Gå til innhold

Gutt savnet i 1974 i Norge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kom over en tråd hvor det ble nevnt savnede personer i Norge. Finner ikke igjen tråden. Men uansett .. så nevnte noen et barn som forsvant i 1974 fra Kristiansund. Googlet dette barnet, fordi jeg har aldri hørt om han før, og ingenting kom opp. Virker som om slektningene hans har fjernet han fra søk. Syns dette var litt rart.

Anonymkode: ae4fd...7a5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søkte opp, og ser at TK har skrevet om flere forsvinningssaker i Møre og Romsdal i 1974. Ser ut som at barna var rundt 13 år. Frode Fahle Ljøen og Annbjørg Løvik ser ut til å være fra Kristiansund. Aner ikke hvordan det gikk med Løvik, men ser ut som at hun ble funnet igjen siden jeg ikke finner noe mer på henne. Ljøen ser ut til å fortsatt være forsvunnet, ut fra informasjonen jeg har funnet. Bodil Brungot fra Sunnmøre ser ut til at ble funnet drept, men jeg ser ikke at det er koblet noe sammenheng mellom henne og de andre forsvunnede.D71A1338-9133-4E0E-B5B6-35D64D1C1F94.thumb.png.3c04993d36d8946fd6a2f3df740530b4.png 

45260A0D-4290-4785-ACEE-02A0077E0CDE.png

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har lest litt om han frode før,men ikke så mye, håper de er i live

Anonymkode: 52f68...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle artikler fra TK (og andre aviser som har skrevet om forsvinningssakene) ligger på nasjonalbiblioteket, så det går an å søke opp der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bodil Brungot ble drept. Av Antonsen brødrene som holdt til i Ørsta på Sunnmøre. Ufattelig ekkel sak.

Anonymkode: 4883d...e7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kinder skrev (19 minutter siden):

Gamle artikler fra TK (og andre aviser som har skrevet om forsvinningssakene) ligger på nasjonalbiblioteket, så det går an å søke opp der. 

Takk for at du tok deg tid til å søke det opp. Er en del profilerte forsvinningssaken i Norge. Nå er jo dette veldig lenge siden, men hvorfor skulle familien ønske å fjerne navnet hans fra søk. Kan jo være mange grunner til det altså ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for at du tok deg tid til å søke det opp. Er en del profilerte forsvinningssaken i Norge. Nå er jo dette veldig lenge siden, men hvorfor skulle familien ønske å fjerne navnet hans fra søk. Kan jo være mange grunner til det altså ..

Ja, jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om denne forsvinningssaken før. Til tross for at jeg tidligere har bodd mange år i nærheten av Kristiansund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var jeg som skrev om Frode-saken. Jeg har bodd i KSU hele mitt liv. 
Mamma snakket mye om Frode, det gjorde dypt inntrykk. 
Slik jeg har forstått det, var familien på ferie til farens hjemsted på Sunnmøre. 
Av en eller annen grunn ville Frode gå et stykke de andre skulle kjøre. Var ikke langt heller. Hvertfall, han kom aldri frem. 

Det har gått rykter om at Antonsen-brødrene kunne ha stått bak her også. 
Forferdelig med slike saker. Familien blir aldri ferdig…. 

Anonymkode: 19667...b15

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Kom over en tråd hvor det ble nevnt savnede personer i Norge. Finner ikke igjen tråden. Men uansett .. så nevnte noen et barn som forsvant i 1974 fra Kristiansund. Googlet dette barnet, fordi jeg har aldri hørt om han før, og ingenting kom opp. Virker som om slektningene hans har fjernet han fra søk. Syns dette var litt rart.

Det finnes heldigvis andre søkemotorer enn Google:

https://duckduckgo.com/?q=Frode+Fahle+Lj%C3%B8en&hps=1&ia=web

Samtidig får jeg også de samme resultatene i Google:

https://www.google.no/search?q=Frode+Fahle+Ljøen&ei=Fa6KYqe4DZGtrgT3gpewCw&ved=0ahUKEwjnlq22ifT3AhWRlosKHXfBBbYQ4dUDCA0&uact=5&oq=Frode+Fahle+Ljøen&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEKIEOgcIABBHELADSgQIQRgASgQIRhgAUOIFWOIFYP0HaAFwAXgAgAFZiAFZkgEBMZgBAKABAcgBCMABAQ&sclient=gws-wiz

Der kan man finne en interessant blogg som tar for seg kriminalhistorie og nevner Frode og de andre barna som er nevnt i tråden i et lengre innlegg om Edgar Antonsen:

https://krimtilkaffen.blogspot.com/2017/11/et-monster-ved-navn-edgar-1962-93.html

Den sterkeste av disse sakene var forsvinningen av en tolv år gammel gutt ved navn Frode Fahle Ljøen. Frode forsvant fra Stranda, bare en kort kjøretur fra Ørsta, natt til den 20. juli 1974. Frode skulle haike til sin onkel på Hellesylt og forsvant på nøyaktig samme sted som Bodil Brungot, på riksvei 655 mellom Ørsta og Hellesylt. To vitner mente bestemt å ha sett Frode gå inn i en bil i dette området.[22] Et annet vitne kunne fortelle at han, samme natt som Frode forsvant, hadde observert to menn som gravde i et skogholt like ved riksveien og han hadde sett en hvit bil parkert i nærheten. Politiet gjorde søk i området, men uten resultat.[23] Frode ble aldri funnet.

Uten+navn.jpg

På nrk.no finner man for øvrig en lang og omfattende artikkel fra 2017 om disse sakene:

Døden kom i ein Taunus 12M - historia om ein seriedrapsmann

https://www.nrk.no/norge/xl/doden-kom-i-ein-taunus-12m---historia-om-ein-seriedrapsmann-1.13423752

Bilen som ble brukt i forbindelse med drapene:

UUhlrlvx7andyAOrpZCHGACehZCiAdU2hiq6xPcZ

I retten - Edgar Antonsen med bart til venstre på bildet; broren Terje ytterst til høyre:

w_INa2iBGGt3MrTKP9YzSgJ0R3wMiyjeD4XtcLY_

Ifølge NRK-artikkelen døde Terje Antonsen i Oslo i 2015.

Når det gjelder andre forsvinningssaker, skrev Nettavisen i 2018 om dette:

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/over-100-norske-saker-etterlyst-via-interpol/s/12-95-3423493810

Flere av personene som er registret med såkalt Yellow Notice hos Interpol, er tidligere blitt omtalt av norske medier. Stian Abrahamsen og Anders Mosteid har vært savnet helt siden de to la ut i en seilbåt fra øya Sint Martin i Karibia i april i 2013.

Lucas Mohammed Jektvik var seks år gammel da han forsvant fra skolen i Narvik i desember 2011. Politiet har tidligere uttalt, ifølge NRK, at alle spor peker mot at den libyske barnefaren tok med seg gutten til Libya.

Reidar Edvin Sandanger ble meldt savnet i Santa Monica i Brasil i 2014. Saken er omtalt av avisen Ryfylke.

Azzedine Saoud har blitt etterlyst på sosiale medier etter at han ble meldt savnet på Filippinene i 2013. Han forsvant omtrent på samme tid tyfonen «Yolanda» rammet Filippinene i november 2013.

Jeanette Steen Wig har vært savnet etter at hun forsvant sporløst i Oslo i oktober i fjor. Forsvinningssaken er tidligere omtalt av Aftenposten.

Ole Geir Hodne Viste ble meldt savnet i Sandnes på forsommeren i 2015. Politiet har tidligere uttalt til TV2 at de ikke tror Viste har forsvunnet frivillig.

Artikkelen er imidlertid ikke helt oppdatert, da Jeanette Steen Wig i 2020 ble funnet død i en kum på Vår Frelsers gravlund i Oslo; hun døde en naturlig død, men ble lagt i kummen av en som ikke visste hva han skulle gjøre med den døde kroppen.

Og for å sitere en tråd i VGD som nevner kjente saker:

De mest kjente forsvinningssakene jeg kommer på i farten, og som har vært mye omtalt i media er :

" En tolv år gammel gutt ved navn Frode Fahle Ljøen :

[...]

"Marianne-saken er en norsk, uoppklart forsvinningssak. Saken startet i Risør 28. august 1981, da syv år gamle Marianne Rugaas Knutsen spaserte til Frydendal Varehandel for å kjøpe is og godteri. Hun kom aldri hjem igjen fra handleturen og er ikke sett igjen siden." ( Wikipedia )

" Therese-saken er en norsk, uoppklart forsvinningssak. Saken startet i Drammen 3. juli 1988, da ni år gamle Therese Johannessen forsvant sporløst fra sitt hjem ved Fjell etter å ha gått til en kiosk i nærheten for å kjøpe godterier. " (Wikipedia)

" Hilde Nord (19) i 1986 :

Den 19 år gamle kvinnen ble sist sett på Vestbanen i Oslo, der også sykkelen hennes ble funnet. Nord er aldri blitt funnet, men saken er blitt etterforsket som et drap. " ( TV2)

" Anne Elisabeth Holum (21) fra Gjerdrum, forsvant 1984 :

21-åringen ble sist sett på Ask i Gjerdrum 14. september 1984, kort tid etter at hun hadde vært innom sosialkontoret i bygda. Tore Sandberg, privat etterforsker på Kløfta, har arbeidet med denne saken, uten å finne svaret på hva som skjedde med Gjerdrum-kvinnen. " (rb.no)

Og selvfølgelig sistnevnte sin navnesøster ( uten sammenligning for øvrig ) Anne Elisabeth Hagen - også hun fra Romerike.

Så får vi bare håpe at også noen av disse kan bli funnet i årene som kommer.

En forsvinningssak må være utrolig vondt for familien, da man ikke kan legge dette bak seg, men må fortsette å leve i uvisshet uten å få tatt et endelig farvel.

Godt tips å bruke Nasjonalbibliotekets arkiv, forresten - har lastet ned mange bøker derfra.

Endret av - Brian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bodil Brungot ble drept. Av Antonsen brødrene som holdt til i Ørsta på Sunnmøre. Ufattelig ekkel sak.

Anonymkode: 4883d...e7c

Ufattelig at de ble sluppet fri. Statsadvokaten som slapp dem fri har ihvertfall blod på hendene. 

Anonymkode: 4eac5...67b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det var jeg som skrev om Frode-saken. Jeg har bodd i KSU hele mitt liv. 
Mamma snakket mye om Frode, det gjorde dypt inntrykk. 
Slik jeg har forstått det, var familien på ferie til farens hjemsted på Sunnmøre. 
Av en eller annen grunn ville Frode gå et stykke de andre skulle kjøre. Var ikke langt heller. Hvertfall, han kom aldri frem. 

Det har gått rykter om at Antonsen-brødrene kunne ha stått bak her også. 
Forferdelig med slike saker. Familien blir aldri ferdig…. 

Ja, det er ikke utenkelig. Leste i en artikkel at han skulle besøke en onkel (?), men kom aldri frem. Det var også mistanke om at han hadde haiket til Danmark, og en dame mente å ha sett han i Drammen etter forsvinningen. Må være forferdelig å aldri få svar, og i tillegg så mye forskjellig «informasjon» å forholde seg til. Vet du om denne saken har vært i Åsted Norge? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
- Brian skrev (31 minutter siden):

Det finnes heldigvis også andre søkemotorer enn Google:

https://duckduckgo.com/?q=Frode+Fahle+Lj%C3%B8en&hps=1&ia=web

Samtidig får jeg også de samme resultatene i Google:

https://www.google.no/search?q=Frode+Fahle+Ljøen&ei=Fa6KYqe4DZGtrgT3gpewCw&ved=0ahUKEwjnlq22ifT3AhWRlosKHXfBBbYQ4dUDCA0&uact=5&oq=Frode+Fahle+Ljøen&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEKIEOgcIABBHELADSgQIQRgASgQIRhgAUOIFWOIFYP0HaAFwAXgAgAFZiAFZkgEBMZgBAKABAcgBCMABAQ&sclient=gws-wiz

Der kan man finne en interessant blogg som tar for seg kriminalhistorie og nevner Frode og de andre barna som er nevnt i tråden i et lengre innlegg om Edgar Antonsen:

https://krimtilkaffen.blogspot.com/2017/11/et-monster-ved-navn-edgar-1962-93.html

Uten+navn.jpg

Godt tips å bruke Nasjonalbibliotekets arkiv, forresten - har lastet ned mange bøker derfra.

Lurer på hva som førte til at de slapp ut etter så få år, når de i utgangspunktet var dømt til livsvarig fengsel med sikring. Terje etter 6 år, og Edgar etter 13 år. Nå vet ikke jeg hvor lenge en livstidsdom var på den tiden, men sikring er vel det samme som forvaring, så jeg syns det høres horribelt ut at de slapp ut etter så kort tid. Iallfall burde de skjønt at gjentagelsesfaren var stor med Edgar, med tanke på hans historikk og beskrivelsene av han som hovedmann, uavhengig hvor mye han påsto at han angret. 

Anonymkode: 3daae...204

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurer på hva som førte til at de slapp ut etter så få år, når de i utgangspunktet var dømt til livsvarig fengsel med sikring. Terje etter 6 år, og Edgar etter 13 år. Nå vet ikke jeg hvor lenge en livstidsdom var på den tiden, men sikring er vel det samme som forvaring, så jeg syns det høres horribelt ut at de slapp ut etter så kort tid. Iallfall burde de skjønt at gjentagelsesfaren var stor med Edgar, med tanke på hans historikk og beskrivelsene av han som hovedmann, uavhengig hvor mye han påsto at han angret. 

Anonymkode: 3daae...204

Kom borti anonymknappen her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kinder skrev (7 timer siden):

Ja, det er ikke utenkelig. Leste i en artikkel at han skulle besøke en onkel (?), men kom aldri frem. Det var også mistanke om at han hadde haiket til Danmark, og en dame mente å ha sett han i Drammen etter forsvinningen. Må være forferdelig å aldri få svar, og i tillegg så mye forskjellig «informasjon» å forholde seg til. Vet du om denne saken har vært i Åsted Norge? 

Nei, det tror jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en episode om Bodil Brungot og Antonsen-brødrene i Norske Krimsaker eller hva det heter på Viaplay. Visste ikke at de brødrene var involvert/mitenkt for andre ting. Kan ikke huske at de nevnte det i episoden.

Anonymkode: 50a5a...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

har lest litt om han frode før,men ikke så mye, håper de er i live

Anonymkode: 52f68...d50

Etter nesten 50 år så er det dessverre ekstremt usannsynlig

Anonymkode: 683fc...614

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider