Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes de i bransjen som har underliggende fordommer mot kvinner i IT, men de er i veldig mindretall og blir færre og færre. Så lenge du er på riktig arbeidsplass har du ingen ting å bekymre deg for ❤️ Jeg elsker kollegaene mine, og har i løpet av mine fem år her aldri følt på diskriminering på min arbeidsplass. Jeg har opplevd rare utsagt i kommentarfelt eller av enkelte jeg har jobbet med som konsulent. Jeg møtte også et par rare holdninger under jobbsøkerprosessen. Ikke la slike små hendelser ødelegge for deg og valg av IT som retning.

All over tror jeg faktisk at kollegaene mine på arbeidsplassen er laaangt høfligere og finere enn i mange andre bransjer, men der er jeg selvsagt ikke objektiv. Jeg _elsker_ hvertfall å jobbe med IT, og blir tatt seriøst på lik linje som resten. 

Anonymkode: d8600...32c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 13.22):

Blir dere diskriminert? Jeg har alltid hatt en interesse for IT, og planlegger å studere innenfor dette feltet til høsten. Problemet er vel det at jeg ikke orker å gå inn i et miljø hvor jeg kommer til å bli behandla som ingenting og ikke tatt seriøst. Det hjelper heller ikke å vite at en god del kvinner føler seg diskriminert og føler de må jobbe hardere enn mennene i samme yrket. Så kan noen kvinner som faktisk jobber med IT fortelle meg om det er verdt det? 

Anonymkode: 245ec...7c7

Kvinner i IT blir "positivt" diskriminert mot. De får jobber og muligheter som mer kvalifiserte menn ikke får.

Anonymkode: b5b07...faa

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/23/2022 at 1:43 PM, AnonymBruker said:

Jobber ikke i IT, men i en jobb med en del avansert software som man aldri blir 100% utlært på fordi utviklingen aldri stopper opp. Det er en overvekt av menn på jobben, men de siste årene har vi blitt flere jenter også. Merker ingen diskriminering, men skal innrømme at jeg selv ofte stoler litt mer på mine mannlige kolleger når det kommer til løse de virkelige nerdete, detaljorienterte oppgavene hvor det krever enda mer "forskning". 

Det er ikke til å stikke under en stol at det er større interesse blant enkelte menn når de kommer til kompetanse som virkelig går ned i dybden på skikkelige nerdenivå. Men dette gjelder da bare en liten prosentdel av mennene. Utover den lille prosenten opplever jeg det som veldig likestilt mellom menn og kvinner, og merker absolutt ingen mistro fra menn.

 

Anonymkode: ca987...237

Og jeg er kvinne og på min jobb er det gjerne jeg som blir spurt om de vanskelige tekniske tingene.

Men arbeidsplassen min har en ganske jevn kjønnsdeling på alle nivåer, og det tror jeg har mye å si.

Anonymkode: 3a914...1cc

AnonymBruker
Skrevet
Anjmnlo skrev (På 21.7.2022 den 14.20):

Hei! 
 

Er det noen her som jobbet i helsevesenet og studerer eller jobber nå innenfor IT? Jeg tenker å skifte karriere også og har sterkt lyst til IT men jeg vet ikke hvordan skal jeg komme igang? Er programmering/web utvikling vanskelig å lære? Hvordan dere startet? Tenker å ta årstudium på noroff for å se hvordan det er. Hvordan var det i forhold til å finne seg jobb etter utdanning? 

Jepp. Jeg har en bachelor innen helse og går nå en ny bachelor innen IT.

Vil absolutt anbefale deg å starte på en bachelor. Det er veldig mye man må sette seg inn i, så jeg kan ikke helt skjønne at et 1-års studie er nok.

programmering er i og for seg litt vanskelig, men ikke så ille at man ikke kan få det til med litt jobbing. Jeg kunne INGENTING før jeg begynte og nå har jeg A/B i alle fag. 

Jeg har allerede fått forespørsel fra 2 firmaer om jeg vil jobbe for dem når jeg er ferdig (om 1 år), så jobber er det nok av.

 

Anonymkode: 1ef26...030

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...