Gå til innhold

Hvor mye prute for bilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har lyst å kjøpe en bil, den er fra 2012 og er listet opp med 89.000kr ekskl omregistrering. Den har ligget ute på finn siden 30april, altså når jeg drar dit og pruter, så har den ligget der nesten 1mnd. Vil det da bli lettere å prute ned enn en vil som nettopp har kommet inn? Jeg tenker å prute ned til 84.000 mens mannen sier 75.000. Så lander vi på 80.000. Jeg synes det er skambud og er redd selgeren blir irritert, men blir bare glad om han sier ja. Er jeg på bærtur eller mannen min?

Samme biler med samme egenskaper ligger ute fra 75-90k. Har mye å si ang kilometerstand osv.

Selges av en forhandler.

Anonymkode: 3281d...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er enig med mannen din, 75k er ikke urimelig i det hele tatt. Akkurat nå er bruktmarkedet litt rart og vanskelig å forutse, men jeg pleier å trekke fra 20% fra FINN prisene - i alle fall i den prisklassen der.

Anonymkode: 65437...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er enig med mannen din, 75k er ikke urimelig i det hele tatt. Akkurat nå er bruktmarkedet litt rart og vanskelig å forutse, men jeg pleier å trekke fra 20% fra FINN prisene - i alle fall i den prisklassen der.

hvor mye kan en forvente å trekke fra en bil med 6000-11000 km i tellern til 360 000 kr? (2021mod)

10%, 15%, 20% ?

Anonymkode: 9c195...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du kommet med et sånt skambud til meg så hadde jeg blokkert deg.

Anonymkode: 54fd4...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva så om selgeren blir irritert? Har du et mål om å bli omgangdvenner med vedkommende i fremtiden?

På bruktbil er det en godt etablert prutekultur, og du kan med litt flaks ende opp med å betale 83-84000 for denne. Men da må man begynne et stykke under.

Men husk at bruktbilforhandlere ofte ikke har all verden å gå på. Det kan være enklere å få forhandlet seg til et sett nye dekk f.eks enn prisavslag.

Endret av PetterKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

hvor mye kan en forvente å trekke fra en bil med 6000-11000 km i tellern til 360 000 kr? (2021mod)

10%, 15%, 20% ?

Anonymkode: 9c195...d59

Nei, denne er som nybil å regne og for tiden meget ettertraktet. Kommer helt an på modellen.

Kjøpte en 2015 modell i 2020 som lå ute for 117000, fikk den for 102k med et sett nye vinterdekk til, altså rundt 97k i reell pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke blitt fornærmet om du bød 75000, men sluttsummen blir nok over 80000. 

Det er imidlertid lettere å prute når det nærmer seg kvartalsskifte. Da betyr det mer for selger å få solgt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjøpte bruktbil hos forhandler pruta jeg den ned 30%. Forhandler selger med overskudd uansett. Hos privatperson hadde jeg ikke pruta så mye, om noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Imsdalen skrev (Akkurat nå):

Sist jeg kjøpte bruktbil hos forhandler pruta jeg den ned 30%. Forhandler selger med overskudd uansett. Hos privatperson hadde jeg ikke pruta så mye, om noe i det hele tatt.

Du tuller!!! Da må den ha ligget der en good stund?? Var og så på en annen bil sist uke, den var 100k. Selgeren ville ikke gå under 95k. Så dvs 5%. Jeg ba om 91k men han nektet så det ble ikke salg. Må si at den har kun ligget ute 3uker. Kanskje det har mye å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tuller!!! Da må den ha ligget der en good stund?? Var og så på en annen bil sist uke, den var 100k. Selgeren ville ikke gå under 95k. Så dvs 5%. Jeg ba om 91k men han nektet så det ble ikke salg. Må si at den har kun ligget ute 3uker. Kanskje det har mye å si?

Ja, den hadde ligget ute lenge og i tillegg var det midt i sommerferien så skikkelig dødperiode for forhandler. Jeg tror bare de var glad for å bli kvitt den i det hele tatt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prute ned en gammel bil 10 000 hos forhandler tror jeg ikke du får til men for all del, det er bare å prøve.. Men en mnd med annonse ute på en bil er ikke lenge.. 

Anonymkode: ba169...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En måned ute i det brennhete markedet vi har nå er mye. Kjøper får orientere seg i prisen - privatselgere legger seg typisk noe under forhandler, og forhandler som tar innbytte ligger typisk 20%, men ofte (mye) mer under dét igjen. Jeg har sett bestemødre få 30000 i innbytte for en Toyota de lett kunne ha solgt for 100000. Bilselgere er det sleipeste folkeslaget av alle, og ofte helt uten skrupler.

Så om du får 20% hos forhandler, enten i kæsj eller i utstyr/vedlikehold som dekk, takboks, tilhengerfeste osv., så bør du absolutt ikke ha dårlig samvittighet. De tjener penger likevel. At de sitter der og pønsjer rændøm tall i kalkulatoren for å "se om det går" er bare tull. De vet nøyaktig hva de kan selge bilen for.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...