Gå til innhold

Er på diett og er hele tiden sulten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Masse dritt.. fastfood boller godteri, you name it. Spiste akkurat det jeg ville og akkurat den mengden jeg ville

ts

Anonymkode: e9d41...9c9

Jo, men hvorfor skal du veksle mellom to onder?

Dietter fungerer ikke, faktisk går de aller fleste MER opp i vekt etter dietter.

Om du legger deg på ca 2000 kalorier - øker aktivitetsnivået og legger på forbrente kalorier de dagene ved behov så vil du få et opplegg du klarer leve med i lengden. 

Du er sulten hele tiden fordi 1500 kalorier er lite. 

Vær aktiv, spis nok - ikke spis masse dilldall hver dag. 

Om du sliter med OED (overspising) så trenger du behandling hos psykolog :) 

Endret av DundreMilfin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er helt vanlig å spise 3 ganger om dagen med to snacks.. jeg anser ikke en banan eller en mellombar som et «måltid» er jo kun 100 kcal i det.  hvorfor jeg ikke vil? Eh er vel tydelig at man har en spiseforstyrrelse når man bare lever på dritt.. sliter veldig med overspising og må spise mye karbohydrater for å føle meg mett.. 

Ingen av oss kan vite at du har en spiseforstyrrelse ut fra det du skrev. Håper du får hjelp nå.

Problemet med frukten og mellombaren er at det setter i gang magen, og den forventer mer. Ved å spise så mye karbohydrater stiger og synker blodsukkeret mye etter hvert måltid. Du vil sannsynligvis oppleve mindre sult om du holder deg til kun hovedmåltidene. Har opplevd akkurat det selv.

Du må også lære kroppen at du kan bli mett på et mer balansert måltid. Og jeg lurer litt på hva du kaller mett. Det er nok å spise til du ikke er sulten lengre, du trenger ikke spiste til du er veldig mett. Jeg nevner det bare fordi jeg har lest om flere her inne som ikke er helt klar over dette. 

Anonymkode: b0daa...c04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du anser det ikke som måltid og ikke som småspising.. altså snacks. Du tenker kun på kalorier, ikke at sukkeret og at du setter i gang kroppen med fordøyelse gjør deg sulten. Nei, det er ikke tydelig at man har spiseforstyrrelser når man bare lever på dritt, noen gjør det av uvitenhet, noen gjør det fordi konsekvensene ikke plager dem. Ok, så du har spiseforstyrrelser, det er jo leit. Du må spise mye karbohydrater for og føle deg mett.. men du føler deg sulten med alle disse karbohydratene. Oppfattet tråden som at du ville ha tips mot sult, men det var visst feil. 

Anonymkode: aee11...454

Nei nå misforstår du.. når jeg spiser mitt vanlige usunne kosthold fullt av karbohydrater så er jeg aldri sulten. Nå på diett er jeg alltid sulten.. spiser ikke pasta eller brød osv ting som har mye kalorier, men spiser karbohydrater med lite kalorier (som tydeligvis ikke metter) 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Eh NEI det er ikke slik at vi bare skal anta at du har en spiseforstyrrelse bare fordi du hadde et usunt kosthold. Spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk lidelse, ikke noe man kan anta ut fra kostholdet. Ikke vann ut dette begrepet, det er en alvorlig diagnose. At du har det er leit, men da regner jeg med at du søker hjelp for lidelsen, det handler nemlig sjeldent om mat i det hele tatt. Det du spør om her er råd ift diett og sultfølelse, og du får gode råd slik jeg ser det. Om du er psykisk syk bør du søke hjelp i helsevesenet og ikke slenge med leppa til folk som faktisk prøver å gi råd på et forum.

Anonymkode: 713bb...d44

Herlighet slapp av… denne personen misforstod hva jeg hadde sagt og jeg rettet på det. Overvekt og overspising er noe som går i familien min, og dette kommer vel av en blanding av dårlige vaner OG psykiske lidelser. Det er forresten ganske vanskelig å få psykisk hjelp i Norge med mindre man ønsker å dø… har prøvd gjentatte ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ingen av oss kan vite at du har en spiseforstyrrelse ut fra det du skrev. Håper du får hjelp nå.

Problemet med frukten og mellombaren er at det setter i gang magen, og den forventer mer. Ved å spise så mye karbohydrater stiger og synker blodsukkeret mye etter hvert måltid. Du vil sannsynligvis oppleve mindre sult om du holder deg til kun hovedmåltidene. Har opplevd akkurat det selv.

Du må også lære kroppen at du kan bli mett på et mer balansert måltid. Og jeg lurer litt på hva du kaller mett. Det er nok å spise til du ikke er sulten lengre, du trenger ikke spiste til du er veldig mett. Jeg nevner det bare fordi jeg har lest om flere her inne som ikke er helt klar over dette. 

Anonymkode: b0daa...c04

Du har rett i det, jeg føler meg «mett» når jeg ikke klarer å spise mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei nå misforstår du.. når jeg spiser mitt vanlige usunne kosthold fullt av karbohydrater så er jeg aldri sulten. Nå på diett er jeg alltid sulten.. spiser ikke pasta eller brød osv ting som har mye kalorier, men spiser karbohydrater med lite kalorier (som tydeligvis ikke metter) 

ts

Grunnet til at du ble mett av karbohydrater før var nok mer mengden enn at raske karbohydrater gjør deg mett over tid. Raske karbohydrater med lite kalorier vil gjøre de fleste sultne raskt. Anbefaler deg igjen og se mer på næring og ikke bare kalorier. Og kutte ut mellommåltider/ snacks/ småspising hva nå enn du kaller det du spiser mellom måltidene. 
enig med de som sier du bør få hjelp om du har alvorlige spiseforstyrrelser, og kanskje også hjelp med kostholdet. 

Anonymkode: aee11...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herlighet slapp av… denne personen misforstod hva jeg hadde sagt og jeg rettet på det. Overvekt og overspising er noe som går i familien min, og dette kommer vel av en blanding av dårlige vaner OG psykiske lidelser. Det er forresten ganske vanskelig å få psykisk hjelp i Norge med mindre man ønsker å dø… har prøvd gjentatte ganger. 

Så du har ikke spiseforstyrrelse. Du bruker begrepet som hersketeknikk og ansvarsfraskrivelse. Det er ganske dårlig gjort overfor oss som faktisk har diagnosen. Sier du at du har hudkreft bare du er litt solbrent også? Er man ordentlig psyk får man hjelp (nei du må ikke være i selvmordsfare). Er du ikke syk nok for gratis hjelp, må du betale selv. Men det er det vel verdt dersom du har plager i hverdagen.  Spisfo og liknende er foresten lavterskel og gratis, trenger ikke være sørlig syk for å få hjelp der. Har du spiseforstyrrelse så vil vel uansett ikke en diett være løsningen? Tydeligvis ikke siden du ikke vil høre på rådene du får.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg prøver å gå ned i vekt og er derfor på diett… teller ikke kalorier nøyaktig men vet sånn ca hva jeg får i meg og prøver på 1500 kcal om dagen. Problemet er at jeg er sulten hele tiden selvom jeg spiser ordrntlig mat. Eksempel på en vanlig dag er:

frokost: 3 knekkebrød med en hel boks kyllingpostei og agurk

lunsj: 3 lomper med laks og grønnsaker

middag: noe slag av kjøtt med ris og grønnsaker

snacks ila dagen: mellombar, frukt, wasa kanelknekkebrød

synes dette er helt greie måltider… som bør mette meg. Men er sulten heeeele tiden. Prøver å drikke vann for å få vekk følelsen men hjelper ikke. Blir helt gal av dette😭 tips?

Jeg skjønner godt at du er mye sulten. Dette kostholdet metter ikke bra og bidrar til at blodsukkeret svinger mer og gjør deg mer sulten.

Cluet er å holde blodsukkeret stabilt, få i seg nok næring og mat som metter.

Dvs proteiner og fett til hvert måltid. Rene råvarer. Langsomme karbohydrater. Og spise ofte nok. 

Ta ihvertfall bort knekkebrød, lomper, ris og mellombar. 

Forslag til ulike måltider:

Frokost og lunsj - eggerøre med avokado, løk og noen tomater. Omelett med grønnsaker og eventuelt avokado. Smoothie med cocosolje, hempfrø,litt bær/frukt og plantemelk. Lapper lager av egg, banan og plantemelk, med litt peanøtt smør og noen bær. Salat med olivenolje, avokado og hempfrø. Kyllingsalat. Grønnsaksjuice med avokado og nøtter/frø osv. 

Middag: Hvitt kjøtt eller fisk med grønnsaker stekt i olivenolje/litt smør eller salat. Linsepasta med kylling. Hjemmelaget tomatsuppe med egg. Linsesuppe med cocosmelk i. Osv. 

Kvelds: naturell yoghurt med hempfrø/annen type frø og litt bær. Salat med noe proteinrikt og litt fett. Litt nøtter og frukt Etc. 

Så er der lurt å beregne kalorier. Fett har mye kalorier i seg, og man trenger ikke så mye for å føle seg mett. Smoothier kan inneholde mer kalorier enn man tror. Frø og nøtter har høyt kaloriinnhold. Samtidig metter dette kostholdet godt og gir mye næring. Grønnsaker er det veldig lite kalorier i. 

Når jeg begynte å spise fett og proteiner og mer grønnsaker til hvert måltid fungerte fordøyelsen bedre, jeg har ingen cravings, ikke sulten mellom måltidene og mye jevnere energi igjennom dagen. I tillegg gikk jeg ned I vekt, men det krever selvsagt at man er i kaloriunderskudd. 

Sånn dietter med lite fett og proteiner samt mest mulig lavkalorimat funker ikke så bra, og heller ikke bra for helsa. Jeg hadde gått rundt å vært super sulten konstant på kostholdet du spiser. 

Anonymkode: 78157...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har jo gjort en stor endring. Hva med å kun fokusere på å velge sunn mat nå, uten å tenke at det skal være lite. Så blir kroppen og hodet vant til bra mat. Så kan du heller begynne å begrense deg kalorimessig når du er blitt vant til denne maten. Der virker veldig enten eller hos deg: enten så mye du orker av boller brus og pizza, eller magert og sunt. Spis mye egg, grønnsaker, rent kjøtt og fisk. Tenk mest mulig rene råvarer. Gjerne litt knekkebrød og lomper, men mellombarer er det samme dom godteri. Spis mat istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som har gjort at jeg har lykkes er at jeg spiser 2 store måltider til dagen. Altså 600-1000 kcal per måltid. Da rekker jeg ikke bli veldig sulten😊 spiser oftest mellom 09-12:00 og mellom 15- 18:00. Har måltidene litt mindre kcal har jeg gjerne et lite måltid til en gang i løpet av dagen (typ 2 knekkebrød og en skyr)

Anonymkode: 0b7f7...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Masse dritt.. fastfood boller godteri, you name it. Spiste akkurat det jeg ville og akkurat den mengden jeg ville

ts

Men da må du heller ta enkle steg og endre vanene litt og litt.. Bare det å kutte ut sukkerbrus og godteri/boller i ukedagene utgjør kjempestor forskjell.

Det du holder på med nå er oppskriften for å mislykkes. Jeg har selv gjort det der noen ganger.. Og gått mer opp i vekt etter jeg har sprukket.

Anonymkode: 4dbd9...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 11.19):

Hvor lenge har du vært på diett? Selv erfarte jeg at etter et par uker så forsvinner denne sultfølelsen. Vær litt tålmodig. 

Anonymkode: f1118...9f1

Jeg har levd på kcal underskudd i ca 1 år nå - og er fortsatt mye sulten  🤣

Må si jeg ser fram til den dagen jeg ikke skal leve på underskudd, men vedlikehold  :)
Men er noen kg igjen dit

Jeg lever ikke på diett, jeg har endret livsstilen min - skal ikke tilbake til min gamle og usunne livsstil. 

Anonymkode: 5509c...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...