med en katt til en liten leilighet i byen? 😕 er jo mye ukjente lyder her osv. Bor ikke ved noen bilvei, men er en del resturanter like ved og på lørdager kan man høre fulle folk på gata 😅

ts

Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg bor på 40 kvm og har en katt, men han er utekatt. Ville ikke hatt to her, men en går greit. Han har god nok plass og kan gå inn på andre rom hvis han vil være i fred. Det å ha katt krever mer enn man tror og innekatter må aktiveres mye mer enn utekatter.

Bodde for øvrig en kort periode med samme katt i en leilighet der han måtte være innekatt. Leiligheten var samme størrelse som denne, men virket mye mindre da når han måtte være så mye inne.

Du kan høre med Dyrebeskyttelsen om de har noen som kan passe. Noen katter trives bra som innekatt og velger det selv. Dyrebeskyttelsen har også katter i fosterhjem så mulig det er noen der som kan passe.

Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De er fremdeles temmelig gamle når de er 10 år. 

Egentlig ikke. En 10 år gammel katt har ikke begynt å vise særlig mye alderstegn. Syke kan se bli uansett, men stort sett vil jeg ikke si at en 10 år gammel katt har begynt å bli særlig preget av alderen.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, tenkte også på en gammel katt fra dyrebeskyttelsen også ☺️ Men de er ofte på store områder på gårder, vil det være okei å ta med en katt til en liten leilighet i byen? 😕 er jo mye ukjente lyder her osv. Bor ikke ved noen bilvei, men er en del resturanter like ved og på lørdager kan man høre fulle folk på gata 😅

ts

Hos dyrebeskyttelsen bor de ofte i kattegårder eller rom i hus felles med andre katter, de går sjelden fritt ute på en gård. For de fleste katter er et eget hjem alltid bedre enn å bo på "institusjon" der folk og katter kommer og går. Spør dyrebeskyttelsen om de har en pus som kan passe deg. :) det finnes sikkert en eldre, voksen katt eller to som er mer interessert i å ligge på sofaen og kose på sine eldre dager enn å ha mye boltreplass.

Innekatter kan bli utekatt, det er sjelden noe problem. Vår katt begynte å gå ute da vi flyttet fra leilighet i Oslo til hus utenfor byen. 

Anonymkode: 54feb...9be

AnonymBruker
Skrevet

Har to innekatter på 70-80 kvm og vi har hyller over alt, leker, klorestativ, u name it. Føler likevel at vi gjerne skulle hatt litt mer plass. De har liksom ingen steder å «springe».. 

Hvis du virkelig har lyst på katter ville jeg heller meldt meg som fosterhjem for dyrebeskyttelsen, da skal de jo bare være hos deg forhåpentligvis noen uker/måneder før de finner nytt hjem. Det er veldig givende også. Eventuelt adoptert to katter fea dyrebeskyttelsen som er eldre, som liker å slappe av og ikke har så mye energi. Det er jo selvfølgelig ikke bare bare å være fosterhjem eller å adoptere eldre katter, man blir jo knyttet og må stå i sorg hvis de får nye hjem/dør, men man kan tenke på det som at man hjelper de, man får glede og man gir katter et trygt og godt gjenværende liv, noen må ta den jobben og. 

For å svare på det andre spørsmålet hvis du skaffer deg innekatter: ja innekatter kan bli utekatter med veldig nøye tilvenning, men jeg ville ikke anbefalt det i det hele tatt, da er det bedre å lage en stor kattegård i hagen, du kan ramme inn hele hagen med gjerde og få opp vinkler med nett uten tak for eksempel.

Ville uansett ha tatt kontakt med en dyrebeskyttelse og hørt med de hva de tenker.

Han her mener det går fint hvis du tilpasser. Han er forresten et geni på katt så ville tatt en titt på klippene hans for å se mer hva du må tilpasse hvis du får katter, han har en del om catification, innekatter og det å ha to katter:

Anonymkode: f0167...b97

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på!

Bare gjør de vandt med sele og bånd, og veske/sekk av noe slag så kan de være med deg ut på tur. Ville vurdert å gjort de vandt med kollektivtransport (ikke løse, men i veske/bag så de ikke sprer hår) også om det er noe du bruker. Ville enten valgt voksne katter du vet vil trives inne, eller rasekatter som egner seg godt som innekatter, aller helst voksne da også. Kattunger er slitsomme og mye jobb🤭

Anonymkode: 5260f...b65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...