MiniMjau Skrevet 9. november 2005 #1 Skrevet 9. november 2005 Jeg har litt hummer og kanari av innredning..noe minimalistisk og "ikea-aktig" og noe som er i luta furu.... Skal snart flytte til større leilighet og vil ha litt mer helhetlig stil, litt mer gjennomtenkt.... Vil ha det koselig, men likevel en smule minimalistisk... Har dere noen forslag? Tenker hovedsaklig på stuen min nå.
Gjest gjest1 Skrevet 9. november 2005 #2 Skrevet 9. november 2005 Luta furu kan fint beises i f.eks. kirsebær... nydelig farge. Furu har vel egentlig vært ute en stund, men ting tar litt tid her i landet. ellers er smaken som baken og man kan ha akkurar hva man vil selv. Det du synes er pent, det er pent. Det er du som skal leve med det.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Hvis du ønsker en moderne stil i hjemmet ditt, gi bort furumøblene. Ikke engang maling kan gjøre de in. Hvis du liker de, mal eller beis. Det kan bli fint selv om det ikke blir toppmoderne. De fleste lever jo ikke i utstillingskataloger, men det er jo koselig hos folk for det...
MiniMjau Skrevet 9. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2005 Jeg kunne kanskje beiset/malet (?) de hvit.....
Gjest gjest1 Skrevet 9. november 2005 #6 Skrevet 9. november 2005 Jeg malte mitt furumøbelement, og det ble ikke så verst! Fjernet også buer øverst på bokhyller etc, så de ble mer firkantet, og byttet ut knottene.
MiniMjau Skrevet 9. november 2005 Forfatter #8 Skrevet 9. november 2005 Jeg malte mitt furumøbelement, og det ble ikke så verst! Fjernet også buer øverst på bokhyller etc, så de ble mer firkantet, og byttet ut knottene. ← KJempetips! :-) Takk!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #9 Skrevet 9. november 2005 "Syret furu og bondebrisk" er vel rimelig ut... Men jeg har kjøpt et gammel spisebord som har et litt rustikt preg, jeg synes det er fint, og jer er vel av typen som synes umalt furupanel, strietapet, plater i taket og hyttete møbler etc er helt grusomt. Men et skarve furubord er greit, ihvertfall når det er så gammelt. Tror jeg ville malt litt jeg og; da får du en mer helthet, dessuten er det lettere å forandre inntrykket av rommet ved å ha "like" eller ganske like farger på møbler, og heller variere når det gjelder farger på puter, gardiner etc.
Gjest Lea Skrevet 9. november 2005 #10 Skrevet 9. november 2005 Jeg synes at det kan vært kjempefint med et og annet furumøbel som er litt slitt og "gammelt" i et ellers moderne rom. Kontraster er alltid fint. Men jeg ville ikke kjøpt et NYTT furumøbel. Gå heller amokk på det du har og fiks litt på det, slik at det ser velbrukt ut. Beis er kjempefint på slike møbler. Fort gjort og fint resultat.
sixx Skrevet 9. november 2005 #11 Skrevet 9. november 2005 Inn blir ut og ut blir inn. Mye bedre å bli klar over egen smak...og være tro mot den.
sixx Skrevet 9. november 2005 #12 Skrevet 9. november 2005 Mal det hvitt! ← Hvis man er opptatt av å være "in"...så er iallefall ikke det noe sjakktrekk. Nå har snart 90% av norges befolkning hvite møbler og latte eller antikkhvitt på veggene...og da vet bransjen å smi.....så nå er det farger som kommer med full styrke. Veldig kjedelig også da...at alle skal ha samme møbler og samme farger.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #13 Skrevet 9. november 2005 De fleste møbler varer lengre enn moten, og så ut som furu og bonderomantikk har vært noen år nå, ser jeg ikke bort fra at det ikke er lenge til det er inn igjen. Som sixx sier (sixx har alltid gode råd ), gjør det du liker.
hjertesukka Skrevet 9. november 2005 #14 Skrevet 9. november 2005 -Skal beise/male en fin gammel kommode som jeg luta for noen år siden.-Hadde egentlig bare tenkt å male den sort, men lurer på om Mysan sitt forslag er bedre. Noen som har prøvd å beise furu i kirsebærfarge?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #15 Skrevet 9. november 2005 Jeg synes lutet furu er penere enn lakkert...
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2005 #16 Skrevet 9. november 2005 -Skal beise/male en fin gammel kommode som jeg luta for noen år siden.-Hadde egentlig bare tenkt å male den sort, men lurer på om Mysan sitt forslag er bedre. Noen som har prøvd å beise furu i kirsebærfarge? ← Kirsebærfarge er pent, men det er veldig vanlig. Jeg syntes det høres kulere ut å male den sort. Jeg har et gammelt møbel som jeg malte med sort begalack. Det ble veldig kult, syntes jeg.
sixx Skrevet 9. november 2005 #17 Skrevet 9. november 2005 Kirsebærfarget har "alle" nå. Sort hadde "alle" for tre år siden. Behandle gjerne tremøblene deres på den måten, men hvorfor må alle gjøre det samme? Det finne vel snart ikke et personlig hjem igjen i dette landet. Jeg synes egentlig det er litt dumt jeg da.
sixx Skrevet 9. november 2005 #18 Skrevet 9. november 2005 Noen som har prøvd å beise furu i kirsebærfarge?Ja...og fant ut at den beisen egnet seg mye bedre som olje i lasur. Jeg synes kirsebærfarget beis er skrikende...og siden det er beis...så synes kvistene i treverket godt...og bidrar til å skape det fullstendige kaos.
hjertesukka Skrevet 9. november 2005 #19 Skrevet 9. november 2005 Jeg har et gammelt møbel som jeg malte med sort begalack. Det ble veldig kult, syntes jeg. ←
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2005 #20 Skrevet 9. november 2005 Sort hadde "alle" for tre år siden. ← "alle" jeg kjenner hadde ikke sorte møbler for tre år siden. Det var vel omtrent da "alle" jeg kjenner beiset møblene sine. Uansett; dersom man vil ha et hjem hvis stil holder seg "in" lenger enn den siste flyeren til Living, så er det lurt å mikse litt, og ikke kjøpe alle møblene i absolutt samme stil og på samme tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå