AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #41 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for mange gode svar! Jeg har fått med meg diskusjonen rundt frafallet av utdannede pedagoger i barnehagen. Og jeg er klar over at det er mange som ønsker seg bort fra yrket. Jeg skrev faktisk bacheloren min om nettopp dette "hvorfor ønsker barnehagelærere seg bort fra barnehagen ?" Setter veldig pris på at dere tar dere tid til å svare alle sammen, Men det er ikke denne informasjonen jeg er ute etter med dette innlegget. Fortell gjerne hva som ikke fungerer, men gjerne inkluder råd til hvordan det skal bli bedre også, om dere har Anonymkode: c4533...6cd Som sagt har vi brukt mye tid på trygghetssirkelen og god tilvenning, samt May Britt Drugli, mye fint materiale hos Folk Om, Udir, trygghetspsykologene mm. https://www.barnehage.no/kronikk-laeringsverkstedet-meninger/trygghetssirkelen-som-verktoy-i-tilvenningsperioden/116255 https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/film-trygghet-for-de-yngste/ https://www.folkom.no/barn Anonymkode: baa6f...66d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #42 Skrevet 24. mai 2022 PennysPuzzle skrev (3 minutter siden): Den som tier samtykker. Ikke sitt og tro at alle andre skal orden opp for deg. For sånn er ikke livet. Det du kan gjøre selv er å si opp! Ja trist for barna. Men kanskje like trist å ha en ansatt som mistrives ! Jeg tiet ikke, det har jeg sagt. Gidder ikke krangle med folk som bare bryr seg om seg selv uansett. Svikte barn slik du har gjort. Anonymkode: c9735...820
Gjest PennysPuzzle Skrevet 24. mai 2022 #43 Skrevet 24. mai 2022 Så for meg denne diskusjonen kom! Enkelte tåler ikke høre at folk faktisk trives i dette yrket! Da kommer klagerne som hater jobben sin men alikavell er værende fordi (de finner ikke annen jobb) men er ferdig med å diskutere med dere som «hater» jobben. klag i en av de «mange» andre trådene. Jeg liker jobben min, og vi har det kjekt på jobb.
Gjest PennysPuzzle Skrevet 24. mai 2022 #44 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tiet ikke, det har jeg sagt. Gidder ikke krangle med folk som bare bryr seg om seg selv uansett. Svikte barn slik du har gjort. Anonymkode: c9735...820 Nå skjønner jo de fleste hvorfor du ikke trives som ansatt i barnehage.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #45 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan dere ta denne diskusjonen en annen plass? Var ikke dette ts var ute etter… og som nyutdannet selv så følger jeg tråden i håp om gode tips og dette er helt meningsløst. Anonymkode: eca68...179 Selv skulle jeg ønske jeg visste det jeg vet nå, hadde aldri valgt den utdannelsen da. Det mener jeg det er klokt at dere nyutdannede er klar over og har det perspektivet også. De første årene var helt forferdelige! Anonymkode: d133b...581 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #46 Skrevet 24. mai 2022 PennysPuzzle skrev (1 minutt siden): Så for meg denne diskusjonen kom! Enkelte tåler ikke høre at folk faktisk trives i dette yrket! Da kommer klagerne som hater jobben sin men alikavell er værende fordi (de finner ikke annen jobb) men er ferdig med å diskutere med dere som «hater» jobben. klag i en av de «mange» andre trådene. Jeg liker jobben min, og vi har det kjekt på jobb. Får ikke særlig inntrykk av at du trives nei.. Må du overbevise deg selv eller? Anonymkode: d133b...581 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #47 Skrevet 24. mai 2022 Stol på deg selv og det du har lært på studiet. Alt materiell du vil møte på videre er basert på det du har lært. Samtidig, vær ydmyk og bruk personalets erfaringer. God dialog med foreldre fra første dag, det gjør ingenting at du er ny og uerfaren bare du er vennlig og hyggelig med barn og foreldre. Vis interesse for medarbeidere og inkluder dem i planlegging. Husk at det viktigste i oppstartsfasen er å være tilstede for barna, g dem trygghet. Ikke legg opp til mye planer før dere alle er godt kjent. Lykke til! Anonymkode: 60b46...107 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #48 Skrevet 24. mai 2022 🙈ts du må være forberedt på at det kan være like mye drama i barnehagen som i denne tråden😅 Anonymkode: 60b46...107 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #49 Skrevet 24. mai 2022 PennysPuzzle skrev (1 minutt siden): Så for meg denne diskusjonen kom! Enkelte tåler ikke høre at folk faktisk trives i dette yrket! Da kommer klagerne som hater jobben sin men alikavell er værende fordi (de finner ikke annen jobb) men er ferdig med å diskutere med dere som «hater» jobben. klag i en av de «mange» andre trådene. Jeg liker jobben min, og vi har det kjekt på jobb. Det var du som begynte diskusjonen da, skulle motsi og kverulere og krangle med folk som kom med sine opplevelser og meninger. Har ikke mye selvinnsikt du? Til TS; Prøv å få en god tone med foreldrene. Vær interessert i dem. Spør dem om barnet, hvordan de har det. Møt barnet når det kommer om morgenen. Si hei *navn* og gi en klem hvis barnet vil. Foreldre setter veldig pris på sånne småting. Mange foreldre kommer til meg og klager på kollegaer fordi de ikke gjør dette. Ha orden på klærne til barna. 😅 Prøv hvertfall. Foreldre legger mye i dette faktisk. Har man orden på klærne i garderoben så unngår man mye irritasjon fra foreldrene. Mas om at alt av klær må merkes, fra smått til stort. Foreldre mener man skal ha oversikt iver enhver sokk. Vær streng. Umerket tøy kan man ikke forvente at alltid er på plassen sin. Da blir foreldrene flinkere til å merke etterhvert. Si en hyggelig ting barnet har gjort eller opplevd når barnet blir hentet. Hvis barnet har gjort noe slemt mot et annet barn, som å slå, vær litt omtenksom når du forteller det til foreldrene. Noen er litt for direkte og skaper irritasjon eller sårhet hos foreldrene. Gi et inntrykk av at du er glad i barnet, hver dag, uansett! Med barna er det best å være leken men sette grenser. Jeg tuller aller mest med barna av mine kollegaer, men jeg har også mest respekt. Barna lytter når jeg sier noe og de hører på meg. Viktig at barna har tillit til deg. Anonymkode: c9735...820 1 1
Gjest PennysPuzzle Skrevet 24. mai 2022 #50 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stol på deg selv og det du har lært på studiet. Alt materiell du vil møte på videre er basert på det du har lært. Samtidig, vær ydmyk og bruk personalets erfaringer. God dialog med foreldre fra første dag, det gjør ingenting at du er ny og uerfaren bare du er vennlig og hyggelig med barn og foreldre. Vis interesse for medarbeidere og inkluder dem i planlegging. Husk at det viktigste i oppstartsfasen er å være tilstede for barna, g dem trygghet. Ikke legg opp til mye planer før dere alle er godt kjent. Lykke til! Anonymkode: 60b46...107 Dette synes jeg var veldig fint 👍
Gjest PennysPuzzle Skrevet 24. mai 2022 #51 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var du som begynte diskusjonen da, skulle motsi og kverulere og krangle med folk som kom med sine opplevelser og meninger. Har ikke mye selvinnsikt du? Til TS; Prøv å få en god tone med foreldrene. Vær interessert i dem. Spør dem om barnet, hvordan de har det. Møt barnet når det kommer om morgenen. Si hei *navn* og gi en klem hvis barnet vil. Foreldre setter veldig pris på sånne småting. Mange foreldre kommer til meg og klager på kollegaer fordi de ikke gjør dette. Ha orden på klærne til barna. 😅 Prøv hvertfall. Foreldre legger mye i dette faktisk. Har man orden på klærne i garderoben så unngår man mye irritasjon fra foreldrene. Mas om at alt av klær må merkes, fra smått til stort. Foreldre mener man skal ha oversikt iver enhver sokk. Vær streng. Umerket tøy kan man ikke forvente at alltid er på plassen sin. Da blir foreldrene flinkere til å merke etterhvert. Si en hyggelig ting barnet har gjort eller opplevd når barnet blir hentet. Hvis barnet har gjort noe slemt mot et annet barn, som å slå, vær litt omtenksom når du forteller det til foreldrene. Noen er litt for direkte og skaper irritasjon eller sårhet hos foreldrene. Gi et inntrykk av at du er glad i barnet, hver dag, uansett! Med barna er det best å være leken men sette grenser. Jeg tuller aller mest med barna av mine kollegaer, men jeg har også mest respekt. Barna lytter når jeg sier noe og de hører på meg. Viktig at barna har tillit til deg. Anonymkode: c9735...820 Nei. Det stemmer ikke. Jeg svarte den som kom inn og gnålet om hvor fælt yrket var. Da er det faktisk lov å si at så fælt er ikke yrket for alle!
Gjest PennysPuzzle Skrevet 24. mai 2022 #52 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var du som begynte diskusjonen da, skulle motsi og kverulere og krangle med folk som kom med sine opplevelser og meninger. Har ikke mye selvinnsikt du? Til TS; Prøv å få en god tone med foreldrene. Vær interessert i dem. Spør dem om barnet, hvordan de har det. Møt barnet når det kommer om morgenen. Si hei *navn* og gi en klem hvis barnet vil. Foreldre setter veldig pris på sånne småting. Mange foreldre kommer til meg og klager på kollegaer fordi de ikke gjør dette. Ha orden på klærne til barna. 😅 Prøv hvertfall. Foreldre legger mye i dette faktisk. Har man orden på klærne i garderoben så unngår man mye irritasjon fra foreldrene. Mas om at alt av klær må merkes, fra smått til stort. Foreldre mener man skal ha oversikt iver enhver sokk. Vær streng. Umerket tøy kan man ikke forvente at alltid er på plassen sin. Da blir foreldrene flinkere til å merke etterhvert. Si en hyggelig ting barnet har gjort eller opplevd når barnet blir hentet. Hvis barnet har gjort noe slemt mot et annet barn, som å slå, vær litt omtenksom når du forteller det til foreldrene. Noen er litt for direkte og skaper irritasjon eller sårhet hos foreldrene. Gi et inntrykk av at du er glad i barnet, hver dag, uansett! Med barna er det best å være leken men sette grenser. Jeg tuller aller mest med barna av mine kollegaer, men jeg har også mest respekt. Barna lytter når jeg sier noe og de hører på meg. Viktig at barna har tillit til deg. Anonymkode: c9735...820 Forøvrig er innlegget ditt gull! Ts. Les dette og ta notater for dette er så riktig som det kan bli. Flott innlegg.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #53 Skrevet 24. mai 2022 Har du mulighet til å komme på en planleggingsdag/ møte før sommeren så er det sikkert lurt. Gjør deg godt kjent med barnehagens årsplan og bruk den og rammeplan aktivt i arbeidet. Bruk god tid til å skape gode relasjoner til barna, og oppfordre gjerne foreldre til å bruke god tid på tilvenningen (de tre dagene som er vanlig, er ofte ikke nok tid.) Husk at det ikke nødvendigvis er de barna som søker fanget og oppmerksomheten din som trenger det mest. Vær ydmyk og nysgjerrig. Del av din kunnskap og skap nyttige refleksjoner med dine medarbeidere hvis det er noe du stusser på. Jeg har jobbet som bua i 10 år og elsker når det kommer studenter i praksis eller nyutdannede barnehagelærere. Stort sett har de så mye ny energi og giv, i tillegg til at man får faglig, oppdatert påfyll. I min småbarnsavdeling jobber vi en del med trygghetssirkelen, fokus på gode relasjoner og på det kompetente barnet. (Vi er en Reggio Emilia-inspirert barnehage.) Lykke til i ny tilværelse! Det er en tøff jobb, men fy søren så givende også! Anonymkode: aed12...a90 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #54 Skrevet 24. mai 2022 Som forelder er jeg enig i to småting som er nevnt her, smekker under måltid og orden i klærne. Det er ikke så gøy å hente barn med grøt over hele genseren eller å ofte ikke finne (merkede) klær fordi de ansatte ikke ser ut til å ha orden på noe. Slike ting gjør meg skeptisk til om de ellers passer på barna faktisk, hvis det blir for mye rot og surr og dårlige rutiner. Pass heller på at barna er trygge enn å tvinge alle til å være ute når det er dårlig vær feks. Anonymkode: 62518...f80
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #55 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Som forelder er jeg enig i to småting som er nevnt her, smekker under måltid og orden i klærne. Det er ikke så gøy å hente barn med grøt over hele genseren eller å ofte ikke finne (merkede) klær fordi de ansatte ikke ser ut til å ha orden på noe. Slike ting gjør meg skeptisk til om de ellers passer på barna faktisk, hvis det blir for mye rot og surr og dårlige rutiner. Pass heller på at barna er trygge enn å tvinge alle til å være ute når det er dårlig vær feks. Anonymkode: 62518...f80 Jeg tenker motsatt, bruk tid sammen med barna, ikke til å rydde i garderoben. Om et plagg har havnet på feil plass eller jeg må lete etter lua så går det bra. Og forventer ikke at klærne skal være rene etter endt dag i bhgen. Til en viss grad selvsagt. Anonymkode: baa6f...66d 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #56 Skrevet 25. mai 2022 PennysPuzzle skrev (10 timer siden): Nei. Det stemmer ikke. Jeg svarte den som kom inn og gnålet om hvor fælt yrket var. Da er det faktisk lov å si at så fælt er ikke yrket for alle! 🤦♀️😂 Synes synd på dine medarbeidere. Du er sikkert hele tiden "på" i jobben din.. Anonymkode: d133b...581 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #57 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Som forelder er jeg enig i to småting som er nevnt her, smekker under måltid og orden i klærne. Det er ikke så gøy å hente barn med grøt over hele genseren eller å ofte ikke finne (merkede) klær fordi de ansatte ikke ser ut til å ha orden på noe. Slike ting gjør meg skeptisk til om de ellers passer på barna faktisk, hvis det blir for mye rot og surr og dårlige rutiner. Pass heller på at barna er trygge enn å tvinge alle til å være ute når det er dårlig vær feks. Anonymkode: 62518...f80 Det er noe spesielt med mødre som heller mener vi bør passe på klær enn barna deres. Dette er realiteten TS. Dette er slike foreldre du også kommer til å møte på. "jada, selvfølgelig skal jeg skifte tøy på minsten, fordi han sølte litt mat på en. Skal bare la de andre 5 barna være her alene jeg" Ja, det finnes mange foreldre som bare tenker på seg og sitt 🙄 De foreldrene blir man som pedagog fort lei av. Anonymkode: d133b...581 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #58 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er noe spesielt med mødre som heller mener vi bør passe på klær enn barna deres. Dette er realiteten TS. Dette er slike foreldre du også kommer til å møte på. "jada, selvfølgelig skal jeg skifte tøy på minsten, fordi han sølte litt mat på en. Skal bare la de andre 5 barna være her alene jeg" Ja, det finnes mange foreldre som bare tenker på seg og sitt 🙄 De foreldrene blir man som pedagog fort lei av. Anonymkode: d133b...581 Det illustrerer godt hvilket dilemma man står i hver dag. Du har teori og kunnskap som retningslinje for hvordan du BØR handle. Men så har du foreldre og noen ganger medarbeidere med et helt annet fokus enn det pedagogiske. Og så har du forventninger fra arbeidsgiver. Alt dette skal sjongleres og derfor sier jeg til ts stol på din kunnskap. For ofte må man sette grenser. Det er ikke en sørvisbedrift for foreldre først og fremst, det er et pedagogisk tilbud med barnas hensyn i sentrum. Anonymkode: 60b46...107 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #59 Skrevet 25. mai 2022 Jeg kom meg vekk etter 7 år som barnehagelærer, tok master og har nå endelig en jobb som ikke ødelegger meg fysisk og psykisk. 50% av de ansatte i min gamle jobb er nå langtidssykemeldt. De siste 2 årene har 4 av pedagogene funnet seg nye jobber. Jeg hører om lignende i andre barnehager hvor jeg kjenner noen som jobber. Lønna er elendig, og ikke til å leve av hvis ikke du har en mann med grei inntekt da. Mitt beste råd er: ikke slit deg ut mer enn du må. Vær tilstede for barna, og sørg alltid for at du har god samvittighet for å ha gjort ditt beste hver dag for dem. Utover det, legg lista lavt .. Anonymkode: fb062...88b 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #60 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kom meg vekk etter 7 år som barnehagelærer, tok master og har nå endelig en jobb som ikke ødelegger meg fysisk og psykisk. 50% av de ansatte i min gamle jobb er nå langtidssykemeldt. De siste 2 årene har 4 av pedagogene funnet seg nye jobber. Jeg hører om lignende i andre barnehager hvor jeg kjenner noen som jobber. Lønna er elendig, og ikke til å leve av hvis ikke du har en mann med grei inntekt da. Mitt beste råd er: ikke slit deg ut mer enn du må. Vær tilstede for barna, og sørg alltid for at du har god samvittighet for å ha gjort ditt beste hver dag for dem. Utover det, legg lista lavt .. Anonymkode: fb062...88b Lønna jeg får som pedagogisk leder, er bedre enn det jeg har tjent som helsefagarbeider til nå, å jeg syns jeg har klart meg godt med den, så det er jeg ikke veldig bekymret for! Jeg vet også at det er relativt lite sykefravær i barnehagen jeg har fått jobb, (kommer selvfølgelig ikke unna at det har vært litt ekstra sykdom under pandemien). Virket som folk trivdes der når jeg snakket med de på intervju, mange av de ansatte, både utdannede pedagoger, og de som ikke var det hadde jobbet der lenge. Jeg syns det er synd så mange har dårlig opplevelse med å jobbe i barnehagen. Men heldigvis finnes det forskjellige barnehager. selvom jeg ikke har erfaring fra barnehagefeltet, vet jeg på generell basis, at alt er ikke bare dritt, selvom noen opplever det sånn. Situasjonen blir i alle fall ikke bedre om ny utdannede skal grue seg til arbeidslivet, og gå inn i barnehagen med dårlig mot og misnøye fra første dag. Jeg tar med meg alle råd & krysser fingra for at det blir bra! Anonymkode: c4533...6cd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå