Gå til innhold

Har du tips til GOD kake for diabetikere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal bake kake til en fest og en av gjestene har diabetes 1. Vet at jeg kan google meg frem til et utall oppskrifter, men vil gjerne ha tips om noen har erfaring med kaker som er gode både for diabetikere og andre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Server en vanlig kake. Diabetikere justerer blodsukkeret ved hjelp av insulin.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som hu over her sa dia1 kan styre insulin selv og kan spise  helt vanlig viss de har kontroll.   Værre  med dia 2 . Og er ikke bare sukker som får opp blodsukker.  Mel melk osv.    Så for mange er det normal mat  bare mindre mengder.   Men du kan bytte ut sukker med sukrin feks  og bake  med det.   

Anonymkode: f92ff...5e5

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville spurt gjesten om gjesten har forslag/si du har tenkt å lage noe som er diabetesvennlig om ønskelig. Noen vil sette pris på det/ha behov for tilpasset kost, mens andre regulerer det med insulin og/eller regulerer porsjonen og andre måltider akkurat den dagen. 

Skal det brukes søtningsstoffer framfor vanlig sukker så er det ikke alle som tåler det så godt heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Nøttekake er fint😊 For selv om de også inneholder mye karbohydrater, så hjelper nøttene med å hindre for høy og for rask blodsukkerstigning😊

Anonymkode: a6692...543

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk alle sammen 😀! Hun er gravid og har nylig fått diabetes så hun er veldig forsiktig med hva hun spiser siden det er ekstra viktig med god blodsukkerkontroll (og hennes babyshower så jeg kan ikke spørre henne 🙂). Jeg skal finne oppskrift på nøttekake, der pleier det å være mye godt så det kan sikkert de andre gjestene spise og. 

Endret av Miko
Skrevet
Miko skrev (29 minutter siden):

Tusen takk alle sammen 😀! Hun er gravid og har nylig fått diabetes så hun er veldig forsiktig med hva hun spiser siden det er ekstra viktig med god blodsukkerkontroll (og hennes babyshower så jeg kan ikke spørre henne 🙂). Jeg skal finne oppskrift på nøttekake, der pleier det å være mye godt så det kan sikkert de andre gjestene spise og. 

Husk at annen mat enn søtsaker også kan inneholde mange (raske) karbohydrater. Så hvis dere skal ha noe annen mat også så er det sikkert hyggelig for henne at det tilpasses også :) 

Du kan lage ostekake. Det må ikke nødvendigvis være sukker i osteblandingen og sukkerfri gelépulver kan brukes. Du kan lage nøttebunn til den.

AnonymBruker
Skrevet

Vannbakkels kan lages sukkerfrie. Server med usøtet krem og ulike syltetøy, med og uten sukker.

Pavlova kan enkelt lages sukkerfri, men til diabetikere må man også passe på mengden frukt og bær.

Ostekake kan bli veldig god med kunstig søtning.

Anonymkode: 5a122...3c7

AnonymBruker
Skrevet

Suksessterte er ganske snilt for blodsukkeret. 

Anonymkode: fbaea...ae4

Skrevet

Linda Stuhaug har ganske mange gode kaker uten sukker :)

AnonymBruker
Skrevet

Kaker som ikke har stor effekt på blodsukkeret mitt er "jjukse-Pavlova" (jeg bruker en nøttebunn bakt med vanlig sukker, og sukrinmelis til søtning i kremen) og  bløtkake med noe mandelmel i bunnen og igjen sukrinmelis i kremen. Jeg synes sukrinmelis egner seg veldig godt i krem, men ikke i glasurer. I kakebunner bruker jeg ofte sukrin gold eller 50/50 sukrin gold og vanlig sukker. Konsistensen blir ikke som andre bunner, men jeg synes de funker greit nok.

Anonymkode: e7a85...385

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk igjen, det ble en kjempegod ostekake som alle likte fra lindastuhaug.no :-). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...