Gå til innhold

Tannlegeskrekk hos barn .

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt har fått hull. Hun er 11 år,og har hatt feilfrie tenner inntil nå. 

Hun er livredd for sprøyter og vi har fulgt opp med samtaler på tannlegekontoret og hos helsesøster.  Vi har bestilt behandling i narkose. 

Men hvordan skal vi få til det,når hun ikke VIL ?? 😪 

Noen med erfaring? Blir da TVANG neste ? 

Anonymkode: 8df4f...37a

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Barnet mitt har fått hull. Hun er 11 år,og har hatt feilfrie tenner inntil nå. 

Hun er livredd for sprøyter og vi har fulgt opp med samtaler på tannlegekontoret og hos helsesøster.  Vi har bestilt behandling i narkose. 

Men hvordan skal vi få til det,når hun ikke VIL ?? 😪 

Noen med erfaring? Blir da TVANG neste ? 

Tannleger tar hensyn til dette. Du informerer tannlegen slik at de kan sette av tid til samtale og ta det stegvis og bygge opp tillit. I verste fall kan noen få andre beroligende midler og sprøyteskrekken er uhåndterlig. 

Men hullet må fikses uansett. 

Gjest hellokitty
Skrevet

Ikke bruk tvang. Da blir det bare verre og opplevelsen blir negativ. Kan hende det er lurt å snakke med tannlegen slik at hun kan få beroligende samme dag som behandlingen son hun får før dere skal til tannlegekontoret?

Tannlegeskrekk er ikke noe å spøke med. Det er veldig mange som ikke klarer å forstå det.

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vil ikke HA beroligende.  Vi har forsøkt den vinklingen.  Hun nekter å drikke det. 

Vi har hatt 6 samtaler med barnet på tannlegekontoret. Lekt med instrumenter, fyllt ut skjema og snakket rundt følelser som skjemaet inneholdt ,spesielt rettet mot barnet. 

Barnet lukker seg og nekter kommunikasjon i stor grad.  Hun er supersosial  og flink på skolen ellers. 

AnonymBruker
Skrevet
hellokitty skrev (27 minutter siden):

Ikke bruk tvang. Da blir det bare verre og opplevelsen blir negativ. Kan hende det er lurt å snakke med tannlegen slik at hun kan få beroligende samme dag som behandlingen son hun får før dere skal til tannlegekontoret?

Tannlegeskrekk er ikke noe å spøke med. Det er veldig mange som ikke klarer å forstå det.

Det er det jeg vil unngå 😪 Å bruke tvang vil for meg føles som psykisk vold. 

Skrevet

Hva råder tannlegen dere til å gjøre i denne situasjonen? Jeg tror det er viktig at barnet har kontroll hele veien. Kanskje de kan avtale et stoppsignal? Hvis ingenting funker ville jeg bedt om henvisning til BUP, eller TOO hvis det viser seg at barnet lider av alvorlig odontofobi. Forresten, har barnet vært utsatt for overgrep?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill å ikke bruk tvang. Narkose er sikkert beste løsning, selv om barnet kanskje ikke vil det heller. Jeg ble tvunget og sitter nå som en voksen dame uten alle tennene, og de jeg har er hull i, knekt osv. Gjennom tenårene og tidlig voksenalder levde jeg heller på paracet i årevis, før jeg måtte spare opp 40 k for å ta et par hull i narkose.. 

Anonymkode: 25a87...df6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...